Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Narcyzm a satysfakcja z życia oraz czas spędzony na grach komputerowych
Narcissism in relation to life satisfaction and the amount of time spent playing computer games
narcyzm, satysfakcja z życia, subiektywne poczucie szczęścia, gry komputerowe, motywacje do grania
narcissism, life satisfaction, subjective well-being, computer games, gaming motivations
Niniejsza praca poświęcona została zagadnieniom narcyzmu i satysfakcji z życia u osób korzystających z gier komputerowych, uwzględniając takie zmienne jak czas poświęcany na gry, preferowany tryb rozgrywki oraz ulubiony gatunek gier komputerowych. Przegląd literatury ujawnił iż dotychczas przeprowadzane badania podejmowały zbliżoną tematykę, nie uwzględniając jednak dokładnie tych zmiennych, jakie przeanalizowano w tej pracy. W kontekście dynamicznego rozwoju branży gier komputerowych oraz rosnącej liczby graczy, kwestia zbadania ich dobrostanu psychicznego, cech osobowościowych oraz preferencji staje się coraz bardziej aktualna, pozwalając jednocześnie zgłębić temat jakim jest rola, którą gry pełnią w ich życiu. W badaniu wzięło udział 101 badanych w wieku od 18 do 52 lat (M = 24,46; SD = 4,64), deklarujących bycie graczami. Do pomiaru zmiennych wykorzystano Kwestionariusz NPI, Skalę Satysfakcji z Życia SWLS, autorski zestaw pytań mający na celu zebranie informacji na temat nawyków i preferencji związanych z grami komputerowymi oraz metryczkę określającą podstawowe informacje demograficzne. Analiza wykazała istnienie statystycznie istotnego związku między wynikami na ogólnej skali narcyzmu, skali domagania się podziwu oraz skali samowystarczalności a wynikiem na skali satysfakcji z życia. Nie wykazano natomiast związku pomiędzy wynikiem na ogólnej skali narcyzmu a czasem spędzonym na grach komputerowych, preferowanym trybie rozgrywki (jednoosobowy vs wieloosobowy) czy preferowanym gatunkiem gier. Analiza nie wykazała również związku między wynikiem na skali próżności a preferowanym gatunkiem gier komputerowych. Niniejsza praca może stanowić punkt wyjścia dla przyszłych badań dotyczących społecznych i psychologicznych aspektów grania, oferując także potencjalne implikacje praktyczne w badaniach nad graczami i ich dobrostanem.
This thesis focuses on the relationship between narcissism and life satisfaction among individuals who play computer games, considering factors such as the amount of time spent gaming, preferred game modes, and favorite game genres. The review of the literature revealed that while previous research has addressed similar topics, it did not specifically examine the variables analyzed in this study. Given the rapid growth of the video game industry and the increasing number of players worldwide, investigating their psychological well-being, personality traits, and gaming preferences is becoming increasingly relevant, while also offering deeper insight into the role that video games play in their lives. The research sample consisted of 101 participants aged 18 to 52 (M = 24.46; SD = 4.64), all of whom identified themselves as gamers. To assess the variables, the Narcissistic Personality Inventory (NPI) by Raskin and Hall, adapted into Polish by Bazińska and Drat-Ruszczak (2000), the Satisfaction with Life Scale (SWLS) by Diener, Emmons, Larson, and Griffin, adapted into Polish by Jankowski (2015), a custom-designed questionnaire to collect data on gaming habits and preferences, and a demographic survey were used.The analysis revealed a statistically significant relationship between the scores on the overall narcissism scale, the admiration seeking scale, the self-sufficiency scale and the life satisfaction scale. However, no relationship was found between overall narcissism scale and time spent playing video games, preferred gameplay mode (single vs multiplayer) or preferred game genre. Additionally, the analysis did not indicate any association between vanity scale and preferred video game genre. This paper may serve as a starting point for future research on the social and psychological aspects of gaming, offering potential practical implications in studies on gamers and their well-being.
dc.abstract.en | This thesis focuses on the relationship between narcissism and life satisfaction among individuals who play computer games, considering factors such as the amount of time spent gaming, preferred game modes, and favorite game genres. The review of the literature revealed that while previous research has addressed similar topics, it did not specifically examine the variables analyzed in this study. Given the rapid growth of the video game industry and the increasing number of players worldwide, investigating their psychological well-being, personality traits, and gaming preferences is becoming increasingly relevant, while also offering deeper insight into the role that video games play in their lives. The research sample consisted of 101 participants aged 18 to 52 (M = 24.46; SD = 4.64), all of whom identified themselves as gamers. To assess the variables, the Narcissistic Personality Inventory (NPI) by Raskin and Hall, adapted into Polish by Bazińska and Drat-Ruszczak (2000), the Satisfaction with Life Scale (SWLS) by Diener, Emmons, Larson, and Griffin, adapted into Polish by Jankowski (2015), a custom-designed questionnaire to collect data on gaming habits and preferences, and a demographic survey were used.The analysis revealed a statistically significant relationship between the scores on the overall narcissism scale, the admiration seeking scale, the self-sufficiency scale and the life satisfaction scale. However, no relationship was found between overall narcissism scale and time spent playing video games, preferred gameplay mode (single vs multiplayer) or preferred game genre. Additionally, the analysis did not indicate any association between vanity scale and preferred video game genre. This paper may serve as a starting point for future research on the social and psychological aspects of gaming, offering potential practical implications in studies on gamers and their well-being. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca poświęcona została zagadnieniom narcyzmu i satysfakcji z życia u osób korzystających z gier komputerowych, uwzględniając takie zmienne jak czas poświęcany na gry, preferowany tryb rozgrywki oraz ulubiony gatunek gier komputerowych. Przegląd literatury ujawnił iż dotychczas przeprowadzane badania podejmowały zbliżoną tematykę, nie uwzględniając jednak dokładnie tych zmiennych, jakie przeanalizowano w tej pracy. W kontekście dynamicznego rozwoju branży gier komputerowych oraz rosnącej liczby graczy, kwestia zbadania ich dobrostanu psychicznego, cech osobowościowych oraz preferencji staje się coraz bardziej aktualna, pozwalając jednocześnie zgłębić temat jakim jest rola, którą gry pełnią w ich życiu. W badaniu wzięło udział 101 badanych w wieku od 18 do 52 lat (M = 24,46; SD = 4,64), deklarujących bycie graczami. Do pomiaru zmiennych wykorzystano Kwestionariusz NPI, Skalę Satysfakcji z Życia SWLS, autorski zestaw pytań mający na celu zebranie informacji na temat nawyków i preferencji związanych z grami komputerowymi oraz metryczkę określającą podstawowe informacje demograficzne. Analiza wykazała istnienie statystycznie istotnego związku między wynikami na ogólnej skali narcyzmu, skali domagania się podziwu oraz skali samowystarczalności a wynikiem na skali satysfakcji z życia. Nie wykazano natomiast związku pomiędzy wynikiem na ogólnej skali narcyzmu a czasem spędzonym na grach komputerowych, preferowanym trybie rozgrywki (jednoosobowy vs wieloosobowy) czy preferowanym gatunkiem gier. Analiza nie wykazała również związku między wynikiem na skali próżności a preferowanym gatunkiem gier komputerowych. Niniejsza praca może stanowić punkt wyjścia dla przyszłych badań dotyczących społecznych i psychologicznych aspektów grania, oferując także potencjalne implikacje praktyczne w badaniach nad graczami i ich dobrostanem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wajda, Zbigniew - USOS206612 | pl |
dc.contributor.author | Bilska, Katarzyna - USOS274849 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wajda, Zbigniew - USOS206612 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mojsa-Kaja, Justyna - 160667 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-06-24T22:32:04Z | |
dc.date.available | 2025-06-24T22:32:04Z | |
dc.date.createdat | 2025-06-24T22:32:04Z | en |
dc.date.submitted | 2025-06-24 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174038-274849 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/553602 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | narcissism, life satisfaction, subjective well-being, computer games, gaming motivations | pl |
dc.subject.pl | narcyzm, satysfakcja z życia, subiektywne poczucie szczęścia, gry komputerowe, motywacje do grania | pl |
dc.title | Narcyzm a satysfakcja z życia oraz czas spędzony na grach komputerowych | pl |
dc.title.alternative | Narcissism in relation to life satisfaction and the amount of time spent playing computer games | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |