Obraz prostytutki w filmach Kima Ki-duka

master
dc.abstract.enThe topic of sex work has appeared in six Kim Ki-duk’s films: Wild Animals, Birdcage Inn, The Isle, Address Unknown, Bad Guy, and Samaritan Girl. In a wider perspective however, the fundamental issues explored in Kim's films are social inequalities as well as discrimination, exclusion, violence, i.e. power relations. On top of presenting us with those matters, Kim often asks through his films, if it is at all possible for the antagonised social groups to communicate. In this work I probe the historical and social context of sex work in Korea in order to explore its intertwined implications in Kim Ki-duk’s body of work.In the first chapter the anthropological methodology towards my analysis of Kim’s films has been presented. From this angle I have described the position of women in Korean society as well as the history of sex work in Korea, with a special focus on class, discrimination, and social oppression. In the second chapter two films have been analysed: Address Unknown and Wild Animals, where sex work is interweaved with the subject of social (gender, class, international) inequalities resulting in the fatal cycle of violence centred on women. In the third chapter the interpretation of Bad Guy and Birdcage Inn has been put forward, where prostitution is a means for Kim to express his hopes of interclass communication. In the last chapter both The Isle and Samaritan Girl have been analysed, where an attempt has been made to challenge the Confucian social order oppressing women.pl
dc.abstract.plPostaci prostytutek występują w pięciu filmach Kima Ki-duka (Niebieskie wrota, Wyspa, Adres nieznany, Bad Guy oraz Samarytanka), natomiast zagadnienie pracy seksualnej w szerszym sensie – w sześciu z nich (do powyższej listy należałoby doliczyć Rezerwat dzikich zwierząt). Z kolei patrząc na kino Kima w szerszym ujęciu można uznać, iż zasadniczym tematem eksplorowanym w jego filmach są nierówności społeczne oraz wynikająca z nich kwestia dyskryminacji, wykluczenia, przemocy, a więc rozmaitych relacji władzy i siły. Reżyser z reguły nie poprzestaje na ukazaniu problemu, często zadaje w swoich filmach pytanie, czy porozumienie między nierównymi grupami jest możliwe. W niniejszej pracy podjęto się zestawienia obrazu prostytutki z kontekstem nierówności, dyskryminacji i hierarchii społecznej. Przyjrzenie się sposobowi, w jaki te kwestie przeplatają się ze sobą, stanowi cel niniejszej pracy.W pierwszym rozdziale nakreślono metodologiczny wymiar prezentowanych analiz, czyli podejście antropologiczne. Następnie z tej perspektywy scharakteryzowano pozycję kobiet w koreańskim społeczeństwie oraz prześledzono historię pracy seksualnej w Korei Południowej, w szczególności koncentrując się na wątkach klasowych oraz związanych z dyskryminacją i opresją. W rozdziale drugim dokonano interpretacji dwóch filmów Kima Ki-duka: Adres nieznany oraz Rezerwat dzikich zwierząt pod kątem sposobu, w jaki temat prostytucji przeplata się w nich z zagadnieniem nierówności społecznych – płciowych, klasowych i międzynarodowych, skutkując fatalnym kręgiem przemocy, w centrum którego znajdują się kobiety. W trzecim rozdziale przedstawiono odczytanie innych filmów Kima – Bad Guy’a i Niebieskich wrót, gdzie z kolei eksplorowana jest przede wszystkim kwestia możliwości porozumienia ponadklasowego. W ostatnim, czwartym rozdziale skoncentrowano się na próbach zmierzenia się z opresyjnym konfucjańskim porządkiem społecznym, które obecne są w filmach Wyspa i Samarytanka.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorLoska, Krzysztof - 101044 pl
dc.contributor.authorWójcik, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.reviewerLoska, Krzysztof - 101044 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T19:18:38Z
dc.date.available2020-07-24T19:18:38Z
dc.date.submitted2013-10-16pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-78131-154017pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190570
dc.languagepolpl
dc.subject.endiscrimination, film, gender, prostitution, Koreapl
dc.subject.pldyskryminacja, film, gender, prostytucja, Koreapl
dc.titleObraz prostytutki w filmach Kima Ki-dukapl
dc.title.alternativeDepiction of Prostitutes in Kim Ki-duk's Filmspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of sex work has appeared in six Kim Ki-duk’s films: Wild Animals, Birdcage Inn, The Isle, Address Unknown, Bad Guy, and Samaritan Girl. In a wider perspective however, the fundamental issues explored in Kim's films are social inequalities as well as discrimination, exclusion, violence, i.e. power relations. On top of presenting us with those matters, Kim often asks through his films, if it is at all possible for the antagonised social groups to communicate. In this work I probe the historical and social context of sex work in Korea in order to explore its intertwined implications in Kim Ki-duk’s body of work.In the first chapter the anthropological methodology towards my analysis of Kim’s films has been presented. From this angle I have described the position of women in Korean society as well as the history of sex work in Korea, with a special focus on class, discrimination, and social oppression. In the second chapter two films have been analysed: Address Unknown and Wild Animals, where sex work is interweaved with the subject of social (gender, class, international) inequalities resulting in the fatal cycle of violence centred on women. In the third chapter the interpretation of Bad Guy and Birdcage Inn has been put forward, where prostitution is a means for Kim to express his hopes of interclass communication. In the last chapter both The Isle and Samaritan Girl have been analysed, where an attempt has been made to challenge the Confucian social order oppressing women.
dc.abstract.plpl
Postaci prostytutek występują w pięciu filmach Kima Ki-duka (Niebieskie wrota, Wyspa, Adres nieznany, Bad Guy oraz Samarytanka), natomiast zagadnienie pracy seksualnej w szerszym sensie – w sześciu z nich (do powyższej listy należałoby doliczyć Rezerwat dzikich zwierząt). Z kolei patrząc na kino Kima w szerszym ujęciu można uznać, iż zasadniczym tematem eksplorowanym w jego filmach są nierówności społeczne oraz wynikająca z nich kwestia dyskryminacji, wykluczenia, przemocy, a więc rozmaitych relacji władzy i siły. Reżyser z reguły nie poprzestaje na ukazaniu problemu, często zadaje w swoich filmach pytanie, czy porozumienie między nierównymi grupami jest możliwe. W niniejszej pracy podjęto się zestawienia obrazu prostytutki z kontekstem nierówności, dyskryminacji i hierarchii społecznej. Przyjrzenie się sposobowi, w jaki te kwestie przeplatają się ze sobą, stanowi cel niniejszej pracy.W pierwszym rozdziale nakreślono metodologiczny wymiar prezentowanych analiz, czyli podejście antropologiczne. Następnie z tej perspektywy scharakteryzowano pozycję kobiet w koreańskim społeczeństwie oraz prześledzono historię pracy seksualnej w Korei Południowej, w szczególności koncentrując się na wątkach klasowych oraz związanych z dyskryminacją i opresją. W rozdziale drugim dokonano interpretacji dwóch filmów Kima Ki-duka: Adres nieznany oraz Rezerwat dzikich zwierząt pod kątem sposobu, w jaki temat prostytucji przeplata się w nich z zagadnieniem nierówności społecznych – płciowych, klasowych i międzynarodowych, skutkując fatalnym kręgiem przemocy, w centrum którego znajdują się kobiety. W trzecim rozdziale przedstawiono odczytanie innych filmów Kima – Bad Guy’a i Niebieskich wrót, gdzie z kolei eksplorowana jest przede wszystkim kwestia możliwości porozumienia ponadklasowego. W ostatnim, czwartym rozdziale skoncentrowano się na próbach zmierzenia się z opresyjnym konfucjańskim porządkiem społecznym, które obecne są w filmach Wyspa i Samarytanka.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Loska, Krzysztof - 101044
dc.contributor.authorpl
Wójcik, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.reviewerpl
Loska, Krzysztof - 101044
dc.date.accessioned
2020-07-24T19:18:38Z
dc.date.available
2020-07-24T19:18:38Z
dc.date.submittedpl
2013-10-16
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-78131-154017
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190570
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
discrimination, film, gender, prostitution, Korea
dc.subject.plpl
dyskryminacja, film, gender, prostytucja, Korea
dc.titlepl
Obraz prostytutki w filmach Kima Ki-duka
dc.title.alternativepl
Depiction of Prostitutes in Kim Ki-duk's Films
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Hanoi
3
Lublin
3
Częstochowa
2
Wetzlar
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Gdansk
1
Glogow Malopolski
1
Kęty
1
Ruda Śląska
1

No access

No Thumbnail Available