Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wychowanie muzyczne jako czynnik wspomagający rozwój dziecka w „wieku wczesnoszkolnym
Music education as a factor contributing to child development in early years
wychowanie muzycznemuzykamuzykoterapiaforma muzykoterapiirola muzykimuzykoterapia w profilaktyce,
music educationmusicmusic therapymusic therapy formsrole of musicmusic therapy in the prevention
Tematem mojej pracy magisterskiej jest „Wychowanie muzyczne jako czynnik wspomagający rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym”. Do napisania tej pracy skłoniły mnie doświadczeni z obecnej pracy zawodowej, gdyż pracuję w przedszkolu z małymi dziećmi i właśnie w edukacji przedszkolnej dużą role odgrywa muzyka. Mogę na co dzień obserwować jak małe dzieci dzięki właśnie muzyce rozwijają się na każdej płaszczyźnie, jak bardzo jej potrzebują i chłoną ją na każdym kroku. Ale lata przedszkolne mijają i dzieci wkraczają w progi szkoły. Zadałam sobie pytanie, co dalej się dzieje z edukacją muzyczną i czy muzyka jest obecna razem z nimi w edukacji wczesnoszkolnej. Najważniejszymi osobami, które wspomagają rozwój dziecka w tym okresie są nauczyciele edukacji ogólnej, którzy prowadzą też wychowanie muzyczne, dlatego też problem badawczy mojej pracy został zawarty w pytaniu: W jaki sposób nauczyciel prowadzący edukację muzyczną w okresie wczesnoszkolnym wspomaga rozwój dziecka?. Do pozyskania odpowiedzi na to pytanie posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego, jakim jest technika ankiety, którą przebadałam 80 nauczycieli, jak również przeprowadziłam tą samą metodą, ale techniką wywiadu rozmowy z 20 uczniami z kl. I-III, aby zweryfikować odpowiedzi uzyskane poprzednio przeprowadziłam również 9 obserwacji zajęć z muzyką w klasach wczesnoszkolnych. Obszerny materiał badawczy, który zgromadziłam pozwolił mi stwierdzić, jaki jest poziom przygotowania nauczycieli do realizacji celów edukacji muzycznej, na jakie trudności napotykają oni organizując zajęcia z edukacji muzycznej w klasach wczesnoszkolnych., jakie są kłopoty związane z brakiem pomocy dydaktycznych, które ułatwiają uczniom zrozumienie trudniejszych treści muzycznych.
The subject of my master’s thesis is “Music education as a factor contributing to child development in early years”. I have chosen this topic because of my job and the experience I have gained over years working at nursery school. Working with small children made me realize how important music is in child’s education and development. Observing children helped me to understand the importance of music and its influence on children in many different ways. Thinking of children’s later education I started to ask myself if music education is also present at primary school when they finish the nursery education. At primary school pupils are taught and formed by many different teachers, including music teachers. The question I would like to answer in my thesis is: In what way do the music teachers help the children to develop in early years of education? In order to find the answer I decided to use two methods. One of them was carrying out a survey among 80 teachers and the other was interviewing 20 pupils from classes I to III. To verify the given results I observed 9 music lessons with pupils. Extensive research material I gathered helped me to better understand the music education in early years with all the possibilities but also difficulties which the music teachers encounter at work, especially the problem with well-equipped classrooms with teaching aids.
dc.abstract.en | The subject of my master’s thesis is “Music education as a factor contributing to child development in early years”. I have chosen this topic because of my job and the experience I have gained over years working at nursery school. Working with small children made me realize how important music is in child’s education and development. Observing children helped me to understand the importance of music and its influence on children in many different ways. Thinking of children’s later education I started to ask myself if music education is also present at primary school when they finish the nursery education. At primary school pupils are taught and formed by many different teachers, including music teachers. The question I would like to answer in my thesis is: In what way do the music teachers help the children to develop in early years of education? In order to find the answer I decided to use two methods. One of them was carrying out a survey among 80 teachers and the other was interviewing 20 pupils from classes I to III. To verify the given results I observed 9 music lessons with pupils. Extensive research material I gathered helped me to better understand the music education in early years with all the possibilities but also difficulties which the music teachers encounter at work, especially the problem with well-equipped classrooms with teaching aids. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem mojej pracy magisterskiej jest „Wychowanie muzyczne jako czynnik wspomagający rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym”. Do napisania tej pracy skłoniły mnie doświadczeni z obecnej pracy zawodowej, gdyż pracuję w przedszkolu z małymi dziećmi i właśnie w edukacji przedszkolnej dużą role odgrywa muzyka. Mogę na co dzień obserwować jak małe dzieci dzięki właśnie muzyce rozwijają się na każdej płaszczyźnie, jak bardzo jej potrzebują i chłoną ją na każdym kroku. Ale lata przedszkolne mijają i dzieci wkraczają w progi szkoły. Zadałam sobie pytanie, co dalej się dzieje z edukacją muzyczną i czy muzyka jest obecna razem z nimi w edukacji wczesnoszkolnej. Najważniejszymi osobami, które wspomagają rozwój dziecka w tym okresie są nauczyciele edukacji ogólnej, którzy prowadzą też wychowanie muzyczne, dlatego też problem badawczy mojej pracy został zawarty w pytaniu: W jaki sposób nauczyciel prowadzący edukację muzyczną w okresie wczesnoszkolnym wspomaga rozwój dziecka?. Do pozyskania odpowiedzi na to pytanie posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego, jakim jest technika ankiety, którą przebadałam 80 nauczycieli, jak również przeprowadziłam tą samą metodą, ale techniką wywiadu rozmowy z 20 uczniami z kl. I-III, aby zweryfikować odpowiedzi uzyskane poprzednio przeprowadziłam również 9 obserwacji zajęć z muzyką w klasach wczesnoszkolnych. Obszerny materiał badawczy, który zgromadziłam pozwolił mi stwierdzić, jaki jest poziom przygotowania nauczycieli do realizacji celów edukacji muzycznej, na jakie trudności napotykają oni organizując zajęcia z edukacji muzycznej w klasach wczesnoszkolnych., jakie są kłopoty związane z brakiem pomocy dydaktycznych, które ułatwiają uczniom zrozumienie trudniejszych treści muzycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.author | Grzesik, Elżbieta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T12:46:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T12:46:13Z | |
dc.date.submitted | 2015-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-95761-183496 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203279 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | music educationmusicmusic therapymusic therapy formsrole of musicmusic therapy in the prevention | pl |
dc.subject.pl | wychowanie muzycznemuzykamuzykoterapiaforma muzykoterapiirola muzykimuzykoterapia w profilaktyce, | pl |
dc.title | Wychowanie muzyczne jako czynnik wspomagający rozwój dziecka w „wieku wczesnoszkolnym | pl |
dc.title.alternative | Music education as a factor contributing to child development in early years | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |