Cenzopapa, czyli o memicznych wcieleniach Jana Pawła II w polskiej cyberkulturze

licenciate
dc.abstract.enThis paper’s objective is to introduce and present exemplary internet memes thematising the figure of John Paul II (cenzopapa/censopop): the specific forms of digital output created by the members of enclaves and internet forums, which are characteristic for Polish cyberculture. The methodology used and the theoretical context related to computer mediated communication and cubercultural studies have been based on the scientific outputs of Magdalena Kamińska and Limor Schifman, who are both prominent researchers in the field of Internet culture. By drawing from Kamińska this paper refers to Michael Agar’s work which focuses on contextual and discursive perception of language and its use, especially the potential difficulties in translation (rich points) which stem from the differences, misunderstandings, conflicts and/or arguments between the subjects involved in communicative interaction. Cenzopapa, as a controversial phenomenon which often evokes strong reactions, is a provocative tool, a behaviour that falls under the definition of trolling; currently it is an independent contextual and formal category, which is understandable only with the background knowledge of Polish cyberculture, although in the beginning it was created by hermetic groups to outrage the general public. Presented examples show a media, discursive and formal variety of cenzopapa and the scale of the sardonic distribution, absurd exaggerations, and humorous transformations of the figure of John Paul II.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu przybliżenie i opisanie przykładowych memów internetowych związanych z postacią Jana Pawła II (cenzopap) – specyficznych form twórczości członków enklaw i forów internetowych, będących charakterystycznymi elementami polskiej cyberkultury. Metodologie i teorie związane z komunikacją zapośredniczoną komputerowo oraz projektem cyberkulturoznawstwa zostały zaczerpnięte z dorobku naukowego Magdaleny Kamińskiej oraz Limor Schifman – badaczek kultur internetu. Za Kamińską przywołane zostają również odkrycia Michaela Agara dotyczące kontekstualnego i dyskursywnego postrzegania języka oraz jego użycia, w szczególności potencjału translatorskich wyzwań (rich points), które wynikają z odmienności, nieporozumień, konfliktów i/lub sporów między podmiotami wchodzącymi w interakcję komunikacyjną. Cenzopapa jako zjawisko kontrowersyjne i wywołujące nieraz silne reakcje, jest narzędziem prowokacji oraz zachowaniem z porządku trollingu – początkowo skonstruowane jako bulwersujący gest, zarezerwowany dla niewielkich grup odbiorczych, obecnie stanowi autonomiczny nurt kontekstualny oraz formalny, zrozumiały prawie jedynie na gruncie polskiej (cyber)kultury. Przytoczone przykłady ukazują medialną, dyskursywną oraz formalną różnorodność cenzopap oraz skalę szyderczego kolportażu, absurdalnych wyolbrzymień i humorystycznych przekształceń postaci Jana Pawła II.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorIwanczewska, Łucjapl
dc.contributor.authorZieliński, Maksymilianpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPółtorak, Arkadiuszpl
dc.contributor.reviewerIwanczewska, Łucjapl
dc.date.accessioned2023-09-13T21:50:28Z
dc.date.available2023-09-13T21:50:28Z
dc.date.submitted2023-09-13pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.identifier.apddiploma-169978-291244pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318874
dc.languagepolpl
dc.subject.enCMC, Internet, meme, copypasta, pope, John Paul II, Cyberculture Studiespl
dc.subject.plCMC, internet, mem, pasta, papież, Jan Paweł II, cyberkulturoznawstwopl
dc.titleCenzopapa, czyli o memicznych wcieleniach Jana Pawła II w polskiej cyberkulturzepl
dc.title.alternativeCenzopapa. Meme incarnations of John Paul II in Polish cyberculturepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper’s objective is to introduce and present exemplary internet memes thematising the figure of John Paul II (cenzopapa/censopop): the specific forms of digital output created by the members of enclaves and internet forums, which are characteristic for Polish cyberculture. The methodology used and the theoretical context related to computer mediated communication and cubercultural studies have been based on the scientific outputs of Magdalena Kamińska and Limor Schifman, who are both prominent researchers in the field of Internet culture. By drawing from Kamińska this paper refers to Michael Agar’s work which focuses on contextual and discursive perception of language and its use, especially the potential difficulties in translation (rich points) which stem from the differences, misunderstandings, conflicts and/or arguments between the subjects involved in communicative interaction. Cenzopapa, as a controversial phenomenon which often evokes strong reactions, is a provocative tool, a behaviour that falls under the definition of trolling; currently it is an independent contextual and formal category, which is understandable only with the background knowledge of Polish cyberculture, although in the beginning it was created by hermetic groups to outrage the general public. Presented examples show a media, discursive and formal variety of cenzopapa and the scale of the sardonic distribution, absurd exaggerations, and humorous transformations of the figure of John Paul II.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca ma na celu przybliżenie i opisanie przykładowych memów internetowych związanych z postacią Jana Pawła II (cenzopap) – specyficznych form twórczości członków enklaw i forów internetowych, będących charakterystycznymi elementami polskiej cyberkultury. Metodologie i teorie związane z komunikacją zapośredniczoną komputerowo oraz projektem cyberkulturoznawstwa zostały zaczerpnięte z dorobku naukowego Magdaleny Kamińskiej oraz Limor Schifman – badaczek kultur internetu. Za Kamińską przywołane zostają również odkrycia Michaela Agara dotyczące kontekstualnego i dyskursywnego postrzegania języka oraz jego użycia, w szczególności potencjału translatorskich wyzwań (rich points), które wynikają z odmienności, nieporozumień, konfliktów i/lub sporów między podmiotami wchodzącymi w interakcję komunikacyjną. Cenzopapa jako zjawisko kontrowersyjne i wywołujące nieraz silne reakcje, jest narzędziem prowokacji oraz zachowaniem z porządku trollingu – początkowo skonstruowane jako bulwersujący gest, zarezerwowany dla niewielkich grup odbiorczych, obecnie stanowi autonomiczny nurt kontekstualny oraz formalny, zrozumiały prawie jedynie na gruncie polskiej (cyber)kultury. Przytoczone przykłady ukazują medialną, dyskursywną oraz formalną różnorodność cenzopap oraz skalę szyderczego kolportażu, absurdalnych wyolbrzymień i humorystycznych przekształceń postaci Jana Pawła II.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Iwanczewska, Łucja
dc.contributor.authorpl
Zieliński, Maksymilian
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Półtorak, Arkadiusz
dc.contributor.reviewerpl
Iwanczewska, Łucja
dc.date.accessioned
2023-09-13T21:50:28Z
dc.date.available
2023-09-13T21:50:28Z
dc.date.submittedpl
2023-09-13
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.identifier.apdpl
diploma-169978-291244
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318874
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
CMC, Internet, meme, copypasta, pope, John Paul II, Cyberculture Studies
dc.subject.plpl
CMC, internet, mem, pasta, papież, Jan Paweł II, cyberkulturoznawstwo
dc.titlepl
Cenzopapa, czyli o memicznych wcieleniach Jana Pawła II w polskiej cyberkulturze
dc.title.alternativepl
Cenzopapa. Meme incarnations of John Paul II in Polish cyberculture
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
330
Views per month
Views per city
Warsaw
73
Krakow
45
Poznan
24
Wroclaw
22
Gdansk
11
Szczecin
11
Katowice
9
Lodz
7
Bydgoszcz
6
Bialystok
4

No access

No Thumbnail Available