Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Praca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Working with a child with specific learning difficulties
specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, diagnoza, terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, dostosowanie wymagań edukacyjnych
specific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, diagnosis, pedagogical therapy, special educational needs, adapting educational requirements
Specyficzne trudności w uczeniu się są problemem, z którym zmaga się coraz większa liczba uczniów. Sprawiają one, że dziecko osiąga gorsze niż jego rówieśnicy wyniki w nauce. Dodatkowo doświadcza trudności w różnorodnych sferach życia codziennego. Istotne staje się więc wczesne rozpoznanie zaburzenia i podjęcie odpowiednio dobranych działań wspierających ucznia. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie charakterystyki specyficznych trudności w uczeniu się, ale przede wszystkim sposobów diagnozowania dziecka i działań wspomagających jego rozwój. W tym celu odwołałam się do literatury i innych dostępnych źródeł oraz przeprowadziłam badania wśród nauczycieli i pedagogów szkolnych. Analizy zostały zrealizowane za pomocą sondażu diagnostycznego w szkołach podstawowych na terenie Krakowa i obejmowały osoby pracujące z dziećmi w klasach 4-6. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że poziom przygotowania nauczycieli i pedagogów szkolnych do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce nie jest wystarczający, zarówno w sferze zdobytej wiedzy, jak i umiejętności. Ponadto, przedstawione w literaturze zasady pracy z uczniami oraz jej zalecana organizacja zazwyczaj nie są możliwe do zrealizowania w prawdziwych warunkach szkolnych. Praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przebiega więc różnorodnie wśród poszczególnych nauczycieli i pedagogów szkolnych w zależności od zdobytego przez nich przygotowania, a także predyspozycji i ograniczeń wynikających z realiów szkolnych.
Specific learning difficulties are problems that are facing an increasing number of students. They cause that the child has worse achievements in learning in comparison with other peers. In addition, this child experiences difficulties in various spheres of everyday life. Thus it is important to recognise all these disorders early enough to take appropriate remedial actions for students. This work is aimed at presenting the characteristics of specific learning difficulties but above all the ways of diagnosing the child and taking proper actions helping with his or her development. For this purpose, I have appealed to literature and other available sources and conducted research among teachers and school counselors. Analyzes were conducted by a diagnostic survey in primary schools in Cracow and included people working with children in grades 4-6. Based on the results of the tests it is stated that the teachers’ and school counselors’ level of preparation for work with children with specific difficulties in learning is not enough both in the sphere of acquired knowledge and skills. In addition, the principles of working with students and its recommended organization presented in literature is usually not possible to realise in real school conditions. Working with students with specific learning difficulties goes in different ways among various teachers and school counselors and depends on the preparations as well as predispositions and limitations of school reality.
dc.abstract.en | Specific learning difficulties are problems that are facing an increasing number of students. They cause that the child has worse achievements in learning in comparison with other peers. In addition, this child experiences difficulties in various spheres of everyday life. Thus it is important to recognise all these disorders early enough to take appropriate remedial actions for students. This work is aimed at presenting the characteristics of specific learning difficulties but above all the ways of diagnosing the child and taking proper actions helping with his or her development. For this purpose, I have appealed to literature and other available sources and conducted research among teachers and school counselors. Analyzes were conducted by a diagnostic survey in primary schools in Cracow and included people working with children in grades 4-6. Based on the results of the tests it is stated that the teachers’ and school counselors’ level of preparation for work with children with specific difficulties in learning is not enough both in the sphere of acquired knowledge and skills. In addition, the principles of working with students and its recommended organization presented in literature is usually not possible to realise in real school conditions. Working with students with specific learning difficulties goes in different ways among various teachers and school counselors and depends on the preparations as well as predispositions and limitations of school reality. | pl |
dc.abstract.pl | Specyficzne trudności w uczeniu się są problemem, z którym zmaga się coraz większa liczba uczniów. Sprawiają one, że dziecko osiąga gorsze niż jego rówieśnicy wyniki w nauce. Dodatkowo doświadcza trudności w różnorodnych sferach życia codziennego. Istotne staje się więc wczesne rozpoznanie zaburzenia i podjęcie odpowiednio dobranych działań wspierających ucznia. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie charakterystyki specyficznych trudności w uczeniu się, ale przede wszystkim sposobów diagnozowania dziecka i działań wspomagających jego rozwój. W tym celu odwołałam się do literatury i innych dostępnych źródeł oraz przeprowadziłam badania wśród nauczycieli i pedagogów szkolnych. Analizy zostały zrealizowane za pomocą sondażu diagnostycznego w szkołach podstawowych na terenie Krakowa i obejmowały osoby pracujące z dziećmi w klasach 4-6. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że poziom przygotowania nauczycieli i pedagogów szkolnych do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce nie jest wystarczający, zarówno w sferze zdobytej wiedzy, jak i umiejętności. Ponadto, przedstawione w literaturze zasady pracy z uczniami oraz jej zalecana organizacja zazwyczaj nie są możliwe do zrealizowania w prawdziwych warunkach szkolnych. Praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przebiega więc różnorodnie wśród poszczególnych nauczycieli i pedagogów szkolnych w zależności od zdobytego przez nich przygotowania, a także predyspozycji i ograniczeń wynikających z realiów szkolnych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.author | Tusz, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.reviewer | Turczyk, Małgorzata | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T06:15:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T06:15:20Z | |
dc.date.submitted | 2017-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-113828-160396 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219251 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | specific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, diagnosis, pedagogical therapy, special educational needs, adapting educational requirements | pl |
dc.subject.pl | specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, diagnoza, terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, dostosowanie wymagań edukacyjnych | pl |
dc.title | Praca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | pl |
dc.title.alternative | Working with a child with specific learning difficulties | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |