Hikikomori - zjawisko skrajnego wycofania społecznego a system edukacji w Japonii

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this thesis is the appearance of hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in the context of the education system in Japan. This affliction is a current and still unsolved problem of Japanese society. It concerns children and young adults who lock themselves in their homes and refuse to participate in any social activities. The reasons for hikikomori still have not been clearly defined, but researchers agree that schools act in the process of its formation. The classification and diagnosis of this phenomenon is an extremely difficult issue and the subject of ongoing research.The purpose of the thesis is explanation how the education system in the Land of the Rising Sun makes for the isolation of young people and enhancement knowledge about this phenomenon. In the first part there is described school character and its negative aspects, such as ijime, the hell of exams and pressure related to perpetual competition for the best academic results, the attitude of parents and teachers, as well as divisions forming among peers. The issue of collectivism that is characteristic of Japan in the context of school classes and the hierarchy formed at later stages of education was also raised. In the next chapters it is taken a stab at clarifying the character of hikikomori, its symptoms and consequences, as well as analysis of the form of assistance, resocialization and alternative education for withdrawals.The thesis was prepared on the grounds of literature that involved the culture and society of Japan, as well as specialized items dealing with the psychosocial dimensions of social withdrawal. This allows to describe the characteristics of people suffering from hikikomori, as well as the determinants of the problem in the context of the education system.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest fenomen hikikomori – zjawisko skrajnego wycofania społecznego w kontekście systemu edukacji w Japonii. Schorzenie to stanowi aktualny i jak dotąd nierozwiązany problem japońskiego społeczeństwa. Dotyczy ono dzieci i młodych dorosłych, którzy zamykają się w swoich domach i odmawiają uczestnictwa we wszelkich aktywnościach społecznych. Przyczyny hikikomori w dalszym ciągu nie zostały jednoznacznie określone, jednak badacze są zgodni co do udziału szkół w procesie jego powstawania. Niezwykle trudną kwestią oraz przedmiotem bieżących badań jest klasyfikacja oraz diagnoza tego zjawiska. Celem pracy jest wyjaśnienie w jaki sposób system edukacji w Kraju Kwitnącej Wiśni przyczynia się do izolacji młodych ludzi oraz podniesienie świadomości na temat tego fenomenu. W pierwszej części opisano specyfikę szkolnictwa oraz jego negatywne aspekty takie jak ijime, piekło egzaminacyjne oraz presja związana z ciągłą rywalizacją o jak najlepsze wyniki w nauce, postawą rodziców i nauczycieli, a także podziałami kształtującymi się pomiędzy rówieśnikami. Poruszono również kwestię charakterystycznego dla Japonii kolektywizmu w kontekście klasy szkolnej i hierarchii kształtującej się na późniejszych etapach edukacji. W kolejnych rozdziałach podjęto próbę wyjaśnienia specyfiki hikikomori, jego objawów i następstw, a także analizy dostępnych form pomocy, resocjalizacji oraz edukacji alternatywnej dla osób wycofanych.Praca powstała w oparciu o literaturę dotyczącą kultury i społeczeństwa Japonii, a także specjalistyczne pozycje traktujące o psychospołecznych wymiarach wycofania społecznego. Pozwoliło to na opisanie cech osób cierpiących z powodu hikikomori, a także uwarunkowań problemu w kontekście systemu edukacji.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPuchalska, Joannapl
dc.contributor.authorPolakowska, Zuzannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerPuchalska, Joannapl
dc.contributor.reviewerDybała, Pawełpl
dc.date.accessioned2020-07-28T04:33:50Z
dc.date.available2020-07-28T04:33:50Z
dc.date.submitted2019-10-21pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-137502-226910pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239236
dc.languagepolpl
dc.subject.enJapan, hikikomori, social withdrawal, ijime, education systempl
dc.subject.plJaponia, hikikomori, wycofanie społeczne, ijime, system edukacjipl
dc.titleHikikomori - zjawisko skrajnego wycofania społecznego a system edukacji w Japoniipl
dc.title.alternativeHikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in context of the education system in Japanpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is the appearance of hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in the context of the education system in Japan. This affliction is a current and still unsolved problem of Japanese society. It concerns children and young adults who lock themselves in their homes and refuse to participate in any social activities. The reasons for hikikomori still have not been clearly defined, but researchers agree that schools act in the process of its formation. The classification and diagnosis of this phenomenon is an extremely difficult issue and the subject of ongoing research.The purpose of the thesis is explanation how the education system in the Land of the Rising Sun makes for the isolation of young people and enhancement knowledge about this phenomenon. In the first part there is described school character and its negative aspects, such as ijime, the hell of exams and pressure related to perpetual competition for the best academic results, the attitude of parents and teachers, as well as divisions forming among peers. The issue of collectivism that is characteristic of Japan in the context of school classes and the hierarchy formed at later stages of education was also raised. In the next chapters it is taken a stab at clarifying the character of hikikomori, its symptoms and consequences, as well as analysis of the form of assistance, resocialization and alternative education for withdrawals.The thesis was prepared on the grounds of literature that involved the culture and society of Japan, as well as specialized items dealing with the psychosocial dimensions of social withdrawal. This allows to describe the characteristics of people suffering from hikikomori, as well as the determinants of the problem in the context of the education system.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest fenomen hikikomori – zjawisko skrajnego wycofania społecznego w kontekście systemu edukacji w Japonii. Schorzenie to stanowi aktualny i jak dotąd nierozwiązany problem japońskiego społeczeństwa. Dotyczy ono dzieci i młodych dorosłych, którzy zamykają się w swoich domach i odmawiają uczestnictwa we wszelkich aktywnościach społecznych. Przyczyny hikikomori w dalszym ciągu nie zostały jednoznacznie określone, jednak badacze są zgodni co do udziału szkół w procesie jego powstawania. Niezwykle trudną kwestią oraz przedmiotem bieżących badań jest klasyfikacja oraz diagnoza tego zjawiska. Celem pracy jest wyjaśnienie w jaki sposób system edukacji w Kraju Kwitnącej Wiśni przyczynia się do izolacji młodych ludzi oraz podniesienie świadomości na temat tego fenomenu. W pierwszej części opisano specyfikę szkolnictwa oraz jego negatywne aspekty takie jak ijime, piekło egzaminacyjne oraz presja związana z ciągłą rywalizacją o jak najlepsze wyniki w nauce, postawą rodziców i nauczycieli, a także podziałami kształtującymi się pomiędzy rówieśnikami. Poruszono również kwestię charakterystycznego dla Japonii kolektywizmu w kontekście klasy szkolnej i hierarchii kształtującej się na późniejszych etapach edukacji. W kolejnych rozdziałach podjęto próbę wyjaśnienia specyfiki hikikomori, jego objawów i następstw, a także analizy dostępnych form pomocy, resocjalizacji oraz edukacji alternatywnej dla osób wycofanych.Praca powstała w oparciu o literaturę dotyczącą kultury i społeczeństwa Japonii, a także specjalistyczne pozycje traktujące o psychospołecznych wymiarach wycofania społecznego. Pozwoliło to na opisanie cech osób cierpiących z powodu hikikomori, a także uwarunkowań problemu w kontekście systemu edukacji.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Puchalska, Joanna
dc.contributor.authorpl
Polakowska, Zuzanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Puchalska, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Dybała, Paweł
dc.date.accessioned
2020-07-28T04:33:50Z
dc.date.available
2020-07-28T04:33:50Z
dc.date.submittedpl
2019-10-21
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-137502-226910
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239236
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Japan, hikikomori, social withdrawal, ijime, education system
dc.subject.plpl
Japonia, hikikomori, wycofanie społeczne, ijime, system edukacji
dc.titlepl
Hikikomori - zjawisko skrajnego wycofania społecznego a system edukacji w Japonii
dc.title.alternativepl
Hikikomori - the phenomenon of severe social withdrawal in context of the education system in Japan
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
114
Views per month
Views per city
Warsaw
28
Krakow
14
Poznan
7
Wroclaw
7
Lublin
4
Andrychow
3
Bydgoszcz
2
Dublin
2
Lodz
2
Ostrołęka
2

No access

No Thumbnail Available