Wampirzyce i wilkołaki. Figury kobiecych potworów w horrorze filmowym

licenciate
dc.abstract.enThis work addresses the portrayal of female monsters, specifically female vampires and werewolves, in cinematography. It examines these figures through the lens of film and feminist theories proposed by scholars such as Laura Mulvey, Barbara Creed, and Rosi Braidotti, among others. Additionally, it situates female monsters within cultural contexts, including literature, and film, to identify the distinct factors that constitute female monstrosity and shape its representation in horror. The study presents an overview of early instances in literature and film, followed by an analysis of two contemporary examples: Ana Lily Amirpour's "A Girl Walks Home Alone at Night", featuring a female vampire, and John Fawcett's "Ginger Snaps", featuring a female werewolf. Despite differing approaches, these films contribute significantly to the discourse on female monstrosity. The comparison of these heroines and other characters highlights the connection between the depicted monstrosity and themes of female sexuality and corporeality, further linked to menstruation, women's anger, autonomy, and driving force.pl
dc.abstract.plPraca podejmuje problem kobiecych potworów, a w szczególności wampirzyc i wilkołaków w kinematografii, odczytania ich w świetle teorii filmowych i feministycznych takich badaczek jak Laura Mulvey, Barbara Creed oraz Rosi Braidotti, a także osadzając figury potworów i kobiet w kontekście ich wcześniejszych przedstawień w kulturze, wierzeniach, literaturze i filmie. Celem było wskazanie na czynniki konstytuujące kobiecą potworność i formę jej przedstawienia w horrorze. W pracy, oprócz przywołania wcześniejszych przykładów literackich i filmowych, analizie zostały podane dwa współczesne filmy, których główna bohaterka jest wampirzycą, jak w "O dziewczynie, która wraca sama nocą do domu" Any Lily Amirpour lub wilkołakiem, jak w "Zdjęciach Ginger" Johna Fawcetta. Pomimo różnego podejścia do tematu, analizowane filmy są ciekawym głosem w dyskusji na temat kobiecej potworności. Porównanie obu tych bohaterek oraz innych postaci mieszczących się w tej kategorii wyraźnie wskazuje na połączenie potworności kobiety z jej seksualnością, cielesnością, wiążącą się także z menstruacją oraz z kobiecym gniewem, mocą sprawczą i autonomią.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorOsyda, Zuzanna - USOS304304 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.date.accessioned2024-06-28T00:22:22Z
dc.date.available2024-06-28T00:22:22Z
dc.date.submitted2024-06-27pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-173968-304304pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362207
dc.languagepolpl
dc.subject.enfemininity, monstrosity, vampire, werewolf, horrorpl
dc.subject.plkobiecość, potworność, wampir, wilkołak, horrorpl
dc.titleWampirzyce i wilkołaki. Figury kobiecych potworów w horrorze filmowympl
dc.title.alternativeVampires and werewolves. Female monsters in horror filmpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work addresses the portrayal of female monsters, specifically female vampires and werewolves, in cinematography. It examines these figures through the lens of film and feminist theories proposed by scholars such as Laura Mulvey, Barbara Creed, and Rosi Braidotti, among others. Additionally, it situates female monsters within cultural contexts, including literature, and film, to identify the distinct factors that constitute female monstrosity and shape its representation in horror. The study presents an overview of early instances in literature and film, followed by an analysis of two contemporary examples: Ana Lily Amirpour's "A Girl Walks Home Alone at Night", featuring a female vampire, and John Fawcett's "Ginger Snaps", featuring a female werewolf. Despite differing approaches, these films contribute significantly to the discourse on female monstrosity. The comparison of these heroines and other characters highlights the connection between the depicted monstrosity and themes of female sexuality and corporeality, further linked to menstruation, women's anger, autonomy, and driving force.
dc.abstract.plpl
Praca podejmuje problem kobiecych potworów, a w szczególności wampirzyc i wilkołaków w kinematografii, odczytania ich w świetle teorii filmowych i feministycznych takich badaczek jak Laura Mulvey, Barbara Creed oraz Rosi Braidotti, a także osadzając figury potworów i kobiet w kontekście ich wcześniejszych przedstawień w kulturze, wierzeniach, literaturze i filmie. Celem było wskazanie na czynniki konstytuujące kobiecą potworność i formę jej przedstawienia w horrorze. W pracy, oprócz przywołania wcześniejszych przykładów literackich i filmowych, analizie zostały podane dwa współczesne filmy, których główna bohaterka jest wampirzycą, jak w "O dziewczynie, która wraca sama nocą do domu" Any Lily Amirpour lub wilkołakiem, jak w "Zdjęciach Ginger" Johna Fawcetta. Pomimo różnego podejścia do tematu, analizowane filmy są ciekawym głosem w dyskusji na temat kobiecej potworności. Porównanie obu tych bohaterek oraz innych postaci mieszczących się w tej kategorii wyraźnie wskazuje na połączenie potworności kobiety z jej seksualnością, cielesnością, wiążącą się także z menstruacją oraz z kobiecym gniewem, mocą sprawczą i autonomią.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Osyda, Zuzanna - USOS304304
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.date.accessioned
2024-06-28T00:22:22Z
dc.date.available
2024-06-28T00:22:22Z
dc.date.submittedpl
2024-06-27
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-173968-304304
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362207
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
femininity, monstrosity, vampire, werewolf, horror
dc.subject.plpl
kobiecość, potworność, wampir, wilkołak, horror
dc.titlepl
Wampirzyce i wilkołaki. Figury kobiecych potworów w horrorze filmowym
dc.title.alternativepl
Vampires and werewolves. Female monsters in horror film
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
48
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
10
Lodz
4
Poznan
3
Wroclaw
3
Exmouth
2
Gdansk
2
Brodnica
1
Myślenice
1
Rome
1

No access

No Thumbnail Available