Terror and horror: two Gothic traditions in “The Yellow Wallpaper” by Charlotte Perkins Gilman and “1408” by Stephen King

licenciate
dc.abstract.enThe main focus of this paper are two traditions of Gothic fiction. Those traditions, terrorand horror, were present since the beginning of Gothic fiction and are connected withthe works of Ann Radcliffe and Matthew Gregory Lewis. Terror and horror are analysedand discussed in relation to more contemporary works, namely, Charlotte PerkinsGilman's “The Yellow Wallpaper” and Stephen King's “1408”. Gilman's work uses suspenseand carefully builds up tension by creating mysterious atmosphere. It is also a calmstory without any quick or violent action. On the other hand, King focuses onpresenting violent descriptions and monsters in order to shock and scare thereaders.”1408” is a very dynamic story, something is happening all the time. In the end,the two stories take the best elements of the two traditions and present them in theirown unique way.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca koncentruje się na dwóch tradycjach w powieściach gotyckich. Te dwietradycje, terror i horror, były obecne od samych początków powieści gotyckiej i sązwiązane z dziełami Ann Radcliffe i Matthew Gregory Lewisa. Terror i horror zostanąprzeanalizowane i omówione pod kątem związku z bardziej współczesnymi dziełami,mianowicie "Żółta Tapeta" autorstwa Charlotte Perkins Gilman oraz "1408"Stephena Kinga. Opowiadanie Gilman wykorzystuje suspens i stopniowe budowanienapięcia poprzez tworzenie tajemniczej atmosfery. Jest ono także bardzo spokojne ipozbawione dynamicznej akcji. Z drugiej strony, King koncentruje się naprezentowaniu brutalnych opisów i potworów w celu zszokowania i przestraszeniaczytelników. „1408” jest bardzo dynamicznym opowiadaniem, w którym cały czas cośsię dzieje. Jednak ostatecznie oba opowiadania biorą najlepsze elementy z dwóchtradycji i przedstawiają je w swój unikatowy sposób.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPalmowski, Michał - 142860 pl
dc.contributor.authorSzot, Kamilpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPalmowski, Michał - 142860 pl
dc.contributor.reviewerBudzik, Justyna - 173713 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:00:04Z
dc.date.available2020-07-27T08:00:04Z
dc.date.submitted2017-07-04pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-115504-195156pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220852
dc.languageengpl
dc.subject.enGothic fiction, terror, horror, female Gothic, male Gothic, uncannypl
dc.subject.plPowieść gotycka, terror, horror, gotyk, niesamowitośćpl
dc.titleTerror and horror: two Gothic traditions in “The Yellow Wallpaper” by Charlotte Perkins Gilman and “1408” by Stephen Kingpl
dc.title.alternativeTerror i horror: dwie tradycje gotyckie w „Żółtej Tapecie” autorstwa Charlotte Perkins Gilman i w „1408” Stephena Kingapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main focus of this paper are two traditions of Gothic fiction. Those traditions, terrorand horror, were present since the beginning of Gothic fiction and are connected withthe works of Ann Radcliffe and Matthew Gregory Lewis. Terror and horror are analysedand discussed in relation to more contemporary works, namely, Charlotte PerkinsGilman's “The Yellow Wallpaper” and Stephen King's “1408”. Gilman's work uses suspenseand carefully builds up tension by creating mysterious atmosphere. It is also a calmstory without any quick or violent action. On the other hand, King focuses onpresenting violent descriptions and monsters in order to shock and scare thereaders.”1408” is a very dynamic story, something is happening all the time. In the end,the two stories take the best elements of the two traditions and present them in theirown unique way.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca koncentruje się na dwóch tradycjach w powieściach gotyckich. Te dwietradycje, terror i horror, były obecne od samych początków powieści gotyckiej i sązwiązane z dziełami Ann Radcliffe i Matthew Gregory Lewisa. Terror i horror zostanąprzeanalizowane i omówione pod kątem związku z bardziej współczesnymi dziełami,mianowicie "Żółta Tapeta" autorstwa Charlotte Perkins Gilman oraz "1408"Stephena Kinga. Opowiadanie Gilman wykorzystuje suspens i stopniowe budowanienapięcia poprzez tworzenie tajemniczej atmosfery. Jest ono także bardzo spokojne ipozbawione dynamicznej akcji. Z drugiej strony, King koncentruje się naprezentowaniu brutalnych opisów i potworów w celu zszokowania i przestraszeniaczytelników. „1408” jest bardzo dynamicznym opowiadaniem, w którym cały czas cośsię dzieje. Jednak ostatecznie oba opowiadania biorą najlepsze elementy z dwóchtradycji i przedstawiają je w swój unikatowy sposób.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Palmowski, Michał - 142860
dc.contributor.authorpl
Szot, Kamil
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Palmowski, Michał - 142860
dc.contributor.reviewerpl
Budzik, Justyna - 173713
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:00:04Z
dc.date.available
2020-07-27T08:00:04Z
dc.date.submittedpl
2017-07-04
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-115504-195156
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220852
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Gothic fiction, terror, horror, female Gothic, male Gothic, uncanny
dc.subject.plpl
Powieść gotycka, terror, horror, gotyk, niesamowitość
dc.titlepl
Terror and horror: two Gothic traditions in “The Yellow Wallpaper” by Charlotte Perkins Gilman and “1408” by Stephen King
dc.title.alternativepl
Terror i horror: dwie tradycje gotyckie w „Żółtej Tapecie” autorstwa Charlotte Perkins Gilman i w „1408” Stephena Kinga
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available