Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Cenzopapa, czyli o memicznych wcieleniach Jana Pawła II w polskiej cyberkulturze
Cenzopapa. Meme incarnations of John Paul II in Polish cyberculture
CMC, internet, mem, pasta, papież, Jan Paweł II, cyberkulturoznawstwo
CMC, Internet, meme, copypasta, pope, John Paul II, Cyberculture Studies
Niniejsza praca ma na celu przybliżenie i opisanie przykładowych memów internetowych związanych z postacią Jana Pawła II (cenzopap) – specyficznych form twórczości członków enklaw i forów internetowych, będących charakterystycznymi elementami polskiej cyberkultury. Metodologie i teorie związane z komunikacją zapośredniczoną komputerowo oraz projektem cyberkulturoznawstwa zostały zaczerpnięte z dorobku naukowego Magdaleny Kamińskiej oraz Limor Schifman – badaczek kultur internetu. Za Kamińską przywołane zostają również odkrycia Michaela Agara dotyczące kontekstualnego i dyskursywnego postrzegania języka oraz jego użycia, w szczególności potencjału translatorskich wyzwań (rich points), które wynikają z odmienności, nieporozumień, konfliktów i/lub sporów między podmiotami wchodzącymi w interakcję komunikacyjną. Cenzopapa jako zjawisko kontrowersyjne i wywołujące nieraz silne reakcje, jest narzędziem prowokacji oraz zachowaniem z porządku trollingu – początkowo skonstruowane jako bulwersujący gest, zarezerwowany dla niewielkich grup odbiorczych, obecnie stanowi autonomiczny nurt kontekstualny oraz formalny, zrozumiały prawie jedynie na gruncie polskiej (cyber)kultury. Przytoczone przykłady ukazują medialną, dyskursywną oraz formalną różnorodność cenzopap oraz skalę szyderczego kolportażu, absurdalnych wyolbrzymień i humorystycznych przekształceń postaci Jana Pawła II.
This paper’s objective is to introduce and present exemplary internet memes thematising the figure of John Paul II (cenzopapa/censopop): the specific forms of digital output created by the members of enclaves and internet forums, which are characteristic for Polish cyberculture. The methodology used and the theoretical context related to computer mediated communication and cubercultural studies have been based on the scientific outputs of Magdalena Kamińska and Limor Schifman, who are both prominent researchers in the field of Internet culture. By drawing from Kamińska this paper refers to Michael Agar’s work which focuses on contextual and discursive perception of language and its use, especially the potential difficulties in translation (rich points) which stem from the differences, misunderstandings, conflicts and/or arguments between the subjects involved in communicative interaction. Cenzopapa, as a controversial phenomenon which often evokes strong reactions, is a provocative tool, a behaviour that falls under the definition of trolling; currently it is an independent contextual and formal category, which is understandable only with the background knowledge of Polish cyberculture, although in the beginning it was created by hermetic groups to outrage the general public. Presented examples show a media, discursive and formal variety of cenzopapa and the scale of the sardonic distribution, absurd exaggerations, and humorous transformations of the figure of John Paul II.
dc.abstract.en | This paper’s objective is to introduce and present exemplary internet memes thematising the figure of John Paul II (cenzopapa/censopop): the specific forms of digital output created by the members of enclaves and internet forums, which are characteristic for Polish cyberculture. The methodology used and the theoretical context related to computer mediated communication and cubercultural studies have been based on the scientific outputs of Magdalena Kamińska and Limor Schifman, who are both prominent researchers in the field of Internet culture. By drawing from Kamińska this paper refers to Michael Agar’s work which focuses on contextual and discursive perception of language and its use, especially the potential difficulties in translation (rich points) which stem from the differences, misunderstandings, conflicts and/or arguments between the subjects involved in communicative interaction. Cenzopapa, as a controversial phenomenon which often evokes strong reactions, is a provocative tool, a behaviour that falls under the definition of trolling; currently it is an independent contextual and formal category, which is understandable only with the background knowledge of Polish cyberculture, although in the beginning it was created by hermetic groups to outrage the general public. Presented examples show a media, discursive and formal variety of cenzopapa and the scale of the sardonic distribution, absurd exaggerations, and humorous transformations of the figure of John Paul II. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu przybliżenie i opisanie przykładowych memów internetowych związanych z postacią Jana Pawła II (cenzopap) – specyficznych form twórczości członków enklaw i forów internetowych, będących charakterystycznymi elementami polskiej cyberkultury. Metodologie i teorie związane z komunikacją zapośredniczoną komputerowo oraz projektem cyberkulturoznawstwa zostały zaczerpnięte z dorobku naukowego Magdaleny Kamińskiej oraz Limor Schifman – badaczek kultur internetu. Za Kamińską przywołane zostają również odkrycia Michaela Agara dotyczące kontekstualnego i dyskursywnego postrzegania języka oraz jego użycia, w szczególności potencjału translatorskich wyzwań (rich points), które wynikają z odmienności, nieporozumień, konfliktów i/lub sporów między podmiotami wchodzącymi w interakcję komunikacyjną. Cenzopapa jako zjawisko kontrowersyjne i wywołujące nieraz silne reakcje, jest narzędziem prowokacji oraz zachowaniem z porządku trollingu – początkowo skonstruowane jako bulwersujący gest, zarezerwowany dla niewielkich grup odbiorczych, obecnie stanowi autonomiczny nurt kontekstualny oraz formalny, zrozumiały prawie jedynie na gruncie polskiej (cyber)kultury. Przytoczone przykłady ukazują medialną, dyskursywną oraz formalną różnorodność cenzopap oraz skalę szyderczego kolportażu, absurdalnych wyolbrzymień i humorystycznych przekształceń postaci Jana Pawła II. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Iwanczewska, Łucja | pl |
dc.contributor.author | Zieliński, Maksymilian | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Półtorak, Arkadiusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Iwanczewska, Łucja | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T21:50:28Z | |
dc.date.available | 2023-09-13T21:50:28Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-13 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-169978-291244 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318874 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CMC, Internet, meme, copypasta, pope, John Paul II, Cyberculture Studies | pl |
dc.subject.pl | CMC, internet, mem, pasta, papież, Jan Paweł II, cyberkulturoznawstwo | pl |
dc.title | Cenzopapa, czyli o memicznych wcieleniach Jana Pawła II w polskiej cyberkulturze | pl |
dc.title.alternative | Cenzopapa. Meme incarnations of John Paul II in Polish cyberculture | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |