Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ terapii zwierzęcej na rozwój społeczno - poznawczy i społeczno - emocjonalny u dzieci z autyzmem.
The role of animal - assisted therapy in the socio-cognitive and socio-emotional development of children affected by autism spectrum disorder.
autyzm, terapia z udziałem zwierząt, dogoterapia, hipoterapia, pies, koń, rozwój społeczno – poznawczy, rozwój społeczno – emocjonalny.
autism, animal-assisted therapy, equine-assisted therapy, canine-assisted therapy, dog, horse, the socio-cognitive development, the socio-emotional development.
Obecnie konie, psy jak i inne zwierzęta, pełnią bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Terapia z udziałem zwierząt jest powszechnie stosowana jako metoda wspomagająca lub uzupełniająca proces terapii. Ta forma zajęć najczęściej stosowana jest w pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami, ale wykorzystuje się ją również w terapii z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi. Głównym celem animaloterapii jest osiągnięcie poprawy aktywności człowieka, a przede wszystkim dziecka w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej jak i poznawczej. Odpowiednio przeszkolony koń czy pies, jest nie tylko przyjacielem, ale staje się terapeutą. Celem pracy było sprawdzenie słuszności hipotezy, jaką rolę odgrywa terapia z udziałem zwierząt w rozwoju społeczno – poznawczym i społeczno emocjonalnym u dzieci z autyzmem z uwzględnieniem dogoterapii i hipoterapii. Służyły temu przeprowadzone przeze mnie badania, w których brało udział łącznie 148 dzieci, w tym 78, które nie były objęte terapią i 70 uczestniczących w terapii zwierzęcej. Badania wykazały, że taka forma zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu jest nieodzownym elementem i ma ogromny wpływ na wieloaspektowy rozwój i funkcjonowanie w codziennym życiu. Analiza przeprowadzonych badań pokazała, że występuje duży postęp w sferze emocjonalnej, społecznej i poznawczej pod wpływem terapii , a różnica występuje pomiędzy chłopcami i dziewczynkami. Z badań wynika, że bardziej podatne na tę formę terapii w sferze społecznej są chłopcy (uzyskali wynik 85,37%). W przypadku obu płci najwięcej zmian zaobserwowano w sferze emocjonalnej. Ponadto, analiza badań wskazuje na to, że terapia ma znaczący wpływ na zmniejszanie zaburzeń emocjonalnych (80%), poprawia umiejętności komunikacyjne (74,29%), koordynację wzrokowo-ruchową (65,71%) jak również normalizuje napięcie mięśniowe (42,86%). Wyniki potwierdzają słuszność postawionej tezy i dają przekaz, że cały czas należy modyfikować metody i formy terapii, szczególnie u dzieci z autyzmem, gdyż łatwiej jest im znosić trudy choroby i motywować się do ćwiczeń dzięki więzi emocjonalnej, która nawiązuje się pomiędzy pacjentem, a zwierzęciem.
Today horses and dogs, as well as other animals, play a significant role in our lives. Animal-assisted therapy is widely used as a supportive treatment or a complementary therapy method. This form of treatment is mainly used for working with children suffering from various dysfunctions, but is also employed in the treatment of disabled adults. The main goal of animal-assisted therapy is to improve the level of physical, social, emotional and cognitive activity of patients (mostly children). A properly trained horse or dog becomes not only a friend, but also a therapist. This study aims to examine and verify the role of animal-assisted therapy in the socio-cognitive and socio-emotional development of children affected by autism spectrum disorder (ASD), taking into consideration equine-assisted and canine-assisted therapy. In order to gather empirical data, a comparative research was conducted on the total of 148 children participants, of whom 70 were subjected to animal-assisted therapy and 78 were not in therapy. The findings indicated that such treatment is a vital element of therapy and has a substantial impact on the overall development and everyday functioning of children. The analysis of gathered results confirmed significant improvements achieved thanks to the therapy in the emotional, social and cognitive sphere, with noticeable gender differences. Research shows that boys tend to benefit more from the therapy in the social sphere (85,37%). Regardless of the gender, most visible changes were observed in the emotional sphere. In addition, the analysis of the acquired data suggests that animal-assisted therapy has substantial influence on decreasing emotional disorders (80%), improves communication skills (74,29%) and hand-eye coordination (65,71%), as well as normalizes muscle tension (42,86%). The findings confirm the posed thesis and indicate that forms and methods of treatment - especially in the case of ASD-affected children - should constantly be modified, as the emotional bond established between the patient and the animal helps them endure the difficulties of their condition and find motivation for treatment exercises.
dc.abstract.en | Today horses and dogs, as well as other animals, play a significant role in our lives. Animal-assisted therapy is widely used as a supportive treatment or a complementary therapy method. This form of treatment is mainly used for working with children suffering from various dysfunctions, but is also employed in the treatment of disabled adults. The main goal of animal-assisted therapy is to improve the level of physical, social, emotional and cognitive activity of patients (mostly children). A properly trained horse or dog becomes not only a friend, but also a therapist. This study aims to examine and verify the role of animal-assisted therapy in the socio-cognitive and socio-emotional development of children affected by autism spectrum disorder (ASD), taking into consideration equine-assisted and canine-assisted therapy. In order to gather empirical data, a comparative research was conducted on the total of 148 children participants, of whom 70 were subjected to animal-assisted therapy and 78 were not in therapy. The findings indicated that such treatment is a vital element of therapy and has a substantial impact on the overall development and everyday functioning of children. The analysis of gathered results confirmed significant improvements achieved thanks to the therapy in the emotional, social and cognitive sphere, with noticeable gender differences. Research shows that boys tend to benefit more from the therapy in the social sphere (85,37%). Regardless of the gender, most visible changes were observed in the emotional sphere. In addition, the analysis of the acquired data suggests that animal-assisted therapy has substantial influence on decreasing emotional disorders (80%), improves communication skills (74,29%) and hand-eye coordination (65,71%), as well as normalizes muscle tension (42,86%). The findings confirm the posed thesis and indicate that forms and methods of treatment - especially in the case of ASD-affected children - should constantly be modified, as the emotional bond established between the patient and the animal helps them endure the difficulties of their condition and find motivation for treatment exercises. | pl |
dc.abstract.pl | Obecnie konie, psy jak i inne zwierzęta, pełnią bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Terapia z udziałem zwierząt jest powszechnie stosowana jako metoda wspomagająca lub uzupełniająca proces terapii. Ta forma zajęć najczęściej stosowana jest w pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami, ale wykorzystuje się ją również w terapii z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi. Głównym celem animaloterapii jest osiągnięcie poprawy aktywności człowieka, a przede wszystkim dziecka w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej jak i poznawczej. Odpowiednio przeszkolony koń czy pies, jest nie tylko przyjacielem, ale staje się terapeutą. Celem pracy było sprawdzenie słuszności hipotezy, jaką rolę odgrywa terapia z udziałem zwierząt w rozwoju społeczno – poznawczym i społeczno emocjonalnym u dzieci z autyzmem z uwzględnieniem dogoterapii i hipoterapii. Służyły temu przeprowadzone przeze mnie badania, w których brało udział łącznie 148 dzieci, w tym 78, które nie były objęte terapią i 70 uczestniczących w terapii zwierzęcej. Badania wykazały, że taka forma zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu jest nieodzownym elementem i ma ogromny wpływ na wieloaspektowy rozwój i funkcjonowanie w codziennym życiu. Analiza przeprowadzonych badań pokazała, że występuje duży postęp w sferze emocjonalnej, społecznej i poznawczej pod wpływem terapii , a różnica występuje pomiędzy chłopcami i dziewczynkami. Z badań wynika, że bardziej podatne na tę formę terapii w sferze społecznej są chłopcy (uzyskali wynik 85,37%). W przypadku obu płci najwięcej zmian zaobserwowano w sferze emocjonalnej. Ponadto, analiza badań wskazuje na to, że terapia ma znaczący wpływ na zmniejszanie zaburzeń emocjonalnych (80%), poprawia umiejętności komunikacyjne (74,29%), koordynację wzrokowo-ruchową (65,71%) jak również normalizuje napięcie mięśniowe (42,86%). Wyniki potwierdzają słuszność postawionej tezy i dają przekaz, że cały czas należy modyfikować metody i formy terapii, szczególnie u dzieci z autyzmem, gdyż łatwiej jest im znosić trudy choroby i motywować się do ćwiczeń dzięki więzi emocjonalnej, która nawiązuje się pomiędzy pacjentem, a zwierzęciem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Stach, Ryszard - 132037 | pl |
dc.contributor.author | Błaszak-Bodek, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Stach, Ryszard - 132037 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T17:01:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T17:01:03Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124407-161086 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228693 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | autism, animal-assisted therapy, equine-assisted therapy, canine-assisted therapy, dog, horse, the socio-cognitive development, the socio-emotional development. | pl |
dc.subject.pl | autyzm, terapia z udziałem zwierząt, dogoterapia, hipoterapia, pies, koń, rozwój społeczno – poznawczy, rozwój społeczno – emocjonalny. | pl |
dc.title | Wpływ terapii zwierzęcej na rozwój społeczno - poznawczy i społeczno - emocjonalny u dzieci z autyzmem. | pl |
dc.title.alternative | The role of animal - assisted therapy in the socio-cognitive and socio-emotional development of children affected by autism spectrum disorder. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |