STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM W GRUPIE STUDENTÓW UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

master
dc.abstract.enIn modern world stress becomes more common phenomenon. Stressful situation we can occur in every field of our daily life. As an example we can notes it on the street, in public transport, at work, at university. The aim of this study had been show an example how the Jagiellonian University students have coped with stress situations. The study was conducted using a questionnaire: Ways to Coping by Susan Folkman and Richard Lazarus and the questionnaire NEO-FFI, so-called Big Five by Paul Costa and Robert McCrae. The study group consisted of 101 part-time students at the Jagiellonian University in the department of psychology in management, economics and human resource management. Analysis of the research allowed to put forward a few of results. The causes of stress has their origin in situations concern of difficulties. The main causes of stress are: work, study, exams, relations in the family, failure in life. The group of interviewed uses 6 types of strategies to cope with stress, they are: fantasy, wishful thoughts, positive change yourself, approach problem, focusing on emotions and seek social support, confrontation and forcing their opinion, the search for social support in order to solve problem. The choice of strategy coping with stress depends on individual personality traits, especially neuroticism and level extraversion and introversion.keywords:pl
dc.abstract.plWe współczesnym świecie stres staje się co raz częściej spotykanym zjawiskiem. Stresowe sytuację możemy napotkać w każdej dziedzinie życia. Przykładowo możemy się z nim zetknąć na ulicy, w komunikacji miejskiej, w pracy, na studiach. Celem niniejszej pracy było sprawdzenie jak studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego radzą sobie w sytuacjach, które wywołują stres. Badania zostały przeprowadzone przy użyciu dwóch kwestionariuszy. Pierwszym z nich jest opracowany przez Susan Folkman i Richarda Lazarusa kwestionariusz Sposoby radzenia sobie ze stresem, drugim kwestionariusz NEO-FFI, tzw. Wielkiej Piątki autorstwa Paula Costa i Robert McCrae. Grupa badawcza składała się z 101 studentów zaocznych Uniwersytetu Jagiellońskiego kształcących się na kierunkach: psychologia w zarządzaniu, ekonomia i zarządzanie zasobami ludzkimi. Analiza materiału badawczego pozwoliła na wysunięcie kilku wniosków. Przyczyny stresu mają swoje źródło w sytuacjach budzących niepokój. Głównymi przyczynami okazały się praca, studia, egzaminy, konflikty w rodzinie, porażki życiowe. Badana grupa stosuje 6 rodzajów strategii radzenia sobie ze stresem, są to fantazjowanie, myślenie życzeniowe, pozytywne zmienianie siebie, podejście problemowe, koncentracja na emocjach i poszukiwanie wsparcia społecznego, konfrontacja i forsowanie własnego zdania, poszukiwanie wsparcia społecznego w celu rozwiązania problemu. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem zależy od indywidualnych cech osobowości, szczególnie neurotyczności i poziomu ekstrawersji i introwersji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.authorZaichankova, Marynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.contributor.reviewerŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T18:33:12Z
dc.date.available2020-07-26T18:33:12Z
dc.date.submitted2015-10-28pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudypsychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-101453-183054pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208449
dc.languagepolpl
dc.subject.enpersonality – strategy – stress – students - temperamentpl
dc.subject.plosobowość – strategia – stres – studenci - temperamentpl
dc.titleSTRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM W GRUPIE STUDENTÓW UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGOpl
dc.title.alternativeThe strategy of coping in group of students at the Jagiellonian Universitypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In modern world stress becomes more common phenomenon. Stressful situation we can occur in every field of our daily life. As an example we can notes it on the street, in public transport, at work, at university. The aim of this study had been show an example how the Jagiellonian University students have coped with stress situations. The study was conducted using a questionnaire: Ways to Coping by Susan Folkman and Richard Lazarus and the questionnaire NEO-FFI, so-called Big Five by Paul Costa and Robert McCrae. The study group consisted of 101 part-time students at the Jagiellonian University in the department of psychology in management, economics and human resource management. Analysis of the research allowed to put forward a few of results. The causes of stress has their origin in situations concern of difficulties. The main causes of stress are: work, study, exams, relations in the family, failure in life. The group of interviewed uses 6 types of strategies to cope with stress, they are: fantasy, wishful thoughts, positive change yourself, approach problem, focusing on emotions and seek social support, confrontation and forcing their opinion, the search for social support in order to solve problem. The choice of strategy coping with stress depends on individual personality traits, especially neuroticism and level extraversion and introversion.keywords:
dc.abstract.plpl
We współczesnym świecie stres staje się co raz częściej spotykanym zjawiskiem. Stresowe sytuację możemy napotkać w każdej dziedzinie życia. Przykładowo możemy się z nim zetknąć na ulicy, w komunikacji miejskiej, w pracy, na studiach. Celem niniejszej pracy było sprawdzenie jak studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego radzą sobie w sytuacjach, które wywołują stres. Badania zostały przeprowadzone przy użyciu dwóch kwestionariuszy. Pierwszym z nich jest opracowany przez Susan Folkman i Richarda Lazarusa kwestionariusz Sposoby radzenia sobie ze stresem, drugim kwestionariusz NEO-FFI, tzw. Wielkiej Piątki autorstwa Paula Costa i Robert McCrae. Grupa badawcza składała się z 101 studentów zaocznych Uniwersytetu Jagiellońskiego kształcących się na kierunkach: psychologia w zarządzaniu, ekonomia i zarządzanie zasobami ludzkimi. Analiza materiału badawczego pozwoliła na wysunięcie kilku wniosków. Przyczyny stresu mają swoje źródło w sytuacjach budzących niepokój. Głównymi przyczynami okazały się praca, studia, egzaminy, konflikty w rodzinie, porażki życiowe. Badana grupa stosuje 6 rodzajów strategii radzenia sobie ze stresem, są to fantazjowanie, myślenie życzeniowe, pozytywne zmienianie siebie, podejście problemowe, koncentracja na emocjach i poszukiwanie wsparcia społecznego, konfrontacja i forsowanie własnego zdania, poszukiwanie wsparcia społecznego w celu rozwiązania problemu. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem zależy od indywidualnych cech osobowości, szczególnie neurotyczności i poziomu ekstrawersji i introwersji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.authorpl
Zaichankova, Maryna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.contributor.reviewerpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.date.accessioned
2020-07-26T18:33:12Z
dc.date.available
2020-07-26T18:33:12Z
dc.date.submittedpl
2015-10-28
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-101453-183054
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208449
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
personality – strategy – stress – students - temperament
dc.subject.plpl
osobowość – strategia – stres – studenci - temperament
dc.titlepl
STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM W GRUPIE STUDENTÓW UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
dc.title.alternativepl
The strategy of coping in group of students at the Jagiellonian University
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available