Związki pomiędzy tremą i strategiami radzenia sobie a symptomami wypalenia zawodowego u studentów Akademii Muzycznych

master
dc.abstract.enThe main aim of this study was to discover the existance of relationships between stage fright, coping strategies and symptoms of burnout among students of Music Academies. Ninety nine people took part in the research. The study was created on the base of three modified questionnaires: Public Speaking Anxiety Questionnaire (GFER), Cognitive and Behavioural Strategies in Performance Anxiety (SSMW) and Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). Burnout was operationalized as depersonalisation and exhaustion. The statistical analysis showed that: the higher the level of the stage fright, the higher the level of the burnout and the lower the level of the stage fright, the lower the level of the burnout - emotional and physiological reactions correlate positively with both exhaustion and disengagement, worryingcorrelates positively with exhaustion; stage fright, coping strategies and burnout have an impact on one another; adaptive coping strategies have a negative relationship with the level of stage fright and symptoms of burnout and maladaptive coping strategies have a positive relationship with the level of stage fright and symptoms of burnout - only underestimating did not show any statistically significant relationships with burnout. The level of stage fright among students of Music Academies is average. Vocalists use adaptive coping strategies more often than instrumentalists, so that they have lower level of stage fright and burnout (in the dimension of exhaustion). The second field of study intensifies the symptoms of burnout. Students use adaptive coping strategies more often than maladaptive coping strategies; women experience the burnout (in the dimension of exhaustion) more often and stronger than men.pl
dc.abstract.plGłównym celem niniejszej pracy było odkrycie istnienia związków pomiędzy tremą, strategiami radzenia sobie z nią oraz wypaleniem zawodowym na grupie studentów Akademii Muzycznych. W badaniu wzięło udział 99 osób. Zostało ono stworzone na bazie trzech zmodyfikowanych kwestionariuszy: Kwestionariusz lęku przed wystąpieniami publicznymi (GFER), Skala samopoczucia muzyka przed występem (SSMW) oraz Oldenburski kwestionariusz wypalenia zawodowego (OLBI). Wypalenie zawodowe zostało zoperacjonalizowane jako wyczerpanie i brak zaangażowania. Na podstawie przeprowadzonych analiz statystycznych można stwierdzić, iż: im wyższy poziom tremy, tym wyższy poziom wypalenia oraz im niższy poziom tremy, tym niższy poziom wypalenia - reakcje emocjonalne i fizjologiczne korelują pozytywnie zarówno z wyczerpaniem, jak i z brakiem zaangażowania, zamartwianie się koreluje pozytywnie z wyczerpaniem; trema, strategie radzenia sobie z nią oraz wypalenie zawodowe wpływają na siebie nawzajem; adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą wykazują negatywny związek z poziomem tremy oraz symptomami wypalenia zawodowego, a dezadaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą wykazują pozytywny związek z poziomem tremy oraz wypalenia zawodowego – jedynie bagatelizowanie nie wykazało istotnych statystycznie związków z wypaleniem zawodowym. Poziom tremy u osób uczących się na Akademii Muzycznej jest przeciętny. Wokaliści stosują adaptacyjne sposoby radzenia sobie z tremą częściej niż instrumentaliści, dlatego mają niższy poziom tremy oraz wypalenia zawodowego (w wymiarze wyczerpania). Studiowanie drugiego kierunku nasila intensywność symptomów wypalenia zawodowego. Studenci Akademii Muzycznej częściej stosują adaptacyjne niż nieadaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą; kobiety doświadczają wypalenia (w wymiarze wyczerpania) częściej i silniej, niż mężczyźni.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.authorMordarska, Zofiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.reviewerKlimas-Kuchta, Ewapl
dc.date.accessioned2022-07-13T21:46:56Z
dc.date.available2022-07-13T21:46:56Z
dc.date.submitted2022-07-13pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-156888-248927pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296743
dc.languagepolpl
dc.subject.enStage-fright, coping strategies, burnout, classical musicians, studentspl
dc.subject.plTrema, strategie radzenia sobie z tremą, wypalenie zawodowe, muzycy klasyczni, studencipl
dc.titleZwiązki pomiędzy tremą i strategiami radzenia sobie a symptomami wypalenia zawodowego u studentów Akademii Muzycznychpl
dc.title.alternativeRelationships between stage fright, coping strategies and symptoms of burnout among students of Music Academiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this study was to discover the existance of relationships between stage fright, coping strategies and symptoms of burnout among students of Music Academies. Ninety nine people took part in the research. The study was created on the base of three modified questionnaires: Public Speaking Anxiety Questionnaire (GFER), Cognitive and Behavioural Strategies in Performance Anxiety (SSMW) and Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). Burnout was operationalized as depersonalisation and exhaustion. The statistical analysis showed that: the higher the level of the stage fright, the higher the level of the burnout and the lower the level of the stage fright, the lower the level of the burnout - emotional and physiological reactions correlate positively with both exhaustion and disengagement, worryingcorrelates positively with exhaustion; stage fright, coping strategies and burnout have an impact on one another; adaptive coping strategies have a negative relationship with the level of stage fright and symptoms of burnout and maladaptive coping strategies have a positive relationship with the level of stage fright and symptoms of burnout - only underestimating did not show any statistically significant relationships with burnout. The level of stage fright among students of Music Academies is average. Vocalists use adaptive coping strategies more often than instrumentalists, so that they have lower level of stage fright and burnout (in the dimension of exhaustion). The second field of study intensifies the symptoms of burnout. Students use adaptive coping strategies more often than maladaptive coping strategies; women experience the burnout (in the dimension of exhaustion) more often and stronger than men.
dc.abstract.plpl
Głównym celem niniejszej pracy było odkrycie istnienia związków pomiędzy tremą, strategiami radzenia sobie z nią oraz wypaleniem zawodowym na grupie studentów Akademii Muzycznych. W badaniu wzięło udział 99 osób. Zostało ono stworzone na bazie trzech zmodyfikowanych kwestionariuszy: Kwestionariusz lęku przed wystąpieniami publicznymi (GFER), Skala samopoczucia muzyka przed występem (SSMW) oraz Oldenburski kwestionariusz wypalenia zawodowego (OLBI). Wypalenie zawodowe zostało zoperacjonalizowane jako wyczerpanie i brak zaangażowania. Na podstawie przeprowadzonych analiz statystycznych można stwierdzić, iż: im wyższy poziom tremy, tym wyższy poziom wypalenia oraz im niższy poziom tremy, tym niższy poziom wypalenia - reakcje emocjonalne i fizjologiczne korelują pozytywnie zarówno z wyczerpaniem, jak i z brakiem zaangażowania, zamartwianie się koreluje pozytywnie z wyczerpaniem; trema, strategie radzenia sobie z nią oraz wypalenie zawodowe wpływają na siebie nawzajem; adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą wykazują negatywny związek z poziomem tremy oraz symptomami wypalenia zawodowego, a dezadaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą wykazują pozytywny związek z poziomem tremy oraz wypalenia zawodowego – jedynie bagatelizowanie nie wykazało istotnych statystycznie związków z wypaleniem zawodowym. Poziom tremy u osób uczących się na Akademii Muzycznej jest przeciętny. Wokaliści stosują adaptacyjne sposoby radzenia sobie z tremą częściej niż instrumentaliści, dlatego mają niższy poziom tremy oraz wypalenia zawodowego (w wymiarze wyczerpania). Studiowanie drugiego kierunku nasila intensywność symptomów wypalenia zawodowego. Studenci Akademii Muzycznej częściej stosują adaptacyjne niż nieadaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą; kobiety doświadczają wypalenia (w wymiarze wyczerpania) częściej i silniej, niż mężczyźni.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.authorpl
Mordarska, Zofia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.reviewerpl
Klimas-Kuchta, Ewa
dc.date.accessioned
2022-07-13T21:46:56Z
dc.date.available
2022-07-13T21:46:56Z
dc.date.submittedpl
2022-07-13
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-156888-248927
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296743
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Stage-fright, coping strategies, burnout, classical musicians, students
dc.subject.plpl
Trema, strategie radzenia sobie z tremą, wypalenie zawodowe, muzycy klasyczni, studenci
dc.titlepl
Związki pomiędzy tremą i strategiami radzenia sobie a symptomami wypalenia zawodowego u studentów Akademii Muzycznych
dc.title.alternativepl
Relationships between stage fright, coping strategies and symptoms of burnout among students of Music Academies
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
74
Views per month
Views per city
Warsaw
21
Wroclaw
14
Krakow
13
Gdansk
3
Gdynia
3
Bialystok
2
Cloppenburg
2
Egiertowo
2
Lodz
2
Poznan
2

No access

No Thumbnail Available
Collections