Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ukraina w życiu i twórczości Mikołaja Gogola
Ukraine in the life and the works of Nikolai Gogol
Mikołaj Gogol, Ukraina, Rosja, tożsamość, kultura
Nikolai Gogol, Ukraine, Russia, identity, culture
Poniższa praca jest próbą nakreślenia monografii, analizą wczesnej twórczości i warsztatu Mikołaja Gogola, z pochodzenia Ukraińca na stałe związanego jednak z Roją i wpisywanego zazwyczaj jedynie do kanonu rosyjskiej literatury i kultury – jednego z najwybitniejszych na świecie pisarzy satyryków i przedstawicieli krytycznego realizmu.Celem owej pracy jest ukazanie Mikołaja Gogola jako twórcy wyjątkowego, który znajdował się w przestrzeni pomiędzy rzeczywistością szarą, w jakiej przyszło mu żyć i własną wyobraźnią, ale również w przestrzeni między Ukraina i Rosją, twórcy który na zawsze będzie przynależał do kręgu rosyjskiej literatury a jednocześnie będzie znamienitym przedstawicielem ukraińskiej kultury Znalazło to swoje odzwierciedlenie w strukturze pracy, na którą złożyły się trzy rozdziały, stanowiące ciągłość myślową wywodu.Rozdział pierwszy, wprowadzający stanowi zestawienie dotychczasowego stanu badań i poglądów charakterystycznych dla poszczególnych nurtów w gogoloznawstwie z czego oczywiście wiodącymi były i są do tej pory: gogoloznawstwo rosyjskie i ukraińskie. Jednak dla bardziej obiektywnego osadu sytuacji zostały przedstawione również poglądy i twierdzenia stosowne dla gogoloznawstwa amerykańskiego i radzieckiego oraz w ograniczonym zakresie polskiego.Studia dotyczące zasadniczego pytania o narodowość pisarza zapoczątkowane zostały już w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku jednak od czasu dwusetnej rocznicy urodzenia pisarza nabrały na sile, jest więc to temat niezwykle aktualny.Rozdział drugi ukazuje z kolei losy artysty od momentu narodzin w świetle badań nad tożsamością człowieka. Tożsamość bowiem jest częścią osobowości. Jest pewnym poczuciem siebie, swojej odrębności od innych. Dotyczy granic między osobistym ja a otaczającym światem. Jest również historycznym postrzeganiem siebie tzn. tego, że istnieje się w określonym czasie oraz jest poczuciem autorstwa swoich działań i poglądów.Poczucie odrębności tworzy się w ciągu początkowego rozwoju człowieka, dlatego w oparciu różnorakie teorie i twierdzenia dotyczące tożsamości osobowej, religijnej, narodowej, jednak przede wszystkim koncepcję Erika Eriksona, zakorzenioną oczywiście w psychologii lecz przeniesioną na grunt kultury w rozdziale tym, przedstawiony został cały szereg czynników jakie wpłynęły na rozwój tożsamości pisarza. Rozdział trzeci podobnie jak czwarty jest w zasadniczej części analizą poszczególnych dzieł, początkowego etapu twórczości Mikołaja Gogola. W rozdziale zostały wyszczególnione najważniejsze aspekty z historii Ukrainy i refleksji filozoficznej nad jej sensem na których od najwcześniejszych lat skupiało się zainteresowanie pisarza. Ze względu na pokrewieństwo tematyczne w rozdziale tym znalazła się charakterystyczna sztuka onomastyczna Gogola.Rozdział czwarty i zarazem zamykający pracę skupia się głównie na inspiracjach Mikołaja Gogola folklorem ukraińskim a co za tym idzie ukraińska demonologią. Przy pomocy pojęcia archetypu, zaczerpniętego bezpośrednio z psychoanalizy Junga, możliwe było przedstawienie w owym rozdziale badań poświęconych folklorystycznym i literackim archetypom w poetyce Mikołaja Gogola, na wzór badań przeprowadzonych przez Mieletińskiego, który twierdziła iż twórczość Gogola jest niezwykle bogata w archetypowe motywy i wchodzące w ich skład folklorystyczne elementy W tym rozdziale również poruszony został problem ukrainizmów i zabiegu celowej stylizacji jakiej dokonywał Gogol w obrębie języka aby jego dzieła nabrały lokalnego kolorytu i komicznego charakteru. Pytanie o ukrainizmy i elementy ukraińskiego języka w twórczości Gogola jest jednym z ważniejszych w analizie twórczości pisarza. Istotność problemu jest oczywista zważywszy na fakt, iż Gogol był pisarzem dwujęzycznym w rozumieniu rosyjsko- ukraińskiej dwujęzyczności.W pracy wykorzystana została metoda historyczno- literacka, która sprawdza się najlepiej w analizie dzieł literackich, przy uwzględnieniu realiów historycznych.
The following work is an attempt to draw the monograph, with analysis of the early artistic work and the workshop of Mikołaj Gogol, from the origin of the Ukrainian permanently however tied up from are fantasizing and written down usually only in the canon of Russian literature and the culture - one from most outstanding in the world of writers of satirists and representatives of the critical realism.Portraying Mikołaj Gogol as the exceptional author which was in a space between grey reality, is a purpose of that work he happened to live in which and with own imagination, but also in the space between Ukraine and with Russia, for the author which forever will be he belonged to the range of Russian literature and at the same time will be an eminent representative of the Ukrainian culture this one's being reflected in the structure of the work which three chapters made up, constituting the mental continuity of the disquisition found.The first, leading chapter constitutes comparing the current state of examinations and views characteristic of individual currents in gogoloznawstwie what of course were leading from and are so far: gogoloznawstwo Russian and Ukrainian. However for the more objective deposit of the situation described also views and appropriate statements stayed for gogoloznawstwa American and Soviet and in the reduced scope Polish.The studies concerning the fundamental question about the nationality of the writer were initiated already in twentieth and thirtieth years of the 20th century however since the time they picked up the two hundredth anniversary of giving birth to the writer on power, so it is unusually topical subject.The chapter two is portraying fates of the artist next from the moment of the birth in the light of the research on the identity of the man. Because the identity is a part of the personality. He is sure feeling oneself, of one's separatness than other. He is regarding border between personal I and with surrounding world.He is also historical perceiving oneself i.e. the fact that they exist in the stated time as well as is with feeling the authorship of it action and views.Feeling the separatness is formed within of initial development of the man, therefore in the support different theories and the statements concerning the personal, religious, national identity, however above all concept of Erik Eriksona, rooted of course at the psychology department but transferred to land of the culture in this chapter, the entire sequence of factors which affected the development of the identity of the writer was described.Chapter three similarly how is fourth in the component with analysis of individual work, of initial stage of the works of Mikołaj Gogol. Specified important aspects stayed in the chapter from stories of Ukraine and philosophical reflection over her meaning on which for early years the interest of the writer focussed. On account of the thematic blood relationship a characteristic onomastic art of Gogol was in this partition.The chapter fourth and all at the same time closing the work is focusing mainly on inspiration of Mikołaj Gogol with Ukrainian folklore and consequently Ukrainian with demonology. With the help of comprehending the archetype, taken directly from the psychoanalysis of Jung, describing in that chapter of examinations devoted to folk and literary archetypes in the poetics of Mikołaj Gogol, similar to examinations conducted by Mieletiński was possible, which claimed that the works of Gogol was unusually rich in archetypal motives and folk elements entering their composition.In this chapter a problem was also brought up ukrainizmów and of treatment of the intentional style Gogol made which within the tongue so that his work gains local colours and comical character. Question about ukrainizmy and elements of the Ukrainian tongue in the works of Gogol is one from more important in analysis of the works of the writer.
dc.abstract.en | The following work is an attempt to draw the monograph, with analysis of the early artistic work and the workshop of Mikołaj Gogol, from the origin of the Ukrainian permanently however tied up from are fantasizing and written down usually only in the canon of Russian literature and the culture - one from most outstanding in the world of writers of satirists and representatives of the critical realism.Portraying Mikołaj Gogol as the exceptional author which was in a space between grey reality, is a purpose of that work he happened to live in which and with own imagination, but also in the space between Ukraine and with Russia, for the author which forever will be he belonged to the range of Russian literature and at the same time will be an eminent representative of the Ukrainian culture this one's being reflected in the structure of the work which three chapters made up, constituting the mental continuity of the disquisition found.The first, leading chapter constitutes comparing the current state of examinations and views characteristic of individual currents in gogoloznawstwie what of course were leading from and are so far: gogoloznawstwo Russian and Ukrainian. However for the more objective deposit of the situation described also views and appropriate statements stayed for gogoloznawstwa American and Soviet and in the reduced scope Polish.The studies concerning the fundamental question about the nationality of the writer were initiated already in twentieth and thirtieth years of the 20th century however since the time they picked up the two hundredth anniversary of giving birth to the writer on power, so it is unusually topical subject.The chapter two is portraying fates of the artist next from the moment of the birth in the light of the research on the identity of the man. Because the identity is a part of the personality. He is sure feeling oneself, of one's separatness than other. He is regarding border between personal I and with surrounding world.He is also historical perceiving oneself i.e. the fact that they exist in the stated time as well as is with feeling the authorship of it action and views.Feeling the separatness is formed within of initial development of the man, therefore in the support different theories and the statements concerning the personal, religious, national identity, however above all concept of Erik Eriksona, rooted of course at the psychology department but transferred to land of the culture in this chapter, the entire sequence of factors which affected the development of the identity of the writer was described.Chapter three similarly how is fourth in the component with analysis of individual work, of initial stage of the works of Mikołaj Gogol. Specified important aspects stayed in the chapter from stories of Ukraine and philosophical reflection over her meaning on which for early years the interest of the writer focussed. On account of the thematic blood relationship a characteristic onomastic art of Gogol was in this partition.The chapter fourth and all at the same time closing the work is focusing mainly on inspiration of Mikołaj Gogol with Ukrainian folklore and consequently Ukrainian with demonology. With the help of comprehending the archetype, taken directly from the psychoanalysis of Jung, describing in that chapter of examinations devoted to folk and literary archetypes in the poetics of Mikołaj Gogol, similar to examinations conducted by Mieletiński was possible, which claimed that the works of Gogol was unusually rich in archetypal motives and folk elements entering their composition.In this chapter a problem was also brought up ukrainizmów and of treatment of the intentional style Gogol made which within the tongue so that his work gains local colours and comical character. Question about ukrainizmy and elements of the Ukrainian tongue in the works of Gogol is one from more important in analysis of the works of the writer. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca jest próbą nakreślenia monografii, analizą wczesnej twórczości i warsztatu Mikołaja Gogola, z pochodzenia Ukraińca na stałe związanego jednak z Roją i wpisywanego zazwyczaj jedynie do kanonu rosyjskiej literatury i kultury – jednego z najwybitniejszych na świecie pisarzy satyryków i przedstawicieli krytycznego realizmu.Celem owej pracy jest ukazanie Mikołaja Gogola jako twórcy wyjątkowego, który znajdował się w przestrzeni pomiędzy rzeczywistością szarą, w jakiej przyszło mu żyć i własną wyobraźnią, ale również w przestrzeni między Ukraina i Rosją, twórcy który na zawsze będzie przynależał do kręgu rosyjskiej literatury a jednocześnie będzie znamienitym przedstawicielem ukraińskiej kultury Znalazło to swoje odzwierciedlenie w strukturze pracy, na którą złożyły się trzy rozdziały, stanowiące ciągłość myślową wywodu.Rozdział pierwszy, wprowadzający stanowi zestawienie dotychczasowego stanu badań i poglądów charakterystycznych dla poszczególnych nurtów w gogoloznawstwie z czego oczywiście wiodącymi były i są do tej pory: gogoloznawstwo rosyjskie i ukraińskie. Jednak dla bardziej obiektywnego osadu sytuacji zostały przedstawione również poglądy i twierdzenia stosowne dla gogoloznawstwa amerykańskiego i radzieckiego oraz w ograniczonym zakresie polskiego.Studia dotyczące zasadniczego pytania o narodowość pisarza zapoczątkowane zostały już w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku jednak od czasu dwusetnej rocznicy urodzenia pisarza nabrały na sile, jest więc to temat niezwykle aktualny.Rozdział drugi ukazuje z kolei losy artysty od momentu narodzin w świetle badań nad tożsamością człowieka. Tożsamość bowiem jest częścią osobowości. Jest pewnym poczuciem siebie, swojej odrębności od innych. Dotyczy granic między osobistym ja a otaczającym światem. Jest również historycznym postrzeganiem siebie tzn. tego, że istnieje się w określonym czasie oraz jest poczuciem autorstwa swoich działań i poglądów.Poczucie odrębności tworzy się w ciągu początkowego rozwoju człowieka, dlatego w oparciu różnorakie teorie i twierdzenia dotyczące tożsamości osobowej, religijnej, narodowej, jednak przede wszystkim koncepcję Erika Eriksona, zakorzenioną oczywiście w psychologii lecz przeniesioną na grunt kultury w rozdziale tym, przedstawiony został cały szereg czynników jakie wpłynęły na rozwój tożsamości pisarza. Rozdział trzeci podobnie jak czwarty jest w zasadniczej części analizą poszczególnych dzieł, początkowego etapu twórczości Mikołaja Gogola. W rozdziale zostały wyszczególnione najważniejsze aspekty z historii Ukrainy i refleksji filozoficznej nad jej sensem na których od najwcześniejszych lat skupiało się zainteresowanie pisarza. Ze względu na pokrewieństwo tematyczne w rozdziale tym znalazła się charakterystyczna sztuka onomastyczna Gogola.Rozdział czwarty i zarazem zamykający pracę skupia się głównie na inspiracjach Mikołaja Gogola folklorem ukraińskim a co za tym idzie ukraińska demonologią. Przy pomocy pojęcia archetypu, zaczerpniętego bezpośrednio z psychoanalizy Junga, możliwe było przedstawienie w owym rozdziale badań poświęconych folklorystycznym i literackim archetypom w poetyce Mikołaja Gogola, na wzór badań przeprowadzonych przez Mieletińskiego, który twierdziła iż twórczość Gogola jest niezwykle bogata w archetypowe motywy i wchodzące w ich skład folklorystyczne elementy W tym rozdziale również poruszony został problem ukrainizmów i zabiegu celowej stylizacji jakiej dokonywał Gogol w obrębie języka aby jego dzieła nabrały lokalnego kolorytu i komicznego charakteru. Pytanie o ukrainizmy i elementy ukraińskiego języka w twórczości Gogola jest jednym z ważniejszych w analizie twórczości pisarza. Istotność problemu jest oczywista zważywszy na fakt, iż Gogol był pisarzem dwujęzycznym w rozumieniu rosyjsko- ukraińskiej dwujęzyczności.W pracy wykorzystana została metoda historyczno- literacka, która sprawdza się najlepiej w analizie dzieł literackich, przy uwzględnieniu realiów historycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Liburska, Lidia - 129955 | pl |
dc.contributor.author | Tobiasz, Zofia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kowalska, Martyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Liburska, Lidia - 129955 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T09:40:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T09:40:16Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | rosjoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-68289-24903 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181629 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Nikolai Gogol, Ukraine, Russia, identity, culture | pl |
dc.subject.pl | Mikołaj Gogol, Ukraina, Rosja, tożsamość, kultura | pl |
dc.title | Ukraina w życiu i twórczości Mikołaja Gogola | pl |
dc.title.alternative | Ukraine in the life and the works of Nikolai Gogol | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |