Praca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

master
dc.abstract.enSpecific learning difficulties are problems that are facing an increasing number of students. They cause that the child has worse achievements in learning in comparison with other peers. In addition, this child experiences difficulties in various spheres of everyday life. Thus it is important to recognise all these disorders early enough to take appropriate remedial actions for students. This work is aimed at presenting the characteristics of specific learning difficulties but above all the ways of diagnosing the child and taking proper actions helping with his or her development. For this purpose, I have appealed to literature and other available sources and conducted research among teachers and school counselors. Analyzes were conducted by a diagnostic survey in primary schools in Cracow and included people working with children in grades 4-6. Based on the results of the tests it is stated that the teachers’ and school counselors’ level of preparation for work with children with specific difficulties in learning is not enough both in the sphere of acquired knowledge and skills. In addition, the principles of working with students and its recommended organization presented in literature is usually not possible to realise in real school conditions. Working with students with specific learning difficulties goes in different ways among various teachers and school counselors and depends on the preparations as well as predispositions and limitations of school reality.pl
dc.abstract.plSpecyficzne trudności w uczeniu się są problemem, z którym zmaga się coraz większa liczba uczniów. Sprawiają one, że dziecko osiąga gorsze niż jego rówieśnicy wyniki w nauce. Dodatkowo doświadcza trudności w różnorodnych sferach życia codziennego. Istotne staje się więc wczesne rozpoznanie zaburzenia i podjęcie odpowiednio dobranych działań wspierających ucznia. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie charakterystyki specyficznych trudności w uczeniu się, ale przede wszystkim sposobów diagnozowania dziecka i działań wspomagających jego rozwój. W tym celu odwołałam się do literatury i innych dostępnych źródeł oraz przeprowadziłam badania wśród nauczycieli i pedagogów szkolnych. Analizy zostały zrealizowane za pomocą sondażu diagnostycznego w szkołach podstawowych na terenie Krakowa i obejmowały osoby pracujące z dziećmi w klasach 4-6. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że poziom przygotowania nauczycieli i pedagogów szkolnych do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce nie jest wystarczający, zarówno w sferze zdobytej wiedzy, jak i umiejętności. Ponadto, przedstawione w literaturze zasady pracy z uczniami oraz jej zalecana organizacja zazwyczaj nie są możliwe do zrealizowania w prawdziwych warunkach szkolnych. Praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przebiega więc różnorodnie wśród poszczególnych nauczycieli i pedagogów szkolnych w zależności od zdobytego przez nich przygotowania, a także predyspozycji i ograniczeń wynikających z realiów szkolnych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.authorTusz, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.reviewerTurczyk, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2020-07-27T06:15:20Z
dc.date.available2020-07-27T06:15:20Z
dc.date.submitted2017-06-28pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-113828-160396pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219251
dc.languagepolpl
dc.subject.enspecific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, diagnosis, pedagogical therapy, special educational needs, adapting educational requirementspl
dc.subject.plspecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, diagnoza, terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, dostosowanie wymagań edukacyjnychpl
dc.titlePraca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu siępl
dc.title.alternativeWorking with a child with specific learning difficultiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Specific learning difficulties are problems that are facing an increasing number of students. They cause that the child has worse achievements in learning in comparison with other peers. In addition, this child experiences difficulties in various spheres of everyday life. Thus it is important to recognise all these disorders early enough to take appropriate remedial actions for students. This work is aimed at presenting the characteristics of specific learning difficulties but above all the ways of diagnosing the child and taking proper actions helping with his or her development. For this purpose, I have appealed to literature and other available sources and conducted research among teachers and school counselors. Analyzes were conducted by a diagnostic survey in primary schools in Cracow and included people working with children in grades 4-6. Based on the results of the tests it is stated that the teachers’ and school counselors’ level of preparation for work with children with specific difficulties in learning is not enough both in the sphere of acquired knowledge and skills. In addition, the principles of working with students and its recommended organization presented in literature is usually not possible to realise in real school conditions. Working with students with specific learning difficulties goes in different ways among various teachers and school counselors and depends on the preparations as well as predispositions and limitations of school reality.
dc.abstract.plpl
Specyficzne trudności w uczeniu się są problemem, z którym zmaga się coraz większa liczba uczniów. Sprawiają one, że dziecko osiąga gorsze niż jego rówieśnicy wyniki w nauce. Dodatkowo doświadcza trudności w różnorodnych sferach życia codziennego. Istotne staje się więc wczesne rozpoznanie zaburzenia i podjęcie odpowiednio dobranych działań wspierających ucznia. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie charakterystyki specyficznych trudności w uczeniu się, ale przede wszystkim sposobów diagnozowania dziecka i działań wspomagających jego rozwój. W tym celu odwołałam się do literatury i innych dostępnych źródeł oraz przeprowadziłam badania wśród nauczycieli i pedagogów szkolnych. Analizy zostały zrealizowane za pomocą sondażu diagnostycznego w szkołach podstawowych na terenie Krakowa i obejmowały osoby pracujące z dziećmi w klasach 4-6. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że poziom przygotowania nauczycieli i pedagogów szkolnych do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce nie jest wystarczający, zarówno w sferze zdobytej wiedzy, jak i umiejętności. Ponadto, przedstawione w literaturze zasady pracy z uczniami oraz jej zalecana organizacja zazwyczaj nie są możliwe do zrealizowania w prawdziwych warunkach szkolnych. Praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przebiega więc różnorodnie wśród poszczególnych nauczycieli i pedagogów szkolnych w zależności od zdobytego przez nich przygotowania, a także predyspozycji i ograniczeń wynikających z realiów szkolnych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.authorpl
Tusz, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.reviewerpl
Turczyk, Małgorzata
dc.date.accessioned
2020-07-27T06:15:20Z
dc.date.available
2020-07-27T06:15:20Z
dc.date.submittedpl
2017-06-28
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-113828-160396
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219251
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
specific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, diagnosis, pedagogical therapy, special educational needs, adapting educational requirements
dc.subject.plpl
specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, diagnoza, terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, dostosowanie wymagań edukacyjnych
dc.titlepl
Praca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
dc.title.alternativepl
Working with a child with specific learning difficulties
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
501
Views per month
Views per city
Warsaw
109
Krakow
33
Poznan
33
Wroclaw
20
Sosnowiec
11
Gdansk
9
Szczecin
9
Gdynia
8
Koszalin
8
Lodz
7

No access

No Thumbnail Available