Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Video games and copyright law: legal study on user generated content and mods under EU law
Gry wideo i prawo autorskie: badanie prawne dotyczące treści i modów generowanych przez użytkowników zgodnie z prawem UE
prawo własności intelektualnej, prawo autorskie, prawo europejskie, treści generowane przez użytkowników, UGC, mody, modyfikacje gier, twórcy gier, naruszenie praw autorskich, piractwo
intellectual property law, copyright law, EU law, user generated content, UGC, mods, game modifications, game developers, copyright infringement, piracy
Niniejsza praca analizuje związek między grami wideo a prawem autorskim w ramach prawnych UE, ze szczególnym uwzględnieniem treści generowanych przez użytkowników i modów. Praca rozpoczyna się od analizy elementów gier wideo podlegających prawu autorskiemu, takich jak kod, zasoby artystyczne lub muzyka oraz bada kluczowe wyzwania prawne, takie jak piractwo i nieautoryzowana dystrybucja. Następnie zagłębia się w status prawny UGC i modów, analizując w jaki sposób prawo autorskie klasyfikuje je jako dzieła pochodne. Szczególnie ważna w tej pracy jest analiza porównawcza wewnętrznych polityk różnych twórców gier. Praca kontrastuje podejścia permisywne, takie jak te przyjęte przez Bethesdę i Mojang, które aktywnie wspierają społeczności modderów z restrykcyjną polityką firmy takiej jak Nintendo, która egzekwują ścisłą kontrolę nad modyfikacjami gier, a nawet twórczością fanów.Ostatecznie praca ta ocenia w jaki sposób obecne ramy prawne wpływają zarówno na deweloperów, jak i graczy, podkreślając przy tym napięcie między ochroną własności intelektualnej a wspieraniem kreatywności wśród graczy.
This thesis examines the relationship between video games and copyright law under EU legal framework, with a particular focus on user generated content and mods. It begins by analyzing the copyrightable elements of video games, such as code, artistic assets or music and explores key legal challenges, like piracy and unauthorized distribution. It then delves into the legal status of UGC and mods, analyzing how copyright law classifies them as derivative works. This is further enriched by a comparative legal analysis of different game developers policies. The thesis contrasts permissive approaches, such as those adopted by Bethesda and Mojang, which actively support modding communities with restrictive policies from company like Nintendo, which enforces strict control over game modifications and even fan creations.Ultimately, the thesis evaluates how current legal frameworks impact both developers and players, highlighting the tension between protecting intellectual property and fostering creativity among players.
dc.abstract.en | This thesis examines the relationship between video games and copyright law under EU legal framework, with a particular focus on user generated content and mods. It begins by analyzing the copyrightable elements of video games, such as code, artistic assets or music and explores key legal challenges, like piracy and unauthorized distribution. It then delves into the legal status of UGC and mods, analyzing how copyright law classifies them as derivative works. This is further enriched by a comparative legal analysis of different game developers policies. The thesis contrasts permissive approaches, such as those adopted by Bethesda and Mojang, which actively support modding communities with restrictive policies from company like Nintendo, which enforces strict control over game modifications and even fan creations.Ultimately, the thesis evaluates how current legal frameworks impact both developers and players, highlighting the tension between protecting intellectual property and fostering creativity among players. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca analizuje związek między grami wideo a prawem autorskim w ramach prawnych UE, ze szczególnym uwzględnieniem treści generowanych przez użytkowników i modów. Praca rozpoczyna się od analizy elementów gier wideo podlegających prawu autorskiemu, takich jak kod, zasoby artystyczne lub muzyka oraz bada kluczowe wyzwania prawne, takie jak piractwo i nieautoryzowana dystrybucja. Następnie zagłębia się w status prawny UGC i modów, analizując w jaki sposób prawo autorskie klasyfikuje je jako dzieła pochodne. Szczególnie ważna w tej pracy jest analiza porównawcza wewnętrznych polityk różnych twórców gier. Praca kontrastuje podejścia permisywne, takie jak te przyjęte przez Bethesdę i Mojang, które aktywnie wspierają społeczności modderów z restrykcyjną polityką firmy takiej jak Nintendo, która egzekwują ścisłą kontrolę nad modyfikacjami gier, a nawet twórczością fanów.Ostatecznie praca ta ocenia w jaki sposób obecne ramy prawne wpływają zarówno na deweloperów, jak i graczy, podkreślając przy tym napięcie między ochroną własności intelektualnej a wspieraniem kreatywności wśród graczy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pinkalski, Zbigniew - 126872 | pl |
dc.contributor.author | Matysik, Kamil - USOS291165 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pinkalski, Zbigniew - 126872 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gliściński, Konrad - 108896 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-02-23T23:32:14Z | |
dc.date.available | 2025-02-23T23:32:14Z | |
dc.date.createdat | 2025-02-23T23:32:14Z | en |
dc.date.submitted | 2025-02-21 | pl |
dc.fieldofstudy | Intellectual Property and New Technologies | pl |
dc.identifier.apd | diploma-179359-291165 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549247 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | intellectual property law, copyright law, EU law, user generated content, UGC, mods, game modifications, game developers, copyright infringement, piracy | pl |
dc.subject.pl | prawo własności intelektualnej, prawo autorskie, prawo europejskie, treści generowane przez użytkowników, UGC, mody, modyfikacje gier, twórcy gier, naruszenie praw autorskich, piractwo | pl |
dc.title | Video games and copyright law: legal study on user generated content and mods under EU law | pl |
dc.title.alternative | Gry wideo i prawo autorskie: badanie prawne dotyczące treści i modów generowanych przez użytkowników zgodnie z prawem UE | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |