Ahmed Saadawi’s “Frankenstein in Baghdad” – its structure, narration, and engagement with Mary Shelley’s “Frankenstein”

licenciate
dc.abstract.enThis paper examines Ahmed Saadawi's "Frankenstein in Baghad" focusing on its composition, structure and narrative modes. The first chapter brings attention to the feeling of fragmentariness evoked by many aspects of the novel, including the complex plot, intertwined storylines, openness of those storylines' endings, multiple narrative perspectives as well as metatextual components. This "fragmentation motif" is emphasised by the figure of the Whatsitsname, whose body is stitched from many smaller parts, and by the wartime setting of the novel, frequently featuring explosions, violence and instances of human bodies being damaged, torn apart and disrespected. The second chapter compares the structure and narration of "Frankenstein in Baghdad" and Mary Shelley's "Frankenstein", paying attention to problems important for both novels, particularly the unreliability of storytelling and inability to find one objective truth. The main three characters of both texts are also compared, in order to find analogies and contrasts between them, as well as to consider the question of protagonism, since in both cases it is difficult to choose one character over the others as a candidate for a leading figure. The final chapter is concerned with the issues of intertextuality and adaptation. An attempt is made at defining the kind of engagement Saadawi's novel employs towards Shelley's "Frankenstein", but it leads to the conclusion that such categorisations, albeit inspiring, may also be a hindrance during the analysis of a novel so unconventional and full of ambiguities as "Frankenstein in Baghdad".pl
dc.abstract.plNiniejsza praca przedstawia analizę powieści Ahmeda Saadawiego "Frankenstein w Baghdadzie" ze szczególnym uwzględnieniem jej kompozycji, struktury i wykorzystywanych w niej rodzajów narracji. Pierwszy rozdział omawia wrażenie "odłamkowości" wywoływane przez wiele aspektów powieści, między innymi złożoną fabułę, przeplatające się wątki o otwartych zakończeniach, różnorodność perspektyw narracyjnych oraz elementy metatekstualne. Ten "motyw odłamkowości" uwydatnia dodatkowo postać "Jak-mu-tam" ("Whatsitsname"), którego ciało pozszywane jest z wielu mniejszych fragmentów, oraz wojenna sceneria powieści. Czytelnik co krok może zetknąć się z wybuchami, przemocą i brakiem szacunku okazywanym sponiewieranym ciałom ofiar. Rozdział drugi poświęcony jest porównaniu struktury i narracji "Frankensteina w Baghdadzie" oraz "Frankensteina" Mary Shelley. Zostały tam omówione aspekty kluczowe dla obu powieści, szczególnie problem niewiarygodności narracji i niemożność dotarcia do jednej, obiektywnej wersji wydarzeń. W dalszej części rozdziału zestawiłam ze sobą trzy główne postacie każdego z dzieł, analizując analogie i różnice między nimi oraz pochylając się nad zagadnieniem "protagonizmu". Jest to problem istotny dla wybranych powieści, ponieważ w obu przypadkach rozstrzygnięcie, kto jest głównym bohaterem historii, przysparza znacznych trudności. Ostatni rozdział, skupiający się na problematyce intertekstualności i adaptacji, obejmuje próbę zdefiniowania relacji łączącej powieść Saadawiego z "Frankensteinem" Mary Shelley. Wniosek płynący z tej próby nie jest jednak przychylny takim klasyfikacjom – mimo iż bywają one bardzo inspirujące, mogą okazać się większą przeszkodą niż pomocą w zetknięciu z powieścią tak niekonwencjonalną i pełną wieloznaczności jak "Frankenstein w Baghdadzie".pl
dc.affiliationOśrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznychpl
dc.contributor.advisorPaluchowska-Messing, Annapl
dc.contributor.authorWawrzyńczyk, Wiktoriapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/SDOMISHpl
dc.contributor.reviewerPaluchowska-Messing, Annapl
dc.contributor.reviewerCoghen, Monika - 127601 pl
dc.date.accessioned2022-07-14T22:03:26Z
dc.date.available2022-07-14T22:03:26Z
dc.date.submitted2022-07-13pl
dc.fieldofstudyfilologia angielska w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychpl
dc.identifier.apddiploma-159350-273577pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297081
dc.languageengpl
dc.subject.enFrankenstein, Frankenstein in Baghdad, structure, narration, narrative voice, storytelling, metatextuality, ambiguity, unreliability, fragmentation, collage, intertextuality, adaptationpl
dc.subject.plFrankenstein, Frankenstein w Baghdadzie, struktura, narracja, głos narracyjny, storytelling, metatekstualność, wieloznaczność, niewiarygodność, odłamkowość, kolaż, intertekstualność, adaptacjapl
dc.titleAhmed Saadawi’s “Frankenstein in Baghdad” – its structure, narration, and engagement with Mary Shelley’s “Frankenstein”pl
dc.title.alternativePowieść Ahmeda Saadawiego “Frankenstein in Baghdad” - jej struktura, narracja i powiązania z “Frankensteinem” Mary Shelleypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper examines Ahmed Saadawi's "Frankenstein in Baghad" focusing on its composition, structure and narrative modes. The first chapter brings attention to the feeling of fragmentariness evoked by many aspects of the novel, including the complex plot, intertwined storylines, openness of those storylines' endings, multiple narrative perspectives as well as metatextual components. This "fragmentation motif" is emphasised by the figure of the Whatsitsname, whose body is stitched from many smaller parts, and by the wartime setting of the novel, frequently featuring explosions, violence and instances of human bodies being damaged, torn apart and disrespected. The second chapter compares the structure and narration of "Frankenstein in Baghdad" and Mary Shelley's "Frankenstein", paying attention to problems important for both novels, particularly the unreliability of storytelling and inability to find one objective truth. The main three characters of both texts are also compared, in order to find analogies and contrasts between them, as well as to consider the question of protagonism, since in both cases it is difficult to choose one character over the others as a candidate for a leading figure. The final chapter is concerned with the issues of intertextuality and adaptation. An attempt is made at defining the kind of engagement Saadawi's novel employs towards Shelley's "Frankenstein", but it leads to the conclusion that such categorisations, albeit inspiring, may also be a hindrance during the analysis of a novel so unconventional and full of ambiguities as "Frankenstein in Baghdad".
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca przedstawia analizę powieści Ahmeda Saadawiego "Frankenstein w Baghdadzie" ze szczególnym uwzględnieniem jej kompozycji, struktury i wykorzystywanych w niej rodzajów narracji. Pierwszy rozdział omawia wrażenie "odłamkowości" wywoływane przez wiele aspektów powieści, między innymi złożoną fabułę, przeplatające się wątki o otwartych zakończeniach, różnorodność perspektyw narracyjnych oraz elementy metatekstualne. Ten "motyw odłamkowości" uwydatnia dodatkowo postać "Jak-mu-tam" ("Whatsitsname"), którego ciało pozszywane jest z wielu mniejszych fragmentów, oraz wojenna sceneria powieści. Czytelnik co krok może zetknąć się z wybuchami, przemocą i brakiem szacunku okazywanym sponiewieranym ciałom ofiar. Rozdział drugi poświęcony jest porównaniu struktury i narracji "Frankensteina w Baghdadzie" oraz "Frankensteina" Mary Shelley. Zostały tam omówione aspekty kluczowe dla obu powieści, szczególnie problem niewiarygodności narracji i niemożność dotarcia do jednej, obiektywnej wersji wydarzeń. W dalszej części rozdziału zestawiłam ze sobą trzy główne postacie każdego z dzieł, analizując analogie i różnice między nimi oraz pochylając się nad zagadnieniem "protagonizmu". Jest to problem istotny dla wybranych powieści, ponieważ w obu przypadkach rozstrzygnięcie, kto jest głównym bohaterem historii, przysparza znacznych trudności. Ostatni rozdział, skupiający się na problematyce intertekstualności i adaptacji, obejmuje próbę zdefiniowania relacji łączącej powieść Saadawiego z "Frankensteinem" Mary Shelley. Wniosek płynący z tej próby nie jest jednak przychylny takim klasyfikacjom – mimo iż bywają one bardzo inspirujące, mogą okazać się większą przeszkodą niż pomocą w zetknięciu z powieścią tak niekonwencjonalną i pełną wieloznaczności jak "Frankenstein w Baghdadzie".
dc.affiliationpl
Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
dc.contributor.advisorpl
Paluchowska-Messing, Anna
dc.contributor.authorpl
Wawrzyńczyk, Wiktoria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/SDOMISH
dc.contributor.reviewerpl
Paluchowska-Messing, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Coghen, Monika - 127601
dc.date.accessioned
2022-07-14T22:03:26Z
dc.date.available
2022-07-14T22:03:26Z
dc.date.submittedpl
2022-07-13
dc.fieldofstudypl
filologia angielska w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
dc.identifier.apdpl
diploma-159350-273577
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297081
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Frankenstein, Frankenstein in Baghdad, structure, narration, narrative voice, storytelling, metatextuality, ambiguity, unreliability, fragmentation, collage, intertextuality, adaptation
dc.subject.plpl
Frankenstein, Frankenstein w Baghdadzie, struktura, narracja, głos narracyjny, storytelling, metatekstualność, wieloznaczność, niewiarygodność, odłamkowość, kolaż, intertekstualność, adaptacja
dc.titlepl
Ahmed Saadawi’s “Frankenstein in Baghdad” – its structure, narration, and engagement with Mary Shelley’s “Frankenstein”
dc.title.alternativepl
Powieść Ahmeda Saadawiego “Frankenstein in Baghdad” - jej struktura, narracja i powiązania z “Frankensteinem” Mary Shelley
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Krakow
8
Kolkata
3
Katowice
2
Medan
2
Stockholm
2
Essen
1
Rydzyna
1
Sleman
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available