Kreacje dzieci romantycznych w wybranych baśniach E. T. A. Hoffmanna i N. Hawthorne'a

licenciate
dc.abstract.enThis work is an attempt to show the necessity of introducing a new cathegory in the present-day characterisation of a Romantic child through discussing the texts found on the margins of literary studies. This work contains the analysis and interpretation of two fairy tales: Strange child by E. T. A. Hoffmann and The Snow Image. A Childish Miracle by N. Hawthorne. The first chapter shows the attitude of romanticists towards a child character and the genre of fairy tales, the second one outlines the world shown in the works, includes the characterisation and discusses the narration. The two following chapters present the different models of child characters (their characteristics and the relations in which they are found), showing the differences and similarities existing between the children generally considered as Romantic and their counterparts from fairy tales. Chapter five discusses the child character as a medium of the dispute of the Enlightened with the Romantics.pl
dc.abstract.plPraca jest próbą ukazania konieczności wprowadzenia nowej kategorii w dotychczasowych charakterystykach dziecka romantycznego poprzez omówienie tekstów, które znajdują się na marginesach badań literaturoznawczych. Praca zawiera analizę i interpretację dwóch baśni: E. T. A. Hoffmanna Tajemnicze dziecko oraz N. Hawthorne'a The Snow Image. A Childish Miracle. Rozdział pierwszy ukazuje stosunek romantyków do bohatera dziecięcego i gatunku baśni, drugi nakreśla świat przedstawiony w utworach, zawiera charakterystykę postaci oraz omawia narrację. Kolejne dwa rozdziały prezentują różne modele bohaterów dziecięcych (ich cechy oraz relacje, w jakich się znajdują), ukazując podobieństwa i różnice zachodzące między dziećmi uważanymi powszechnie za romantyczne, a ich rówieśnikami z baśni. Rozdział piąty omawia postać dziecka jako medium kłótni oświeconych z romantykami.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorCałek, Anita - 174439 pl
dc.contributor.authorŻmij, Michaelapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerCałek, Anita - 174439 pl
dc.contributor.reviewerSokalska, Małgorzata - 147950 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T15:35:15Z
dc.date.available2020-07-26T15:35:15Z
dc.date.submitted2015-07-09pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-98615-161177pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205913
dc.languagepolpl
dc.subject.enchild, fairy tale, Romanticismpl
dc.subject.pldziecko, baśń, romantyzmpl
dc.titleKreacje dzieci romantycznych w wybranych baśniach E. T. A. Hoffmanna i N. Hawthorne'apl
dc.title.alternativeThe creations of Romantic children in selected fairy tales by E. T. A. Hoffmann and N. Hawthornepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is an attempt to show the necessity of introducing a new cathegory in the present-day characterisation of a Romantic child through discussing the texts found on the margins of literary studies. This work contains the analysis and interpretation of two fairy tales: Strange child by E. T. A. Hoffmann and The Snow Image. A Childish Miracle by N. Hawthorne. The first chapter shows the attitude of romanticists towards a child character and the genre of fairy tales, the second one outlines the world shown in the works, includes the characterisation and discusses the narration. The two following chapters present the different models of child characters (their characteristics and the relations in which they are found), showing the differences and similarities existing between the children generally considered as Romantic and their counterparts from fairy tales. Chapter five discusses the child character as a medium of the dispute of the Enlightened with the Romantics.
dc.abstract.plpl
Praca jest próbą ukazania konieczności wprowadzenia nowej kategorii w dotychczasowych charakterystykach dziecka romantycznego poprzez omówienie tekstów, które znajdują się na marginesach badań literaturoznawczych. Praca zawiera analizę i interpretację dwóch baśni: E. T. A. Hoffmanna Tajemnicze dziecko oraz N. Hawthorne'a The Snow Image. A Childish Miracle. Rozdział pierwszy ukazuje stosunek romantyków do bohatera dziecięcego i gatunku baśni, drugi nakreśla świat przedstawiony w utworach, zawiera charakterystykę postaci oraz omawia narrację. Kolejne dwa rozdziały prezentują różne modele bohaterów dziecięcych (ich cechy oraz relacje, w jakich się znajdują), ukazując podobieństwa i różnice zachodzące między dziećmi uważanymi powszechnie za romantyczne, a ich rówieśnikami z baśni. Rozdział piąty omawia postać dziecka jako medium kłótni oświeconych z romantykami.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Całek, Anita - 174439
dc.contributor.authorpl
Żmij, Michaela
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Całek, Anita - 174439
dc.contributor.reviewerpl
Sokalska, Małgorzata - 147950
dc.date.accessioned
2020-07-26T15:35:15Z
dc.date.available
2020-07-26T15:35:15Z
dc.date.submittedpl
2015-07-09
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-98615-161177
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205913
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
child, fairy tale, Romanticism
dc.subject.plpl
dziecko, baśń, romantyzm
dc.titlepl
Kreacje dzieci romantycznych w wybranych baśniach E. T. A. Hoffmanna i N. Hawthorne'a
dc.title.alternativepl
The creations of Romantic children in selected fairy tales by E. T. A. Hoffmann and N. Hawthorne
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
3
Dublin
2
Wroclaw
2
Brzeziny
1
Ennepetal
1
Mikołów
1

No access

No Thumbnail Available