La metáfora conceptual como recurso de cortesía verbal. Análisis de paratextos promocionales de libros de la librería virtual española Casa del Libro

master
dc.abstract.enThe present paper aims to investigate the use of conceptual metaphor according to Lakoff and Johnson (1980) as a resource of verbal politeness, in the view of Brown and Levinson’s theory (1987). The material that has been put to analysis consisted of 150 texts advertising books extracted from the web page of a Spanish book chain Casa del Libro, the purpose of which is to present the publication and persuade a potential reader to buy or read it. The aim of our study has been triple: (1) to investigate which structural metaphors centered on the concepts of the BOOK, READING, and AUTHORS appear most frequently in the corpus of promotional texts of contemporary narrative, (2) to examine whether the interpersonal function is evidenced in the uses of metaphor, (3) to consider which of the politeness strategies (centered both on the receiver and the sender) can be expressed through metaphorical uses.pl
dc.abstract.otherEl presente trabajo tiene como objetivo investigar el uso de la metáfora conceptual según Lakoff y Johnson (1980) como recurso de la cortesía verbal, en vista de la teoría de Brown y Levinson (1987). El material que se ha puesto a análisis constaba de 150 textos publicitarios de libros extraídos de la página web de la cadena de librerías española Casa del Libro, que tienen como finalidad el hecho de presentar la publicación y persuadir al lector potencial a su compra o a su lectura. El objetivo del nuestro estudio ha sido triple y consistía en: (1) averiguar qué metáforas estructurales centradas en torno del concepto del LIBRO, de LA LECTURA y de LOS AUTORES aparecen con mayor frecuencia en el corpus de textos que promocionan la narrativa contemporánea, (2) examinar si en los usos de la metáfora se evidencia la función interpersonal, (3) investigar qué estrategias de cortesía (centradas tanto el receptor como en el hablante) pueden evidenciarse en los usos metafóricos.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca stawia sobie za cel przebadanie metafory pojęciowej według Lakoffa i Johnsona (1980) i jej wykorzystania jako środka grzeczności językowej, w świetle teorii Brown i Levinsona (1987). Materiał poddany analizie składał się ze 150 tekstów reklamujących książki pochodzących ze strony internetowej hiszpańskiej sieci księgarni Casa del Libro, które mają na celu zaprezentowanie publikacji i przekonanie potencjalnego czytelnika do jej zakupu lub lektury. Cel naszego badania był potrójny i polegał na: (1) sprawdzeniu, które metafory pojęciowe skupione wokół pojęć KSIĄŻKI, CZYTANIA i AUTORÓW najczęściej pojawiają się w korpusie obejmującym teksty promujące współczesną literaturę narracyjną, (2) zbadaniu, czy w użyciu metafory uwidacznia się jej funkcja interpersonalna, (3) rozważeniu, które strategie grzeczności (zorientowane na odbiorcy i na osobie mówiącej) mogą uwidaczniać się poprzez użycia metaforyczne.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorStala, Ewa - 132050 pl
dc.contributor.authorMocek, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerStala, Ewa - 132050 pl
dc.contributor.reviewerZieliński, Andrzej - 145323 pl
dc.date.accessioned2023-10-27T21:47:22Z
dc.date.available2023-10-27T21:47:22Z
dc.date.submitted2023-10-26pl
dc.fieldofstudyfilologia hiszpańskapl
dc.identifier.apddiploma-169275-261003pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322435
dc.languagespapl
dc.subject.enconceptual metaphor, verbal politeness, paratext, book advertisingpl
dc.subject.othermetáfora conceptual, cortesía verbal, paratexto, publicidad de librospl
dc.subject.plmetafora pojęciowa, grzeczność językowa, paratekst, reklama książkipl
dc.titleLa metáfora conceptual como recurso de cortesía verbal. Análisis de paratextos promocionales de libros de la librería virtual española Casa del Libropl
dc.title.alternativeMetafora pojęciowa jako narzędzie grzeczności językowej. Analiza paratekstów promujących książki z hiszpańskiej księgarni internetowej Casa del Libropl
dc.title.alternativeConceptual Metaphor as a Verbal Politeness Resource. Analysis of Promotional Paratexts from a Spanish Online Bookstore Casa del Libropl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present paper aims to investigate the use of conceptual metaphor according to Lakoff and Johnson (1980) as a resource of verbal politeness, in the view of Brown and Levinson’s theory (1987). The material that has been put to analysis consisted of 150 texts advertising books extracted from the web page of a Spanish book chain Casa del Libro, the purpose of which is to present the publication and persuade a potential reader to buy or read it. The aim of our study has been triple: (1) to investigate which structural metaphors centered on the concepts of the BOOK, READING, and AUTHORS appear most frequently in the corpus of promotional texts of contemporary narrative, (2) to examine whether the interpersonal function is evidenced in the uses of metaphor, (3) to consider which of the politeness strategies (centered both on the receiver and the sender) can be expressed through metaphorical uses.
dc.abstract.otherpl
El presente trabajo tiene como objetivo investigar el uso de la metáfora conceptual según Lakoff y Johnson (1980) como recurso de la cortesía verbal, en vista de la teoría de Brown y Levinson (1987). El material que se ha puesto a análisis constaba de 150 textos publicitarios de libros extraídos de la página web de la cadena de librerías española Casa del Libro, que tienen como finalidad el hecho de presentar la publicación y persuadir al lector potencial a su compra o a su lectura. El objetivo del nuestro estudio ha sido triple y consistía en: (1) averiguar qué metáforas estructurales centradas en torno del concepto del LIBRO, de LA LECTURA y de LOS AUTORES aparecen con mayor frecuencia en el corpus de textos que promocionan la narrativa contemporánea, (2) examinar si en los usos de la metáfora se evidencia la función interpersonal, (3) investigar qué estrategias de cortesía (centradas tanto el receptor como en el hablante) pueden evidenciarse en los usos metafóricos.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca stawia sobie za cel przebadanie metafory pojęciowej według Lakoffa i Johnsona (1980) i jej wykorzystania jako środka grzeczności językowej, w świetle teorii Brown i Levinsona (1987). Materiał poddany analizie składał się ze 150 tekstów reklamujących książki pochodzących ze strony internetowej hiszpańskiej sieci księgarni Casa del Libro, które mają na celu zaprezentowanie publikacji i przekonanie potencjalnego czytelnika do jej zakupu lub lektury. Cel naszego badania był potrójny i polegał na: (1) sprawdzeniu, które metafory pojęciowe skupione wokół pojęć KSIĄŻKI, CZYTANIA i AUTORÓW najczęściej pojawiają się w korpusie obejmującym teksty promujące współczesną literaturę narracyjną, (2) zbadaniu, czy w użyciu metafory uwidacznia się jej funkcja interpersonalna, (3) rozważeniu, które strategie grzeczności (zorientowane na odbiorcy i na osobie mówiącej) mogą uwidaczniać się poprzez użycia metaforyczne.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Stala, Ewa - 132050
dc.contributor.authorpl
Mocek, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Stala, Ewa - 132050
dc.contributor.reviewerpl
Zieliński, Andrzej - 145323
dc.date.accessioned
2023-10-27T21:47:22Z
dc.date.available
2023-10-27T21:47:22Z
dc.date.submittedpl
2023-10-26
dc.fieldofstudypl
filologia hiszpańska
dc.identifier.apdpl
diploma-169275-261003
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322435
dc.languagepl
spa
dc.subject.enpl
conceptual metaphor, verbal politeness, paratext, book advertising
dc.subject.otherpl
metáfora conceptual, cortesía verbal, paratexto, publicidad de libros
dc.subject.plpl
metafora pojęciowa, grzeczność językowa, paratekst, reklama książki
dc.titlepl
La metáfora conceptual como recurso de cortesía verbal. Análisis de paratextos promocionales de libros de la librería virtual española Casa del Libro
dc.title.alternativepl
Metafora pojęciowa jako narzędzie grzeczności językowej. Analiza paratekstów promujących książki z hiszpańskiej księgarni internetowej Casa del Libro
dc.title.alternativepl
Conceptual Metaphor as a Verbal Politeness Resource. Analysis of Promotional Paratexts from a Spanish Online Bookstore Casa del Libro
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
25
Views per month
Views per city
Madrid
6
Szczecin
5
Hong Kong
2
Morelia
2
San José
2
Barcelona
1
Ibarra
1
Jaworzno
1
Poznan
1
Santo Domingo Este
1

No access

No Thumbnail Available
Collections