Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Małżeństwo i kobieta w Indiach dawniej i dziś.
Marriage and women in India. Past and present
kobieta, małżeństwo, Indie
woman, marriage, india
Niezwykle zróżnicowane kulturowo Indie funkcjonują obecnie w wielu stuleciach naraz. Treści sprzed wielu tysięcy lat mieszają się z nowoczesnymi zdobyczami cywilizacji. Bogactwo i bieda, tradycja i nowoczesność, nowoczesne budowle i zaniedbane slumsy, spokojne ogrody i zgiełk zakurzonej ulicy, miasto i wieś to wszechświaty indyjskich kontrastów, które ścierają się na każdym etapie życia Indusa. Europejczykowi nie jest łatwo odnaleźć się w wielości reguł, zasad, kolorów smaków i zapachów. Podejmując próbę odnalezienia jednej reguły, tej najwyższej jesteśmy skazani na porażkę. Zasadą okazuje się być jej brak. Praca to zobrazowania jak bardzo ten kontrast tradycji i nowoczesności wpływa i kształtuje indyjską kobietę. Bezpośrednie doświadczenie i obserwacja młodych Indusek, zdobywających wykształcenie, pracujących zawodowo, wiodących czynne życie społeczne i kulturalne nakazuje wysnuć wniosek, że myśląc o indyjskiej kobiecie jedynie jako egzotycznej istocie, ubranej w kolorowe, bogato zdobione sari, przyozdobionej biżuterią jesteśmy w błędzie. Głównym celem jest pokazanie na podstawie zebranych materiałów zachodzącej zmiany w świadomości młodych indyjskich kobiet, zmian jakie zaszły w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat oraz towarzyszącego im wewnętrznego rozdarcia pomiędzy tym czego wymaga od nich dynamika postępu gospodarczego i zachowywane dziedzictwo tradycji. Żeby zrozumieć istotę zagadnienia małżeństwa i sytuacji kobiety w Indiach nieodzowne jest przedstawienie tego jak ich losy wyglądały na przestrzeni dziejów, zaczynając od początków państwa. Struktura pracy jest podporządkowana próbie rozważenia. Praca składa się z czterech zasadniczych rozdziałów merytorycznych, podzielonych na podrozdziałyRozdział pierwszy przedstawia dwa historyczne modele kobiecości w odniesieniu do zależności: kobieta – natura. Wymienia także pojęcia nierozerwalnie połączone z kształtowaniem, tego jak kobieta i jej rola w społeczeństwie jest postrzegana oraz o istocie najważniejszych etapów w życiu mieszkańca subkontynentu indyjskiego, obwarowanych odpowiednimi obrzędami i rytuałami.Rozdział drugi opisuje formy zawieranych związków małżeńskich oraz okoliczności, prawa i obwarowania im towarzyszące. Krok po kroku opowiada ceremonię małżeństwa i łączące się z nim zagadnienia rozwodu oraz kontrowersyjne z punktu widzenia człowieka Zachodu praktyki dotyczące wdów.W dzisiejszych Indiach tradycyjne aranżowane związki małżeńskie to codzienność, ale też i bardzo sprawnie zorganizowany biznes. Dla człowieka wychowanego w nurcie kultury Zachodu rzecz współcześnie już nie do pomyślenia, a sprawa zupełnie oczywista dla społeczeństwa indyjskiego. Rozdział trzeci traktuje o współczesnej kobiecie, jej codziennych zmaganiach, sukcesach i porażkach na podstawie wybranych zagadnień, takich jak edukacja czy ruchy feministyczne. Jest też próbą przedstawienia roli ogłoszeń matrymonialnych pojawiających się w prasie oraz portalach internetowych jako media zastępujące tradycyjne metody dobierania par małżeńskich.Ostatni rozdział ukazuje obraz kobiety i małżeństwa w Indiach, w kontekście zderzenia cywilizacji, na podstawie analizy obrazów filmowych dwóch reżyserek pochodzenia indyjskiego, tworzących na gruncie Kanady i Stanów Zjednoczonych.
Extremely culturally diverse India function in many centuries at once. Content of many thousands of years before are mixed with modern achievements of civilization. Wealth and poverty, tradition and modernity, modern buildings and neglected slums, tranquil gardens and bustle of the dusty street, town and village to Indian universes contrasts that collide at every stage of life Indus. For European it is not easy to find themselves in a multitude of rules, principles, colors flavors and fragrances. In an attempt to find a rule, the best are doomed to failure. The rule appears to be missing. Main goal is to show how much the contrast of old tradition and influences of modern world affects Indian woman. Direct experience and observation of young Indian women, pursuing education, working professionals, leading active social and cultural life requires concluded that thinking about an Indian woman only as an exotic essence, dressed in colorful, ornate sari, decorated with jewelry are wrong.The main objective is to show the basis of the collected material changes taking place in the minds of young Indian women, the changes that have taken place over the last few decades and the associated inner division between what is required of them, the dynamics of economic and preserved the heritage of tradition. To understand the issues of marriage and the situation of women in India, it is essential to show how their lives looked over the centuries, starting from the beginning . The structure of the sample is subordinate to consider. The work consists of four main chapters of substance, divided into subsections.The first chapter presents two historical models of femininity in the relationship: female - nature. Also mentions the concept inextricably linked to the evolution, of how a woman and her role in society is perceived and the essence of the most important stages in the life of the Indian subcontinent capita, fortified appropriate rites and rituals.The second chapter describes the forms of marriages concluded and the circumstances, the law and accompanying fortifications. Step by Step says marriage ceremony and connecting to divorce him and controversial issues from the perspective of Western man practices for widows.In modern India, traditional arranged marriages are commonplace, but also very well organized business. For a man brought up in the mainstream of contemporary Western culture is no longer unthinkable, and the matter quite clear to the Indian society. The third chapter deals with the contemporary woman, her daily struggles, successes and failures on the basis of selected issues, such as education and feminist movements. It is also an attempt to present the role of marriage notices appearing in the press and media portals as a replacement for traditional methods of matching couples.The final chapter shows the image of women and marriage in India, in the context of a clash of civilizations, based on the analysis of two film directors of Indian origin, forming the basis of Canada and the United States.
dc.abstract.en | Extremely culturally diverse India function in many centuries at once. Content of many thousands of years before are mixed with modern achievements of civilization. Wealth and poverty, tradition and modernity, modern buildings and neglected slums, tranquil gardens and bustle of the dusty street, town and village to Indian universes contrasts that collide at every stage of life Indus. For European it is not easy to find themselves in a multitude of rules, principles, colors flavors and fragrances. In an attempt to find a rule, the best are doomed to failure. The rule appears to be missing. Main goal is to show how much the contrast of old tradition and influences of modern world affects Indian woman. Direct experience and observation of young Indian women, pursuing education, working professionals, leading active social and cultural life requires concluded that thinking about an Indian woman only as an exotic essence, dressed in colorful, ornate sari, decorated with jewelry are wrong.The main objective is to show the basis of the collected material changes taking place in the minds of young Indian women, the changes that have taken place over the last few decades and the associated inner division between what is required of them, the dynamics of economic and preserved the heritage of tradition. To understand the issues of marriage and the situation of women in India, it is essential to show how their lives looked over the centuries, starting from the beginning . The structure of the sample is subordinate to consider. The work consists of four main chapters of substance, divided into subsections.The first chapter presents two historical models of femininity in the relationship: female - nature. Also mentions the concept inextricably linked to the evolution, of how a woman and her role in society is perceived and the essence of the most important stages in the life of the Indian subcontinent capita, fortified appropriate rites and rituals.The second chapter describes the forms of marriages concluded and the circumstances, the law and accompanying fortifications. Step by Step says marriage ceremony and connecting to divorce him and controversial issues from the perspective of Western man practices for widows.In modern India, traditional arranged marriages are commonplace, but also very well organized business. For a man brought up in the mainstream of contemporary Western culture is no longer unthinkable, and the matter quite clear to the Indian society. The third chapter deals with the contemporary woman, her daily struggles, successes and failures on the basis of selected issues, such as education and feminist movements. It is also an attempt to present the role of marriage notices appearing in the press and media portals as a replacement for traditional methods of matching couples.The final chapter shows the image of women and marriage in India, in the context of a clash of civilizations, based on the analysis of two film directors of Indian origin, forming the basis of Canada and the United States. | pl |
dc.abstract.pl | Niezwykle zróżnicowane kulturowo Indie funkcjonują obecnie w wielu stuleciach naraz. Treści sprzed wielu tysięcy lat mieszają się z nowoczesnymi zdobyczami cywilizacji. Bogactwo i bieda, tradycja i nowoczesność, nowoczesne budowle i zaniedbane slumsy, spokojne ogrody i zgiełk zakurzonej ulicy, miasto i wieś to wszechświaty indyjskich kontrastów, które ścierają się na każdym etapie życia Indusa. Europejczykowi nie jest łatwo odnaleźć się w wielości reguł, zasad, kolorów smaków i zapachów. Podejmując próbę odnalezienia jednej reguły, tej najwyższej jesteśmy skazani na porażkę. Zasadą okazuje się być jej brak. Praca to zobrazowania jak bardzo ten kontrast tradycji i nowoczesności wpływa i kształtuje indyjską kobietę. Bezpośrednie doświadczenie i obserwacja młodych Indusek, zdobywających wykształcenie, pracujących zawodowo, wiodących czynne życie społeczne i kulturalne nakazuje wysnuć wniosek, że myśląc o indyjskiej kobiecie jedynie jako egzotycznej istocie, ubranej w kolorowe, bogato zdobione sari, przyozdobionej biżuterią jesteśmy w błędzie. Głównym celem jest pokazanie na podstawie zebranych materiałów zachodzącej zmiany w świadomości młodych indyjskich kobiet, zmian jakie zaszły w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat oraz towarzyszącego im wewnętrznego rozdarcia pomiędzy tym czego wymaga od nich dynamika postępu gospodarczego i zachowywane dziedzictwo tradycji. Żeby zrozumieć istotę zagadnienia małżeństwa i sytuacji kobiety w Indiach nieodzowne jest przedstawienie tego jak ich losy wyglądały na przestrzeni dziejów, zaczynając od początków państwa. Struktura pracy jest podporządkowana próbie rozważenia. Praca składa się z czterech zasadniczych rozdziałów merytorycznych, podzielonych na podrozdziałyRozdział pierwszy przedstawia dwa historyczne modele kobiecości w odniesieniu do zależności: kobieta – natura. Wymienia także pojęcia nierozerwalnie połączone z kształtowaniem, tego jak kobieta i jej rola w społeczeństwie jest postrzegana oraz o istocie najważniejszych etapów w życiu mieszkańca subkontynentu indyjskiego, obwarowanych odpowiednimi obrzędami i rytuałami.Rozdział drugi opisuje formy zawieranych związków małżeńskich oraz okoliczności, prawa i obwarowania im towarzyszące. Krok po kroku opowiada ceremonię małżeństwa i łączące się z nim zagadnienia rozwodu oraz kontrowersyjne z punktu widzenia człowieka Zachodu praktyki dotyczące wdów.W dzisiejszych Indiach tradycyjne aranżowane związki małżeńskie to codzienność, ale też i bardzo sprawnie zorganizowany biznes. Dla człowieka wychowanego w nurcie kultury Zachodu rzecz współcześnie już nie do pomyślenia, a sprawa zupełnie oczywista dla społeczeństwa indyjskiego. Rozdział trzeci traktuje o współczesnej kobiecie, jej codziennych zmaganiach, sukcesach i porażkach na podstawie wybranych zagadnień, takich jak edukacja czy ruchy feministyczne. Jest też próbą przedstawienia roli ogłoszeń matrymonialnych pojawiających się w prasie oraz portalach internetowych jako media zastępujące tradycyjne metody dobierania par małżeńskich.Ostatni rozdział ukazuje obraz kobiety i małżeństwa w Indiach, w kontekście zderzenia cywilizacji, na podstawie analizy obrazów filmowych dwóch reżyserek pochodzenia indyjskiego, tworzących na gruncie Kanady i Stanów Zjednoczonych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Grela, Joanna - 160085 | pl |
dc.contributor.author | Ząbczyk, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kudelska, Marta - 102581 | pl |
dc.contributor.reviewer | Grela, Joanna - 160085 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T11:48:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T11:48:16Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | porównawcze studia cywilizacji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70438-85643 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183556 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | woman, marriage, india | pl |
dc.subject.pl | kobieta, małżeństwo, Indie | pl |
dc.title | Małżeństwo i kobieta w Indiach dawniej i dziś. | pl |
dc.title.alternative | Marriage and women in India. Past and present | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |