Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Preferencje konsumenckie pokolenia Z w zakresie organizacji wyjazdów turystycznych
Generation Z's consumer preferences with regard to travel arrangements
EKONOMIA DOŚWIADCZEŃ – EKONOMIA WSPÓŁDZIELENIA – POKOLENIE Z - PODRÓŻE
EXPERIENCE ECONOMY – SHARING ECONOMY - GENERATION Z - TRAVELS
Przedmiotem pracy magisterskiej są preferencje pokolenia Z w zakresie organizacji wyjazdów turystycznych. Celem pracy jest ich poznanie oraz identyfikacja czynników wpływających na tendencje w zakresie zachowań konsumenckich pokolenia Z na rynku turystycznym. W części teoretycznej bazując na literaturze oraz badaniach polskich, jak i zagranicznych naukowców, przedstawiono najnowsze trendy panujące obecnie w wybranych segmentach turystyki, w tym przede wszystkim ekonomię współdzielenia oraz ekonomię doświadczeń. Następnie scharakteryzowano pokolenie Z jako uczestnika rynku turystycznego. W części praktycznej za pomocą ankiety internetowej zbadano preferencje pokolenia Z co do formy organizacji podróży oraz usługodawców obecnych na rynku turystycznym. Aż 85,6 % respondentów przeważnie organizuje swoje podróże samodzielnie, a jedynie 14,4 % kupuje oferty wyjazdów zorganizowanych przez biura podróży. Głównymi powodami jest lepsze dopasowanie samodzielnie zorganizowanych wyjazdów do preferencji przedstawicieli pokolenia Z , jak i postrzeganie ich jako tańszych przez generację Z. Porównano również zachowania konsumenckie zwolenników wyjazdów samodzielnie organizowanych z tymi zwolenników wyjazdów zorganizowanych z biurem podróży. Uzyskane wyniki są cennym źródłem informacji dla podmiotów działających obecnie na rynku turystycznym.
The subject of the thesis is Generation Z's consumer preferences with regard to travel arrangements. The purpose of the thesis is to discover them and identify the factors influencing the trends in consumer behavior of generation Z in the tourism market. In the theoretical part, based on the literature and research by Polish and foreign scholars, the latest trends currently prevailing in selected segments of tourism have been presented, such us the sharing economy and the experience economy. Furthermore, generation Z was characterized as a participant in the tourism market. In the practical part, an online survey was created and distributed among the members of this age group to examine preferences regarding the form of travel arrangements and service providers present in the tourism market. As many as 85.6% of respondents mostly organize their trips on their own, while only 14.4% buy package holidays organized by travel agencies. The main reasons are that self-organized trips are better suited to the preferences of representatives of Generation Z, as well as being perceived as cheaper by them. The consumer behavior of respondents who opt for self-organized trips was also compared with the ones who prefer trips organized by touroperators. The results are a valuable source of information for companies currently operating in the tourism market.
dc.abstract.en | The subject of the thesis is Generation Z's consumer preferences with regard to travel arrangements. The purpose of the thesis is to discover them and identify the factors influencing the trends in consumer behavior of generation Z in the tourism market. In the theoretical part, based on the literature and research by Polish and foreign scholars, the latest trends currently prevailing in selected segments of tourism have been presented, such us the sharing economy and the experience economy. Furthermore, generation Z was characterized as a participant in the tourism market. In the practical part, an online survey was created and distributed among the members of this age group to examine preferences regarding the form of travel arrangements and service providers present in the tourism market. As many as 85.6% of respondents mostly organize their trips on their own, while only 14.4% buy package holidays organized by travel agencies. The main reasons are that self-organized trips are better suited to the preferences of representatives of Generation Z, as well as being perceived as cheaper by them. The consumer behavior of respondents who opt for self-organized trips was also compared with the ones who prefer trips organized by touroperators. The results are a valuable source of information for companies currently operating in the tourism market. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy magisterskiej są preferencje pokolenia Z w zakresie organizacji wyjazdów turystycznych. Celem pracy jest ich poznanie oraz identyfikacja czynników wpływających na tendencje w zakresie zachowań konsumenckich pokolenia Z na rynku turystycznym. W części teoretycznej bazując na literaturze oraz badaniach polskich, jak i zagranicznych naukowców, przedstawiono najnowsze trendy panujące obecnie w wybranych segmentach turystyki, w tym przede wszystkim ekonomię współdzielenia oraz ekonomię doświadczeń. Następnie scharakteryzowano pokolenie Z jako uczestnika rynku turystycznego. W części praktycznej za pomocą ankiety internetowej zbadano preferencje pokolenia Z co do formy organizacji podróży oraz usługodawców obecnych na rynku turystycznym. Aż 85,6 % respondentów przeważnie organizuje swoje podróże samodzielnie, a jedynie 14,4 % kupuje oferty wyjazdów zorganizowanych przez biura podróży. Głównymi powodami jest lepsze dopasowanie samodzielnie zorganizowanych wyjazdów do preferencji przedstawicieli pokolenia Z , jak i postrzeganie ich jako tańszych przez generację Z. Porównano również zachowania konsumenckie zwolenników wyjazdów samodzielnie organizowanych z tymi zwolenników wyjazdów zorganizowanych z biurem podróży. Uzyskane wyniki są cennym źródłem informacji dla podmiotów działających obecnie na rynku turystycznym. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Żemła, Michał - USOS323785 | pl |
dc.contributor.author | Łagosz, Natalia - USOS326408 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Panasiuk, Aleksander - USOS255282 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żemła, Michał - USOS323785 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:15:56Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T23:15:56Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce i w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174623-326408 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374583 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | EXPERIENCE ECONOMY – SHARING ECONOMY - GENERATION Z - TRAVELS | pl |
dc.subject.pl | EKONOMIA DOŚWIADCZEŃ – EKONOMIA WSPÓŁDZIELENIA – POKOLENIE Z - PODRÓŻE | pl |
dc.title | Preferencje konsumenckie pokolenia Z w zakresie organizacji wyjazdów turystycznych | pl |
dc.title.alternative | Generation Z's consumer preferences with regard to travel arrangements | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |