Prekursorska kampania medialna - kazania luterańskie w grafice pamfletów i druków ulotnych jako „mowa nienawiści” i bezpardonowa walka z Kościołem Katolickim w okresie reformacji.

licenciate
dc.abstract.enThe Reformation is an event of great importance in the history of the world. Celebrating in 2017 the 500th anniversary of Martin Luther's theses nailed to the door of the church in Wittenberg, the world took a new interest in the German theologian. This work is an attempt to revise his thoughts and achievements and to face the legend of Martin Luther as the one who called Rome to reform in the spirit of Christianity in its pure, original form. He became a media personality, and one of the most recognizable figures of all times. The phenomenon of the Reformation's reach constitutes the main matter under consideration, treated as a pioneering media campaign. In the analysis there were included the historical, political, social, moral, cultural and religious contects. The present study investigates also the biography of Martin Luther as the most important person for the whole undertaking who has become a brand in himself. For the purposes of the image of a charismatic leader, there was used the invention of printing, which concerned both the written word and the woodcuts, which played an equally important role in spreading the new doctrine. The graphics became the main tool of propaganda aimed primarily at discrediting the authority of the Church, since then clearly divided. This thesis is also an attempt to present Martin Luther from a less known perspective, who was not only concern about the abuse related to the sale of indulgences. As it turns out, he was not only a zealous clergyman, but also a political activist, a populist in action, aware of the importance of his person. Without the printing, the Reformation could not be successful, and without Luther, no one would be interested in it.pl
dc.abstract.plReformacja to wydarzenie w dziejach świata o niebagatelnym znaczeniu. W związku z obchodzonym w 2017 roku 500-leciem wystąpienia Marcina Lutra w Wittenberdze, świat na nowo zainteresował się niemieckim teologiem. Niniejsza praca to próba rewizji jego myśli i dokonań oraz zmierzenia się z legendą Marcina Lutra jako tego, który rzucił Rzymowi wezwanie do reformy i wezwał do powrotu do chrześcijaństwa w jego czystym, pierwotnym kształcie. Stał się osobistością medialną, trafił na usta całej Europy. Fenomen zasięgu, jaki udało się osiągnąć reformacji stanowi główną oś rozważań. Potraktowana została jako pionierska kampania medialna. W analizie uwzględniono konteksty: historyczno-polityczny, społeczno-obyczajowy, kulturowy oraz religijny. Problem został omówiony także z uwzględnieniem biografii Marcina Lutra, jako osoby najważniejszej dla całego przedsięwzięcia. Stał się on marką samą w sobie. Na potrzeby wykreowania owego wizerunku charyzmatycznego przywódcy został wykorzystany wynalazek druku, co dotyczyło zarówno słowa pisanego jak i drzeworytów, które odegrały nie mniejszą rolę w szerzeniu nowej nauki. Stały się głównym narzędziem propagandy mającej na celu przede wszystkim zdyskredytowanie autorytetu Kościoła, odtąd wyraźnie podzielonego. To także próba ukazania Marcina Lutra z mniej znanej perspektywy, którego jedyną troską nie były nadużycia związane ze sprzedażą odpustów. Jak się okazuje, nie był jedynie gorliwym duchownym, ale także działaczem politycznym, populistą w działaniu, mającym świadomość znaczenia swojej osoby. Bez druku niemożliwy byłby sukces reformacji, a bez Lutra, nikt by się nią nie zainteresował.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJuruś, Dariuszpl
dc.contributor.authorAndrzejczyk, Izabellapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerJuruś, Dariuszpl
dc.contributor.reviewerWiącek, Elżbieta - 132604 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:43:30Z
dc.date.available2020-10-21T19:43:30Z
dc.date.submitted2020-09-15pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-145742-147640pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250629
dc.languagepolpl
dc.subject.enMartin Luther, Reformation, Catholic Church, pope, graphics, printing, propaganda, media campaign, art, images, pictures, piety, doctrine, papists, Lucas Cranach the Elder, Württemberg, theses, pronting house, Bible, sola gratia, sola fide, sola scriptura, hate speech, pamphlet war, pamphlet, leaflets, language, culture, monk, book, popular culture, revolution, humanism, Renaissance, medieval art, devotio moderna, indulgences, faith, grace, justification, free will, good deeds, the monster, devil, rebellion, Lutheranism, Protestantismpl
dc.subject.plMarcin Luter, Reformacja, Kościół katolicki, papież, grafika, druk, propaganda, kampania medialna, sztuka, obrazy, pobożność, doktryna, papiści, Lucas Cranach Starszy, Wittenberga, tezy, drukarnia, Biblia, sola gratia, sola fide, sola scriptura, mowa nienawiści, wojna broszurowa, pamflet, druki ulotne, język, kultura, mnich, książka, kultura masowa, rewolucja, humanizm, renesans, sztuka średniowieczna, devotio moderna, odpusty, wiara, łaska, usprawiedliwienie, wolna wola, dobre uczynki, monstum, diabeł, bunt, luteranizm, protestantyzmpl
dc.titlePrekursorska kampania medialna - kazania luterańskie w grafice pamfletów i druków ulotnych jako „mowa nienawiści” i bezpardonowa walka z Kościołem Katolickim w okresie reformacji.pl
dc.title.alternativeA pioneering media campaign - Lutheran sermons as a "hate speech" and a ruthless struggle with the Catholic Church during the Reformation presented in pamphlets and leafletspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The Reformation is an event of great importance in the history of the world. Celebrating in 2017 the 500th anniversary of Martin Luther's theses nailed to the door of the church in Wittenberg, the world took a new interest in the German theologian. This work is an attempt to revise his thoughts and achievements and to face the legend of Martin Luther as the one who called Rome to reform in the spirit of Christianity in its pure, original form. He became a media personality, and one of the most recognizable figures of all times. The phenomenon of the Reformation's reach constitutes the main matter under consideration, treated as a pioneering media campaign. In the analysis there were included the historical, political, social, moral, cultural and religious contects. The present study investigates also the biography of Martin Luther as the most important person for the whole undertaking who has become a brand in himself. For the purposes of the image of a charismatic leader, there was used the invention of printing, which concerned both the written word and the woodcuts, which played an equally important role in spreading the new doctrine. The graphics became the main tool of propaganda aimed primarily at discrediting the authority of the Church, since then clearly divided. This thesis is also an attempt to present Martin Luther from a less known perspective, who was not only concern about the abuse related to the sale of indulgences. As it turns out, he was not only a zealous clergyman, but also a political activist, a populist in action, aware of the importance of his person. Without the printing, the Reformation could not be successful, and without Luther, no one would be interested in it.
dc.abstract.plpl
Reformacja to wydarzenie w dziejach świata o niebagatelnym znaczeniu. W związku z obchodzonym w 2017 roku 500-leciem wystąpienia Marcina Lutra w Wittenberdze, świat na nowo zainteresował się niemieckim teologiem. Niniejsza praca to próba rewizji jego myśli i dokonań oraz zmierzenia się z legendą Marcina Lutra jako tego, który rzucił Rzymowi wezwanie do reformy i wezwał do powrotu do chrześcijaństwa w jego czystym, pierwotnym kształcie. Stał się osobistością medialną, trafił na usta całej Europy. Fenomen zasięgu, jaki udało się osiągnąć reformacji stanowi główną oś rozważań. Potraktowana została jako pionierska kampania medialna. W analizie uwzględniono konteksty: historyczno-polityczny, społeczno-obyczajowy, kulturowy oraz religijny. Problem został omówiony także z uwzględnieniem biografii Marcina Lutra, jako osoby najważniejszej dla całego przedsięwzięcia. Stał się on marką samą w sobie. Na potrzeby wykreowania owego wizerunku charyzmatycznego przywódcy został wykorzystany wynalazek druku, co dotyczyło zarówno słowa pisanego jak i drzeworytów, które odegrały nie mniejszą rolę w szerzeniu nowej nauki. Stały się głównym narzędziem propagandy mającej na celu przede wszystkim zdyskredytowanie autorytetu Kościoła, odtąd wyraźnie podzielonego. To także próba ukazania Marcina Lutra z mniej znanej perspektywy, którego jedyną troską nie były nadużycia związane ze sprzedażą odpustów. Jak się okazuje, nie był jedynie gorliwym duchownym, ale także działaczem politycznym, populistą w działaniu, mającym świadomość znaczenia swojej osoby. Bez druku niemożliwy byłby sukces reformacji, a bez Lutra, nikt by się nią nie zainteresował.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Juruś, Dariusz
dc.contributor.authorpl
Andrzejczyk, Izabella
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Juruś, Dariusz
dc.contributor.reviewerpl
Wiącek, Elżbieta - 132604
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:43:30Z
dc.date.available
2020-10-21T19:43:30Z
dc.date.submittedpl
2020-09-15
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-145742-147640
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250629
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Martin Luther, Reformation, Catholic Church, pope, graphics, printing, propaganda, media campaign, art, images, pictures, piety, doctrine, papists, Lucas Cranach the Elder, Württemberg, theses, pronting house, Bible, sola gratia, sola fide, sola scriptura, hate speech, pamphlet war, pamphlet, leaflets, language, culture, monk, book, popular culture, revolution, humanism, Renaissance, medieval art, devotio moderna, indulgences, faith, grace, justification, free will, good deeds, the monster, devil, rebellion, Lutheranism, Protestantism
dc.subject.plpl
Marcin Luter, Reformacja, Kościół katolicki, papież, grafika, druk, propaganda, kampania medialna, sztuka, obrazy, pobożność, doktryna, papiści, Lucas Cranach Starszy, Wittenberga, tezy, drukarnia, Biblia, sola gratia, sola fide, sola scriptura, mowa nienawiści, wojna broszurowa, pamflet, druki ulotne, język, kultura, mnich, książka, kultura masowa, rewolucja, humanizm, renesans, sztuka średniowieczna, devotio moderna, odpusty, wiara, łaska, usprawiedliwienie, wolna wola, dobre uczynki, monstum, diabeł, bunt, luteranizm, protestantyzm
dc.titlepl
Prekursorska kampania medialna - kazania luterańskie w grafice pamfletów i druków ulotnych jako „mowa nienawiści” i bezpardonowa walka z Kościołem Katolickim w okresie reformacji.
dc.title.alternativepl
A pioneering media campaign - Lutheran sermons as a "hate speech" and a ruthless struggle with the Catholic Church during the Reformation presented in pamphlets and leaflets
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
44
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Krakow
6
Lodz
5
Dublin
2
Wroclaw
2
Bialystok
1
Chojnice
1
Gdansk
1
Kandy
1
Leka Mala
1

No access

No Thumbnail Available