Feminizm współczesny a media społecznościowe. Analiza działań wybranych polskich stron feministycznych na Facebooku

licenciate
dc.abstract.enThis thesis examines the influence that digital media had on feminism, as well as the activities of Polish feminists on the Internet. The aim of this study is to examine the differentiation within their views and ways of using virtual space.The research questions were: How often are the fourth wave postulates raised on selected pages? And how is a given problem described on each of them?The thesis contains an analysis of posts by three of the most popular Polish websites on Facebook. Among the entries posted from May 2021 to April 2022, the posts selected on the basis of the categorisation key have been subjected to a detailed analysis.The research method used in the following paper was the content analysis for which a categorisation key was created. The key divided posts into four categories representing the main feminist postulates.The thesis was written on the basis of source materials from scientific literature, specialist journals and information available on the Internet on specialised websites.Based on the results of the research, it was possible to notice the distinctive features of each page thanks to the patterns repeated in the posts from the same profile. This allowed to observe the similarity between the websites in terms of the values, views and goals of the feminists who make up each of them. However, they differed from each other in their preferred modes of operation and the vocabulary used in the entries.pl
dc.abstract.plW pracy podjęto tematykę wpływu mediów społecznościowych na feminizm, a także działalności polskich feministek w sieci. Celem pracy jest zbadanie zróżnicowania w obrębie ich poglądów oraz sposobów korzystania z przestrzeni wirtualnej.Problemami badawczymi były pytania: Jak często na wybranych stronach poruszane są postulaty związane z czwartą falą? Oraz, jak opisywany jest dany problem na każdej z nich?Niniejsza praca zawiera analizę postów trzech najpopularniejszych polskich stron feministycznych na Facebooku. Spośród wpisów zamieszczonych od maja 2021 do kwietnia 2022, posty wybrane na podstawie klucza kategoryzacyjnego zostały poddane szczegółowej analizie.Metodą badawczą zastosowaną w poniższej pracy była analiza treści, na potrzeby której stworzony został klucz kategoryzacyjny dzielący posty na cztery kategorie reprezentujące główne feministyczne postulaty.Praca została napisana w oparciu o materiały źródłowe z literatury naukowej, czasopisma specjalistyczne oraz informacje dostępne w Internecie na specjalistycznych stronach WWW.W oparciu o wyniki badań można było zauważyć charakterystyczne cechy każdej ze stron dzięki schematom powtarzającym się w postach z tego samego profilu. Pozwoliło to zaobserwować podobieństwo między stronami, jeśli chodzi o wartości, poglądy i cele feministek tworzących każdą z nich. Różniły się natomiast od siebie preferowanymi sposobami działania oraz używanym w postach słownictwem.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJuruś, Dariuszpl
dc.contributor.authorJąkalska, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerJuruś, Dariuszpl
dc.contributor.reviewerKołaczek, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2022-09-29T21:45:01Z
dc.date.available2022-09-29T21:45:01Z
dc.date.submitted2022-09-29pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-161681-267306pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300529
dc.languagepolpl
dc.subject.enfeminism, fourth wave of feminism, polish feminism, social media, digital activism, Facebookpl
dc.subject.plfeminizm, czwarta fala feminizmu, polski feminizm, media społecznościowe, digital activism, Facebookpl
dc.titleFeminizm współczesny a media społecznościowe. Analiza działań wybranych polskich stron feministycznych na Facebookupl
dc.title.alternativeModern feminism and social media. Analysis of the activities of selected Polish feminist websites on Facebookpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis examines the influence that digital media had on feminism, as well as the activities of Polish feminists on the Internet. The aim of this study is to examine the differentiation within their views and ways of using virtual space.The research questions were: How often are the fourth wave postulates raised on selected pages? And how is a given problem described on each of them?The thesis contains an analysis of posts by three of the most popular Polish websites on Facebook. Among the entries posted from May 2021 to April 2022, the posts selected on the basis of the categorisation key have been subjected to a detailed analysis.The research method used in the following paper was the content analysis for which a categorisation key was created. The key divided posts into four categories representing the main feminist postulates.The thesis was written on the basis of source materials from scientific literature, specialist journals and information available on the Internet on specialised websites.Based on the results of the research, it was possible to notice the distinctive features of each page thanks to the patterns repeated in the posts from the same profile. This allowed to observe the similarity between the websites in terms of the values, views and goals of the feminists who make up each of them. However, they differed from each other in their preferred modes of operation and the vocabulary used in the entries.
dc.abstract.plpl
W pracy podjęto tematykę wpływu mediów społecznościowych na feminizm, a także działalności polskich feministek w sieci. Celem pracy jest zbadanie zróżnicowania w obrębie ich poglądów oraz sposobów korzystania z przestrzeni wirtualnej.Problemami badawczymi były pytania: Jak często na wybranych stronach poruszane są postulaty związane z czwartą falą? Oraz, jak opisywany jest dany problem na każdej z nich?Niniejsza praca zawiera analizę postów trzech najpopularniejszych polskich stron feministycznych na Facebooku. Spośród wpisów zamieszczonych od maja 2021 do kwietnia 2022, posty wybrane na podstawie klucza kategoryzacyjnego zostały poddane szczegółowej analizie.Metodą badawczą zastosowaną w poniższej pracy była analiza treści, na potrzeby której stworzony został klucz kategoryzacyjny dzielący posty na cztery kategorie reprezentujące główne feministyczne postulaty.Praca została napisana w oparciu o materiały źródłowe z literatury naukowej, czasopisma specjalistyczne oraz informacje dostępne w Internecie na specjalistycznych stronach WWW.W oparciu o wyniki badań można było zauważyć charakterystyczne cechy każdej ze stron dzięki schematom powtarzającym się w postach z tego samego profilu. Pozwoliło to zaobserwować podobieństwo między stronami, jeśli chodzi o wartości, poglądy i cele feministek tworzących każdą z nich. Różniły się natomiast od siebie preferowanymi sposobami działania oraz używanym w postach słownictwem.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Juruś, Dariusz
dc.contributor.authorpl
Jąkalska, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Juruś, Dariusz
dc.contributor.reviewerpl
Kołaczek, Małgorzata
dc.date.accessioned
2022-09-29T21:45:01Z
dc.date.available
2022-09-29T21:45:01Z
dc.date.submittedpl
2022-09-29
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-161681-267306
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300529
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
feminism, fourth wave of feminism, polish feminism, social media, digital activism, Facebook
dc.subject.plpl
feminizm, czwarta fala feminizmu, polski feminizm, media społecznościowe, digital activism, Facebook
dc.titlepl
Feminizm współczesny a media społecznościowe. Analiza działań wybranych polskich stron feministycznych na Facebooku
dc.title.alternativepl
Modern feminism and social media. Analysis of the activities of selected Polish feminist websites on Facebook
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
80
Views per month
Views per city
Warsaw
18
Krakow
15
Wroclaw
11
Bydgoszcz
4
Lublin
3
Częstochowa
2
Gdansk
2
Nowy Dwór Mazowiecki
2
Tomaszów Mazowiecki
2
Alphen aan den Rijn
1

No access

No Thumbnail Available