Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Lasowiackie muzykowanie – tradycyjne kapele, muzycy i instrumenty
The Lasowiacy Music-Making – Traditional Bands, Musicians, and Instruments
Lasowiacy, muzyka ludowa, tradycyjne kapele, folklor muzyczny, tradycyjna technika wykonawcza, Puszcza Sandomierska, skrzypkowie ludowi, kultura tradycyjna, dziedzictwo kulturowe
Lasowiacy, folk music, traditional bands, musical folklore, traditional performance technique, Sandomierz Forest, folk violinists, traditional culture, cultural heritage
Praca licencjacka pt. "Lasowiackie muzykowanie – tradycyjne kapele, muzycy i instrumenty" skupia się na tradycyjnej muzyce ludowej Lasowiaków, zamieszkujących tereny dawnej Puszczy Sandomierskiej. Celem pracy jest próba opisania muzycznego folkloru Lasowiaków od przełomu XIX i XX do końca XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem procesu dojścia do mistrzostwa poszczególnych muzykantów. Autor analizuje sylwetki mistrzów skrzypków oraz technikę wykonawczą muzykantów, porównując ją z techniką klasyczną. Praca składa się z trzech części: w pierwszej opisano dziedzictwo kulturowe Lasowiaków i charakterystykę terenu, w drugiej przedstawiono metodologię badań, a trzecia część zawiera analizę zebranego materiału, w tym archiwalnych wywiadów z muzykantami oraz opis kapel i instrumentarium. Autor podkreśla, że Lasowiacy tworzyli zamkniętą enklawę, gdzie wpływy zewnętrzne przenikały powoli, co wpłynęło na unikalny charakter ich muzyki. Po II wojnie światowej zmieniły się warunki życia, a w efekcie preferencje muzyczne regionu, co spowodowało zanik tradycyjnych kapel na rzecz nowoczesnych stylów muzycznych. Autor zaznacza trudności w badaniu tej muzyki, wynikające z niewielkiej liczby źródeł i szybkiego procesu unifikacji kulturowej. Praca kończy się uwagami na temat współczesnej działalności lasowiackich muzykantów oraz wskazaniem najważniejszych problemów badawczych wymagających dalszej analizy.
The bachelor's thesis titled "The Lasowiacy Music-Making – Traditional Bands, Musicians, and Instruments" focuses on the traditional folk music of the the Lasowiacy, who inhabit the areas of the former Sandomierz Forest. The aim of the thesis is to describe the musical folklore of the Lasowiacy from the turn of the 19th and 20th centuries to the end of the 20th century, with particular emphasis on the process of mastering by individual musicians.The author analyzes the profiles of master violinists and the performance techniques of musicians, comparing them to classical techniques. The thesis consists of three parts: the first describes the cultural heritage of the Lasowiacy and the characteristics of the area; the second presents the research methodology; and the third part contains an analysis of the collected material, including archival interviews with musicians and a description of bands and instrumentation. The author emphasizes that the Lasowiacy formed a closed enclave where external influences permeated slowly, contributing to the unique character of their music.After World War II, the living conditions changed, and as a result, the musical preferences of the region, leading to the decline of traditional bands in favor of modern musical styles. The author notes the difficulties in studying this music due to the small number of sources and the rapid process of cultural unification. The thesis concludes with remarks on the contemporary activities of the Lasowiacy musicians and highlights the most important research problems that require further analysis.
dc.abstract.en | The bachelor's thesis titled "The Lasowiacy Music-Making – Traditional Bands, Musicians, and Instruments" focuses on the traditional folk music of the the Lasowiacy, who inhabit the areas of the former Sandomierz Forest. The aim of the thesis is to describe the musical folklore of the Lasowiacy from the turn of the 19th and 20th centuries to the end of the 20th century, with particular emphasis on the process of mastering by individual musicians.The author analyzes the profiles of master violinists and the performance techniques of musicians, comparing them to classical techniques. The thesis consists of three parts: the first describes the cultural heritage of the Lasowiacy and the characteristics of the area; the second presents the research methodology; and the third part contains an analysis of the collected material, including archival interviews with musicians and a description of bands and instrumentation. The author emphasizes that the Lasowiacy formed a closed enclave where external influences permeated slowly, contributing to the unique character of their music.After World War II, the living conditions changed, and as a result, the musical preferences of the region, leading to the decline of traditional bands in favor of modern musical styles. The author notes the difficulties in studying this music due to the small number of sources and the rapid process of cultural unification. The thesis concludes with remarks on the contemporary activities of the Lasowiacy musicians and highlights the most important research problems that require further analysis. | pl |
dc.abstract.pl | Praca licencjacka pt. "Lasowiackie muzykowanie – tradycyjne kapele, muzycy i instrumenty" skupia się na tradycyjnej muzyce ludowej Lasowiaków, zamieszkujących tereny dawnej Puszczy Sandomierskiej. Celem pracy jest próba opisania muzycznego folkloru Lasowiaków od przełomu XIX i XX do końca XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem procesu dojścia do mistrzostwa poszczególnych muzykantów. Autor analizuje sylwetki mistrzów skrzypków oraz technikę wykonawczą muzykantów, porównując ją z techniką klasyczną. Praca składa się z trzech części: w pierwszej opisano dziedzictwo kulturowe Lasowiaków i charakterystykę terenu, w drugiej przedstawiono metodologię badań, a trzecia część zawiera analizę zebranego materiału, w tym archiwalnych wywiadów z muzykantami oraz opis kapel i instrumentarium. Autor podkreśla, że Lasowiacy tworzyli zamkniętą enklawę, gdzie wpływy zewnętrzne przenikały powoli, co wpłynęło na unikalny charakter ich muzyki. Po II wojnie światowej zmieniły się warunki życia, a w efekcie preferencje muzyczne regionu, co spowodowało zanik tradycyjnych kapel na rzecz nowoczesnych stylów muzycznych. Autor zaznacza trudności w badaniu tej muzyki, wynikające z niewielkiej liczby źródeł i szybkiego procesu unifikacji kulturowej. Praca kończy się uwagami na temat współczesnej działalności lasowiackich muzykantów oraz wskazaniem najważniejszych problemów badawczych wymagających dalszej analizy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Baradziej, Jerzy - 127206 | pl |
dc.contributor.author | Dragan, Adam - USOS290485 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Barański, Janusz - 127228 | pl |
dc.contributor.reviewer | Baradziej, Jerzy - 127206 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T23:03:16Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T23:03:16Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | etnologia i antropologia kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176951-290485 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369698 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Lasowiacy, folk music, traditional bands, musical folklore, traditional performance technique, Sandomierz Forest, folk violinists, traditional culture, cultural heritage | pl |
dc.subject.pl | Lasowiacy, muzyka ludowa, tradycyjne kapele, folklor muzyczny, tradycyjna technika wykonawcza, Puszcza Sandomierska, skrzypkowie ludowi, kultura tradycyjna, dziedzictwo kulturowe | pl |
dc.title | Lasowiackie muzykowanie – tradycyjne kapele, muzycy i instrumenty | pl |
dc.title.alternative | The Lasowiacy Music-Making – Traditional Bands, Musicians, and Instruments | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |