Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wampirzyce i wilkołaki. Figury kobiecych potworów w horrorze filmowym
Vampires and werewolves. Female monsters in horror film
kobiecość, potworność, wampir, wilkołak, horror
femininity, monstrosity, vampire, werewolf, horror
Praca podejmuje problem kobiecych potworów, a w szczególności wampirzyc i wilkołaków w kinematografii, odczytania ich w świetle teorii filmowych i feministycznych takich badaczek jak Laura Mulvey, Barbara Creed oraz Rosi Braidotti, a także osadzając figury potworów i kobiet w kontekście ich wcześniejszych przedstawień w kulturze, wierzeniach, literaturze i filmie. Celem było wskazanie na czynniki konstytuujące kobiecą potworność i formę jej przedstawienia w horrorze. W pracy, oprócz przywołania wcześniejszych przykładów literackich i filmowych, analizie zostały podane dwa współczesne filmy, których główna bohaterka jest wampirzycą, jak w "O dziewczynie, która wraca sama nocą do domu" Any Lily Amirpour lub wilkołakiem, jak w "Zdjęciach Ginger" Johna Fawcetta. Pomimo różnego podejścia do tematu, analizowane filmy są ciekawym głosem w dyskusji na temat kobiecej potworności. Porównanie obu tych bohaterek oraz innych postaci mieszczących się w tej kategorii wyraźnie wskazuje na połączenie potworności kobiety z jej seksualnością, cielesnością, wiążącą się także z menstruacją oraz z kobiecym gniewem, mocą sprawczą i autonomią.
This work addresses the portrayal of female monsters, specifically female vampires and werewolves, in cinematography. It examines these figures through the lens of film and feminist theories proposed by scholars such as Laura Mulvey, Barbara Creed, and Rosi Braidotti, among others. Additionally, it situates female monsters within cultural contexts, including literature, and film, to identify the distinct factors that constitute female monstrosity and shape its representation in horror. The study presents an overview of early instances in literature and film, followed by an analysis of two contemporary examples: Ana Lily Amirpour's "A Girl Walks Home Alone at Night", featuring a female vampire, and John Fawcett's "Ginger Snaps", featuring a female werewolf. Despite differing approaches, these films contribute significantly to the discourse on female monstrosity. The comparison of these heroines and other characters highlights the connection between the depicted monstrosity and themes of female sexuality and corporeality, further linked to menstruation, women's anger, autonomy, and driving force.
| dc.abstract.en | This work addresses the portrayal of female monsters, specifically female vampires and werewolves, in cinematography. It examines these figures through the lens of film and feminist theories proposed by scholars such as Laura Mulvey, Barbara Creed, and Rosi Braidotti, among others. Additionally, it situates female monsters within cultural contexts, including literature, and film, to identify the distinct factors that constitute female monstrosity and shape its representation in horror. The study presents an overview of early instances in literature and film, followed by an analysis of two contemporary examples: Ana Lily Amirpour's "A Girl Walks Home Alone at Night", featuring a female vampire, and John Fawcett's "Ginger Snaps", featuring a female werewolf. Despite differing approaches, these films contribute significantly to the discourse on female monstrosity. The comparison of these heroines and other characters highlights the connection between the depicted monstrosity and themes of female sexuality and corporeality, further linked to menstruation, women's anger, autonomy, and driving force. | pl |
| dc.abstract.pl | Praca podejmuje problem kobiecych potworów, a w szczególności wampirzyc i wilkołaków w kinematografii, odczytania ich w świetle teorii filmowych i feministycznych takich badaczek jak Laura Mulvey, Barbara Creed oraz Rosi Braidotti, a także osadzając figury potworów i kobiet w kontekście ich wcześniejszych przedstawień w kulturze, wierzeniach, literaturze i filmie. Celem było wskazanie na czynniki konstytuujące kobiecą potworność i formę jej przedstawienia w horrorze. W pracy, oprócz przywołania wcześniejszych przykładów literackich i filmowych, analizie zostały podane dwa współczesne filmy, których główna bohaterka jest wampirzycą, jak w "O dziewczynie, która wraca sama nocą do domu" Any Lily Amirpour lub wilkołakiem, jak w "Zdjęciach Ginger" Johna Fawcetta. Pomimo różnego podejścia do tematu, analizowane filmy są ciekawym głosem w dyskusji na temat kobiecej potworności. Porównanie obu tych bohaterek oraz innych postaci mieszczących się w tej kategorii wyraźnie wskazuje na połączenie potworności kobiety z jej seksualnością, cielesnością, wiążącą się także z menstruacją oraz z kobiecym gniewem, mocą sprawczą i autonomią. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
| dc.contributor.author | Osyda, Zuzanna - USOS304304 | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
| dc.date.accessioned | 2024-06-28T00:22:22Z | |
| dc.date.available | 2024-06-28T00:22:22Z | |
| dc.date.submitted | 2024-06-27 | pl |
| dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-173968-304304 | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362207 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | femininity, monstrosity, vampire, werewolf, horror | pl |
| dc.subject.pl | kobiecość, potworność, wampir, wilkołak, horror | pl |
| dc.title | Wampirzyce i wilkołaki. Figury kobiecych potworów w horrorze filmowym | pl |
| dc.title.alternative | Vampires and werewolves. Female monsters in horror film | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |