Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wartość i wiarygodność informacji
The value and credibility of information.
atrybuty informacji, informacja, jakość, kryteria oceny wartości i wiarygodności informacji, wartość, wiarygodność
credibility, criteria for assessing the value and credibility of information, information, information attributes, quality, value
W erze ogromnego wzrostu informacji potrzeba rozpoznania wartości i wiarygodności informacji stała się sprawą nadrzędną. Dlatego też w pracy poruszony został temat tych dwóch cech informacji, aby uświadomić użytkowników czym w ogóle są te cechy, jak je rozpoznać, wskazać na ich znaczenie, czy też zaprezentować ich znaczenie dla społeczeństwa. W pracy skupiono się na omówieniu przedmiotu badań, jakim jest wartość i wiarygodność informacji. Cel pracy związany jest z rozważaniami na temat wartości i wiarygodności informacji, omówieniem znaczenia tych cech informacji, kryteriów oceny ich jakości, a także wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet oraz przeprowadzeniem badań dotyczących wiedzy społeczeństwa w wieku 18-65 lat na temat wartości i wiarygodności informacji, a następnie opisanie wyników badań. Dodatkowo w pracy przedstawiono m.in funkcje wartości i wiarygodności, a także cele, w których informacja jest wykorzystana, atrybuty tych cech, czy też sposoby oceny wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet. Metodami zastosowanymi w badaniu były metoda analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metoda ankietowa. Do przeprowadzenia badania wykorzystano kwestionariusz ankiety internetowej. Wyniki badania wskazują na słuszność założonych wcześniej hipotez w znacznym stopniu. Jedynie jedna z hipotez nie mogła zostać potwierdzona, ponieważ zbyt mała liczba respondentów zgadza się z założeniem hipotezy, by móc ją potwierdzić.
In an era of enormous growth in information, the need to recognize the value and credibility of information has become paramount. Therefore, the work raises the topic of these two features of information in order to make users aware of what these features are, how to recognize them, indicate their importance, or present their importance to society. The following work focuses on discussing the subject of research, which is the value and credibility of information. The aim of the work is related to the considerations on the value and credibility of information, discussing the importance of these information features, criteria for assessing their quality, as well as the value and credibility of information on the Internet, and conducting research on the knowledge of the society aged 18-65 about the value and credibility of information, and then describe the results of the research. Additionally, the work presents value and credibility functions, as well as the purposes for which the information is used, attributes of these features, or methods of evaluating the value and credibility of information on the Internet. The methods used in the study were the method of analysis and criticism of the literature and the survey method. An online questionnaire was used to conduct the study. The results of the study indicate the validity of the previously assumed hypotheses to a large extent. Only one of the hypotheses could not be confirmed because too few respondents agree with the assumption of the hypothesis to be able to confirm it.
dc.abstract.en | In an era of enormous growth in information, the need to recognize the value and credibility of information has become paramount. Therefore, the work raises the topic of these two features of information in order to make users aware of what these features are, how to recognize them, indicate their importance, or present their importance to society. The following work focuses on discussing the subject of research, which is the value and credibility of information. The aim of the work is related to the considerations on the value and credibility of information, discussing the importance of these information features, criteria for assessing their quality, as well as the value and credibility of information on the Internet, and conducting research on the knowledge of the society aged 18-65 about the value and credibility of information, and then describe the results of the research. Additionally, the work presents value and credibility functions, as well as the purposes for which the information is used, attributes of these features, or methods of evaluating the value and credibility of information on the Internet. The methods used in the study were the method of analysis and criticism of the literature and the survey method. An online questionnaire was used to conduct the study. The results of the study indicate the validity of the previously assumed hypotheses to a large extent. Only one of the hypotheses could not be confirmed because too few respondents agree with the assumption of the hypothesis to be able to confirm it. | pl |
dc.abstract.pl | W erze ogromnego wzrostu informacji potrzeba rozpoznania wartości i wiarygodności informacji stała się sprawą nadrzędną. Dlatego też w pracy poruszony został temat tych dwóch cech informacji, aby uświadomić użytkowników czym w ogóle są te cechy, jak je rozpoznać, wskazać na ich znaczenie, czy też zaprezentować ich znaczenie dla społeczeństwa. W pracy skupiono się na omówieniu przedmiotu badań, jakim jest wartość i wiarygodność informacji. Cel pracy związany jest z rozważaniami na temat wartości i wiarygodności informacji, omówieniem znaczenia tych cech informacji, kryteriów oceny ich jakości, a także wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet oraz przeprowadzeniem badań dotyczących wiedzy społeczeństwa w wieku 18-65 lat na temat wartości i wiarygodności informacji, a następnie opisanie wyników badań. Dodatkowo w pracy przedstawiono m.in. funkcje wartości i wiarygodności, a także cele, w których informacja jest wykorzystana, atrybuty tych cech, czy też sposoby oceny wartości i wiarygodności informacji w sieci Internet. Metodami zastosowanymi w badaniu były metoda analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metoda ankietowa. Do przeprowadzenia badania wykorzystano kwestionariusz ankiety internetowej. Wyniki badania wskazują na słuszność założonych wcześniej hipotez w znacznym stopniu. Jedynie jedna z hipotez nie mogła zostać potwierdzona, ponieważ zbyt mała liczba respondentów zgadza się z założeniem hipotezy, by móc ją potwierdzić. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pietruch-Reizes, Diana - 199871 | pl |
dc.contributor.author | Lenczowska, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Korycińska, Paloma - 129158 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pietruch-Reizes, Diana - 199871 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T21:37:17Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T21:37:17Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166295-308034 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313928 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | credibility, criteria for assessing the value and credibility of information, information, information attributes, quality, value | pl |
dc.subject.pl | atrybuty informacji, informacja, jakość, kryteria oceny wartości i wiarygodności informacji, wartość, wiarygodność | pl |
dc.title | Wartość i wiarygodność informacji | pl |
dc.title.alternative | The value and credibility of information. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |