Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Taoizm jako wykładnia filozoficzna filmów Wong Kar-Waia
Taoism as a philosophical interpretation of Wong Kar-Wai's films
Taoizm, Wong Kar Wai, kino azjatyckie
Taoism, Wong Kar Wai, Asian cinema
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wpływu filozofii taoistycznej na twórczość Wong Kar Waia. Teoretyczną podstawę omówienia stanowią przemówienia Jagody Murczyńskiej i Marcina Krasnowolskiego, opracowania Ewy Mazierskiej, "Systemy myślenia ludów Wschodu" Hajime’a Nakamury pod redakcją Philipa P. Wienera, "Taoizm" Livii Kohn oraz tekst Piotra Kletowskiego "Dojrzeć to, co zakryte". W pierwszej części zawarto ogólną charakterystykę pojęcia taoizmu, aby następnie odnieść się do twórczości Wong Kar Waia i wyszczególnienia wątków taoistycznych w filmach hongkońskiego reżysera. Wong Kar Wai nigdy nie przyznał bezpośrednio, że w swojej twórczości odwołuje się do filozofii taoistycznej, jednak taoizm miał ogromny wpływ na kształtowanie się sztuki w Chinach, w tym także w Hong Kongu. Elementy tego systemu filozoficznego są widoczne w filmach reżysera, co zostało zaprezentowane w toku pracy.
The aim of this work is to present the influence of Taoist philosophy on works of Wong Kar Wai. The theoretical basis for the discussion are the speeches Jagoda Murczyńska and Marcin Krasnowolski, studies by Ewa Mazierska, "Thinking Systems of the Peoples of the East" by Hajime Nakamura edited by Philip P. Wiener, "Taoism" by Livia Kohn and the text by Piotr Kletowski "Dojrzeć to, co zakryte". The first part contains a general description of the concept of Taoism, followed by refer to the work of Wong Kar Wai and detail Taoist themes in the films of the Hong Kong director. Wong Kar Wai never directly admitted that in his work he refers to Taoist philosophy, but Taoism had a huge influence on the development of art in China, including in Hong Kong. Elements of this philosophical system are visible in the director's films, which remains presented in the course of work.
dc.abstract.en | The aim of this work is to present the influence of Taoist philosophy on works of Wong Kar Wai. The theoretical basis for the discussion are the speeches Jagoda Murczyńska and Marcin Krasnowolski, studies by Ewa Mazierska, "Thinking Systems of the Peoples of the East" by Hajime Nakamura edited by Philip P. Wiener, "Taoism" by Livia Kohn and the text by Piotr Kletowski "Dojrzeć to, co zakryte". The first part contains a general description of the concept of Taoism, followed by refer to the work of Wong Kar Wai and detail Taoist themes in the films of the Hong Kong director. Wong Kar Wai never directly admitted that in his work he refers to Taoist philosophy, but Taoism had a huge influence on the development of art in China, including in Hong Kong. Elements of this philosophical system are visible in the director's films, which remains presented in the course of work. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wpływu filozofii taoistycznej na twórczość Wong Kar Waia. Teoretyczną podstawę omówienia stanowią przemówienia Jagody Murczyńskiej i Marcina Krasnowolskiego, opracowania Ewy Mazierskiej, "Systemy myślenia ludów Wschodu" Hajime’a Nakamury pod redakcją Philipa P. Wienera, "Taoizm" Livii Kohn oraz tekst Piotra Kletowskiego "Dojrzeć to, co zakryte". W pierwszej części zawarto ogólną charakterystykę pojęcia taoizmu, aby następnie odnieść się do twórczości Wong Kar Waia i wyszczególnienia wątków taoistycznych w filmach hongkońskiego reżysera. Wong Kar Wai nigdy nie przyznał bezpośrednio, że w swojej twórczości odwołuje się do filozofii taoistycznej, jednak taoizm miał ogromny wpływ na kształtowanie się sztuki w Chinach, w tym także w Hong Kongu. Elementy tego systemu filozoficznego są widoczne w filmach reżysera, co zostało zaprezentowane w toku pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.author | Dźwill, Sara - USOS219698 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gorlewska, Paulina - 107937 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T08:12:34Z | |
dc.date.available | 2024-10-22T08:12:34Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-130906-219698 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/453131 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Taoism, Wong Kar Wai, Asian cinema | pl |
dc.subject.pl | Taoizm, Wong Kar Wai, kino azjatyckie | pl |
dc.title | Taoizm jako wykładnia filozoficzna filmów Wong Kar-Waia | pl |
dc.title.alternative | Taoism as a philosophical interpretation of Wong Kar-Wai's films | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |