Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dramat i romantyczne "Ja" : studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu
The drama and romantic "I" : a study of subjectivity in the Polish dramaturgy of the Romantic epoch
dramat romantyczny
romantyzm
podmiotowość
podmiot
estetyka XIX wieku
Adam Mickiewicz
Zygmunt Krasiński
Juliusz Słowacki
Cyprian Kamil Norwid
Aleksander Fredro
Książka prezentuje opracowania dotyczące podmiotowości w polskiej dramaturgii epok romantycznych i postromantycznych. Jego tematem jest niepodlegające jeszcze analizie zagadnienie w badaniach nad dramatem romantycznym, choć zagadnienie to jest niezbędne dla adekwatnej charakterystyki dramatu romantycznego. Kontekst szczegółowych analiz tworzą poglądy filozofów i teoretyków sztuki oraz dramaturgów, wskazujące, że idea tematu stanowiła, począwszy od przełomu 19 wieku, ważny i głęboko wzmocniony element dyskursu antropologicznego i estetycznego, co potwierdzają Uwagi wstępne. W tym kontekście podmiotowość została potraktowana w pracy dyplomowej jako immanentna cecha dramatu, ale takie postrzeganie wiąże się z przekonaniem, że poetyka i estetyka dramatu stanowią jednocześnie artystyczną wersję antropologii twórczej jednostki i filozofii podmiotu. Książka ma na celu prześledzenie różnych przejawów obecności podmiotu w dramacie romantycznym, odrębnych nie tylko dla poszczególnych autorów, ale także dla historycznie i estetycznie określonych faz romantyzmu. Centrum rozważań stanowi "ja" analizowane jako źródło twórczości dramatu (podmiot autorski) oraz "ja" jako przedmiot performansu zarówno w temacie bohatera, jak i holistycznej strukturze dramatu ("ja" jako zasada kompozycyjna utworu dramatycznego, performans "ja" w formie dramatycznej, dramat "Ja").
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T20:51:25Z | |
dc.abstract.pl | Książka prezentuje opracowania dotyczące podmiotowości w polskiej dramaturgii epok romantycznych i postromantycznych. Jego tematem jest niepodlegające jeszcze analizie zagadnienie w badaniach nad dramatem romantycznym, choć zagadnienie to jest niezbędne dla adekwatnej charakterystyki dramatu romantycznego. Kontekst szczegółowych analiz tworzą poglądy filozofów i teoretyków sztuki oraz dramaturgów, wskazujące, że idea tematu stanowiła, począwszy od przełomu 19 wieku, ważny i głęboko wzmocniony element dyskursu antropologicznego i estetycznego, co potwierdzają Uwagi wstępne. W tym kontekście podmiotowość została potraktowana w pracy dyplomowej jako immanentna cecha dramatu, ale takie postrzeganie wiąże się z przekonaniem, że poetyka i estetyka dramatu stanowią jednocześnie artystyczną wersję antropologii twórczej jednostki i filozofii podmiotu. Książka ma na celu prześledzenie różnych przejawów obecności podmiotu w dramacie romantycznym, odrębnych nie tylko dla poszczególnych autorów, ale także dla historycznie i estetycznie określonych faz romantyzmu. Centrum rozważań stanowi "ja" analizowane jako źródło twórczości dramatu (podmiot autorski) oraz "ja" jako przedmiot performansu zarówno w temacie bohatera, jak i holistycznej strukturze dramatu ("ja" jako zasada kompozycyjna utworu dramatycznego, performans "ja" w formie dramatycznej, dramat "Ja"). | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu | pl |
dc.contributor.author | Ziołowicz, Agnieszka - 132927 | pl |
dc.contributor.serieseditor | Dopart, Bogusław - 127748 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-02-28T14:11:40Z | |
dc.date.available | 2022-02-28T14:11:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.description.edition | 2 | pl |
dc.description.physical | 304 | pl |
dc.description.publication | 21 | pl |
dc.description.series | Studia Dziewiętnastowieczne. Rok Romantyzmu 2022 | |
dc.description.seriesnumber | t. 8 | |
dc.identifier.doi | 10.12797/9788381385466 | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8138-546-6 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8138-545-9 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288622 | |
dc.language | pol | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : literaturoznawstwo | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Księgarnia Akademicka | pl |
dc.publisher.ministerial | Księgarnia Akademicka | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.subject.pl | dramat romantyczny | pl |
dc.subject.pl | romantyzm | pl |
dc.subject.pl | podmiotowość | pl |
dc.subject.pl | podmiot | pl |
dc.subject.pl | estetyka XIX wieku | pl |
dc.subject.pl | Adam Mickiewicz | pl |
dc.subject.pl | Zygmunt Krasiński | pl |
dc.subject.pl | Juliusz Słowacki | pl |
dc.subject.pl | Cyprian Kamil Norwid | pl |
dc.subject.pl | Aleksander Fredro | pl |
dc.subtype | Monography | pl |
dc.title | Dramat i romantyczne "Ja" : studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu | pl |
dc.title.alternative | The drama and romantic "I" : a study of subjectivity in the Polish dramaturgy of the Romantic epoch | pl |
dc.type | Book | pl |
dspace.entity.type | Publication |