Spór Rumunii z Ukrainą w sprawie głębokowodnej drogi żeglownej Dunaj-Morze Czarne w świetle zapisów Konwencji z Espoo

2022
journal article
article
dc.abstract.enNow the Danube Delta is located on the territory of Ukraine and Romania. In 2002 Ukraine prepared the project of the Danube-Black See deep waterway, which was situated on the arm of Kilia, and one of its branches - Bystre Canal. There were two phases of this project, and each one of them required a separate administrative procedure. Ukraine informed Romania about this project in 2002, and provided an opinion on its impact on the environment in 2004. It was the Espoo Convention violation. Romania launched an investigation procedure against Ukraine. Her compliant was found to be justified. Meeting of the Parties of Espoo Convention took several decisions against Ukraine. The first ordered Ukraine do adapt the provisions to Espoo Convention and to stop work until it was complied with them. Ukraine took advantage of the two phases of project and suspended the second phase, while working on the first one. Subsequent Meetings of the Parties to Espoo Convention noted the half-heartedness and slowness of Ukraine’s action. As a result Ukraine’s work on Danube delta continues to be monitored.pl
dc.abstract.plDelta Dunaju obecnie znajduje się na terytorium Ukrainy i Rumunii. W 2002 r. na Ukrainie powstał projekt głębokowodnej drogi żeglownej Dunaj-Morze Czarne, która miała prowadzić wspólnym ramieniem Kilia, a następnie jedną z jego odnóg, Kanałem Bystre. Projekt składał się z dwóch faz, a każda z nich podlegała odrębnej procedurze administracyjnej. Ukraina poinformowała Rumunię o projekcie w 2002 r., a opinię o jej wpływie na środowisko dostarczyła w 2004 r. Procedura ta naruszała zapisy Konwencji z Espoo, którą podpisały oba państwa. Rumunia wszczęła przeciw Ukrainie procedurę dochodzeniową. Jej skarga została uznana za zasadną, a Spotkanie Stron podjęło wobec Ukrainy kilka decyzji. Pierwsza z nich nakazywała Ukrainie dostosować projekt do zapisów Konwencji, a do chwili uzyskania zgodności, przerwać prace. Ukraina wykorzystała dwufazowy charakter projektu i wstrzymała rozpoczęcie drugiej fazy, prowadząc jednocześnie prace w ramach pierwszej fazy. Kolejne Spotkania Stron Konwencji z Espoo odnotowywały połowiczność i opieszałość działań Ukrainy. W rezultacie prowadzone przez nią prace nadal są monitorowane.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowychpl
dc.contributor.authorKastory, Agnieszka - 128701 pl
dc.date.accession2023-01-05pl
dc.date.accessioned2023-01-08T13:53:51Z
dc.date.available2023-01-08T13:53:51Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalPrzypisy. Bibliografia.pl
dc.description.number1pl
dc.description.physical239-252pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume29pl
dc.identifier.doi10.14746/bp.2022.29.16pl
dc.identifier.eissn2450-3177pl
dc.identifier.isbn978-83-67284-08-0pl
dc.identifier.issn0239-4278pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/305726
dc.identifier.weblinkhttps://sciendo.com/article/10.14746/bp.2022.29.16pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enEspoo Conventionpl
dc.subject.enRomaniapl
dc.subject.enUkrainepl
dc.subject.enKiliapl
dc.subject.enBystre Canalpl
dc.subject.plKonwencja z Espoopl
dc.subject.plRumuniapl
dc.subject.plUkrainapl
dc.subject.plKiliapl
dc.subject.plKanał Bystrepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSpór Rumunii z Ukrainą w sprawie głębokowodnej drogi żeglownej Dunaj-Morze Czarne w świetle zapisów Konwencji z Espoopl
dc.title.alternativeThe dispute between Romania and Ukraine over the deepwater Danube-Black Sea shipping route in the light of the Espoo Conventionpl
dc.title.journalBalcanica Posnaniensiapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Now the Danube Delta is located on the territory of Ukraine and Romania. In 2002 Ukraine prepared the project of the Danube-Black See deep waterway, which was situated on the arm of Kilia, and one of its branches - Bystre Canal. There were two phases of this project, and each one of them required a separate administrative procedure. Ukraine informed Romania about this project in 2002, and provided an opinion on its impact on the environment in 2004. It was the Espoo Convention violation. Romania launched an investigation procedure against Ukraine. Her compliant was found to be justified. Meeting of the Parties of Espoo Convention took several decisions against Ukraine. The first ordered Ukraine do adapt the provisions to Espoo Convention and to stop work until it was complied with them. Ukraine took advantage of the two phases of project and suspended the second phase, while working on the first one. Subsequent Meetings of the Parties to Espoo Convention noted the half-heartedness and slowness of Ukraine’s action. As a result Ukraine’s work on Danube delta continues to be monitored.
dc.abstract.plpl
Delta Dunaju obecnie znajduje się na terytorium Ukrainy i Rumunii. W 2002 r. na Ukrainie powstał projekt głębokowodnej drogi żeglownej Dunaj-Morze Czarne, która miała prowadzić wspólnym ramieniem Kilia, a następnie jedną z jego odnóg, Kanałem Bystre. Projekt składał się z dwóch faz, a każda z nich podlegała odrębnej procedurze administracyjnej. Ukraina poinformowała Rumunię o projekcie w 2002 r., a opinię o jej wpływie na środowisko dostarczyła w 2004 r. Procedura ta naruszała zapisy Konwencji z Espoo, którą podpisały oba państwa. Rumunia wszczęła przeciw Ukrainie procedurę dochodzeniową. Jej skarga została uznana za zasadną, a Spotkanie Stron podjęło wobec Ukrainy kilka decyzji. Pierwsza z nich nakazywała Ukrainie dostosować projekt do zapisów Konwencji, a do chwili uzyskania zgodności, przerwać prace. Ukraina wykorzystała dwufazowy charakter projektu i wstrzymała rozpoczęcie drugiej fazy, prowadząc jednocześnie prace w ramach pierwszej fazy. Kolejne Spotkania Stron Konwencji z Espoo odnotowywały połowiczność i opieszałość działań Ukrainy. W rezultacie prowadzone przez nią prace nadal są monitorowane.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych
dc.contributor.authorpl
Kastory, Agnieszka - 128701
dc.date.accessionpl
2023-01-05
dc.date.accessioned
2023-01-08T13:53:51Z
dc.date.available
2023-01-08T13:53:51Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Przypisy. Bibliografia.
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
239-252
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
29
dc.identifier.doipl
10.14746/bp.2022.29.16
dc.identifier.eissnpl
2450-3177
dc.identifier.isbnpl
978-83-67284-08-0
dc.identifier.issnpl
0239-4278
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/305726
dc.identifier.weblinkpl
https://sciendo.com/article/10.14746/bp.2022.29.16
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Espoo Convention
dc.subject.enpl
Romania
dc.subject.enpl
Ukraine
dc.subject.enpl
Kilia
dc.subject.enpl
Bystre Canal
dc.subject.plpl
Konwencja z Espoo
dc.subject.plpl
Rumunia
dc.subject.plpl
Ukraina
dc.subject.plpl
Kilia
dc.subject.plpl
Kanał Bystre
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Spór Rumunii z Ukrainą w sprawie głębokowodnej drogi żeglownej Dunaj-Morze Czarne w świetle zapisów Konwencji z Espoo
dc.title.alternativepl
The dispute between Romania and Ukraine over the deepwater Danube-Black Sea shipping route in the light of the Espoo Convention
dc.title.journalpl
Balcanica Posnaniensia
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Kluczbork
2
Lodz
1
Poznan
1
Sochaczew
1
Warsaw
1
Downloads
kastory_spor_rumunii_z_ukraina_2022.pdf
7