Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
The Supernatural in Shakespeare's Macbeth
Świat nadprzyrodzony w Makbecie Szekspira
William Szekspir, Makbet, czarna magia, świat nadprzyrodzony
William Shakespeare, Macbeth, witchcraft, the supernatural
Celem niniejszej pracy jest analiza motywu świata nadprzyrodzonego w tragedii Williama Szekspira pt. Makbet. Elementy fantastyczne w sztuce przybierają różne formy – jako trzy Wiedźmy, unoszący się w powietrzu sztylet, zjawy przepowiadające przyszłość, duch Banka lub przywoływanie złych duchów przez Lady Makbet. Każdy z tych elementów jest znaczący dla rozwoju akcji, ponieważ wprowadza poczucie chaosu i nieładu, i uzewnętrznia skryte lęki i pragnienia Makbeta. Pierwszy rozdział prezentuje tło historyczne do wydarzeń, podkreślając problem czarnej magii w kontekście wyznać religijnych na przełomie szesnastego i siedemnastego wieku, jak również uwzględnia inspiracje i motywacje Szekspira do napisania Makbeta. Rozdział drugi jest poświęcony postaciom czarownic, których przepowiednie otwierają sztukę i dezorganizują świat głównego bohatera. Ostatni rozdział opisuje te aspekty fantastyczne, które wpływają na proces decyzyjny Makbeta i sprowadzają go na drogę przestępstw, którymi są Lady Makbet, zakrwawiony sztylet i duch Banka.
The aim of this thesis is to analyse the theme of the supernatural in William Shakespeare’s tragedy Macbeth. The elements of the extramundane are evinced in the play in various guises – as the three Weird Sisters, floating dagger, prophetic apparitions, ghost of Banquo or Lady Macbeth’s incantations. Each of them is significant to the play’s events, as they introduce chaos and externalize Macbeth’s fears and desires. The first chapter represents historical background to the play, highlighting the issue of witchcraft in the context of religious beliefs at the turn of the 16th and 17th centuries, as well as Shakespeare’s inspirations and motivations behind creating Macbeth. The second chapter is devoted to the witches, whose prophecies open the play and unsettle the main character’s world. The last chapter deals with those aspects of the supernatural which influence Macbeth’ s decision-making process and lead to his stepping on the crime path, like Lady Macbeth’s urging and visions of the bloody dagger and Banquo’s ghost.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to analyse the theme of the supernatural in William Shakespeare’s tragedy Macbeth. The elements of the extramundane are evinced in the play in various guises – as the three Weird Sisters, floating dagger, prophetic apparitions, ghost of Banquo or Lady Macbeth’s incantations. Each of them is significant to the play’s events, as they introduce chaos and externalize Macbeth’s fears and desires. The first chapter represents historical background to the play, highlighting the issue of witchcraft in the context of religious beliefs at the turn of the 16th and 17th centuries, as well as Shakespeare’s inspirations and motivations behind creating Macbeth. The second chapter is devoted to the witches, whose prophecies open the play and unsettle the main character’s world. The last chapter deals with those aspects of the supernatural which influence Macbeth’ s decision-making process and lead to his stepping on the crime path, like Lady Macbeth’s urging and visions of the bloody dagger and Banquo’s ghost. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest analiza motywu świata nadprzyrodzonego w tragedii Williama Szekspira pt. Makbet. Elementy fantastyczne w sztuce przybierają różne formy – jako trzy Wiedźmy, unoszący się w powietrzu sztylet, zjawy przepowiadające przyszłość, duch Banka lub przywoływanie złych duchów przez Lady Makbet. Każdy z tych elementów jest znaczący dla rozwoju akcji, ponieważ wprowadza poczucie chaosu i nieładu, i uzewnętrznia skryte lęki i pragnienia Makbeta. Pierwszy rozdział prezentuje tło historyczne do wydarzeń, podkreślając problem czarnej magii w kontekście wyznać religijnych na przełomie szesnastego i siedemnastego wieku, jak również uwzględnia inspiracje i motywacje Szekspira do napisania Makbeta. Rozdział drugi jest poświęcony postaciom czarownic, których przepowiednie otwierają sztukę i dezorganizują świat głównego bohatera. Ostatni rozdział opisuje te aspekty fantastyczne, które wpływają na proces decyzyjny Makbeta i sprowadzają go na drogę przestępstw, którymi są Lady Makbet, zakrwawiony sztylet i duch Banka. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.author | Tryniecka, Emilia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczuk, Anna - 132519 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T04:38:40Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T04:38:40Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-16 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153710-263003 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/279995 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | William Shakespeare, Macbeth, witchcraft, the supernatural | pl |
dc.subject.pl | William Szekspir, Makbet, czarna magia, świat nadprzyrodzony | pl |
dc.title | The Supernatural in Shakespeare's Macbeth | pl |
dc.title.alternative | Świat nadprzyrodzony w Makbecie Szekspira | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |