Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Emocjonalność młodzieży niedostosowanej społecznie
Emotionality of socially maladjusted youth
niedostosowanie społeczne, emocjonalność, kontrola emocjonalna,
social maladjustment, emotionality, emotional control,
W ostatnich dziesięcioleciach obserwuje się liczne zmiany na płaszczyznach społeczno – kulturowej, gospodarczej i politycznej. Efektem tych zmian jest z jednej strony rozwój społeczeństw, natomiast z drugiej strony nasila się skala problemów społecznych i ilość osób mających trudności z dostosowaniem się do norm społecznych. Jedną z grup szczególnie narażonych na te problemy jest młodzież. Zjawisko niedostosowania społecznego wśród młodzieży może mieć różną etiologię i przejawy, jednak wydaje się, że jego obraz jest silnie związany ze sferą emocjonalną, której jedną z funkcji jest regulowanie relacji pomiędzy jednostką a otoczeniem społecznym.W pracy tej starano się przedstawić obraz sfery emocjonalnej młodzieży niedostosowanej społecznie, biorąc pod uwagę jej różne aspekty. Istotą przeprowadzonych badań było odpowiedzenie na pytanie, czy osoby niedostosowane społecznie charakteryzują specyficzne wzory reakcji emocjonalnych oraz działania mechanizmu kontroli emocjonalnej. Postawiono 3 hipotezy, dotyczące m.in występowania różnicy w poziomie intensywności przeżywania poszczególnych emocji między osobami społecznie niedostosowanymi, a młodzieżą nieprzejawiającą oznak społecznego niedostosowania. Kolejne hipotezy zakładały występowanie słabszego mechanizmu kontroli emocjonalnej, na różnych etapach procesu kontroli emocji, a także niższego poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie osób społecznie niedostosowanych, w porównaniu z młodzieżą, u której nie zaobserwowano oznak niedostosowania społecznego. Grupa badana złożona była z wychowanków jednego z Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (30 osób), natomiast grupę kontrolną stanowili uczniowie jednego z krakowskich liceów (30 osób). Badanie zostało przeprowadzone na terenie województwa małopolskiego.W badaniu zostały zastosowane następujące metody badawcze: Skala do badania emocji (SE-T), autorstwa Łosiaka, Kwestionariusz Kontroli Emocjonalnej (KKE), autorstwa Brzezińskiego, Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE), autorstwa Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Cooper, Golden i Dornheim, w polskiej adaptacji Ciechanowicz, Jaworowskiej i Matczak oraz Skalę Inteligencji Emocjonalnej – Twarze (SIE-T), autorstwa Matczak, Piekarskiej i Studniarek.Z 3 hipotez żadna nie została w pełni potwierdzona. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że występują różnice pomiędzy badanymi grupami w funkcjonowaniu mechanizmu kontroli emocjonalnej, ale tylko w dwóch aspektach obejmujących interpretację bodźców jako zagrażających oraz reaktywność na poziomie fizjologicznym, przy czym ta druga różnica miała kierunek odwrotny od pierwotnie założonego przez autorkę. Występuje również różnica w zdolności do rozpoznawania emocji innych osób, w oparciu o ekspresję mimiczną tych emocji. Nie wykazano natomiast istotnych różnic, pomiędzy badanymi grupami, w ogólnym poziomie inteligencji emocjonalnej, funkcjonowaniu pozostałych elementów kontroli emocjonalnej oraz w intensywności przeżywanych emocji. Wśród chłopców niedostosowanych społecznie, częstsza interpretacja pojawiających się bodźców jako emotogenne oraz mniej obserwowanych zmian fizjologicznych, podczas pobudzenia emocjonalnego, prawdopodobnie jest związana z przyjęciem przez nich postawy obronnej. Może być ona efektem licznych negatywnych doświadczeń, które młodzież niedostosowana doznaje w trakcie przebywania w niewydolnych wychowawczo i patologicznych środowiskach. Również nieumiejętność rozpoznawania ekspresji emocji innych może wynikać z braku zapewnienia dzieciom przez ich opiekunów właściwych warunków do rozwoju emocjonalnego i treningu emocji, przez co ich relacje z otoczeniem społecznym są utrudnione.
Over the last decades there have been many socio - cultural, economic and political changes. There are a few effects of these changes. On the one hand, as a positive change could be considered the development of societies. On the other hand, the scale of social problems increases as well as the number of people who have social adjustment difficulties. One group particularly vulnerable to these problems is the youth. The phenomenon of social maladjustment among young people may have a different etiology and symptoms. However, it appears that an important role is played by emotional sphere. One of the main functions of emotions is to regulate the relationship between the individual and the social environment.The purpose of this paper was to provide a picture of the emotional sphere socially maladjusted adolescents, taking into account various aspects. The essence of the study was to answer the question whether a person socially maladjusted is characterized by specific patterns of emotional response and way of operating the mechanism of emotional control. In this study three hypotheses have been examined, including: there is a difference in the level of intensity of experienced emotions between the socially maladjusted people and the youth without signs of social maladjustment. Another hypothesis assumed existence of a weaker emotional control mechanism at different stages of emotional control, among those who are socially maladjusted, compared with the youth without signs of socially maladjustment. The last hypothesis verified if the group of socially maladjusted is characterized by lower level of emotional intelligence, than the youth, in whose behavior there were no signs of social maladjustment.The study group consisted pupils of one of the Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (30 people), while the control group consisted pupils of one of Krakow's secondary schools (30 children). The study was conducted within the Małopolska Province.The study have been conducted with the following methods: Scale to study emotions (SE-T), by Łosiak, Emotional Control Questionnaire (KKE), by Brzezinski, Emotional Intelligence Questionnaire (INTE), by Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Cooper, Golden and Dornheim, the Polish adaptation of Ciechanowicz, Jaworowska, Matczak, and Emotional Intelligence Scale - Faces (SIE-T), by Matczak, Piekarska and Studniarek.Out of three hypotheses none have been fully confirmed, however two of them were confirmed in part. Results of this study indicate that the way of operating the emotional control mechanism is difference between the two groups, but only in the two aspects involving the interpretation of stimulus as threatening and reactivity at physiological levels. Regarding the second difference, it has the opposite direction than originally assumed by the author. Regarding the emotional intelligence, there is a difference in the ability to recognize other people's emotions based on facial expression of these emotions. There were no differences between the two groups, in the general level of the emotional intelligence, the functioning of the other stages of emotional control mechanism and the intensity of the emotions.Among the socially maladjusted youth, frequent interpretation of stimuli as a source of emotional and less physiological changes observed during emotional arousal is probably associated with adoption by them a defensive posture. It could be the result of many negative experiences that maladjusted people experience during living in the environments providing insufficient care. Lack of ability to recognize the emotional expression may may be due to lack of provision the right conditions for the development and emotional training by guardians of children.
dc.abstract.en | Over the last decades there have been many socio - cultural, economic and political changes. There are a few effects of these changes. On the one hand, as a positive change could be considered the development of societies. On the other hand, the scale of social problems increases as well as the number of people who have social adjustment difficulties. One group particularly vulnerable to these problems is the youth. The phenomenon of social maladjustment among young people may have a different etiology and symptoms. However, it appears that an important role is played by emotional sphere. One of the main functions of emotions is to regulate the relationship between the individual and the social environment.The purpose of this paper was to provide a picture of the emotional sphere socially maladjusted adolescents, taking into account various aspects. The essence of the study was to answer the question whether a person socially maladjusted is characterized by specific patterns of emotional response and way of operating the mechanism of emotional control. In this study three hypotheses have been examined, including: there is a difference in the level of intensity of experienced emotions between the socially maladjusted people and the youth without signs of social maladjustment. Another hypothesis assumed existence of a weaker emotional control mechanism at different stages of emotional control, among those who are socially maladjusted, compared with the youth without signs of socially maladjustment. The last hypothesis verified if the group of socially maladjusted is characterized by lower level of emotional intelligence, than the youth, in whose behavior there were no signs of social maladjustment.The study group consisted pupils of one of the Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (30 people), while the control group consisted pupils of one of Krakow's secondary schools (30 children). The study was conducted within the Małopolska Province.The study have been conducted with the following methods: Scale to study emotions (SE-T), by Łosiak, Emotional Control Questionnaire (KKE), by Brzezinski, Emotional Intelligence Questionnaire (INTE), by Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Cooper, Golden and Dornheim, the Polish adaptation of Ciechanowicz, Jaworowska, Matczak, and Emotional Intelligence Scale - Faces (SIE-T), by Matczak, Piekarska and Studniarek.Out of three hypotheses none have been fully confirmed, however two of them were confirmed in part. Results of this study indicate that the way of operating the emotional control mechanism is difference between the two groups, but only in the two aspects involving the interpretation of stimulus as threatening and reactivity at physiological levels. Regarding the second difference, it has the opposite direction than originally assumed by the author. Regarding the emotional intelligence, there is a difference in the ability to recognize other people's emotions based on facial expression of these emotions. There were no differences between the two groups, in the general level of the emotional intelligence, the functioning of the other stages of emotional control mechanism and the intensity of the emotions.Among the socially maladjusted youth, frequent interpretation of stimuli as a source of emotional and less physiological changes observed during emotional arousal is probably associated with adoption by them a defensive posture. It could be the result of many negative experiences that maladjusted people experience during living in the environments providing insufficient care. Lack of ability to recognize the emotional expression may may be due to lack of provision the right conditions for the development and emotional training by guardians of children. | pl |
dc.abstract.pl | W ostatnich dziesięcioleciach obserwuje się liczne zmiany na płaszczyznach społeczno – kulturowej, gospodarczej i politycznej. Efektem tych zmian jest z jednej strony rozwój społeczeństw, natomiast z drugiej strony nasila się skala problemów społecznych i ilość osób mających trudności z dostosowaniem się do norm społecznych. Jedną z grup szczególnie narażonych na te problemy jest młodzież. Zjawisko niedostosowania społecznego wśród młodzieży może mieć różną etiologię i przejawy, jednak wydaje się, że jego obraz jest silnie związany ze sferą emocjonalną, której jedną z funkcji jest regulowanie relacji pomiędzy jednostką a otoczeniem społecznym.W pracy tej starano się przedstawić obraz sfery emocjonalnej młodzieży niedostosowanej społecznie, biorąc pod uwagę jej różne aspekty. Istotą przeprowadzonych badań było odpowiedzenie na pytanie, czy osoby niedostosowane społecznie charakteryzują specyficzne wzory reakcji emocjonalnych oraz działania mechanizmu kontroli emocjonalnej. Postawiono 3 hipotezy, dotyczące m.in. występowania różnicy w poziomie intensywności przeżywania poszczególnych emocji między osobami społecznie niedostosowanymi, a młodzieżą nieprzejawiającą oznak społecznego niedostosowania. Kolejne hipotezy zakładały występowanie słabszego mechanizmu kontroli emocjonalnej, na różnych etapach procesu kontroli emocji, a także niższego poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie osób społecznie niedostosowanych, w porównaniu z młodzieżą, u której nie zaobserwowano oznak niedostosowania społecznego. Grupa badana złożona była z wychowanków jednego z Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (30 osób), natomiast grupę kontrolną stanowili uczniowie jednego z krakowskich liceów (30 osób). Badanie zostało przeprowadzone na terenie województwa małopolskiego.W badaniu zostały zastosowane następujące metody badawcze: Skala do badania emocji (SE-T), autorstwa Łosiaka, Kwestionariusz Kontroli Emocjonalnej (KKE), autorstwa Brzezińskiego, Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE), autorstwa Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Cooper, Golden i Dornheim, w polskiej adaptacji Ciechanowicz, Jaworowskiej i Matczak oraz Skalę Inteligencji Emocjonalnej – Twarze (SIE-T), autorstwa Matczak, Piekarskiej i Studniarek.Z 3 hipotez żadna nie została w pełni potwierdzona. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że występują różnice pomiędzy badanymi grupami w funkcjonowaniu mechanizmu kontroli emocjonalnej, ale tylko w dwóch aspektach obejmujących interpretację bodźców jako zagrażających oraz reaktywność na poziomie fizjologicznym, przy czym ta druga różnica miała kierunek odwrotny od pierwotnie założonego przez autorkę. Występuje również różnica w zdolności do rozpoznawania emocji innych osób, w oparciu o ekspresję mimiczną tych emocji. Nie wykazano natomiast istotnych różnic, pomiędzy badanymi grupami, w ogólnym poziomie inteligencji emocjonalnej, funkcjonowaniu pozostałych elementów kontroli emocjonalnej oraz w intensywności przeżywanych emocji. Wśród chłopców niedostosowanych społecznie, częstsza interpretacja pojawiających się bodźców jako emotogenne oraz mniej obserwowanych zmian fizjologicznych, podczas pobudzenia emocjonalnego, prawdopodobnie jest związana z przyjęciem przez nich postawy obronnej. Może być ona efektem licznych negatywnych doświadczeń, które młodzież niedostosowana doznaje w trakcie przebywania w niewydolnych wychowawczo i patologicznych środowiskach. Również nieumiejętność rozpoznawania ekspresji emocji innych może wynikać z braku zapewnienia dzieciom przez ich opiekunów właściwych warunków do rozwoju emocjonalnego i treningu emocji, przez co ich relacje z otoczeniem społecznym są utrudnione. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.author | Pacułt, Jolanta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:38:40Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:38:40Z | |
dc.date.submitted | 2013-09-25 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-78452-99592 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190880 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | social maladjustment, emotionality, emotional control, | pl |
dc.subject.pl | niedostosowanie społeczne, emocjonalność, kontrola emocjonalna, | pl |
dc.title | Emocjonalność młodzieży niedostosowanej społecznie | pl |
dc.title.alternative | Emotionality of socially maladjusted youth | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |