Die Elemente Content, Technik und Organisation in der Kommunikationswissenschaft

2013
journal article
article
dc.abstract.enA large number of diverse models illustrating the complexity of the communication process are used in the communication studies. Those models form the foundation of studies undertaken by scholars and hypotheses employed by them. Current theoretical findings cannot, however, keep up with the change that has happened in the communication process due to digitalization of the media. The author of this article attempts to fill the existing gap by proposing his own model (CTO model, Content-, Technik- und Organisations-Modell), which takes into consideration the frequently omitted area of media production and puts an emphasis on the causal relation between its elements, such as the content, technology, and organization of the media. The main value of the proposed model lies in the fact that its application makes it possible to analyze, with the use of scientific methods, also such phenomena as convergence and internationalization of the media.
dc.abstract.plW nauce o komunikowaniu stosowanych jest bardzo wiele różnorodnych modeli obrazujących złożoność procesu komunikacji, które stają się podstawą podejmowanych badań i przyjmowanych w nich hipotez badawczych. Dotychczasowe ustalenia teoretyczne nie nadążają jednak za zmianą, jaka dokonała się w zakresie procesu komunikacji wskutek digitalizacji mediów. Autor artykułu próbuje zapełnić istniejącą lukę, proponując swój własny model (CTO-Model, niem. Content-, Technik- und Organisations-Modell), który uwzględnia często pomijany obszar produkcji medialnej i akcentuje przyczynowo-skutkową współzależność, zachodzącą pomiędzy takimi jej elementami, jak zawartość, technika oraz organizacja mediów. Główna wartość proponowanego modelu polega na tym, że jego zastosowanie pozwala również objąć refleksją naukową takie zjawiska, jak konwergencja i internacjonalizacja mediów.
dc.contributor.authorKlimsa, Paul
dc.date.accessioned2024-09-17T10:02:16Z
dc.date.available2024-09-17T10:02:16Z
dc.date.issued2013
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 80-81
dc.description.number1 (213)
dc.description.physical72-81
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume56
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.13.006.1024
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445054
dc.languageger
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmedia content
dc.subject.enmedia organization
dc.subject.enmedia produktion
dc.subject.encommunication process
dc.subject.plzawartość mediów
dc.subject.plorganizacja mediów
dc.subject.plprodukcja medialna
dc.subject.plproces komunikacji
dc.subject.plkonwergencja mediów
dc.subtypeArticle
dc.titleDie Elemente Content, Technik und Organisation in der Kommunikationswissenschaft
dc.title.alternativeElements of content, technology and organization in communication studies
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
A large number of diverse models illustrating the complexity of the communication process are used in the communication studies. Those models form the foundation of studies undertaken by scholars and hypotheses employed by them. Current theoretical findings cannot, however, keep up with the change that has happened in the communication process due to digitalization of the media. The author of this article attempts to fill the existing gap by proposing his own model (CTO model, Content-, Technik- und Organisations-Modell), which takes into consideration the frequently omitted area of media production and puts an emphasis on the causal relation between its elements, such as the content, technology, and organization of the media. The main value of the proposed model lies in the fact that its application makes it possible to analyze, with the use of scientific methods, also such phenomena as convergence and internationalization of the media.
dc.abstract.pl
W nauce o komunikowaniu stosowanych jest bardzo wiele różnorodnych modeli obrazujących złożoność procesu komunikacji, które stają się podstawą podejmowanych badań i przyjmowanych w nich hipotez badawczych. Dotychczasowe ustalenia teoretyczne nie nadążają jednak za zmianą, jaka dokonała się w zakresie procesu komunikacji wskutek digitalizacji mediów. Autor artykułu próbuje zapełnić istniejącą lukę, proponując swój własny model (CTO-Model, niem. Content-, Technik- und Organisations-Modell), który uwzględnia często pomijany obszar produkcji medialnej i akcentuje przyczynowo-skutkową współzależność, zachodzącą pomiędzy takimi jej elementami, jak zawartość, technika oraz organizacja mediów. Główna wartość proponowanego modelu polega na tym, że jego zastosowanie pozwala również objąć refleksją naukową takie zjawiska, jak konwergencja i internacjonalizacja mediów.
dc.contributor.author
Klimsa, Paul
dc.date.accessioned
2024-09-17T10:02:16Z
dc.date.available
2024-09-17T10:02:16Z
dc.date.issued
2013
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 80-81
dc.description.number
1 (213)
dc.description.physical
72-81
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
56
dc.identifier.doi
10.4467/2299-6362PZ.13.006.1024
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445054
dc.language
ger
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
media content
dc.subject.en
media organization
dc.subject.en
media produktion
dc.subject.en
communication process
dc.subject.pl
zawartość mediów
dc.subject.pl
organizacja mediów
dc.subject.pl
produkcja medialna
dc.subject.pl
proces komunikacji
dc.subject.pl
konwergencja mediów
dc.subtype
Article
dc.title
Die Elemente Content, Technik und Organisation in der Kommunikationswissenschaft
dc.title.alternative
Elements of content, technology and organization in communication studies
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Krakow
3
Downloads
klimsa_die_elemente_content_technik_und_organisation_2013.pdf
5