O granicach kreacji we współczesnym reportażu i dokumencie telewizyjnym

2013
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T20:04:43Z
dc.abstract.enThe author considers the relation between the allowed and not-allowed creation in television documentary forms and asks the question about their boundaries. She provides not only some examples of programmes in which journalistic provocation and reconstruction of facts were used, but also those made in a traditional way. She points out the fact that the boundaries of creation in traditional feature programmes and television documentaries are little-known. She takes into consideration the question to what degree the process of preparation of facts for television narration influences the reported reality. American television producers say that “Life is a bad television”. How to bring this statement together with the rules of non-fiction formats?pl
dc.abstract.plAutorka zastanawia się nad tym, gdzie przebiegają granice pomiędzy dozwoloną i niedozwoloną kreacją w telewizyjnych formach dokumentalnych. Przytacza nie tyko przykłady realizacji reportaży wykorzystujących prowokację dziennikarską i rekonstrukcję faktów. Koncentruje się na materiałach, które powstały przy wykorzystaniu klasycznych form realizacji. Zwraca uwagę, że niewiele wiadomo o tym, jak wyglądają granice kreacji w standardowym reportażu czy dokumencie telewizyjnym. W jakim stopniu proces przystosowywania wydarzeń do narracji telewizyjnej wpływa na relacjonowaną rzeczywistość. „Życie jest złą telewizją” – mówią amerykańscy producenci. Jak to stwierdzenie pogodzić z zasadami, którymi rządzą się formaty non-fiction?pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorWawer, Monika - 162152 pl
dc.date.accession2019-02-20pl
dc.date.accessioned2014-09-17T07:20:47Z
dc.date.available2014-09-17T07:20:47Z
dc.date.issued2013pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.number4 (216)pl
dc.description.physical495-508pl
dc.description.publication1pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume56pl
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.13.026.1545pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.projectROD UJ / Ppl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/944
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2013/4_(216)/art/2227/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.entelevision documentarypl
dc.subject.enhidden camerapl
dc.subject.enreconstructionpl
dc.subject.enlimits of creationpl
dc.subject.enjournalism ethicspl
dc.subject.pldokument telewizyjnypl
dc.subject.plreportaż telewizyjnypl
dc.subject.plprowokacjapl
dc.subject.plinscenizacjapl
dc.subject.plrekonstrukcjapl
dc.subject.plgranice kreacjipl
dc.subject.pletyka dziennikarskapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleO granicach kreacji we współczesnym reportażu i dokumencie telewizyjnympl
dc.title.alternativeOn the limits of creation in contemporary feature programmes and television documentariespl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T20:04:43Z
dc.abstract.enpl
The author considers the relation between the allowed and not-allowed creation in television documentary forms and asks the question about their boundaries. She provides not only some examples of programmes in which journalistic provocation and reconstruction of facts were used, but also those made in a traditional way. She points out the fact that the boundaries of creation in traditional feature programmes and television documentaries are little-known. She takes into consideration the question to what degree the process of preparation of facts for television narration influences the reported reality. American television producers say that “Life is a bad television”. How to bring this statement together with the rules of non-fiction formats?
dc.abstract.plpl
Autorka zastanawia się nad tym, gdzie przebiegają granice pomiędzy dozwoloną i niedozwoloną kreacją w telewizyjnych formach dokumentalnych. Przytacza nie tyko przykłady realizacji reportaży wykorzystujących prowokację dziennikarską i rekonstrukcję faktów. Koncentruje się na materiałach, które powstały przy wykorzystaniu klasycznych form realizacji. Zwraca uwagę, że niewiele wiadomo o tym, jak wyglądają granice kreacji w standardowym reportażu czy dokumencie telewizyjnym. W jakim stopniu proces przystosowywania wydarzeń do narracji telewizyjnej wpływa na relacjonowaną rzeczywistość. „Życie jest złą telewizją” – mówią amerykańscy producenci. Jak to stwierdzenie pogodzić z zasadami, którymi rządzą się formaty non-fiction?
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Wawer, Monika - 162152
dc.date.accessionpl
2019-02-20
dc.date.accessioned
2014-09-17T07:20:47Z
dc.date.available
2014-09-17T07:20:47Z
dc.date.issuedpl
2013
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.numberpl
4 (216)
dc.description.physicalpl
495-508
dc.description.publicationpl
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
56
dc.identifier.doipl
10.4467/2299-6362PZ.13.026.1545
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / P
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/944
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2013/4_(216)/art/2227/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
television documentary
dc.subject.enpl
hidden camera
dc.subject.enpl
reconstruction
dc.subject.enpl
limits of creation
dc.subject.enpl
journalism ethics
dc.subject.plpl
dokument telewizyjny
dc.subject.plpl
reportaż telewizyjny
dc.subject.plpl
prowokacja
dc.subject.plpl
inscenizacja
dc.subject.plpl
rekonstrukcja
dc.subject.plpl
granice kreacji
dc.subject.plpl
etyka dziennikarska
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
O granicach kreacji we współczesnym reportażu i dokumencie telewizyjnym
dc.title.alternativepl
On the limits of creation in contemporary feature programmes and television documentaries
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
30
Views per month
Views per city
Melno
4
Krakow
3
Philadelphia
3
Rybnik
2
Wroclaw
2
Chandler
1
Dublin
1
Kyiv
1
Lodz
1
Wisznia Mala
1
Downloads
wawer_o_granicach_kreacji_we_wspolczesnym_reportazu_2013.odt
13
wawer_o_granicach_kreacji_we_wspolczesnym_reportazu_2013.pdf
5