Taoizm jako wykładnia filozoficzna filmów Wong Kar-Waia

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this work is to present the influence of Taoist philosophy on works of Wong Kar Wai. The theoretical basis for the discussion are the speeches Jagoda Murczyńska and Marcin Krasnowolski, studies by Ewa Mazierska, "Thinking Systems of the Peoples of the East" by Hajime Nakamura edited by Philip P. Wiener, "Taoism" by Livia Kohn and the text by Piotr Kletowski "Dojrzeć to, co zakryte". The first part contains a general description of the concept of Taoism, followed by refer to the work of Wong Kar Wai and detail Taoist themes in the films of the Hong Kong director. Wong Kar Wai never directly admitted that in his work he refers to Taoist philosophy, but Taoism had a huge influence on the development of art in China, including in Hong Kong. Elements of this philosophical system are visible in the director's films, which remains presented in the course of work.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest przedstawienie wpływu filozofii taoistycznej na twórczość Wong Kar Waia. Teoretyczną podstawę omówienia stanowią przemówienia Jagody Murczyńskiej i Marcina Krasnowolskiego, opracowania Ewy Mazierskiej, "Systemy myślenia ludów Wschodu" Hajime’a Nakamury pod redakcją Philipa 
P. Wienera, "Taoizm" Livii Kohn oraz tekst Piotra Kletowskiego "Dojrzeć to, co zakryte". W pierwszej części zawarto ogólną charakterystykę pojęcia taoizmu, aby następnie odnieść się do twórczości Wong Kar Waia i wyszczególnienia wątków taoistycznych w filmach hongkońskiego reżysera. Wong Kar Wai nigdy nie przyznał bezpośrednio, że w swojej twórczości odwołuje się do filozofii taoistycznej, jednak taoizm miał ogromny wpływ na kształtowanie się sztuki w Chinach, w tym także w Hong Kongu. Elementy tego systemu filozoficznego są widoczne w filmach reżysera, co zostało zaprezentowane w toku pracy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.contributor.authorDźwill, Sara - USOS219698 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGorlewska, Paulina - 107937 pl
dc.contributor.reviewerKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.date.accessioned2024-10-22T08:12:34Z
dc.date.available2024-10-22T08:12:34Z
dc.date.submitted2024-10-18pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-130906-219698pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/453131
dc.languagepolpl
dc.subject.enTaoism, Wong Kar Wai, Asian cinemapl
dc.subject.plTaoizm, Wong Kar Wai, kino azjatyckiepl
dc.titleTaoizm jako wykładnia filozoficzna filmów Wong Kar-Waiapl
dc.title.alternativeTaoism as a philosophical interpretation of Wong Kar-Wai's filmspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work is to present the influence of Taoist philosophy on works of Wong Kar Wai. The theoretical basis for the discussion are the speeches Jagoda Murczyńska and Marcin Krasnowolski, studies by Ewa Mazierska, "Thinking Systems of the Peoples of the East" by Hajime Nakamura edited by Philip P. Wiener, "Taoism" by Livia Kohn and the text by Piotr Kletowski "Dojrzeć to, co zakryte". The first part contains a general description of the concept of Taoism, followed by refer to the work of Wong Kar Wai and detail Taoist themes in the films of the Hong Kong director. Wong Kar Wai never directly admitted that in his work he refers to Taoist philosophy, but Taoism had a huge influence on the development of art in China, including in Hong Kong. Elements of this philosophical system are visible in the director's films, which remains presented in the course of work.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wpływu filozofii taoistycznej na twórczość Wong Kar Waia. Teoretyczną podstawę omówienia stanowią przemówienia Jagody Murczyńskiej i Marcina Krasnowolskiego, opracowania Ewy Mazierskiej, "Systemy myślenia ludów Wschodu" Hajime’a Nakamury pod redakcją Philipa 
P. Wienera, "Taoizm" Livii Kohn oraz tekst Piotra Kletowskiego "Dojrzeć to, co zakryte". W pierwszej części zawarto ogólną charakterystykę pojęcia taoizmu, aby następnie odnieść się do twórczości Wong Kar Waia i wyszczególnienia wątków taoistycznych w filmach hongkońskiego reżysera. Wong Kar Wai nigdy nie przyznał bezpośrednio, że w swojej twórczości odwołuje się do filozofii taoistycznej, jednak taoizm miał ogromny wpływ na kształtowanie się sztuki w Chinach, w tym także w Hong Kongu. Elementy tego systemu filozoficznego są widoczne w filmach reżysera, co zostało zaprezentowane w toku pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.contributor.authorpl
Dźwill, Sara - USOS219698
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gorlewska, Paulina - 107937
dc.contributor.reviewerpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.date.accessioned
2024-10-22T08:12:34Z
dc.date.available
2024-10-22T08:12:34Z
dc.date.submittedpl
2024-10-18
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-130906-219698
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/453131
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Taoism, Wong Kar Wai, Asian cinema
dc.subject.plpl
Taoizm, Wong Kar Wai, kino azjatyckie
dc.titlepl
Taoizm jako wykładnia filozoficzna filmów Wong Kar-Waia
dc.title.alternativepl
Taoism as a philosophical interpretation of Wong Kar-Wai's films
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available