Wartość i wiarygodność informacji

master
dc.abstract.enIn an era of enormous growth in information, the need to recognize the value and credibility of information has become paramount. Therefore, the work raises the topic of these two features of information in order to make users aware of what these features are, how to recognize them, indicate their importance, or present their importance to society. The following work focuses on discussing the subject of research, which is the value and credibility of information. The aim of the work is related to the considerations on the value and credibility of information, discussing the importance of these information features, criteria for assessing their quality, as well as the value and credibility of information on the Internet, and conducting research on the knowledge of the society aged 18-65 about the value and credibility of information, and then describe the results of the research. Additionally, the work presents value and credibility functions, as well as the purposes for which the information is used, attributes of these features, or methods of evaluating the value and credibility of information on the Internet. The methods used in the study were the method of analysis and criticism of the literature and the survey method. An online questionnaire was used to conduct the study. The results of the study indicate the validity of the previously assumed hypotheses to a large extent. Only one of the hypotheses could not be confirmed because too few respondents agree with the assumption of the hypothesis to be able to confirm it.pl
dc.abstract.plW erze ogromnego wzrostu informacji potrzeba rozpoznania wartości i wiarygodności informacji stała się sprawą nadrzędną. Dlatego też w pracy poruszony został temat tych dwóch cech informacji, aby uświadomić użytkowników czym w ogóle są te cechy, jak je rozpoznać, wskazać na ich znaczenie, czy też zaprezentować ich znaczenie dla społeczeństwa. W pracy skupiono się na omówieniu przedmiotu badań, jakim jest wartość i wiarygodność informacji. Cel pracy związany jest z rozważaniami na temat wartości i wiarygodności informacji, omówieniem znaczenia tych cech informacji, kryteriów oceny ich jakości, a także wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet oraz przeprowadzeniem badań dotyczących wiedzy społeczeństwa w wieku 18-65 lat na temat wartości i wiarygodności informacji, a następnie opisanie wyników badań. Dodatkowo w pracy przedstawiono m.in. funkcje wartości i wiarygodności, a także cele, w których informacja jest wykorzystana, atrybuty tych cech, czy też sposoby oceny wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet. Metodami zastosowanymi w badaniu były metoda analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metoda ankietowa. Do przeprowadzenia badania wykorzystano kwestionariusz ankiety internetowej. Wyniki badania wskazują na słuszność założonych wcześniej hipotez w znacznym stopniu. Jedynie jedna z hipotez nie mogła zostać potwierdzona, ponieważ zbyt mała liczba respondentów zgadza się z założeniem hipotezy, by móc ją potwierdzić.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPietruch-Reizes, Diana - 199871 pl
dc.contributor.authorLenczowska, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKorycińska, Paloma - 129158 pl
dc.contributor.reviewerPietruch-Reizes, Diana - 199871 pl
dc.date.accessioned2023-07-04T21:37:17Z
dc.date.available2023-07-04T21:37:17Z
dc.date.submitted2023-07-04pl
dc.fieldofstudyzarządzanie informacjąpl
dc.identifier.apddiploma-166295-308034pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313928
dc.languagepolpl
dc.subject.encredibility, criteria for assessing the value and credibility of information, information, information attributes, quality, valuepl
dc.subject.platrybuty informacji, informacja, jakość, kryteria oceny wartości i wiarygodności informacji, wartość, wiarygodnośćpl
dc.titleWartość i wiarygodność informacjipl
dc.title.alternativeThe value and credibility of information.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In an era of enormous growth in information, the need to recognize the value and credibility of information has become paramount. Therefore, the work raises the topic of these two features of information in order to make users aware of what these features are, how to recognize them, indicate their importance, or present their importance to society. The following work focuses on discussing the subject of research, which is the value and credibility of information. The aim of the work is related to the considerations on the value and credibility of information, discussing the importance of these information features, criteria for assessing their quality, as well as the value and credibility of information on the Internet, and conducting research on the knowledge of the society aged 18-65 about the value and credibility of information, and then describe the results of the research. Additionally, the work presents value and credibility functions, as well as the purposes for which the information is used, attributes of these features, or methods of evaluating the value and credibility of information on the Internet. The methods used in the study were the method of analysis and criticism of the literature and the survey method. An online questionnaire was used to conduct the study. The results of the study indicate the validity of the previously assumed hypotheses to a large extent. Only one of the hypotheses could not be confirmed because too few respondents agree with the assumption of the hypothesis to be able to confirm it.
dc.abstract.plpl
W erze ogromnego wzrostu informacji potrzeba rozpoznania wartości i wiarygodności informacji stała się sprawą nadrzędną. Dlatego też w pracy poruszony został temat tych dwóch cech informacji, aby uświadomić użytkowników czym w ogóle są te cechy, jak je rozpoznać, wskazać na ich znaczenie, czy też zaprezentować ich znaczenie dla społeczeństwa. W pracy skupiono się na omówieniu przedmiotu badań, jakim jest wartość i wiarygodność informacji. Cel pracy związany jest z rozważaniami na temat wartości i wiarygodności informacji, omówieniem znaczenia tych cech informacji, kryteriów oceny ich jakości, a także wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet oraz przeprowadzeniem badań dotyczących wiedzy społeczeństwa w wieku 18-65 lat na temat wartości i wiarygodności informacji, a następnie opisanie wyników badań. Dodatkowo w pracy przedstawiono m.in. funkcje wartości i wiarygodności, a także cele, w których informacja jest wykorzystana, atrybuty tych cech, czy też sposoby oceny wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet. Metodami zastosowanymi w badaniu były metoda analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metoda ankietowa. Do przeprowadzenia badania wykorzystano kwestionariusz ankiety internetowej. Wyniki badania wskazują na słuszność założonych wcześniej hipotez w znacznym stopniu. Jedynie jedna z hipotez nie mogła zostać potwierdzona, ponieważ zbyt mała liczba respondentów zgadza się z założeniem hipotezy, by móc ją potwierdzić.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pietruch-Reizes, Diana - 199871
dc.contributor.authorpl
Lenczowska, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Korycińska, Paloma - 129158
dc.contributor.reviewerpl
Pietruch-Reizes, Diana - 199871
dc.date.accessioned
2023-07-04T21:37:17Z
dc.date.available
2023-07-04T21:37:17Z
dc.date.submittedpl
2023-07-04
dc.fieldofstudypl
zarządzanie informacją
dc.identifier.apdpl
diploma-166295-308034
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313928
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
credibility, criteria for assessing the value and credibility of information, information, information attributes, quality, value
dc.subject.plpl
atrybuty informacji, informacja, jakość, kryteria oceny wartości i wiarygodności informacji, wartość, wiarygodność
dc.titlepl
Wartość i wiarygodność informacji
dc.title.alternativepl
The value and credibility of information.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections