Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Uczestnictwo w festiwalu w Jarocinie w latach 80. XX w. jako forma manifestacji wolności
Participation in Jarocin festival in the 1980s as an expression of freedom
festiwal, Jarocin, lata 80., XX w., historia, Polska, PRL, socjalizm, muzyka, rock, punk rock, wolność, Festiwal Muzyków Rockowych, cenzura, represje, stan wojenny, manifestacja, uczestnictwo, wydarzenie muzyczne
festival, Jarocin, 1980s, history, Poland, socialism, music, rock, punk rock, freedom, censorship, martial law, musical event, manifestation, participation, Polish People's Republic, communism
Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia festiwalu w Jarocinie jako miejsca spotkań ludzi wolnych i tę wolność manifestujących. Istotny jest tu kontekst polityczny, w zestawieniu z którym samo uczestnictwo w jarocińskich koncertach było prawdziwą manifestacją tejże wolności. Motywem przewodnim jakim kierował się autor było ukazanie festiwalu jako imprezy wyróżniającej się na tle innych imprez muzycznych organizowanych w latach osiemdziesiątych w Polsce Ludowej nie tylko rozmachem, ale i wyjątkowymi możliwościami, jakie dawał uczestnikom. Jak wykazano w pracy, festiwal w Jarocinie był wydarzeniem niezwykle istotnym dla tysięcy Polaków biorących w nim udział, gdyż pozwalał im na szczerą i nieskrępowaną manifestację wolności, której wówczas na co dzień nie odczuwano. Uczestnictwo w festiwalu było tylko jedną z wielu form manifestacji wolności dla żyjących w socjalistycznej rzeczywistości ludzi, jednakże ta forma była z całą pewnością jedną z najpopularniejszych dla dorastającej w Polsce młodzieży. Przedstawione w pracy rozdziały traktują kolejno o pojęciu wolności oraz jego współczesnym rozumieniu, o genezie i przebiegu stanu wojennego w Polsce wraz z nakreśleniem czytelnikowi historii Polski lat osiemdziesiątych, a także o samym festiwalu w Jarocinie i jego działalności przed upadkiem socjalistycznej władzy.
The aim of the thesis is to present Jarocin festival in the 1980s as a place of freedom in communist Poland. The political context explains why participation in the festival was an expression and manifestation of freedom. This musical event was crucial for people interested in music culture but also for those who wanted to experience the expression of freedom themselves, because everyone was free to be who they wanted to be. The title of the thesis emphasizes the fact that the participation in Jarocin festival was an expression of freedom but was not the only form, yet the most popular with the youth in the socialist reality. The chapters focus on freedom in its contemporary meaning, the origin and development of the martial law in Poland as well as the outline of the Polish history of the 80s, Jarocin festival and its history before the end of socialist power.
dc.abstract.en | The aim of the thesis is to present Jarocin festival in the 1980s as a place of freedom in communist Poland. The political context explains why participation in the festival was an expression and manifestation of freedom. This musical event was crucial for people interested in music culture but also for those who wanted to experience the expression of freedom themselves, because everyone was free to be who they wanted to be. The title of the thesis emphasizes the fact that the participation in Jarocin festival was an expression of freedom but was not the only form, yet the most popular with the youth in the socialist reality. The chapters focus on freedom in its contemporary meaning, the origin and development of the martial law in Poland as well as the outline of the Polish history of the 80s, Jarocin festival and its history before the end of socialist power. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia festiwalu w Jarocinie jako miejsca spotkań ludzi wolnych i tę wolność manifestujących. Istotny jest tu kontekst polityczny, w zestawieniu z którym samo uczestnictwo w jarocińskich koncertach było prawdziwą manifestacją tejże wolności. Motywem przewodnim jakim kierował się autor było ukazanie festiwalu jako imprezy wyróżniającej się na tle innych imprez muzycznych organizowanych w latach osiemdziesiątych w Polsce Ludowej nie tylko rozmachem, ale i wyjątkowymi możliwościami, jakie dawał uczestnikom. Jak wykazano w pracy, festiwal w Jarocinie był wydarzeniem niezwykle istotnym dla tysięcy Polaków biorących w nim udział, gdyż pozwalał im na szczerą i nieskrępowaną manifestację wolności, której wówczas na co dzień nie odczuwano. Uczestnictwo w festiwalu było tylko jedną z wielu form manifestacji wolności dla żyjących w socjalistycznej rzeczywistości ludzi, jednakże ta forma była z całą pewnością jedną z najpopularniejszych dla dorastającej w Polsce młodzieży. Przedstawione w pracy rozdziały traktują kolejno o pojęciu wolności oraz jego współczesnym rozumieniu, o genezie i przebiegu stanu wojennego w Polsce wraz z nakreśleniem czytelnikowi historii Polski lat osiemdziesiątych, a także o samym festiwalu w Jarocinie i jego działalności przed upadkiem socjalistycznej władzy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rebes, Marcin - 131645 | pl |
dc.contributor.author | Wypart, Alicja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Rebes, Marcin - 131645 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sondel-Cedarmas, Joanna - 173404 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:57:55Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:57:55Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | niemcoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-108205-135744 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214433 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | festival, Jarocin, 1980s, history, Poland, socialism, music, rock, punk rock, freedom, censorship, martial law, musical event, manifestation, participation, Polish People's Republic, communism | pl |
dc.subject.pl | festiwal, Jarocin, lata 80., XX w., historia, Polska, PRL, socjalizm, muzyka, rock, punk rock, wolność, Festiwal Muzyków Rockowych, cenzura, represje, stan wojenny, manifestacja, uczestnictwo, wydarzenie muzyczne | pl |
dc.title | Uczestnictwo w festiwalu w Jarocinie w latach 80. XX w. jako forma manifestacji wolności | pl |
dc.title.alternative | Participation in Jarocin festival in the 1980s as an expression of freedom | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |