Konsument, prosument, produser. Transformacja podmiotu wymiany rynkowej w społeczeństwie sieci

licenciate
dc.abstract.enThe aim of thesis is to present changes in the way subjects of market exchange are perceived. Basic distinction between consumer and producer have recently evolved through prosumer model up to produsage. Modification in terminology reflects the growth of the individual’s significance in the act of exchange, representing the process of gaining the independence of the producer’s domination. The economical changes are related to the differentiation in the field of media and society, leading to the greater pluralisation and decentralization. Along with the mass media, “tactical media” are created, which, basing on the users' activity, generates more open and democratic models of production. The new form of producing and spreading content frequently differ with the ruling intellectual property rights. Voices arise suggesting the need of greater flexibility. Extention of freedom can be gained without endangering the creators' interests.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest prezentacja zmian w postrzeganiu podmiotów wymiany rynkowej. Prosty podział na konsumentów i producentów przeszedł w ostatnich latach ewolucję poprzez model prosumpcji do produsage. Modyfikacja terminologii odzwierciedla wzrost znaczenia jednostek w procesie wymiany, nakreślając proces uniezależniania się konsumentów od dominacji producenta. Przemiany ekonomiczne odpowiadają zróżnicowaniu w przestrzeni społecznej i medialnej, prowadząc do większej pluralizacji i decentralizacji. Obok mediów masowych zaczynają powstawać niezależne „media taktyczne”, które, bazując na aktywności użytkowników, tworzą bardziej otwarte i demokratyczne modele produkcji informacji. Nowa forma tworzenia i rozpowszechniania treści często kłóci się z obowiązującym prawem autorskim. Pojawiają się głosy postulujące uelastycznienie zasad ochrony. Większy zakres swobody może być osiągnięty bez narażania interesów twórców.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorZdrodowska, Magdalena - 182262 pl
dc.contributor.authorGulik, Ewapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.reviewerZdrodowska, Magdalena - 182262 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T17:52:29Z
dc.date.available2020-07-24T17:52:29Z
dc.date.submitted2013-07-05pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-76599-114998pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189229
dc.languagepolpl
dc.subject.enprosumer, produser, media, intellectual property rightspl
dc.subject.plprosument, produser, media, prawo autorskiepl
dc.titleKonsument, prosument, produser. Transformacja podmiotu wymiany rynkowej w społeczeństwie siecipl
dc.title.alternativeConsumer, prosumer, produser. Transformation of the market exchange subject in the network societypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of thesis is to present changes in the way subjects of market exchange are perceived. Basic distinction between consumer and producer have recently evolved through prosumer model up to produsage. Modification in terminology reflects the growth of the individual’s significance in the act of exchange, representing the process of gaining the independence of the producer’s domination. The economical changes are related to the differentiation in the field of media and society, leading to the greater pluralisation and decentralization. Along with the mass media, “tactical media” are created, which, basing on the users' activity, generates more open and democratic models of production. The new form of producing and spreading content frequently differ with the ruling intellectual property rights. Voices arise suggesting the need of greater flexibility. Extention of freedom can be gained without endangering the creators' interests.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest prezentacja zmian w postrzeganiu podmiotów wymiany rynkowej. Prosty podział na konsumentów i producentów przeszedł w ostatnich latach ewolucję poprzez model prosumpcji do produsage. Modyfikacja terminologii odzwierciedla wzrost znaczenia jednostek w procesie wymiany, nakreślając proces uniezależniania się konsumentów od dominacji producenta. Przemiany ekonomiczne odpowiadają zróżnicowaniu w przestrzeni społecznej i medialnej, prowadząc do większej pluralizacji i decentralizacji. Obok mediów masowych zaczynają powstawać niezależne „media taktyczne”, które, bazując na aktywności użytkowników, tworzą bardziej otwarte i demokratyczne modele produkcji informacji. Nowa forma tworzenia i rozpowszechniania treści często kłóci się z obowiązującym prawem autorskim. Pojawiają się głosy postulujące uelastycznienie zasad ochrony. Większy zakres swobody może być osiągnięty bez narażania interesów twórców.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Zdrodowska, Magdalena - 182262
dc.contributor.authorpl
Gulik, Ewa
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.reviewerpl
Zdrodowska, Magdalena - 182262
dc.date.accessioned
2020-07-24T17:52:29Z
dc.date.available
2020-07-24T17:52:29Z
dc.date.submittedpl
2013-07-05
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-76599-114998
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189229
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
prosumer, produser, media, intellectual property rights
dc.subject.plpl
prosument, produser, media, prawo autorskie
dc.titlepl
Konsument, prosument, produser. Transformacja podmiotu wymiany rynkowej w społeczeństwie sieci
dc.title.alternativepl
Consumer, prosumer, produser. Transformation of the market exchange subject in the network society
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
49
Views per month
Views per city
Warsaw
16
Krakow
6
Wroclaw
4
Dublin
3
Poznan
3
Jelenia Góra
2
Bydgoszcz
1
Daniec
1
Dęblin
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available