Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Douze études" Claude'a Debussy'ego w kontekście historii gatunku
"Douze études" by Claude Debussy in the context of the history of the genre
Claude Debussy, etiuda, muzyka fortepianowa, impresjonizm
Claude Debussy, etude, piano music, impressionism
Celem niniejszej pracy licencjackiej było dokonanie dogłębnej analizy cyklu "Douze etudes pour piano" Claude’a Debussy’ego. Autorka pracy pragnęła przyjrzeć się tym dziełom pod względem formy, logiki konstrukcji oraz języka muzycznego kompozytora. Starała się ponadto, spojrzeć na te kompozycje w perspektywie tradycji gatunku, a tam, gdzie było to możliwe, starała się podać domniemane źródło inspiracji, ewentualnie dzieło korespondujące problematyką z daną etiudą. Analiza zawarta w tej pracy usiłuje ukazać Debussy’ego – kompozytora etiud fortepianowych – jako nowatora, podejmującego się zadania stworzenia nowych podstaw muzyki fortepianowej. Nowatorstwo francuskiego twórcy rozpatrywane jest w kilku aspektach, począwszy od twórczego podejścia do kształtowania poszczególnych elementów dzieła muzycznego (melodyka wraz z jej podstawami skalowymi, rytmika, harmonika, faktura), poprzez innowacyjne traktowanie tradycyjnych technik gry na fortepianie, do jedynego w swoim rodzaju podejścia do formy muzycznej. Autorka pracy zwróciła także uwagę na interpretację głównych właściwości języka muzycznego kompozytora. Pierwszy rozdział pracy ukazuje etiudy fortepianowe Debussy’ego w kontekście historii gatunku, natomiast w drugim rozdziale zamieszczona jest analiza dwunastu etiud Debussy’ego, każdej z nich poświęcony jest jeden podrozdział.
The aim of this thesis was to conduct advanced analysis of the cycle "Douze études pour piano" by Claude Debussy. The author wanted to study form, structure and logic of the composer's musical language. Furthermore, she tried to show these compositions, basing on the long tradition of the genre, and, where possible, to point the alleged source of inspiration, or work corresponding to a given etude issues. The analysis given in this paper presents Debussy - the composer's piano etudes - as an innovator, undertaking the task of creating a new basis piano music. The novelty of the French artist is considered in several ways, ranging from the creative attitude to the development of the particular elements of a work of music (melody and its scale’s base, rhythm, harmony, texture), through innovating the traditional techniques of piano play, the one-of-a-kind approach to musical form. The author also took into consideration the interpretation of the main characteristics of the composer's musical language. The first section is focused on the work of Debussy's piano etudes in the context of the history of the genre, while the second section presents an analysis of twelve etudes published by Debussy. To each etude is dedicated one subsection.
dc.abstract.en | The aim of this thesis was to conduct advanced analysis of the cycle "Douze études pour piano" by Claude Debussy. The author wanted to study form, structure and logic of the composer's musical language. Furthermore, she tried to show these compositions, basing on the long tradition of the genre, and, where possible, to point the alleged source of inspiration, or work corresponding to a given etude issues. The analysis given in this paper presents Debussy - the composer's piano etudes - as an innovator, undertaking the task of creating a new basis piano music. The novelty of the French artist is considered in several ways, ranging from the creative attitude to the development of the particular elements of a work of music (melody and its scale’s base, rhythm, harmony, texture), through innovating the traditional techniques of piano play, the one-of-a-kind approach to musical form. The author also took into consideration the interpretation of the main characteristics of the composer's musical language. The first section is focused on the work of Debussy's piano etudes in the context of the history of the genre, while the second section presents an analysis of twelve etudes published by Debussy. To each etude is dedicated one subsection. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy licencjackiej było dokonanie dogłębnej analizy cyklu "Douze etudes pour piano" Claude’a Debussy’ego. Autorka pracy pragnęła przyjrzeć się tym dziełom pod względem formy, logiki konstrukcji oraz języka muzycznego kompozytora. Starała się ponadto, spojrzeć na te kompozycje w perspektywie tradycji gatunku, a tam, gdzie było to możliwe, starała się podać domniemane źródło inspiracji, ewentualnie dzieło korespondujące problematyką z daną etiudą. Analiza zawarta w tej pracy usiłuje ukazać Debussy’ego – kompozytora etiud fortepianowych – jako nowatora, podejmującego się zadania stworzenia nowych podstaw muzyki fortepianowej. Nowatorstwo francuskiego twórcy rozpatrywane jest w kilku aspektach, począwszy od twórczego podejścia do kształtowania poszczególnych elementów dzieła muzycznego (melodyka wraz z jej podstawami skalowymi, rytmika, harmonika, faktura), poprzez innowacyjne traktowanie tradycyjnych technik gry na fortepianie, do jedynego w swoim rodzaju podejścia do formy muzycznej. Autorka pracy zwróciła także uwagę na interpretację głównych właściwości języka muzycznego kompozytora. Pierwszy rozdział pracy ukazuje etiudy fortepianowe Debussy’ego w kontekście historii gatunku, natomiast w drugim rozdziale zamieszczona jest analiza dwunastu etiud Debussy’ego, każdej z nich poświęcony jest jeden podrozdział. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dziadek, Magdalena | pl |
dc.contributor.author | Itrich, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lewandowska, Bożena - 129938 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dziadek, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:13:53Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:13:53Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | muzykologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76968-128476 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189560 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Claude Debussy, etude, piano music, impressionism | pl |
dc.subject.pl | Claude Debussy, etiuda, muzyka fortepianowa, impresjonizm | pl |
dc.title | "Douze études" Claude'a Debussy'ego w kontekście historii gatunku | pl |
dc.title.alternative | "Douze études" by Claude Debussy in the context of the history of the genre | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |