Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Hikikomori - zjawisko skrajnego wycofania społecznego a system edukacji w Japonii
Hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in context of the education system in Japan
Japonia, hikikomori, wycofanie społeczne, ijime, system edukacji
Japan, hikikomori, social withdrawal, ijime, education system
Tematem niniejszej pracy jest fenomen hikikomori – zjawisko skrajnego wycofania społecznego w kontekście systemu edukacji w Japonii. Schorzenie to stanowi aktualny i jak dotąd nierozwiązany problem japońskiego społeczeństwa. Dotyczy ono dzieci i młodych dorosłych, którzy zamykają się w swoich domach i odmawiają uczestnictwa we wszelkich aktywnościach społecznych. Przyczyny hikikomori w dalszym ciągu nie zostały jednoznacznie określone, jednak badacze są zgodni co do udziału szkół w procesie jego powstawania. Niezwykle trudną kwestią oraz przedmiotem bieżących badań jest klasyfikacja oraz diagnoza tego zjawiska. Celem pracy jest wyjaśnienie w jaki sposób system edukacji w Kraju Kwitnącej Wiśni przyczynia się do izolacji młodych ludzi oraz podniesienie świadomości na temat tego fenomenu. W pierwszej części opisano specyfikę szkolnictwa oraz jego negatywne aspekty takie jak ijime, piekło egzaminacyjne oraz presja związana z ciągłą rywalizacją o jak najlepsze wyniki w nauce, postawą rodziców i nauczycieli, a także podziałami kształtującymi się pomiędzy rówieśnikami. Poruszono również kwestię charakterystycznego dla Japonii kolektywizmu w kontekście klasy szkolnej i hierarchii kształtującej się na późniejszych etapach edukacji. W kolejnych rozdziałach podjęto próbę wyjaśnienia specyfiki hikikomori, jego objawów i następstw, a także analizy dostępnych form pomocy, resocjalizacji oraz edukacji alternatywnej dla osób wycofanych.Praca powstała w oparciu o literaturę dotyczącą kultury i społeczeństwa Japonii, a także specjalistyczne pozycje traktujące o psychospołecznych wymiarach wycofania społecznego. Pozwoliło to na opisanie cech osób cierpiących z powodu hikikomori, a także uwarunkowań problemu w kontekście systemu edukacji.
The subject of this thesis is the appearance of hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in the context of the education system in Japan. This affliction is a current and still unsolved problem of Japanese society. It concerns children and young adults who lock themselves in their homes and refuse to participate in any social activities. The reasons for hikikomori still have not been clearly defined, but researchers agree that schools act in the process of its formation. The classification and diagnosis of this phenomenon is an extremely difficult issue and the subject of ongoing research.The purpose of the thesis is explanation how the education system in the Land of the Rising Sun makes for the isolation of young people and enhancement knowledge about this phenomenon. In the first part there is described school character and its negative aspects, such as ijime, the hell of exams and pressure related to perpetual competition for the best academic results, the attitude of parents and teachers, as well as divisions forming among peers. The issue of collectivism that is characteristic of Japan in the context of school classes and the hierarchy formed at later stages of education was also raised. In the next chapters it is taken a stab at clarifying the character of hikikomori, its symptoms and consequences, as well as analysis of the form of assistance, resocialization and alternative education for withdrawals.The thesis was prepared on the grounds of literature that involved the culture and society of Japan, as well as specialized items dealing with the psychosocial dimensions of social withdrawal. This allows to describe the characteristics of people suffering from hikikomori, as well as the determinants of the problem in the context of the education system.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is the appearance of hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in the context of the education system in Japan. This affliction is a current and still unsolved problem of Japanese society. It concerns children and young adults who lock themselves in their homes and refuse to participate in any social activities. The reasons for hikikomori still have not been clearly defined, but researchers agree that schools act in the process of its formation. The classification and diagnosis of this phenomenon is an extremely difficult issue and the subject of ongoing research.The purpose of the thesis is explanation how the education system in the Land of the Rising Sun makes for the isolation of young people and enhancement knowledge about this phenomenon. In the first part there is described school character and its negative aspects, such as ijime, the hell of exams and pressure related to perpetual competition for the best academic results, the attitude of parents and teachers, as well as divisions forming among peers. The issue of collectivism that is characteristic of Japan in the context of school classes and the hierarchy formed at later stages of education was also raised. In the next chapters it is taken a stab at clarifying the character of hikikomori, its symptoms and consequences, as well as analysis of the form of assistance, resocialization and alternative education for withdrawals.The thesis was prepared on the grounds of literature that involved the culture and society of Japan, as well as specialized items dealing with the psychosocial dimensions of social withdrawal. This allows to describe the characteristics of people suffering from hikikomori, as well as the determinants of the problem in the context of the education system. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest fenomen hikikomori – zjawisko skrajnego wycofania społecznego w kontekście systemu edukacji w Japonii. Schorzenie to stanowi aktualny i jak dotąd nierozwiązany problem japońskiego społeczeństwa. Dotyczy ono dzieci i młodych dorosłych, którzy zamykają się w swoich domach i odmawiają uczestnictwa we wszelkich aktywnościach społecznych. Przyczyny hikikomori w dalszym ciągu nie zostały jednoznacznie określone, jednak badacze są zgodni co do udziału szkół w procesie jego powstawania. Niezwykle trudną kwestią oraz przedmiotem bieżących badań jest klasyfikacja oraz diagnoza tego zjawiska. Celem pracy jest wyjaśnienie w jaki sposób system edukacji w Kraju Kwitnącej Wiśni przyczynia się do izolacji młodych ludzi oraz podniesienie świadomości na temat tego fenomenu. W pierwszej części opisano specyfikę szkolnictwa oraz jego negatywne aspekty takie jak ijime, piekło egzaminacyjne oraz presja związana z ciągłą rywalizacją o jak najlepsze wyniki w nauce, postawą rodziców i nauczycieli, a także podziałami kształtującymi się pomiędzy rówieśnikami. Poruszono również kwestię charakterystycznego dla Japonii kolektywizmu w kontekście klasy szkolnej i hierarchii kształtującej się na późniejszych etapach edukacji. W kolejnych rozdziałach podjęto próbę wyjaśnienia specyfiki hikikomori, jego objawów i następstw, a także analizy dostępnych form pomocy, resocjalizacji oraz edukacji alternatywnej dla osób wycofanych.Praca powstała w oparciu o literaturę dotyczącą kultury i społeczeństwa Japonii, a także specjalistyczne pozycje traktujące o psychospołecznych wymiarach wycofania społecznego. Pozwoliło to na opisanie cech osób cierpiących z powodu hikikomori, a także uwarunkowań problemu w kontekście systemu edukacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Puchalska, Joanna | pl |
dc.contributor.author | Polakowska, Zuzanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Puchalska, Joanna | pl |
dc.contributor.reviewer | Dybała, Paweł | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T04:33:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T04:33:50Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-137502-226910 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239236 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Japan, hikikomori, social withdrawal, ijime, education system | pl |
dc.subject.pl | Japonia, hikikomori, wycofanie społeczne, ijime, system edukacji | pl |
dc.title | Hikikomori - zjawisko skrajnego wycofania społecznego a system edukacji w Japonii | pl |
dc.title.alternative | Hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in context of the education system in Japan | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |