Discussion : the development of this skill in inquiry-based science teaching methodologies

2013
journal article
article
dc.abstract.enESTABLISH - European Science and Technology in Action: Building Links with Industry, School and Home is a four year pan-European project funded by the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7). A specific aims of this project is to reinforce the links between school education and external world, so as to raise the level of scientific knowledge of teachers and their students, and increase students’ intrinsic motivation to science and technology. Inquiry-based science education (IBSE) has been selected as the methodology to facilitate this type of teaching and learning. In order to achieve this set aim, it is necessary to prepare the teaching staff to be involved in IBSE. Across Europe teachers and students have begun to adopt the IBSE methodology, facilitated by many projects including ESTABLISH. In Poland, the ESTABLISH teachers training included inter alia, two summer schools during which teachers can deepen the knowledge and understanding of how to apply the IBSE strategy into their own teaching practices. Selected because of their importance in contemporary society life, are the abilities to discuss, to argue and to draw connections. Those skills require the use of specific rules. During the ESTABLISH training, teachers were tasked with creating a list of rules to help them lead a “good discussion” in their classroom. They tried to follow those rules discussing many hot and current topics, for example nuclear energy or use of supplements to lose weight (Chitosan). The advantages and disadvantages of developing this skill (discussion) as part of this teaching method were examined by participants of summer school. At the end of classes teachers shared their experiences of working with proposed method and collectively created a list of discussion topics they thought would be interesting for students that can be implemented in Polish schools. In the presentation, our experiences, remarks and conclusions from working with summer schools' teachers of the ESTABLISH project will be shared.pl
dc.abstract.plESTABLISH (European Science and Technology in Action: Building Links with Industry, School and Home) to czteroletni projekt realizowany w ramach 7 Programu Ramowego ze środków Unii Europejskiej (FP7/2007-2013). Głównym celem projektu jest zachęcenie do bardziej powszechnego stosowania strategii edukacyjnej IBSE, czyli nauczania przez odkrywanie/dociekanie naukowe. Z tego powodu w projekcie szczególny nacisk położono na wzmocnienie więzi łączących edukację szkolną ze światem zewnętrznym, czego rezultatem powinien być wzrost efektywności nauczania oraz wzbudzenie szerszego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kluczową rolę w procesie wdrażania innowacji dydaktycznych odgrywają nauczyciele, dlatego też istotne są szkolenia nauczycieli realizowane w ramach projektu. Opracowane materiały dydaktyczne, zorganizowane szkoły letnie i warsztaty miały przybliżyć nauczycielom zasady prowadzenia zajęć przez odkrywanie/dociekanie naukowe. Metodologia IBSE promuje kształcenie umiejętności kluczowych, ważnych w życiu codziennym, takich jak np.: umiejętność prowadzenia dyskusji czy właściwego argumentowania. Dlatego jednym z zadań realizowanych przez nauczycieli w trakcie szkoleń było rozwinięcie umiejętności prowadzenia dyskusji. Umiejętność ta wymaga jednak stosowania się do odpowiednich reguł, a rolą nauczyciela jest pilnowanie, aby uczniowie reguł tych przestrzegali. W ramach ćwiczeń zaproponowano uczestnikom szkoleń przeprowadzenie dyskusji na aktualne obecnie tematy, takie jak: „Czy w Polsce należy zbudować elektrownię jądrową” oraz „Czy chitosan jest dobrym środkiem odchudzającym”. Dyskusja poprzedzona była opracowaniem zasad „dobrej dyskusji”. Na zakończenie natomiast nauczyciele dzielili się własnymi doświadczeniami z pracy takimi metodami oraz sporządzili listę tematów do dyskusji, które mogłyby zainteresować uczniów na danym etapie kształcenia. W artykule zawarto doświadczenia, przemyślenia i wnioski wynikające z pracy z nauczycielami w ramach zajęć szkół letnich, dotyczących kształcenia umiejętności kluczowych.pl
dc.affiliationWydział Chemii : Zakład Dydaktyki Chemiipl
dc.contributor.authorSzostak, Elżbieta - 132251 pl
dc.contributor.authorOdrowąż, Ewa - 131138 pl
dc.date.accession2019-10-18pl
dc.date.accessioned2015-06-08T08:25:33Z
dc.date.available2015-06-08T08:25:33Z
dc.date.issued2013pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1-2pl
dc.description.physical53-60pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume18pl
dc.identifier.doi10.2478/cdem-2013-0017pl
dc.identifier.eissn2084-4506pl
dc.identifier.issn1640-9019pl
dc.identifier.projectROD UJ / Ppl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/8923
dc.identifier.weblinkhttps://content.sciendo.com/view/journals/cdem/18/1-2/article-p53.xmlpl
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enteaching methodspl
dc.subject.endiscussionpl
dc.subject.enIBSEpl
dc.subject.enteacher trainingpl
dc.subject.plmetody nauczaniapl
dc.subject.plumiejętność dyskutowaniapl
dc.subject.plIBSEpl
dc.subject.plkształcenie nauczycielipl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleDiscussion : the development of this skill in inquiry-based science teaching methodologiespl
dc.title.alternativeKształcenie umiejętności prowadzenia dyskusji zgodnie z metodologią nauczania przez odkrywaniepl
dc.title.journalChemistry, Didactics, Ecology, Metrology = Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologiapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
ESTABLISH - European Science and Technology in Action: Building Links with Industry, School and Home is a four year pan-European project funded by the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7). A specific aims of this project is to reinforce the links between school education and external world, so as to raise the level of scientific knowledge of teachers and their students, and increase students’ intrinsic motivation to science and technology. Inquiry-based science education (IBSE) has been selected as the methodology to facilitate this type of teaching and learning. In order to achieve this set aim, it is necessary to prepare the teaching staff to be involved in IBSE. Across Europe teachers and students have begun to adopt the IBSE methodology, facilitated by many projects including ESTABLISH. In Poland, the ESTABLISH teachers training included inter alia, two summer schools during which teachers can deepen the knowledge and understanding of how to apply the IBSE strategy into their own teaching practices. Selected because of their importance in contemporary society life, are the abilities to discuss, to argue and to draw connections. Those skills require the use of specific rules. During the ESTABLISH training, teachers were tasked with creating a list of rules to help them lead a “good discussion” in their classroom. They tried to follow those rules discussing many hot and current topics, for example nuclear energy or use of supplements to lose weight (Chitosan). The advantages and disadvantages of developing this skill (discussion) as part of this teaching method were examined by participants of summer school. At the end of classes teachers shared their experiences of working with proposed method and collectively created a list of discussion topics they thought would be interesting for students that can be implemented in Polish schools. In the presentation, our experiences, remarks and conclusions from working with summer schools' teachers of the ESTABLISH project will be shared.
dc.abstract.plpl
ESTABLISH (European Science and Technology in Action: Building Links with Industry, School and Home) to czteroletni projekt realizowany w ramach 7 Programu Ramowego ze środków Unii Europejskiej (FP7/2007-2013). Głównym celem projektu jest zachęcenie do bardziej powszechnego stosowania strategii edukacyjnej IBSE, czyli nauczania przez odkrywanie/dociekanie naukowe. Z tego powodu w projekcie szczególny nacisk położono na wzmocnienie więzi łączących edukację szkolną ze światem zewnętrznym, czego rezultatem powinien być wzrost efektywności nauczania oraz wzbudzenie szerszego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kluczową rolę w procesie wdrażania innowacji dydaktycznych odgrywają nauczyciele, dlatego też istotne są szkolenia nauczycieli realizowane w ramach projektu. Opracowane materiały dydaktyczne, zorganizowane szkoły letnie i warsztaty miały przybliżyć nauczycielom zasady prowadzenia zajęć przez odkrywanie/dociekanie naukowe. Metodologia IBSE promuje kształcenie umiejętności kluczowych, ważnych w życiu codziennym, takich jak np.: umiejętność prowadzenia dyskusji czy właściwego argumentowania. Dlatego jednym z zadań realizowanych przez nauczycieli w trakcie szkoleń było rozwinięcie umiejętności prowadzenia dyskusji. Umiejętność ta wymaga jednak stosowania się do odpowiednich reguł, a rolą nauczyciela jest pilnowanie, aby uczniowie reguł tych przestrzegali. W ramach ćwiczeń zaproponowano uczestnikom szkoleń przeprowadzenie dyskusji na aktualne obecnie tematy, takie jak: „Czy w Polsce należy zbudować elektrownię jądrową” oraz „Czy chitosan jest dobrym środkiem odchudzającym”. Dyskusja poprzedzona była opracowaniem zasad „dobrej dyskusji”. Na zakończenie natomiast nauczyciele dzielili się własnymi doświadczeniami z pracy takimi metodami oraz sporządzili listę tematów do dyskusji, które mogłyby zainteresować uczniów na danym etapie kształcenia. W artykule zawarto doświadczenia, przemyślenia i wnioski wynikające z pracy z nauczycielami w ramach zajęć szkół letnich, dotyczących kształcenia umiejętności kluczowych.
dc.affiliationpl
Wydział Chemii : Zakład Dydaktyki Chemii
dc.contributor.authorpl
Szostak, Elżbieta - 132251
dc.contributor.authorpl
Odrowąż, Ewa - 131138
dc.date.accessionpl
2019-10-18
dc.date.accessioned
2015-06-08T08:25:33Z
dc.date.available
2015-06-08T08:25:33Z
dc.date.issuedpl
2013
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
1-2
dc.description.physicalpl
53-60
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
18
dc.identifier.doipl
10.2478/cdem-2013-0017
dc.identifier.eissnpl
2084-4506
dc.identifier.issnpl
1640-9019
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / P
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/8923
dc.identifier.weblinkpl
https://content.sciendo.com/view/journals/cdem/18/1-2/article-p53.xml
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
teaching methods
dc.subject.enpl
discussion
dc.subject.enpl
IBSE
dc.subject.enpl
teacher training
dc.subject.plpl
metody nauczania
dc.subject.plpl
umiejętność dyskutowania
dc.subject.plpl
IBSE
dc.subject.plpl
kształcenie nauczycieli
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Discussion : the development of this skill in inquiry-based science teaching methodologies
dc.title.alternativepl
Kształcenie umiejętności prowadzenia dyskusji zgodnie z metodologią nauczania przez odkrywanie
dc.title.journalpl
Chemistry, Didactics, Ecology, Metrology = Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologia
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Krakow
2
Downloads
szostak_odrowaz_discussion_the_development_of_this_skill_in_inquiry-based_2013.odt
15
szostak_odrowaz_discussion_the_development_of_this_skill_in_inquiry-based_2013.pdf
12