Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Umiejętności szkolne dzieci z izolowanymi kraniosynostozami. Obiektywne pomiary a świadomość rodziców
School skills of children with isolated craniosynostosis: objective measurements and parents' awareness
kraniosynostoza, kraniostenoza, kraniosynostozy, gotowość szkolna, świadomość rodziców, wiedza rodziców
craniosynostosis, craniostenosis, parents' awareness, school readiness, parents` knowledge
Przedwczesne zrośnięcie szwów czaszkowych to problem występujący nie tylko w przebiegu zespołu genetycznego. Choć bardziej znana jest kraniosynostoza syndromiczna, przyjrzeć należy się także izolowanym postaciom. Tematem równie istotnym jest poziom świadomości rodziców w zakresie umiejętności dzieci. Rola rodzica jako informatora jest kluczowa w procesie diagnostycznym oraz terapii. Celem niniejszej pracy jest zbadanie poziomu gotowości szkolnej dzieci z niesyndromicznymi kraniosynostozami, stanu wiedzy rodziców na temat ewentualnych deficytów dziecka i porównanie między sobą otrzymanych rezultatów. W pierwszym etapie badania dokonano przeglądu literatury. Część druga skupia się wokół badań jakościowych uwzględniając metodologię, przedstawienie i analizę otrzymanych danych oraz wnioski. Praca zawiera także sugestie dotyczące przyszłych badań logopedycznych nad dziećmi z izolowanymi postaciami kraniosynostoz.
Premature fusion of skull bones is a problem that occurs not only in the course of the genetic syndrome. Although syndromic craniosynostosis is more known, it is also necessary to look at the isolated forms. An equally important topic is the level of parents' awareness of children's skills. The role of the parent as an informant is crucial in the diagnostic process and therapy. The aim of this study is to examine the level of school readiness of children with non-syndromic craniosynostosis, the state of parents' knowledge about possible child deficits and to compare the obtained results with each other. In the first stage of the study, the literature was reviewed. The second part focuses on qualitative research, taking into account the methodology, presentation and analysis of the obtained data and conclusions. The work also includes suggestions for future speech therapy research on children with isolated forms of craniosynostosis.
dc.abstract.en | Premature fusion of skull bones is a problem that occurs not only in the course of the genetic syndrome. Although syndromic craniosynostosis is more known, it is also necessary to look at the isolated forms. An equally important topic is the level of parents' awareness of children's skills. The role of the parent as an informant is crucial in the diagnostic process and therapy. The aim of this study is to examine the level of school readiness of children with non-syndromic craniosynostosis, the state of parents' knowledge about possible child deficits and to compare the obtained results with each other. In the first stage of the study, the literature was reviewed. The second part focuses on qualitative research, taking into account the methodology, presentation and analysis of the obtained data and conclusions. The work also includes suggestions for future speech therapy research on children with isolated forms of craniosynostosis. | pl |
dc.abstract.pl | Przedwczesne zrośnięcie szwów czaszkowych to problem występujący nie tylko w przebiegu zespołu genetycznego. Choć bardziej znana jest kraniosynostoza syndromiczna, przyjrzeć należy się także izolowanym postaciom. Tematem równie istotnym jest poziom świadomości rodziców w zakresie umiejętności dzieci. Rola rodzica jako informatora jest kluczowa w procesie diagnostycznym oraz terapii. Celem niniejszej pracy jest zbadanie poziomu gotowości szkolnej dzieci z niesyndromicznymi kraniosynostozami, stanu wiedzy rodziców na temat ewentualnych deficytów dziecka i porównanie między sobą otrzymanych rezultatów. W pierwszym etapie badania dokonano przeglądu literatury. Część druga skupia się wokół badań jakościowych uwzględniając metodologię, przedstawienie i analizę otrzymanych danych oraz wnioski. Praca zawiera także sugestie dotyczące przyszłych badań logopedycznych nad dziećmi z izolowanymi postaciami kraniosynostoz. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.author | Roman, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wójcik-Topór, Paulina | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T22:13:12Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T22:13:12Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159642-244990 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296206 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | craniosynostosis, craniostenosis, parents' awareness, school readiness, parents` knowledge | pl |
dc.subject.pl | kraniosynostoza, kraniostenoza, kraniosynostozy, gotowość szkolna, świadomość rodziców, wiedza rodziców | pl |
dc.title | Umiejętności szkolne dzieci z izolowanymi kraniosynostozami. Obiektywne pomiary a świadomość rodziców | pl |
dc.title.alternative | School skills of children with isolated craniosynostosis: objective measurements and parents' awareness | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |