Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prekursorska kampania medialna - kazania luterańskie w grafice pamfletów i druków ulotnych jako „mowa nienawiści” i bezpardonowa walka z Kościołem Katolickim w okresie reformacji.
A pioneering media campaign - Lutheran sermons as a "hate speech" and a ruthless struggle with the Catholic Church during the Reformation presented in pamphlets and leaflets
Marcin Luter, Reformacja, Kościół katolicki, papież, grafika, druk, propaganda, kampania medialna, sztuka, obrazy, pobożność, doktryna, papiści, Lucas Cranach Starszy, Wittenberga, tezy, drukarnia, Biblia, sola gratia, sola fide, sola scriptura, mowa nienawiści, wojna broszurowa, pamflet, druki ulotne, język, kultura, mnich, książka, kultura masowa, rewolucja, humanizm, renesans, sztuka średniowieczna, devotio moderna, odpusty, wiara, łaska, usprawiedliwienie, wolna wola, dobre uczynki, monstum, diabeł, bunt, luteranizm, protestantyzm
Martin Luther, Reformation, Catholic Church, pope, graphics, printing, propaganda, media campaign, art, images, pictures, piety, doctrine, papists, Lucas Cranach the Elder, Württemberg, theses, pronting house, Bible, sola gratia, sola fide, sola scriptura, hate speech, pamphlet war, pamphlet, leaflets, language, culture, monk, book, popular culture, revolution, humanism, Renaissance, medieval art, devotio moderna, indulgences, faith, grace, justification, free will, good deeds, the monster, devil, rebellion, Lutheranism, Protestantism
Reformacja to wydarzenie w dziejach świata o niebagatelnym znaczeniu. W związku z obchodzonym w 2017 roku 500-leciem wystąpienia Marcina Lutra w Wittenberdze, świat na nowo zainteresował się niemieckim teologiem. Niniejsza praca to próba rewizji jego myśli i dokonań oraz zmierzenia się z legendą Marcina Lutra jako tego, który rzucił Rzymowi wezwanie do reformy i wezwał do powrotu do chrześcijaństwa w jego czystym, pierwotnym kształcie. Stał się osobistością medialną, trafił na usta całej Europy. Fenomen zasięgu, jaki udało się osiągnąć reformacji stanowi główną oś rozważań. Potraktowana została jako pionierska kampania medialna. W analizie uwzględniono konteksty: historyczno-polityczny, społeczno-obyczajowy, kulturowy oraz religijny. Problem został omówiony także z uwzględnieniem biografii Marcina Lutra, jako osoby najważniejszej dla całego przedsięwzięcia. Stał się on marką samą w sobie. Na potrzeby wykreowania owego wizerunku charyzmatycznego przywódcy został wykorzystany wynalazek druku, co dotyczyło zarówno słowa pisanego jak i drzeworytów, które odegrały nie mniejszą rolę w szerzeniu nowej nauki. Stały się głównym narzędziem propagandy mającej na celu przede wszystkim zdyskredytowanie autorytetu Kościoła, odtąd wyraźnie podzielonego. To także próba ukazania Marcina Lutra z mniej znanej perspektywy, którego jedyną troską nie były nadużycia związane ze sprzedażą odpustów. Jak się okazuje, nie był jedynie gorliwym duchownym, ale także działaczem politycznym, populistą w działaniu, mającym świadomość znaczenia swojej osoby. Bez druku niemożliwy byłby sukces reformacji, a bez Lutra, nikt by się nią nie zainteresował.
The Reformation is an event of great importance in the history of the world. Celebrating in 2017 the 500th anniversary of Martin Luther's theses nailed to the door of the church in Wittenberg, the world took a new interest in the German theologian. This work is an attempt to revise his thoughts and achievements and to face the legend of Martin Luther as the one who called Rome to reform in the spirit of Christianity in its pure, original form. He became a media personality, and one of the most recognizable figures of all times. The phenomenon of the Reformation's reach constitutes the main matter under consideration, treated as a pioneering media campaign. In the analysis there were included the historical, political, social, moral, cultural and religious contects. The present study investigates also the biography of Martin Luther as the most important person for the whole undertaking who has become a brand in himself. For the purposes of the image of a charismatic leader, there was used the invention of printing, which concerned both the written word and the woodcuts, which played an equally important role in spreading the new doctrine. The graphics became the main tool of propaganda aimed primarily at discrediting the authority of the Church, since then clearly divided. This thesis is also an attempt to present Martin Luther from a less known perspective, who was not only concern about the abuse related to the sale of indulgences. As it turns out, he was not only a zealous clergyman, but also a political activist, a populist in action, aware of the importance of his person. Without the printing, the Reformation could not be successful, and without Luther, no one would be interested in it.
dc.abstract.en | The Reformation is an event of great importance in the history of the world. Celebrating in 2017 the 500th anniversary of Martin Luther's theses nailed to the door of the church in Wittenberg, the world took a new interest in the German theologian. This work is an attempt to revise his thoughts and achievements and to face the legend of Martin Luther as the one who called Rome to reform in the spirit of Christianity in its pure, original form. He became a media personality, and one of the most recognizable figures of all times. The phenomenon of the Reformation's reach constitutes the main matter under consideration, treated as a pioneering media campaign. In the analysis there were included the historical, political, social, moral, cultural and religious contects. The present study investigates also the biography of Martin Luther as the most important person for the whole undertaking who has become a brand in himself. For the purposes of the image of a charismatic leader, there was used the invention of printing, which concerned both the written word and the woodcuts, which played an equally important role in spreading the new doctrine. The graphics became the main tool of propaganda aimed primarily at discrediting the authority of the Church, since then clearly divided. This thesis is also an attempt to present Martin Luther from a less known perspective, who was not only concern about the abuse related to the sale of indulgences. As it turns out, he was not only a zealous clergyman, but also a political activist, a populist in action, aware of the importance of his person. Without the printing, the Reformation could not be successful, and without Luther, no one would be interested in it. | pl |
dc.abstract.pl | Reformacja to wydarzenie w dziejach świata o niebagatelnym znaczeniu. W związku z obchodzonym w 2017 roku 500-leciem wystąpienia Marcina Lutra w Wittenberdze, świat na nowo zainteresował się niemieckim teologiem. Niniejsza praca to próba rewizji jego myśli i dokonań oraz zmierzenia się z legendą Marcina Lutra jako tego, który rzucił Rzymowi wezwanie do reformy i wezwał do powrotu do chrześcijaństwa w jego czystym, pierwotnym kształcie. Stał się osobistością medialną, trafił na usta całej Europy. Fenomen zasięgu, jaki udało się osiągnąć reformacji stanowi główną oś rozważań. Potraktowana została jako pionierska kampania medialna. W analizie uwzględniono konteksty: historyczno-polityczny, społeczno-obyczajowy, kulturowy oraz religijny. Problem został omówiony także z uwzględnieniem biografii Marcina Lutra, jako osoby najważniejszej dla całego przedsięwzięcia. Stał się on marką samą w sobie. Na potrzeby wykreowania owego wizerunku charyzmatycznego przywódcy został wykorzystany wynalazek druku, co dotyczyło zarówno słowa pisanego jak i drzeworytów, które odegrały nie mniejszą rolę w szerzeniu nowej nauki. Stały się głównym narzędziem propagandy mającej na celu przede wszystkim zdyskredytowanie autorytetu Kościoła, odtąd wyraźnie podzielonego. To także próba ukazania Marcina Lutra z mniej znanej perspektywy, którego jedyną troską nie były nadużycia związane ze sprzedażą odpustów. Jak się okazuje, nie był jedynie gorliwym duchownym, ale także działaczem politycznym, populistą w działaniu, mającym świadomość znaczenia swojej osoby. Bez druku niemożliwy byłby sukces reformacji, a bez Lutra, nikt by się nią nie zainteresował. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Juruś, Dariusz | pl |
dc.contributor.author | Andrzejczyk, Izabella | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Juruś, Dariusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Wiącek, Elżbieta - 132604 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:43:30Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:43:30Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-15 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145742-147640 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250629 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Martin Luther, Reformation, Catholic Church, pope, graphics, printing, propaganda, media campaign, art, images, pictures, piety, doctrine, papists, Lucas Cranach the Elder, Württemberg, theses, pronting house, Bible, sola gratia, sola fide, sola scriptura, hate speech, pamphlet war, pamphlet, leaflets, language, culture, monk, book, popular culture, revolution, humanism, Renaissance, medieval art, devotio moderna, indulgences, faith, grace, justification, free will, good deeds, the monster, devil, rebellion, Lutheranism, Protestantism | pl |
dc.subject.pl | Marcin Luter, Reformacja, Kościół katolicki, papież, grafika, druk, propaganda, kampania medialna, sztuka, obrazy, pobożność, doktryna, papiści, Lucas Cranach Starszy, Wittenberga, tezy, drukarnia, Biblia, sola gratia, sola fide, sola scriptura, mowa nienawiści, wojna broszurowa, pamflet, druki ulotne, język, kultura, mnich, książka, kultura masowa, rewolucja, humanizm, renesans, sztuka średniowieczna, devotio moderna, odpusty, wiara, łaska, usprawiedliwienie, wolna wola, dobre uczynki, monstum, diabeł, bunt, luteranizm, protestantyzm | pl |
dc.title | Prekursorska kampania medialna - kazania luterańskie w grafice pamfletów i druków ulotnych jako „mowa nienawiści” i bezpardonowa walka z Kościołem Katolickim w okresie reformacji. | pl |
dc.title.alternative | A pioneering media campaign - Lutheran sermons as a "hate speech" and a ruthless struggle with the Catholic Church during the Reformation presented in pamphlets and leaflets | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |