Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sheridan Le Fanu’s Carmilla, Bram Stoker’s Dracula, and the evolution of the literary vampire.
Carmilla Sheridana Le Fanu, Dracula Brama Stokera, i ewolucja postaci wampira w literaturze
wampir, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu, John Polidori, postać wampira, powieść gotycka
vampire, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu, John Polidori, literary vampire, gothic novel
Niniejsza praca ma na celu zbadanie postaci wampira na podstawie dwóch prac napisanych przez dziewiętnastowiecznych, irlandzkich pisarzy: opowiadania „Carmilla” Sheridana Le Fanu oraz powieści „Drakula” Brama Stokera. Celem pracy jest zademonstrowanie zmian jakie wampiry przeszły w powyższych dziełach, analizując cechy, które wampiry Le Fanu oraz wampiry Stokera ze sobą dzielą, a w których się różnią. Co więcej, praca zamierza również podkreślić, dlaczego zarówno Le Fanu jak i Stoker powinni być nazywani najważniejszymi autorami dzieł, w których pojawia się postać wampira, pomimo tego, że żaden z nich nie wprowadził wampirów do literatury jako pierwszy. Rozdział pierwszy wyjaśnia pochodzenie wampirów oraz ich obecność w folklorze, a także sposób w jaki były postrzegane na przestrzeni lat. Rozdział drugi bada pierwszą w literaturze postać kobiety-wampira, tytułową postać opowiadania „Carmilla” Sheridana Le Fanu. Najistotniejsza część rozdziału dotyczy wyjaśnienia różnic pomiędzy Carmillą a jej poprzednikami (szczególnie Lordem Ruthvenem z noweli Johna Polidoriego, „Wampir”), a także wskazania na cechy wampiryczne bohaterki, oraz zaprezentowania w jaki sposób jej natura drapieżcy jest ukazana w opowiadaniu. Ostatni rozdział zawiera dogłębną analizę Hrabiego Drakuli z powieści Brama Stokera „Drakula”. W tej części pracy Drakula jest porównany do swojej poprzedniczki, Carmilli. Rozdział skupia się na przedstawieniu ewolucji postaci wampira w dziewiętnastowiecznej literaturze.
The following thesis examines the character of a vampire in the prose of two Irish writers of the 19th century: Carmilla by Sheridan Le Fanu, and Dracula by Bram Stoker. The dissertation aims to exhibit the changes vampires underwent in the aforementioned works, with a careful analysis of features which the two represented creatures share as those that make them different. What is more, this thesis also intends to underline the reasons why both Le Fanu and Stoker deserve the titles of the most important writers of vampire fiction (even though neither introduced vampires into literature). The first chapter explains the origins of vampires and their folkloric background, as well as the way they were perceived throughout centuries. Chapter two explores the first female vampire presented in prose, Carmilla, the eponymous character of Sheridan Le Fanu’s novella. The emphasis is put on how Carmilla varies from her predecessors (especially Lord Ruthven from John Polidori’s The Vampyre), what vampiric traits she exhibits, and how her predatory nature is described in the novella. The last chapter consists of the portrayal of Count Dracula in Bram Stoker’s novel, Dracula. In this section, Dracula is compared with his female predecessor, Carmilla. The chapter’s central concern is the evolution of the figure of the vampire in nineteenth-century fiction.
dc.abstract.en | The following thesis examines the character of a vampire in the prose of two Irish writers of the 19th century: Carmilla by Sheridan Le Fanu, and Dracula by Bram Stoker. The dissertation aims to exhibit the changes vampires underwent in the aforementioned works, with a careful analysis of features which the two represented creatures share as those that make them different. What is more, this thesis also intends to underline the reasons why both Le Fanu and Stoker deserve the titles of the most important writers of vampire fiction (even though neither introduced vampires into literature). The first chapter explains the origins of vampires and their folkloric background, as well as the way they were perceived throughout centuries. Chapter two explores the first female vampire presented in prose, Carmilla, the eponymous character of Sheridan Le Fanu’s novella. The emphasis is put on how Carmilla varies from her predecessors (especially Lord Ruthven from John Polidori’s The Vampyre), what vampiric traits she exhibits, and how her predatory nature is described in the novella. The last chapter consists of the portrayal of Count Dracula in Bram Stoker’s novel, Dracula. In this section, Dracula is compared with his female predecessor, Carmilla. The chapter’s central concern is the evolution of the figure of the vampire in nineteenth-century fiction. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu zbadanie postaci wampira na podstawie dwóch prac napisanych przez dziewiętnastowiecznych, irlandzkich pisarzy: opowiadania „Carmilla” Sheridana Le Fanu oraz powieści „Drakula” Brama Stokera. Celem pracy jest zademonstrowanie zmian jakie wampiry przeszły w powyższych dziełach, analizując cechy, które wampiry Le Fanu oraz wampiry Stokera ze sobą dzielą, a w których się różnią. Co więcej, praca zamierza również podkreślić, dlaczego zarówno Le Fanu jak i Stoker powinni być nazywani najważniejszymi autorami dzieł, w których pojawia się postać wampira, pomimo tego, że żaden z nich nie wprowadził wampirów do literatury jako pierwszy. Rozdział pierwszy wyjaśnia pochodzenie wampirów oraz ich obecność w folklorze, a także sposób w jaki były postrzegane na przestrzeni lat. Rozdział drugi bada pierwszą w literaturze postać kobiety-wampira, tytułową postać opowiadania „Carmilla” Sheridana Le Fanu. Najistotniejsza część rozdziału dotyczy wyjaśnienia różnic pomiędzy Carmillą a jej poprzednikami (szczególnie Lordem Ruthvenem z noweli Johna Polidoriego, „Wampir”), a także wskazania na cechy wampiryczne bohaterki, oraz zaprezentowania w jaki sposób jej natura drapieżcy jest ukazana w opowiadaniu. Ostatni rozdział zawiera dogłębną analizę Hrabiego Drakuli z powieści Brama Stokera „Drakula”. W tej części pracy Drakula jest porównany do swojej poprzedniczki, Carmilli. Rozdział skupia się na przedstawieniu ewolucji postaci wampira w dziewiętnastowiecznej literaturze. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.author | Schab, Gabriela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Coghen, Monika - 127601 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T22:10:19Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T22:10:19Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160052-276929 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297100 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | vampire, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu, John Polidori, literary vampire, gothic novel | pl |
dc.subject.pl | wampir, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu, John Polidori, postać wampira, powieść gotycka | pl |
dc.title | Sheridan Le Fanu’s Carmilla, Bram Stoker’s Dracula, and the evolution of the literary vampire. | pl |
dc.title.alternative | Carmilla Sheridana Le Fanu, Dracula Brama Stokera, i ewolucja postaci wampira w literaturze | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |