Analiza preferencji konsumentów z wykorzystaniem testów ślepych - czyli czy konsumenci wybierają produkt czy markę?

master
dc.abstract.enIn this thesis attention was focused on understanding consumer behavior. The main purpose this thesis was to analyze consumer preferences and the answer to the question whether consumers in their choices are guided by the brand or choose a particular product because of its properties. This work consists of four chapters. In the first chapter are discussed in detail issues related to the brand and the product and all the elements that create them, such as for example: image and identity, brand and product levels, as well as the functions and their essence.The second chapter focused on the consumer behavior in the market. In this chapter was specifically defined the term consumer behavior, there were presented various models of consumer behavior and a variety of factors that can influence on a consumer behavior. In the last part of this chapter attention was focused on the description of the central concepts in this thesis - the preference.The third chapter is a methodological and have been in it describes the different manners of measuring preferences. It was also discussed an experimental approach to testing and organoleptic methods. Among these methods, we could find a blind test, which was used in my research.In the fourth chapter was presented the results of my own research. The main purpose was to answer the question of whether consumers in their choices are guided by the brand or the product properties? For this purpose, the respondents tested two types of orange juice and milk chocolate from two different producers, but they did not know which product is which company. The results was that private label products, in terms of sensory properties, satisfy respondents as branded products, although in their previous declarations, the respondents points out that choosing branded products because of their proven quality.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy uwaga została skupiona na próbie zrozumienia zachowań konsumentów na rynku. Głównym celem pracy była analiza preferencji konsumentów poprzez wykorzystanie testów ślepych i odpowiedź na pytanie, czy współcześni konsumenci w swoich wyborach kierują się marką czy wręcz przeciwnie – wybierają określony produkt ze względu na jego właściwości użytkowe. Poniższa praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym szczegółowo zostały omówione zagadnienia związane z marką i produktem oraz wszystkie elementy, które je tworzą, takie jak na przykład: wizerunek i tożsamość, poziomy marki i produktu, a także funkcje i ich istota.Rozdział drugi dotyczy zachowań konsumentów na rynku. Szczegółowo zostało zdefiniowane pojęcie zachowań konsumentów, zostały omówione różne modele zachowań konsumentów oraz różnorodne czynniki, które mogą kształtować określone zachowanie. W dalszej części tego rozdziału uwaga została skupiona na opisie centralnego pojęcia w tej pracy, czyli pojęcia preferencji. Rozdział trzeci ma charakter metodologiczny i zostały w nim zaprezentowane różne sposoby badania preferencji. Zostało także omówione podejście eksperymentalne do badań oraz metody organoleptyczne. Wśród tych metod właśnie znajduje się test ślepy, który został wykorzystany w badaniach własnych.W rozdziale czwartym zostały zaprezentowane wyniki z przeprowadzonych badań własnych, których celem była odpowiedź na pytanie, czy współcześni konsumenci w swoich wyborach kierują się marką czy samym produktem? W tym celu badani testowali dwa rodzaje soku pomarańczowego oraz dwie mleczne czekolady różnych producentów pod względem różnych właściwości sensorycznych, ale nie wiedzieli, który produkt jest jakiej firmy. Okazało się, że produkty marek własnych pod względem sensorycznym odpowiadają respondentom podobnie jak produkty markowe, chociaż w swoich deklaracjach badani zaznaczali, że wybierają markowe produkty ze względu na ich sprawdzoną jakość.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSagan, Adam - 131779 pl
dc.contributor.authorBlak, Urszulapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerCzarnik, Szymon - 161426 pl
dc.contributor.reviewerSagan, Adam - 131779 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T06:34:40Z
dc.date.available2020-07-24T06:34:40Z
dc.date.submitted2012-07-02pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.fieldofstudybadania społeczne i analiza danychpl
dc.identifier.apddiploma-66053-113698pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179555
dc.languagepolpl
dc.subject.ensensory testing, brand, product, blind testspl
dc.subject.plbadania sensoryczne, marka, produkt, testy ślepepl
dc.titleAnaliza preferencji konsumentów z wykorzystaniem testów ślepych - czyli czy konsumenci wybierają produkt czy markę?pl
dc.title.alternativeAnalysis of consumer preferences using blind tests - if consumers choose product or brand?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this thesis attention was focused on understanding consumer behavior. The main purpose this thesis was to analyze consumer preferences and the answer to the question whether consumers in their choices are guided by the brand or choose a particular product because of its properties. This work consists of four chapters. In the first chapter are discussed in detail issues related to the brand and the product and all the elements that create them, such as for example: image and identity, brand and product levels, as well as the functions and their essence.The second chapter focused on the consumer behavior in the market. In this chapter was specifically defined the term consumer behavior, there were presented various models of consumer behavior and a variety of factors that can influence on a consumer behavior. In the last part of this chapter attention was focused on the description of the central concepts in this thesis - the preference.The third chapter is a methodological and have been in it describes the different manners of measuring preferences. It was also discussed an experimental approach to testing and organoleptic methods. Among these methods, we could find a blind test, which was used in my research.In the fourth chapter was presented the results of my own research. The main purpose was to answer the question of whether consumers in their choices are guided by the brand or the product properties? For this purpose, the respondents tested two types of orange juice and milk chocolate from two different producers, but they did not know which product is which company. The results was that private label products, in terms of sensory properties, satisfy respondents as branded products, although in their previous declarations, the respondents points out that choosing branded products because of their proven quality.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy uwaga została skupiona na próbie zrozumienia zachowań konsumentów na rynku. Głównym celem pracy była analiza preferencji konsumentów poprzez wykorzystanie testów ślepych i odpowiedź na pytanie, czy współcześni konsumenci w swoich wyborach kierują się marką czy wręcz przeciwnie – wybierają określony produkt ze względu na jego właściwości użytkowe. Poniższa praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym szczegółowo zostały omówione zagadnienia związane z marką i produktem oraz wszystkie elementy, które je tworzą, takie jak na przykład: wizerunek i tożsamość, poziomy marki i produktu, a także funkcje i ich istota.Rozdział drugi dotyczy zachowań konsumentów na rynku. Szczegółowo zostało zdefiniowane pojęcie zachowań konsumentów, zostały omówione różne modele zachowań konsumentów oraz różnorodne czynniki, które mogą kształtować określone zachowanie. W dalszej części tego rozdziału uwaga została skupiona na opisie centralnego pojęcia w tej pracy, czyli pojęcia preferencji. Rozdział trzeci ma charakter metodologiczny i zostały w nim zaprezentowane różne sposoby badania preferencji. Zostało także omówione podejście eksperymentalne do badań oraz metody organoleptyczne. Wśród tych metod właśnie znajduje się test ślepy, który został wykorzystany w badaniach własnych.W rozdziale czwartym zostały zaprezentowane wyniki z przeprowadzonych badań własnych, których celem była odpowiedź na pytanie, czy współcześni konsumenci w swoich wyborach kierują się marką czy samym produktem? W tym celu badani testowali dwa rodzaje soku pomarańczowego oraz dwie mleczne czekolady różnych producentów pod względem różnych właściwości sensorycznych, ale nie wiedzieli, który produkt jest jakiej firmy. Okazało się, że produkty marek własnych pod względem sensorycznym odpowiadają respondentom podobnie jak produkty markowe, chociaż w swoich deklaracjach badani zaznaczali, że wybierają markowe produkty ze względu na ich sprawdzoną jakość.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sagan, Adam - 131779
dc.contributor.authorpl
Blak, Urszula
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Czarnik, Szymon - 161426
dc.contributor.reviewerpl
Sagan, Adam - 131779
dc.date.accessioned
2020-07-24T06:34:40Z
dc.date.available
2020-07-24T06:34:40Z
dc.date.submittedpl
2012-07-02
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.fieldofstudypl
badania społeczne i analiza danych
dc.identifier.apdpl
diploma-66053-113698
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179555
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
sensory testing, brand, product, blind tests
dc.subject.plpl
badania sensoryczne, marka, produkt, testy ślepe
dc.titlepl
Analiza preferencji konsumentów z wykorzystaniem testów ślepych - czyli czy konsumenci wybierają produkt czy markę?
dc.title.alternativepl
Analysis of consumer preferences using blind tests - if consumers choose product or brand?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Wroclaw
4
Bialystok
2
Bydgoszcz
2
Poznan
2
Dublin
1
Dąbrowa Górnicza
1
Gmina Jędrzejów
1
Kalisz
1
Karczmiska
1

No access

No Thumbnail Available