Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obraz prostytutki w filmach Kima Ki-duka
Depiction of Prostitutes in Kim Ki-duk's Films
dyskryminacja, film, gender, prostytucja, Korea
discrimination, film, gender, prostitution, Korea
Postaci prostytutek występują w pięciu filmach Kima Ki-duka (Niebieskie wrota, Wyspa, Adres nieznany, Bad Guy oraz Samarytanka), natomiast zagadnienie pracy seksualnej w szerszym sensie – w sześciu z nich (do powyższej listy należałoby doliczyć Rezerwat dzikich zwierząt). Z kolei patrząc na kino Kima w szerszym ujęciu można uznać, iż zasadniczym tematem eksplorowanym w jego filmach są nierówności społeczne oraz wynikająca z nich kwestia dyskryminacji, wykluczenia, przemocy, a więc rozmaitych relacji władzy i siły. Reżyser z reguły nie poprzestaje na ukazaniu problemu, często zadaje w swoich filmach pytanie, czy porozumienie między nierównymi grupami jest możliwe. W niniejszej pracy podjęto się zestawienia obrazu prostytutki z kontekstem nierówności, dyskryminacji i hierarchii społecznej. Przyjrzenie się sposobowi, w jaki te kwestie przeplatają się ze sobą, stanowi cel niniejszej pracy.W pierwszym rozdziale nakreślono metodologiczny wymiar prezentowanych analiz, czyli podejście antropologiczne. Następnie z tej perspektywy scharakteryzowano pozycję kobiet w koreańskim społeczeństwie oraz prześledzono historię pracy seksualnej w Korei Południowej, w szczególności koncentrując się na wątkach klasowych oraz związanych z dyskryminacją i opresją. W rozdziale drugim dokonano interpretacji dwóch filmów Kima Ki-duka: Adres nieznany oraz Rezerwat dzikich zwierząt pod kątem sposobu, w jaki temat prostytucji przeplata się w nich z zagadnieniem nierówności społecznych – płciowych, klasowych i międzynarodowych, skutkując fatalnym kręgiem przemocy, w centrum którego znajdują się kobiety. W trzecim rozdziale przedstawiono odczytanie innych filmów Kima – Bad Guy’a i Niebieskich wrót, gdzie z kolei eksplorowana jest przede wszystkim kwestia możliwości porozumienia ponadklasowego. W ostatnim, czwartym rozdziale skoncentrowano się na próbach zmierzenia się z opresyjnym konfucjańskim porządkiem społecznym, które obecne są w filmach Wyspa i Samarytanka.
The topic of sex work has appeared in six Kim Ki-duk’s films: Wild Animals, Birdcage Inn, The Isle, Address Unknown, Bad Guy, and Samaritan Girl. In a wider perspective however, the fundamental issues explored in Kim's films are social inequalities as well as discrimination, exclusion, violence, i.e. power relations. On top of presenting us with those matters, Kim often asks through his films, if it is at all possible for the antagonised social groups to communicate. In this work I probe the historical and social context of sex work in Korea in order to explore its intertwined implications in Kim Ki-duk’s body of work.In the first chapter the anthropological methodology towards my analysis of Kim’s films has been presented. From this angle I have described the position of women in Korean society as well as the history of sex work in Korea, with a special focus on class, discrimination, and social oppression. In the second chapter two films have been analysed: Address Unknown and Wild Animals, where sex work is interweaved with the subject of social (gender, class, international) inequalities resulting in the fatal cycle of violence centred on women. In the third chapter the interpretation of Bad Guy and Birdcage Inn has been put forward, where prostitution is a means for Kim to express his hopes of interclass communication. In the last chapter both The Isle and Samaritan Girl have been analysed, where an attempt has been made to challenge the Confucian social order oppressing women.
dc.abstract.en | The topic of sex work has appeared in six Kim Ki-duk’s films: Wild Animals, Birdcage Inn, The Isle, Address Unknown, Bad Guy, and Samaritan Girl. In a wider perspective however, the fundamental issues explored in Kim's films are social inequalities as well as discrimination, exclusion, violence, i.e. power relations. On top of presenting us with those matters, Kim often asks through his films, if it is at all possible for the antagonised social groups to communicate. In this work I probe the historical and social context of sex work in Korea in order to explore its intertwined implications in Kim Ki-duk’s body of work.In the first chapter the anthropological methodology towards my analysis of Kim’s films has been presented. From this angle I have described the position of women in Korean society as well as the history of sex work in Korea, with a special focus on class, discrimination, and social oppression. In the second chapter two films have been analysed: Address Unknown and Wild Animals, where sex work is interweaved with the subject of social (gender, class, international) inequalities resulting in the fatal cycle of violence centred on women. In the third chapter the interpretation of Bad Guy and Birdcage Inn has been put forward, where prostitution is a means for Kim to express his hopes of interclass communication. In the last chapter both The Isle and Samaritan Girl have been analysed, where an attempt has been made to challenge the Confucian social order oppressing women. | pl |
dc.abstract.pl | Postaci prostytutek występują w pięciu filmach Kima Ki-duka (Niebieskie wrota, Wyspa, Adres nieznany, Bad Guy oraz Samarytanka), natomiast zagadnienie pracy seksualnej w szerszym sensie – w sześciu z nich (do powyższej listy należałoby doliczyć Rezerwat dzikich zwierząt). Z kolei patrząc na kino Kima w szerszym ujęciu można uznać, iż zasadniczym tematem eksplorowanym w jego filmach są nierówności społeczne oraz wynikająca z nich kwestia dyskryminacji, wykluczenia, przemocy, a więc rozmaitych relacji władzy i siły. Reżyser z reguły nie poprzestaje na ukazaniu problemu, często zadaje w swoich filmach pytanie, czy porozumienie między nierównymi grupami jest możliwe. W niniejszej pracy podjęto się zestawienia obrazu prostytutki z kontekstem nierówności, dyskryminacji i hierarchii społecznej. Przyjrzenie się sposobowi, w jaki te kwestie przeplatają się ze sobą, stanowi cel niniejszej pracy.W pierwszym rozdziale nakreślono metodologiczny wymiar prezentowanych analiz, czyli podejście antropologiczne. Następnie z tej perspektywy scharakteryzowano pozycję kobiet w koreańskim społeczeństwie oraz prześledzono historię pracy seksualnej w Korei Południowej, w szczególności koncentrując się na wątkach klasowych oraz związanych z dyskryminacją i opresją. W rozdziale drugim dokonano interpretacji dwóch filmów Kima Ki-duka: Adres nieznany oraz Rezerwat dzikich zwierząt pod kątem sposobu, w jaki temat prostytucji przeplata się w nich z zagadnieniem nierówności społecznych – płciowych, klasowych i międzynarodowych, skutkując fatalnym kręgiem przemocy, w centrum którego znajdują się kobiety. W trzecim rozdziale przedstawiono odczytanie innych filmów Kima – Bad Guy’a i Niebieskich wrót, gdzie z kolei eksplorowana jest przede wszystkim kwestia możliwości porozumienia ponadklasowego. W ostatnim, czwartym rozdziale skoncentrowano się na próbach zmierzenia się z opresyjnym konfucjańskim porządkiem społecznym, które obecne są w filmach Wyspa i Samarytanka. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Loska, Krzysztof - 101044 | pl |
dc.contributor.author | Wójcik, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.reviewer | Loska, Krzysztof - 101044 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:18:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:18:38Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-16 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-78131-154017 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190570 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | discrimination, film, gender, prostitution, Korea | pl |
dc.subject.pl | dyskryminacja, film, gender, prostytucja, Korea | pl |
dc.title | Obraz prostytutki w filmach Kima Ki-duka | pl |
dc.title.alternative | Depiction of Prostitutes in Kim Ki-duk's Films | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |