Autokontrola decyzji administracyjnej

master
dc.abstract.enThe concept of self-control is defined in the study as both narrow and wide. In a broad sense meant by self-monitoring control authority superior court, which was adopted on the initiative of the public authorities over the activities of non-governmental bodies. However, in the strict sense is taken by the control activities with respect to their activities by reviewing a decision rendered as a result of bringing an action for the consideration of these bodies are generally not appropriate. On the basis of those concepts and analysis, in my work I present the concept of self-monitoring as a performance by the authority on the regularity of its operations.This paper presents an analysis of the competence of public authorities to verify the correctness of the findings made by them during the examination of the administrative case and possible correction of the issued decision, without the need for an appeal body. Any right to self-control must be justified on the objectives which it is to implement, while such a system must be designed to provide maximum security interest of the party. Self-monitoring from the beginning of its operation in the Polish administrative procedure elicited a number of problems of interpretation.First, referring to the basic issues in the field of self-monitoring explain the concept of an administrative decision, and to present the legal basis for self-monitoring, and discuss the goals and objectives of self-checking.The next two chapters provide an analysis of the process of self-monitoring. On the basis of the provisions of the administrative procedure, it creates the authority to change or repeal by-instance authority's own, a wrong decision, without having to start proceedings before the appeal body, leading to a settlement of the matter by using the simplest possible means of increasing the efficiency of public administration. On the basis of administrative litigation privilege samokontrolne gives the body the opportunity to re-address a specific issue administrative and, under certain conditions, the re-settlement of the administrative body, the elimination of the legal system of the contested decision. It should be noted, however, that both in administrative proceedings and administrative court, the verification of their decision under self-monitoring should aim to settle the matter in the direction desired by the appellants or complaint. Therefore, the work is the subject of my art. 132 k.p.a. regulating self-monitoring and Articles preliminary decision. 54 § 3 p.s.a. self-regulating final decisions of administrative litigation under running on a complaint.In order to characterize the self-monitoring also referred to the self-regulatory bodies in other proceedings, ie proceedings in matters of social security, dealing with the protection of competition and consumers, as well as in tax proceedings.The main purpose of my work is to analyze the competence of public authorities to carry out self-monitoring and self-checking the relevance of institutions in the Polish legal system, which has been confirmed by surveys.pl
dc.abstract.plPojęcie samokontroli definiowane jest w nauce zarówno w sposób wąski, jak i szeroki. W szerokim znaczeniu poprzez autokontrolę rozumie się kontrolę organu wyższej instancji, podjętą z inicjatywy organu lub strony, nad działalnością jednostek pozarządowych. Natomiast w ścisłym znaczeniu polega na podjęciu przez organ czynności kontrolnych względem własnego działania, poprzez weryfikację wydanej decyzji na skutek wniesienia środków prawnych, do których rozpatrzenia te organa zasadniczo nie są właściwe. Na podstawie przytoczonych pojęć oraz analiz, w mojej pracy przedstawiam pojęcie autokontroli, jako wykonanie przez dany organ kontroli prawidłowości swojego działania.Niniejsza praca zawiera analizę kompetencji organów administracji publicznej do weryfikacji prawidłowości ustaleń dokonanych przez siebie w trakcie rozpatrywania sprawy administracyjnej i ewentualnego skorygowania wydanej decyzji, bez potrzeby angażowania organu odwoławczego. Każde uprawnienie do samokontroli musi być uzasadnione ważnymi celami, które kontrola ta ma realizować, a jednocześnie taka regulacja musi być skonstruowana w sposób maksymalnie zabezpieczający interes strony. Autokontrola od początku swojego funkcjonowania w polskiej procedurze administracyjnej wywoływała liczne problemy interpretacyjne. W pierwszej kolejności odnoszę się do zagadnień podstawowych z zakresu autokontroli wyjaśniam pojęcie decyzji administracyjnej oraz przedstawiam podstawy prawne autokontroli, a także omawiam cele i założenia autokontroli.Kolejne dwa rozdziały zawierają analizę procesu autokontroli. Na gruncie przepisów postępowania administracyjnego stwarza ona organowi możliwość zmiany bądź uchylenia przez organ I instancji własnej, błędnej decyzji, bez potrzeby uruchamiania postępowania przed organem odwoławczym, co prowadzi do załatwienia sprawy przy użyciu możliwie najprostszych środków, zwiększając efektywność działania organów administracji publicznej. Na gruncie postępowania sądowoadministracyjnego uprawnienie samokontrolne daje organowi możliwość ponownego zajęcia się daną sprawą administracyjną i, przy spełnieniu określonych przesłanek, ponownego jej rozstrzygnięcia przez organ administracyjny, wyeliminowania z obrotu prawnego zaskarżonej decyzji. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno w postępowaniu administracyjnym, jak i sądowoadministracyjnym, weryfikacja własnej decyzji w trybie autokontroli powinna zmierzać do załatwienia sprawy w kierunku pożądanym przez strony wnoszące odwołanie lub skargi. W związku z tym, przedmiotem mojej pracy jest art. 132 k.p.a. regulujący autokontrole decyzji nieostatecznych oraz art. 54 § 3 p.s.a. regulujący samokontrolę decyzji ostatecznych w ramach postępowania sądowoadministracyjnego uruchamianego na skutek wniesienia skargi. W celu scharakteryzowania autokontroli odniosłam się również do regulacji instytucji samokontroli w innych postępowaniach tj. postępowaniu w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, postępowania z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, a także w zakresie postępowania podatkowego. Głównym celem mojej pracy jest analiza kompetencji organów administracji publicznej do przeprowadzenia autokontroli, a także ocena zasadności instytucji autokontroli w polskim porządku prawnym, co zostało potwierdzone badaniami statystycznymi.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKnysiak-Sudyka, Hanna - 128939 pl
dc.contributor.authorPałka, Angelikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerKiełkowski, Tadeusz - 128779 pl
dc.contributor.reviewerKnysiak-Sudyka, Hanna - 128939 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T15:45:55Z
dc.date.available2020-07-24T15:45:55Z
dc.date.submitted2013-06-28pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-74425-99335pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187260
dc.languagepolpl
dc.subject.enself-auditing of administrative decision\nadministrative proceedings\nconduct administrative courts\npublic administrationpl
dc.subject.plautokontrola decyzji administracyjnejpostępowanie administracyjnepostępowanie sądowoadministracyjne administracja publicznapl
dc.titleAutokontrola decyzji administracyjnejpl
dc.title.alternativeSelf-monitoring of administrative decisionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The concept of self-control is defined in the study as both narrow and wide. In a broad sense meant by self-monitoring control authority superior court, which was adopted on the initiative of the public authorities over the activities of non-governmental bodies. However, in the strict sense is taken by the control activities with respect to their activities by reviewing a decision rendered as a result of bringing an action for the consideration of these bodies are generally not appropriate. On the basis of those concepts and analysis, in my work I present the concept of self-monitoring as a performance by the authority on the regularity of its operations.This paper presents an analysis of the competence of public authorities to verify the correctness of the findings made by them during the examination of the administrative case and possible correction of the issued decision, without the need for an appeal body. Any right to self-control must be justified on the objectives which it is to implement, while such a system must be designed to provide maximum security interest of the party. Self-monitoring from the beginning of its operation in the Polish administrative procedure elicited a number of problems of interpretation.First, referring to the basic issues in the field of self-monitoring explain the concept of an administrative decision, and to present the legal basis for self-monitoring, and discuss the goals and objectives of self-checking.The next two chapters provide an analysis of the process of self-monitoring. On the basis of the provisions of the administrative procedure, it creates the authority to change or repeal by-instance authority's own, a wrong decision, without having to start proceedings before the appeal body, leading to a settlement of the matter by using the simplest possible means of increasing the efficiency of public administration. On the basis of administrative litigation privilege samokontrolne gives the body the opportunity to re-address a specific issue administrative and, under certain conditions, the re-settlement of the administrative body, the elimination of the legal system of the contested decision. It should be noted, however, that both in administrative proceedings and administrative court, the verification of their decision under self-monitoring should aim to settle the matter in the direction desired by the appellants or complaint. Therefore, the work is the subject of my art. 132 k.p.a. regulating self-monitoring and Articles preliminary decision. 54 § 3 p.s.a. self-regulating final decisions of administrative litigation under running on a complaint.In order to characterize the self-monitoring also referred to the self-regulatory bodies in other proceedings, ie proceedings in matters of social security, dealing with the protection of competition and consumers, as well as in tax proceedings.The main purpose of my work is to analyze the competence of public authorities to carry out self-monitoring and self-checking the relevance of institutions in the Polish legal system, which has been confirmed by surveys.
dc.abstract.plpl
Pojęcie samokontroli definiowane jest w nauce zarówno w sposób wąski, jak i szeroki. W szerokim znaczeniu poprzez autokontrolę rozumie się kontrolę organu wyższej instancji, podjętą z inicjatywy organu lub strony, nad działalnością jednostek pozarządowych. Natomiast w ścisłym znaczeniu polega na podjęciu przez organ czynności kontrolnych względem własnego działania, poprzez weryfikację wydanej decyzji na skutek wniesienia środków prawnych, do których rozpatrzenia te organa zasadniczo nie są właściwe. Na podstawie przytoczonych pojęć oraz analiz, w mojej pracy przedstawiam pojęcie autokontroli, jako wykonanie przez dany organ kontroli prawidłowości swojego działania.Niniejsza praca zawiera analizę kompetencji organów administracji publicznej do weryfikacji prawidłowości ustaleń dokonanych przez siebie w trakcie rozpatrywania sprawy administracyjnej i ewentualnego skorygowania wydanej decyzji, bez potrzeby angażowania organu odwoławczego. Każde uprawnienie do samokontroli musi być uzasadnione ważnymi celami, które kontrola ta ma realizować, a jednocześnie taka regulacja musi być skonstruowana w sposób maksymalnie zabezpieczający interes strony. Autokontrola od początku swojego funkcjonowania w polskiej procedurze administracyjnej wywoływała liczne problemy interpretacyjne. W pierwszej kolejności odnoszę się do zagadnień podstawowych z zakresu autokontroli wyjaśniam pojęcie decyzji administracyjnej oraz przedstawiam podstawy prawne autokontroli, a także omawiam cele i założenia autokontroli.Kolejne dwa rozdziały zawierają analizę procesu autokontroli. Na gruncie przepisów postępowania administracyjnego stwarza ona organowi możliwość zmiany bądź uchylenia przez organ I instancji własnej, błędnej decyzji, bez potrzeby uruchamiania postępowania przed organem odwoławczym, co prowadzi do załatwienia sprawy przy użyciu możliwie najprostszych środków, zwiększając efektywność działania organów administracji publicznej. Na gruncie postępowania sądowoadministracyjnego uprawnienie samokontrolne daje organowi możliwość ponownego zajęcia się daną sprawą administracyjną i, przy spełnieniu określonych przesłanek, ponownego jej rozstrzygnięcia przez organ administracyjny, wyeliminowania z obrotu prawnego zaskarżonej decyzji. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno w postępowaniu administracyjnym, jak i sądowoadministracyjnym, weryfikacja własnej decyzji w trybie autokontroli powinna zmierzać do załatwienia sprawy w kierunku pożądanym przez strony wnoszące odwołanie lub skargi. W związku z tym, przedmiotem mojej pracy jest art. 132 k.p.a. regulujący autokontrole decyzji nieostatecznych oraz art. 54 § 3 p.s.a. regulujący samokontrolę decyzji ostatecznych w ramach postępowania sądowoadministracyjnego uruchamianego na skutek wniesienia skargi. W celu scharakteryzowania autokontroli odniosłam się również do regulacji instytucji samokontroli w innych postępowaniach tj. postępowaniu w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, postępowania z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, a także w zakresie postępowania podatkowego. Głównym celem mojej pracy jest analiza kompetencji organów administracji publicznej do przeprowadzenia autokontroli, a także ocena zasadności instytucji autokontroli w polskim porządku prawnym, co zostało potwierdzone badaniami statystycznymi.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939
dc.contributor.authorpl
Pałka, Angelika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Kiełkowski, Tadeusz - 128779
dc.contributor.reviewerpl
Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939
dc.date.accessioned
2020-07-24T15:45:55Z
dc.date.available
2020-07-24T15:45:55Z
dc.date.submittedpl
2013-06-28
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-74425-99335
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187260
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
self-auditing of administrative decision\nadministrative proceedings\nconduct administrative courts\npublic administration
dc.subject.plpl
autokontrola decyzji administracyjnejpostępowanie administracyjnepostępowanie sądowoadministracyjne administracja publiczna
dc.titlepl
Autokontrola decyzji administracyjnej
dc.title.alternativepl
Self-monitoring of administrative decision
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Wroclaw
4
Krakow
3
Gdansk
2
Warsaw
2
Dublin
1
Gliwice
1
Liptovský Mikuláš
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available