Praca z uczniami zdolnymi na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej

master
dc.abstract.enThe subject of this master's thesis is working with gifted students during Polish language lessons in primary school. The thesis has been divided into three parts - theoretical, research and project. The theoretical part consists of three chapters. The first defines what ability is, describes its models, concepts, diagnosis and classification of abilities, ways to identify talents and the general characteristics of gifted students. The second chapter is devoted to the characteristics of a gifted student in the field of Polish language. It shows how to work with him, what methods, techniques and support options to use, and outlines the role of the teacher and the family in his education. Attention was also paid to the possibilities of the school. The third chapter, in turn, characterizes school failure of gifted students, especially the Inadequate School Achievement Syndrome, as well as specific problems in the functioning of gifted students. The second part of the work - research, is empirical research, which was carried out among teachers and students of seventh and eighth grades of primary schools. It includes a detailed analysis, interpretation and conclusions from the answers given by the respondents. The third part of the work, the project part, was created in the form of a guidebook for teachers and their students. The results of the reconnaissance and the research led to the suggestion of own projects useful for both teachers and pupils. It provides useful working tips, methods and a variety of tasks to be used in class and at home. The thesis makes aware of the situation of a gifted child in the classroom, his perception in the eyes of peers, the role of the teacher who has to meet his expectations and the parents who also support him.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej rozprawy magisterskiej jest praca z uczniami zdolnymi na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Praca została podzielona na trzy części – teoretyczną, badawczą i projektową. Część teoretyczna składa się z 3 rozdziałów. W pierwszym zdefiniowano czym jest zdolność, opisano jej modele, koncepcje, diagnozę i klasyfikację zdolności, sposoby identyfikacji uzdolnień oraz ogólną charakterystykę ucznia zdolnego. Rozdział drugi przeznaczono charakterystyce ucznia zdolnego polonistycznie. Pokazano, jak z nim pracować, jakie stosować metody, techniki, możliwości wspierania oraz nakreślono rolę nauczyciela i rodziny w jego edukacji. Poświęcono również uwagę możliwościom szkoły w tym zakresie. Natomiast w rozdziale trzecim scharakteryzowano niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych, przede wszystkim Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, a także specyficzne problemy w funkcjonowaniu uczniów zdolnych. Druga część pracy – badawcza, to badania empiryczne, które zostały przeprowadzone wśród nauczycieli i uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych. Zawarto tutaj szczegółową analizę, interpretację oraz wnioski z odpowiedzi, jakich udzielili ankietowani. Trzecia, część pracy, czyli projektowa, została stworzona w formie poradnika przeznaczonego dla nauczyciela i jego uczniów. Wyniki rekonesansów i badań skłoniły do zaproponowania własnych projektów użytecznych zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Znalazły się tam wskazówki przydatne podczas pracy, metody oraz różnorodne zadania do wykorzystania na lekcji i w domu. Rozprawa uświadamia sytuację dziecka zdolnego w klasie, jego postrzeganie w oczach rówieśników, rolę nauczyciela, który musi sprostać jego oczekiwaniom oraz rodziców, którzy także wspierają go w działaniach.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.contributor.authorMakowska, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.contributor.reviewerHuget, Patrycja - 128358 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T22:11:18Z
dc.date.available2022-07-06T22:11:18Z
dc.date.submitted2022-07-05pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-160280-250163pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295095
dc.languagepolpl
dc.subject.engifted pupil, Polish lessons, primary school, giftednesspl
dc.subject.pluczeń zdolny, lekcje języka polskiego, szkoła podstawowa, zdolnościpl
dc.titlePraca z uczniami zdolnymi na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowejpl
dc.title.alternativeWorking with gifted students during Polish language lessons in primary schoolpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this master's thesis is working with gifted students during Polish language lessons in primary school. The thesis has been divided into three parts - theoretical, research and project. The theoretical part consists of three chapters. The first defines what ability is, describes its models, concepts, diagnosis and classification of abilities, ways to identify talents and the general characteristics of gifted students. The second chapter is devoted to the characteristics of a gifted student in the field of Polish language. It shows how to work with him, what methods, techniques and support options to use, and outlines the role of the teacher and the family in his education. Attention was also paid to the possibilities of the school. The third chapter, in turn, characterizes school failure of gifted students, especially the Inadequate School Achievement Syndrome, as well as specific problems in the functioning of gifted students. The second part of the work - research, is empirical research, which was carried out among teachers and students of seventh and eighth grades of primary schools. It includes a detailed analysis, interpretation and conclusions from the answers given by the respondents. The third part of the work, the project part, was created in the form of a guidebook for teachers and their students. The results of the reconnaissance and the research led to the suggestion of own projects useful for both teachers and pupils. It provides useful working tips, methods and a variety of tasks to be used in class and at home. The thesis makes aware of the situation of a gifted child in the classroom, his perception in the eyes of peers, the role of the teacher who has to meet his expectations and the parents who also support him.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej rozprawy magisterskiej jest praca z uczniami zdolnymi na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Praca została podzielona na trzy części – teoretyczną, badawczą i projektową. Część teoretyczna składa się z 3 rozdziałów. W pierwszym zdefiniowano czym jest zdolność, opisano jej modele, koncepcje, diagnozę i klasyfikację zdolności, sposoby identyfikacji uzdolnień oraz ogólną charakterystykę ucznia zdolnego. Rozdział drugi przeznaczono charakterystyce ucznia zdolnego polonistycznie. Pokazano, jak z nim pracować, jakie stosować metody, techniki, możliwości wspierania oraz nakreślono rolę nauczyciela i rodziny w jego edukacji. Poświęcono również uwagę możliwościom szkoły w tym zakresie. Natomiast w rozdziale trzecim scharakteryzowano niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych, przede wszystkim Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, a także specyficzne problemy w funkcjonowaniu uczniów zdolnych. Druga część pracy – badawcza, to badania empiryczne, które zostały przeprowadzone wśród nauczycieli i uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych. Zawarto tutaj szczegółową analizę, interpretację oraz wnioski z odpowiedzi, jakich udzielili ankietowani. Trzecia, część pracy, czyli projektowa, została stworzona w formie poradnika przeznaczonego dla nauczyciela i jego uczniów. Wyniki rekonesansów i badań skłoniły do zaproponowania własnych projektów użytecznych zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Znalazły się tam wskazówki przydatne podczas pracy, metody oraz różnorodne zadania do wykorzystania na lekcji i w domu. Rozprawa uświadamia sytuację dziecka zdolnego w klasie, jego postrzeganie w oczach rówieśników, rolę nauczyciela, który musi sprostać jego oczekiwaniom oraz rodziców, którzy także wspierają go w działaniach.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.contributor.authorpl
Makowska, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.contributor.reviewerpl
Huget, Patrycja - 128358
dc.date.accessioned
2022-07-06T22:11:18Z
dc.date.available
2022-07-06T22:11:18Z
dc.date.submittedpl
2022-07-05
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-160280-250163
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295095
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
gifted pupil, Polish lessons, primary school, giftedness
dc.subject.plpl
uczeń zdolny, lekcje języka polskiego, szkoła podstawowa, zdolności
dc.titlepl
Praca z uczniami zdolnymi na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej
dc.title.alternativepl
Working with gifted students during Polish language lessons in primary school
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections