Antyalkoholowa propaganda prowadząca do wprowadzenia 18. Poprawki do Konstytucji – badania jakościowe w oparciu o wybrane materiały wizualne

licenciate
dc.abstract.enThe visual materials are an important point of reference in the analysis of the anti-alcohol propaganda. Introduction of 18th Amendment to the Constitution dominated nature of the years 1920 to 1933, but the main area of discussion, chosen in this bachelor thesis, the nineteenth century and the first two decades of the twentieth century. Understanding the causes of such social trends, discussed in the first chapter because of the issue, eg. social debate about alcohol, arguments of the parties ( "Dry" versus "Wet"), economic, political and social order, anti-alcohol legislaton (led by the Eighteenth Amendment of the Constitution) and organizations fighting to change the law (eg. Antysaloon League), as a consequence of the changes and the effects of national prohibition, the introduction of the Twenty-First Amendment to the Constitution. On the other hand, the second chapter presents the results of work on visual materials of a propaganda that has been organized into six categories, namely: propaganda visual materials related to World War I, propaganda visual materials presented as the reason of degradation of the individual, propaganda visual material of a family, propaganda visual materials showing images of selected characters depicted by the cartoons (saloon keeper, Uncle Sam, John Barneycorn, "the World"), visual propaganda materials directly calling to vote for the anti-alcohol legislation, other propaganda visual materials that illustrate the problem of alcohol in unusual way. Each group has a few embodiments of the drawings in order to show the variety of forms, among others I was focused on leaflets, posters and satirical drawings. If in a given material, there was a text, which was important in the proper interpretation of an example, it has also been covered by the analysis. Stereotypes have been listed, which ruled the society of that time. The fields of greatest interest of grafic designers were pointed. A look at the rhetoric of "Drys" and "Wets" (supporters and opponents of National Prohibition), helped to introduce the cause of the struggle for "sobriety" and to understand contemporary (at that time) ideas and ways of "fighting".pl
dc.abstract.plMateriały wizualne są ważnym punktem odniesienia w analizie antyalkoholowej propagandy. Wprowadzenie 18. Poprawki do Konstytucji zdominowało charakter lat 1920 - 1933, jednakże główny obszar rozważań , obrany w tej pracy licencjackiej, to wiek XIX i pierwsze dwie dekady wieku XX. Zrozumienie przyczyn takich tendencji społecznych, poruszone jest w pierwszych rozdziale za sprawą kwestii tj. społeczna debata na temat alkoholu, argumenty stron ("Susi" kontra "Mokrzy"), porządek gospodarczo-polityczno-społeczny, ustawodawstwo anty-alkoholowe (na czele z Osiemnastą Poprawką do Konstytucji) oraz organizacje walczące o zmianę prawa (np. "Liga Antysaloonowa"), zmiany jako następstwo oraz skutki wprowadzenia narodowej prohibicji, wprowadzenie XXI Poprawki do Konstytucji. Natomiast, drugi rozdział przedstawia wyniki pracy nad materiałami wizualnymi o charakterze propagandowym, które zostały uporządkowane w sześć kategorii, to znaczy: propagandowe materiały wizualne związane z I Wojną Światową, propagandowe materiały wizualne wskazujące jako źródło degradacji jednostki alkohol, propagandowe materiały wizualne o tematyce rodzinnej, propagandowe materiały wizualne ukazujące wybrane wizerunki bohaterów rysunków satyrycznych (Właściciel Szynku, Wujek Sam, John Barneycorn, „Świat”), propagandowe materiały wizualne bezpośrednio nawołujące do oddania głosu na anty-alkoholowe ustawodawstwo, inne propagandowe materiały wizualne, które obrazuję problem alkoholowy nietypowo. Każda grupa rysunków posiada kilka przykładów, aby ukazać różnorodności formy m. in. skupiono się na ulotkach, plakatach, a także rysunkach satyrycznych. Jeżeli, na danym materiale znajdował się tekst, które był istotny w odpowiedniej interpretacji przykładu, także został objęty analizą. Wyszczególniono stereotypy, którymi rządziło się ówczesne społeczeństwo, a także wskazano na pola największego zainteresowania twórców grafik. Przyjrzenie się retoryce Suchych i Mokrych, czyli zwolenników i przeciwników narodowej prohibicji, pozwoliło przedstawić przyczyny walki o "trzeźwość", a także zrozumienie ówczesnych poglądów i sposobów prowadzenia "walki".pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorModrzejewska, Magdalena - 160767 pl
dc.contributor.authorLechwar, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerRybkowski, Radosław - 100834 pl
dc.contributor.reviewerModrzejewska, Magdalena - 160767 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T21:20:23Z
dc.date.available2020-07-26T21:20:23Z
dc.date.submitted2016-07-04pl
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-104645-176754pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211051
dc.languagepolpl
dc.subject.enpropaganda, 18th Amendment to the Constitution, National Prohibition, anty-alcohol legislation, alcohol, alcoholic, Drys, Wets, satirical drawing, fly, poster, USA, American society, sinpl
dc.subject.plpropaganda, 18. Poprawka do Konstytucji, narodowa prohibicja, ustawodawstwo antyalkoholowe, alkohol, alkoholik, Susi, Mokrzy, rysunek satyryczny, ulotka, plakat, USA, społeczeństwo amerykańskie, grzechpl
dc.titleAntyalkoholowa propaganda prowadząca do wprowadzenia 18. Poprawki do Konstytucji – badania jakościowe w oparciu o wybrane materiały wizualnepl
dc.title.alternativeAnti-Alcohol Propaganda Leading to the Introduction of the 18th Amendment to the Constitution - Qualitative Research Based on the Selected Visual Materialspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The visual materials are an important point of reference in the analysis of the anti-alcohol propaganda. Introduction of 18th Amendment to the Constitution dominated nature of the years 1920 to 1933, but the main area of discussion, chosen in this bachelor thesis, the nineteenth century and the first two decades of the twentieth century. Understanding the causes of such social trends, discussed in the first chapter because of the issue, eg. social debate about alcohol, arguments of the parties ( "Dry" versus "Wet"), economic, political and social order, anti-alcohol legislaton (led by the Eighteenth Amendment of the Constitution) and organizations fighting to change the law (eg. Antysaloon League), as a consequence of the changes and the effects of national prohibition, the introduction of the Twenty-First Amendment to the Constitution. On the other hand, the second chapter presents the results of work on visual materials of a propaganda that has been organized into six categories, namely: propaganda visual materials related to World War I, propaganda visual materials presented as the reason of degradation of the individual, propaganda visual material of a family, propaganda visual materials showing images of selected characters depicted by the cartoons (saloon keeper, Uncle Sam, John Barneycorn, "the World"), visual propaganda materials directly calling to vote for the anti-alcohol legislation, other propaganda visual materials that illustrate the problem of alcohol in unusual way. Each group has a few embodiments of the drawings in order to show the variety of forms, among others I was focused on leaflets, posters and satirical drawings. If in a given material, there was a text, which was important in the proper interpretation of an example, it has also been covered by the analysis. Stereotypes have been listed, which ruled the society of that time. The fields of greatest interest of grafic designers were pointed. A look at the rhetoric of "Drys" and "Wets" (supporters and opponents of National Prohibition), helped to introduce the cause of the struggle for "sobriety" and to understand contemporary (at that time) ideas and ways of "fighting".
dc.abstract.plpl
Materiały wizualne są ważnym punktem odniesienia w analizie antyalkoholowej propagandy. Wprowadzenie 18. Poprawki do Konstytucji zdominowało charakter lat 1920 - 1933, jednakże główny obszar rozważań , obrany w tej pracy licencjackiej, to wiek XIX i pierwsze dwie dekady wieku XX. Zrozumienie przyczyn takich tendencji społecznych, poruszone jest w pierwszych rozdziale za sprawą kwestii tj. społeczna debata na temat alkoholu, argumenty stron ("Susi" kontra "Mokrzy"), porządek gospodarczo-polityczno-społeczny, ustawodawstwo anty-alkoholowe (na czele z Osiemnastą Poprawką do Konstytucji) oraz organizacje walczące o zmianę prawa (np. "Liga Antysaloonowa"), zmiany jako następstwo oraz skutki wprowadzenia narodowej prohibicji, wprowadzenie XXI Poprawki do Konstytucji. Natomiast, drugi rozdział przedstawia wyniki pracy nad materiałami wizualnymi o charakterze propagandowym, które zostały uporządkowane w sześć kategorii, to znaczy: propagandowe materiały wizualne związane z I Wojną Światową, propagandowe materiały wizualne wskazujące jako źródło degradacji jednostki alkohol, propagandowe materiały wizualne o tematyce rodzinnej, propagandowe materiały wizualne ukazujące wybrane wizerunki bohaterów rysunków satyrycznych (Właściciel Szynku, Wujek Sam, John Barneycorn, „Świat”), propagandowe materiały wizualne bezpośrednio nawołujące do oddania głosu na anty-alkoholowe ustawodawstwo, inne propagandowe materiały wizualne, które obrazuję problem alkoholowy nietypowo. Każda grupa rysunków posiada kilka przykładów, aby ukazać różnorodności formy m. in. skupiono się na ulotkach, plakatach, a także rysunkach satyrycznych. Jeżeli, na danym materiale znajdował się tekst, które był istotny w odpowiedniej interpretacji przykładu, także został objęty analizą. Wyszczególniono stereotypy, którymi rządziło się ówczesne społeczeństwo, a także wskazano na pola największego zainteresowania twórców grafik. Przyjrzenie się retoryce Suchych i Mokrych, czyli zwolenników i przeciwników narodowej prohibicji, pozwoliło przedstawić przyczyny walki o "trzeźwość", a także zrozumienie ówczesnych poglądów i sposobów prowadzenia "walki".
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Modrzejewska, Magdalena - 160767
dc.contributor.authorpl
Lechwar, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Rybkowski, Radosław - 100834
dc.contributor.reviewerpl
Modrzejewska, Magdalena - 160767
dc.date.accessioned
2020-07-26T21:20:23Z
dc.date.available
2020-07-26T21:20:23Z
dc.date.submittedpl
2016-07-04
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-104645-176754
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211051
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
propaganda, 18th Amendment to the Constitution, National Prohibition, anty-alcohol legislation, alcohol, alcoholic, Drys, Wets, satirical drawing, fly, poster, USA, American society, sin
dc.subject.plpl
propaganda, 18. Poprawka do Konstytucji, narodowa prohibicja, ustawodawstwo antyalkoholowe, alkohol, alkoholik, Susi, Mokrzy, rysunek satyryczny, ulotka, plakat, USA, społeczeństwo amerykańskie, grzech
dc.titlepl
Antyalkoholowa propaganda prowadząca do wprowadzenia 18. Poprawki do Konstytucji – badania jakościowe w oparciu o wybrane materiały wizualne
dc.title.alternativepl
Anti-Alcohol Propaganda Leading to the Introduction of the 18th Amendment to the Constitution - Qualitative Research Based on the Selected Visual Materials
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available