Uczestnictwo w festiwalu w Jarocinie w latach 80. XX w. jako forma manifestacji wolności

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to present Jarocin festival in the 1980s as a place of freedom in communist Poland. The political context explains why participation in the festival was an expression and manifestation of freedom. This musical event was crucial for people interested in music culture but also for those who wanted to experience the expression of freedom themselves, because everyone was free to be who they wanted to be. The title of the thesis emphasizes the fact that the participation in Jarocin festival was an expression of freedom but was not the only form, yet the most popular with the youth in the socialist reality. The chapters focus on freedom in its contemporary meaning, the origin and development of the martial law in Poland as well as the outline of the Polish history of the 80s, Jarocin festival and its history before the end of socialist power.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest próba przedstawienia festiwalu w Jarocinie jako miejsca spotkań ludzi wolnych i tę wolność manifestujących. Istotny jest tu kontekst polityczny, w zestawieniu z którym samo uczestnictwo w jarocińskich koncertach było prawdziwą manifestacją tejże wolności. Motywem przewodnim jakim kierował się autor było ukazanie festiwalu jako imprezy wyróżniającej się na tle innych imprez muzycznych organizowanych w latach osiemdziesiątych w Polsce Ludowej nie tylko rozmachem, ale i wyjątkowymi możliwościami, jakie dawał uczestnikom. Jak wykazano w pracy, festiwal w Jarocinie był wydarzeniem niezwykle istotnym dla tysięcy Polaków biorących w nim udział, gdyż pozwalał im na szczerą i nieskrępowaną manifestację wolności, której wówczas na co dzień nie odczuwano. Uczestnictwo w festiwalu było tylko jedną z wielu form manifestacji wolności dla żyjących w socjalistycznej rzeczywistości ludzi, jednakże ta forma była z całą pewnością jedną z najpopularniejszych dla dorastającej w Polsce młodzieży. Przedstawione w pracy rozdziały traktują kolejno o pojęciu wolności oraz jego współczesnym rozumieniu, o genezie i przebiegu stanu wojennego w Polsce wraz z nakreśleniem czytelnikowi historii Polski lat osiemdziesiątych, a także o samym festiwalu w Jarocinie i jego działalności przed upadkiem socjalistycznej władzy.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorRebes, Marcin - 131645 pl
dc.contributor.authorWypart, Alicjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerRebes, Marcin - 131645 pl
dc.contributor.reviewerSondel-Cedarmas, Joanna - 173404 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:57:55Z
dc.date.available2020-07-27T00:57:55Z
dc.date.submitted2016-07-04pl
dc.fieldofstudyniemcoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-108205-135744pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214433
dc.languagepolpl
dc.subject.enfestival, Jarocin, 1980s, history, Poland, socialism, music, rock, punk rock, freedom, censorship, martial law, musical event, manifestation, participation, Polish People's Republic, communismpl
dc.subject.plfestiwal, Jarocin, lata 80., XX w., historia, Polska, PRL, socjalizm, muzyka, rock, punk rock, wolność, Festiwal Muzyków Rockowych, cenzura, represje, stan wojenny, manifestacja, uczestnictwo, wydarzenie muzycznepl
dc.titleUczestnictwo w festiwalu w Jarocinie w latach 80. XX w. jako forma manifestacji wolnościpl
dc.title.alternativeParticipation in Jarocin festival in the 1980s as an expression of freedompl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis is to present Jarocin festival in the 1980s as a place of freedom in communist Poland. The political context explains why participation in the festival was an expression and manifestation of freedom. This musical event was crucial for people interested in music culture but also for those who wanted to experience the expression of freedom themselves, because everyone was free to be who they wanted to be. The title of the thesis emphasizes the fact that the participation in Jarocin festival was an expression of freedom but was not the only form, yet the most popular with the youth in the socialist reality. The chapters focus on freedom in its contemporary meaning, the origin and development of the martial law in Poland as well as the outline of the Polish history of the 80s, Jarocin festival and its history before the end of socialist power.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia festiwalu w Jarocinie jako miejsca spotkań ludzi wolnych i tę wolność manifestujących. Istotny jest tu kontekst polityczny, w zestawieniu z którym samo uczestnictwo w jarocińskich koncertach było prawdziwą manifestacją tejże wolności. Motywem przewodnim jakim kierował się autor było ukazanie festiwalu jako imprezy wyróżniającej się na tle innych imprez muzycznych organizowanych w latach osiemdziesiątych w Polsce Ludowej nie tylko rozmachem, ale i wyjątkowymi możliwościami, jakie dawał uczestnikom. Jak wykazano w pracy, festiwal w Jarocinie był wydarzeniem niezwykle istotnym dla tysięcy Polaków biorących w nim udział, gdyż pozwalał im na szczerą i nieskrępowaną manifestację wolności, której wówczas na co dzień nie odczuwano. Uczestnictwo w festiwalu było tylko jedną z wielu form manifestacji wolności dla żyjących w socjalistycznej rzeczywistości ludzi, jednakże ta forma była z całą pewnością jedną z najpopularniejszych dla dorastającej w Polsce młodzieży. Przedstawione w pracy rozdziały traktują kolejno o pojęciu wolności oraz jego współczesnym rozumieniu, o genezie i przebiegu stanu wojennego w Polsce wraz z nakreśleniem czytelnikowi historii Polski lat osiemdziesiątych, a także o samym festiwalu w Jarocinie i jego działalności przed upadkiem socjalistycznej władzy.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Rebes, Marcin - 131645
dc.contributor.authorpl
Wypart, Alicja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Rebes, Marcin - 131645
dc.contributor.reviewerpl
Sondel-Cedarmas, Joanna - 173404
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:57:55Z
dc.date.available
2020-07-27T00:57:55Z
dc.date.submittedpl
2016-07-04
dc.fieldofstudypl
niemcoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-108205-135744
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214433
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
festival, Jarocin, 1980s, history, Poland, socialism, music, rock, punk rock, freedom, censorship, martial law, musical event, manifestation, participation, Polish People's Republic, communism
dc.subject.plpl
festiwal, Jarocin, lata 80., XX w., historia, Polska, PRL, socjalizm, muzyka, rock, punk rock, wolność, Festiwal Muzyków Rockowych, cenzura, represje, stan wojenny, manifestacja, uczestnictwo, wydarzenie muzyczne
dc.titlepl
Uczestnictwo w festiwalu w Jarocinie w latach 80. XX w. jako forma manifestacji wolności
dc.title.alternativepl
Participation in Jarocin festival in the 1980s as an expression of freedom
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available