"Lexicon of media terms" as an attempt to synthesize the knowledge about the mediasphere of the 21st century from the Polish perspective

2022
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T20:05:03Z
dc.abstract.enThe article presents the idea of a new "Lexicon of Media Terms" in Poland, showing important reasons for undertaking such a project. The preparation of the "Lexicon" is prompted, on the one hand, by the dynamic development of Polish and global media studies in the 21st century (its institutionalization in many research centers and universities, the development of professional and scientific periodicals, etc.), and on the other hand by the certain gap in Polish publishing market (the last publications of this type were created in the middle of the first decade of this century), and thus at a different stage of development of the mediosphere. Being aware of the availability of multi-volume international publications and online encyclopedias on the publishing market, the authors recognize that the aim of the project is not only to provide a processual and interdisciplinary account of contemporary changes in the mediosphere, but above all – from the Polish perspective, to popularize and highlight the achievements of Polish scholars – media researchers and representatives of related disciplines. "Lexicon" will differ from the previous publications in terms of form – it will include a much larger number of entries (about 3000) and content, entering areas that are new in terms of technology (resulting in an exponential growth of entries related to Internet media and in general – digital media), also covering new phenomena, new research areas and results of achievements of numerous circles of media scholars.pl
dc.abstract.plArtykuł przedstawia ideę wydania w Polsce nowego "Leksykonu terminów medialnych", ukazując ważne powody podjęcia takiego projektu. Do przygotowania "Leksykonu" skłania, z jednej strony, dynamiczny rozwój polskiego i światowego medioznawstwa w XXI wieku (jego instytucjonalizacja w wielu ośrodkach badawczych i szkołach wyższych, rozwój czasopiśmiennictwa branżowego i naukowego etc.), z drugiej zaś strony dostrzegalna luka na naszym rynku wydawniczym (ostatnie tego typu wydawnictwa powstały w połowie I dekady tego wieku), a więc na innym etapie rozwoju mediosfery. Mając świadomość dostępności na rynku wydawniczym wielotomowych wydawnictw międzynarodowych i encyklopedii internetowych, autorzy uznają, że celem projektu jest nie tylko procesualne i interdyscyplinarne ujęcie współczesnych zmian w mediosferze, ale przede wszystkim – z polskiej perspektywy, aby spopularyzować i uwydatnić dorobek polskich uczonych – medioznawców i przedstawicieli dyscyplin pokrewnych. "Leksykon" będzie się różnił od starszych wydawnictw pod względem formalnym – uwzględni znacznie większą liczbę haseł (około 3000) i merytorycznym, wkraczając na obszary nowe pod względem technologicznym (co skutkuje lawinowym przyrostem haseł związanych z mediami internetowymi i generalnie – mediami cyfrowymi), obejmując też nowe zjawiska, nowe obszary badawcze i rezultaty dokonań licznych kręgów medioznawców.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorWolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 pl
dc.contributor.authorFilas, Ryszard - 127907 pl
dc.contributor.authorPłaneta, Paweł - 131448 pl
dc.date.accession2022-10-19pl
dc.date.accessioned2022-10-25T12:14:34Z
dc.date.available2022-10-25T12:14:34Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 94-95pl
dc.description.number3 (251)pl
dc.description.physical83–95pl
dc.description.publication0,8pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.026.15953pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302520
dc.identifier.weblinkhttps://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2022/3-251/art/22093/pl
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmedia studiespl
dc.subject.enmediospherepl
dc.subject.enlexiconpl
dc.subject.enachievements of Polish media studiespl
dc.subject.plmedioznawstwopl
dc.subject.plmediosferapl
dc.subject.plleksykonpl
dc.subject.plencyklopediapl
dc.subject.pldorobek polskiego/światowego medioznawstwapl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"Lexicon of media terms" as an attempt to synthesize the knowledge about the mediasphere of the 21st century from the Polish perspectivepl
dc.title.alternative"Leksykon terminów medialnych" jako próba syntezy wiedzy o mediosferze XXI wieku z polskiej perspektywypl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T20:05:03Z
dc.abstract.enpl
The article presents the idea of a new "Lexicon of Media Terms" in Poland, showing important reasons for undertaking such a project. The preparation of the "Lexicon" is prompted, on the one hand, by the dynamic development of Polish and global media studies in the 21st century (its institutionalization in many research centers and universities, the development of professional and scientific periodicals, etc.), and on the other hand by the certain gap in Polish publishing market (the last publications of this type were created in the middle of the first decade of this century), and thus at a different stage of development of the mediosphere. Being aware of the availability of multi-volume international publications and online encyclopedias on the publishing market, the authors recognize that the aim of the project is not only to provide a processual and interdisciplinary account of contemporary changes in the mediosphere, but above all – from the Polish perspective, to popularize and highlight the achievements of Polish scholars – media researchers and representatives of related disciplines. "Lexicon" will differ from the previous publications in terms of form – it will include a much larger number of entries (about 3000) and content, entering areas that are new in terms of technology (resulting in an exponential growth of entries related to Internet media and in general – digital media), also covering new phenomena, new research areas and results of achievements of numerous circles of media scholars.
dc.abstract.plpl
Artykuł przedstawia ideę wydania w Polsce nowego "Leksykonu terminów medialnych", ukazując ważne powody podjęcia takiego projektu. Do przygotowania "Leksykonu" skłania, z jednej strony, dynamiczny rozwój polskiego i światowego medioznawstwa w XXI wieku (jego instytucjonalizacja w wielu ośrodkach badawczych i szkołach wyższych, rozwój czasopiśmiennictwa branżowego i naukowego etc.), z drugiej zaś strony dostrzegalna luka na naszym rynku wydawniczym (ostatnie tego typu wydawnictwa powstały w połowie I dekady tego wieku), a więc na innym etapie rozwoju mediosfery. Mając świadomość dostępności na rynku wydawniczym wielotomowych wydawnictw międzynarodowych i encyklopedii internetowych, autorzy uznają, że celem projektu jest nie tylko procesualne i interdyscyplinarne ujęcie współczesnych zmian w mediosferze, ale przede wszystkim – z polskiej perspektywy, aby spopularyzować i uwydatnić dorobek polskich uczonych – medioznawców i przedstawicieli dyscyplin pokrewnych. "Leksykon" będzie się różnił od starszych wydawnictw pod względem formalnym – uwzględni znacznie większą liczbę haseł (około 3000) i merytorycznym, wkraczając na obszary nowe pod względem technologicznym (co skutkuje lawinowym przyrostem haseł związanych z mediami internetowymi i generalnie – mediami cyfrowymi), obejmując też nowe zjawiska, nowe obszary badawcze i rezultaty dokonań licznych kręgów medioznawców.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728
dc.contributor.authorpl
Filas, Ryszard - 127907
dc.contributor.authorpl
Płaneta, Paweł - 131448
dc.date.accessionpl
2022-10-19
dc.date.accessioned
2022-10-25T12:14:34Z
dc.date.available
2022-10-25T12:14:34Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 94-95
dc.description.numberpl
3 (251)
dc.description.physicalpl
83–95
dc.description.publicationpl
0,8
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.026.15953
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302520
dc.identifier.weblinkpl
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2022/3-251/art/22093/
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
media studies
dc.subject.enpl
mediosphere
dc.subject.enpl
lexicon
dc.subject.enpl
achievements of Polish media studies
dc.subject.plpl
medioznawstwo
dc.subject.plpl
mediosfera
dc.subject.plpl
leksykon
dc.subject.plpl
encyklopedia
dc.subject.plpl
dorobek polskiego/światowego medioznawstwa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"Lexicon of media terms" as an attempt to synthesize the knowledge about the mediasphere of the 21st century from the Polish perspective
dc.title.alternativepl
"Leksykon terminów medialnych" jako próba syntezy wiedzy o mediosferze XXI wieku z polskiej perspektywy
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Boydton
4
San Jose
1
Warsaw
1
Downloads
wolny-zmorzynski_filas_planeta_lexicon_of_media_terms_as_an_attempt_to_aynthesize_the_knowledge_2022.pdf
55