Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
„Cytowanie” historii. Głos i pamięć w „Pamiętniku z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego
"Quoting" History. Voice and Memory in Miron Białoszewski's "A Memoir of the Warsaw Uprising"
cytowanie, głos, historia, pamięć, Miron Białoszewski, Warszawa
quoting, voice, history, memory, Miron Białoszewski, Warsaw
Praca poświęcona jest „Pamiętnikowi z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego. Jej zasadniczą część stanowią analiza i interpretacja fragmentów utworu, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych dla komentowanego tekstu (i wielu innych utworów tego autora) praktyk cytowania. Zawarte w pracy uwagi odnoszą się do trzech wyodrębnionych sposobów wprowadzania do „Pamiętnika” cytatów (autocytowanie, „cytowanie” Warszawy oraz „cytowanie” historii). Zgodnie z proponowanym ujęciem w procesie interpretacji utworu znaczenie kluczowe mają kategorie głosu i pamięci. Dla sugerowanego odczytania ważne są odniesienia do koncepcji wypracowanych w badaniach nad pamięcią, takich jak pamięć uwikłana (Feindt i in. 2014) czy pamięć zbierana (J. K. Olick 2007). Równie istotnym punktem odniesienia okazuje się kwestia audialności, rozpatrywana w kontekście współczesnych rozważań nad percepcją słuchową i fonicznością w twórczości Mirona Białoszewskiego.
The work concerns "A Memoir of the Warsaw Uprising" by Miron Białoszewski. Its essential part is the analysis and interpretation of fragments of the text, with particular attention to the quotation practices which are characteristic of it (and many other works by this author). The remarks contained in the work are related to three distinguished ways of introducing quotations into "A Memoir of the Warsaw Uprising" (self-quoting, "quoting" Warsaw and "quoting" history). According to the proposed approach, in the process of interpreting the work, the categories of voice and memory are crucial. For the suggested way of reading, references to concepts developed in memory studies, such as entangled memory (Feindt et al. 2014) or collected memory (J. K. Olick 2007), are important. The issue of audiality, examined in the context of contemporary considerations of auditory perception and phonics Miron Białoszewski’s work, turns out to be an equally important point of reference.
dc.abstract.en | The work concerns "A Memoir of the Warsaw Uprising" by Miron Białoszewski. Its essential part is the analysis and interpretation of fragments of the text, with particular attention to the quotation practices which are characteristic of it (and many other works by this author). The remarks contained in the work are related to three distinguished ways of introducing quotations into "A Memoir of the Warsaw Uprising" (self-quoting, "quoting" Warsaw and "quoting" history). According to the proposed approach, in the process of interpreting the work, the categories of voice and memory are crucial. For the suggested way of reading, references to concepts developed in memory studies, such as entangled memory (Feindt et al. 2014) or collected memory (J. K. Olick 2007), are important. The issue of audiality, examined in the context of contemporary considerations of auditory perception and phonics Miron Białoszewski’s work, turns out to be an equally important point of reference. | pl |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest „Pamiętnikowi z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego. Jej zasadniczą część stanowią analiza i interpretacja fragmentów utworu, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych dla komentowanego tekstu (i wielu innych utworów tego autora) praktyk cytowania. Zawarte w pracy uwagi odnoszą się do trzech wyodrębnionych sposobów wprowadzania do „Pamiętnika” cytatów (autocytowanie, „cytowanie” Warszawy oraz „cytowanie” historii). Zgodnie z proponowanym ujęciem w procesie interpretacji utworu znaczenie kluczowe mają kategorie głosu i pamięci. Dla sugerowanego odczytania ważne są odniesienia do koncepcji wypracowanych w badaniach nad pamięcią, takich jak pamięć uwikłana (Feindt i in. 2014) czy pamięć zbierana (J. K. Olick 2007). Równie istotnym punktem odniesienia okazuje się kwestia audialności, rozpatrywana w kontekście współczesnych rozważań nad percepcją słuchową i fonicznością w twórczości Mirona Białoszewskiego. | pl |
dc.affiliation | Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hejmej, Andrzej - 128303 | pl |
dc.contributor.author | Renke, Hanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/SDOMISH | pl |
dc.contributor.reviewer | Kucia-Kuśmierska, Katarzyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Hejmej, Andrzej - 128303 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T21:35:50Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T21:35:50Z | |
dc.date.submitted | 2023-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166576-289947 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313631 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | quoting, voice, history, memory, Miron Białoszewski, Warsaw | pl |
dc.subject.pl | cytowanie, głos, historia, pamięć, Miron Białoszewski, Warszawa | pl |
dc.title | „Cytowanie” historii. Głos i pamięć w „Pamiętniku z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego | pl |
dc.title.alternative | "Quoting" History. Voice and Memory in Miron Białoszewski's "A Memoir of the Warsaw Uprising" | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |