Komunikowanie lokalne wobec nowych możliwości i oczekiwań : prasa drukowana czy elektroniczna?

2014
journal article
article
dc.abstract.enApart from TV digitization the Internet and local press have been the most important events in the Polish media in the recent years. The former has been developing very intensively, the latter, which exists in the traditional form, for many years has been said to be bound to fall due to the Internet itself. But it is still doing quite well and has more and more in common with the Internet. Local communication as well as regional or national ones seem to be exceeding the limited territorial environment more and more and getting transferred to the global network with better and better results. Many publishers offer subscriptions and e-copy sales releases. On the other hand, the local printed press has still priority over the virtual media in many communities. These are the theses which the author tries to prove through the analysis of the selected local newspapers. Among them there are both local weeklies-the best-selling in the country, and short-run periodicals, especially popular in smaller towns and villages. Some of them are still very traditional and they use paper as the only carrier transfer. It mainly concerns the press of a very small range. One can clearly observe that the smaller the community, the greater the role of the traditional print media. However, it is difficult to notice the relationship between the time of launching the new titles and their form. The recent ones are not necessarily the most multimedia ones.
dc.abstract.plNajważniejsze wydarzenia w polskich mediach w ostatnich latach to - poza cyfryzacją telewizji - Internet i prasa lokalna. Ten pierwszy rozwija się niezwykle intensywnie, drugiej - w formie tradycyjnej - od lat wieszczono upadek, właśnie z powodu Internetu. Ale nadal ma się całkiem dobrze. Przy tym coraz więcej ją z Internetem łączy. Wydaje się, że komunikowanie na poziomie lokalnym, tak samo jak regionalnym czy ogólnokrajowym, coraz bardziej wykracza poza ograniczone terytorialnie środowisko i z coraz lepszym skutkiem przenosi się do ogólnoświatowej sieci. Wielu wydawców oferuje prenumeratę i sprzedaż egzemplarzową e-wydań. Z drugiej strony jednak - w wielu środowiskach lokalne czasopisma drukowane ciągle mają pierwszeństwo przed wirtualnymi. Tezy te autorka próbuje potwierdzić poprzez analizę wybranych tytułów prasy lokalnej. Są więc wśród nich zarówno najlepiej się sprzedające tygodniki lokalne w kraju, jak i niskonakładowe periodyki, szczególnie popularne w mniejszych miastach i na wsi. Niektóre z nich nadal nie oderwały się od tradycji i jedynym nośnikiem przekazów jest dla nich papier. Dotyczy to przede wszystkim prasy sublokalnej. Wyraźnie obserwuje się, że im mniejsza społeczność, tym większa rola mediów tradycyjnych, papierowych. Trudno natomiast dostrzec związki między czasem powoływania nowych tytułów a ich formą. Najnowsze wcale nie są najbardziej multimedialne.
dc.contributor.authorKępa-Mętrak, Jolanta
dc.date.accessioned2024-05-06T07:07:09Z
dc.date.available2024-05-06T07:07:09Z
dc.date.issued2014
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.number1 (217)
dc.description.physical22-42
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume57
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.14.002.2137
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/333303
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enlocal media in Poland
dc.subject.enthe Internet
dc.subject.enprinted press
dc.subject.enelectronic press
dc.subject.plmedia lokalne w Polsce
dc.subject.plInternet
dc.subject.plprasa drukowana
dc.subject.plprasa elektroniczna
dc.subtypeArticle
dc.titleKomunikowanie lokalne wobec nowych możliwości i oczekiwań : prasa drukowana czy elektroniczna?
dc.title.alternativeLocal communication facing new opportunities and expectations : the printed or electronic press?
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Apart from TV digitization the Internet and local press have been the most important events in the Polish media in the recent years. The former has been developing very intensively, the latter, which exists in the traditional form, for many years has been said to be bound to fall due to the Internet itself. But it is still doing quite well and has more and more in common with the Internet. Local communication as well as regional or national ones seem to be exceeding the limited territorial environment more and more and getting transferred to the global network with better and better results. Many publishers offer subscriptions and e-copy sales releases. On the other hand, the local printed press has still priority over the virtual media in many communities. These are the theses which the author tries to prove through the analysis of the selected local newspapers. Among them there are both local weeklies-the best-selling in the country, and short-run periodicals, especially popular in smaller towns and villages. Some of them are still very traditional and they use paper as the only carrier transfer. It mainly concerns the press of a very small range. One can clearly observe that the smaller the community, the greater the role of the traditional print media. However, it is difficult to notice the relationship between the time of launching the new titles and their form. The recent ones are not necessarily the most multimedia ones.
dc.abstract.pl
Najważniejsze wydarzenia w polskich mediach w ostatnich latach to - poza cyfryzacją telewizji - Internet i prasa lokalna. Ten pierwszy rozwija się niezwykle intensywnie, drugiej - w formie tradycyjnej - od lat wieszczono upadek, właśnie z powodu Internetu. Ale nadal ma się całkiem dobrze. Przy tym coraz więcej ją z Internetem łączy. Wydaje się, że komunikowanie na poziomie lokalnym, tak samo jak regionalnym czy ogólnokrajowym, coraz bardziej wykracza poza ograniczone terytorialnie środowisko i z coraz lepszym skutkiem przenosi się do ogólnoświatowej sieci. Wielu wydawców oferuje prenumeratę i sprzedaż egzemplarzową e-wydań. Z drugiej strony jednak - w wielu środowiskach lokalne czasopisma drukowane ciągle mają pierwszeństwo przed wirtualnymi. Tezy te autorka próbuje potwierdzić poprzez analizę wybranych tytułów prasy lokalnej. Są więc wśród nich zarówno najlepiej się sprzedające tygodniki lokalne w kraju, jak i niskonakładowe periodyki, szczególnie popularne w mniejszych miastach i na wsi. Niektóre z nich nadal nie oderwały się od tradycji i jedynym nośnikiem przekazów jest dla nich papier. Dotyczy to przede wszystkim prasy sublokalnej. Wyraźnie obserwuje się, że im mniejsza społeczność, tym większa rola mediów tradycyjnych, papierowych. Trudno natomiast dostrzec związki między czasem powoływania nowych tytułów a ich formą. Najnowsze wcale nie są najbardziej multimedialne.
dc.contributor.author
Kępa-Mętrak, Jolanta
dc.date.accessioned
2024-05-06T07:07:09Z
dc.date.available
2024-05-06T07:07:09Z
dc.date.issued
2014
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.number
1 (217)
dc.description.physical
22-42
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
57
dc.identifier.doi
10.4467/2299-6362PZ.14.002.2137
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/333303
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
local media in Poland
dc.subject.en
the Internet
dc.subject.en
printed press
dc.subject.en
electronic press
dc.subject.pl
media lokalne w Polsce
dc.subject.pl
Internet
dc.subject.pl
prasa drukowana
dc.subject.pl
prasa elektroniczna
dc.subtype
Article
dc.title
Komunikowanie lokalne wobec nowych możliwości i oczekiwań : prasa drukowana czy elektroniczna?
dc.title.alternative
Local communication facing new opportunities and expectations : the printed or electronic press?
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Krakow
10
Kostrzyn
1
Poznan
1
Wroclaw
1
Downloads
kepa-metrak_komunikowanie_lokalne_wobec_nowych_mozliwosci_i_oczekiwan_2014.pdf
9