"Douze études" Claude'a Debussy'ego w kontekście historii gatunku

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this thesis was to conduct advanced analysis of the cycle "Douze études pour piano" by Claude Debussy. The author wanted to study form, structure and logic of the composer's musical language. Furthermore, she tried to show these compositions, basing on the long tradition of the genre, and, where possible, to point the alleged source of inspiration, or work corresponding to a given etude issues. The analysis given in this paper presents Debussy - the composer's piano etudes - as an innovator, undertaking the task of creating a new basis piano music. The novelty of the French artist is considered in several ways, ranging from the creative attitude to the development of the particular elements of a work of music (melody and its scale’s base, rhythm, harmony, texture), through innovating the traditional techniques of piano play, the one-of-a-kind approach to musical form. The author also took into consideration the interpretation of the main characteristics of the composer's musical language. The first section is focused on the work of Debussy's piano etudes in the context of the history of the genre, while the second section presents an analysis of twelve etudes published by Debussy. To each etude is dedicated one subsection.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy licencjackiej było dokonanie dogłębnej analizy cyklu "Douze etudes pour piano" Claude’a Debussy’ego. Autorka pracy pragnęła przyjrzeć się tym dziełom pod względem formy, logiki konstrukcji oraz języka muzycznego kompozytora. Starała się ponadto, spojrzeć na te kompozycje w perspektywie tradycji gatunku, a tam, gdzie było to możliwe, starała się podać domniemane źródło inspiracji, ewentualnie dzieło korespondujące problematyką z daną etiudą. Analiza zawarta w tej pracy usiłuje ukazać Debussy’ego – kompozytora etiud fortepianowych – jako nowatora, podejmującego się zadania stworzenia nowych podstaw muzyki fortepianowej. Nowatorstwo francuskiego twórcy rozpatrywane jest w kilku aspektach, począwszy od twórczego podejścia do kształtowania poszczególnych elementów dzieła muzycznego (melodyka wraz z jej podstawami skalowymi, rytmika, harmonika, faktura), poprzez innowacyjne traktowanie tradycyjnych technik gry na fortepianie, do jedynego w swoim rodzaju podejścia do formy muzycznej. Autorka pracy zwróciła także uwagę na interpretację głównych właściwości języka muzycznego kompozytora. Pierwszy rozdział pracy ukazuje etiudy fortepianowe Debussy’ego w kontekście historii gatunku, natomiast w drugim rozdziale zamieszczona jest analiza dwunastu etiud Debussy’ego, każdej z nich poświęcony jest jeden podrozdział.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDziadek, Magdalenapl
dc.contributor.authorItrich, Ewelinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerLewandowska, Bożena - 129938 pl
dc.contributor.reviewerDziadek, Magdalenapl
dc.date.accessioned2020-07-24T18:13:53Z
dc.date.available2020-07-24T18:13:53Z
dc.date.submitted2013-07-12pl
dc.fieldofstudymuzykologiapl
dc.identifier.apddiploma-76968-128476pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189560
dc.languagepolpl
dc.subject.enClaude Debussy, etude, piano music, impressionismpl
dc.subject.plClaude Debussy, etiuda, muzyka fortepianowa, impresjonizmpl
dc.title"Douze études" Claude'a Debussy'ego w kontekście historii gatunkupl
dc.title.alternative"Douze études" by Claude Debussy in the context of the history of the genrepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis was to conduct advanced analysis of the cycle "Douze études pour piano" by Claude Debussy. The author wanted to study form, structure and logic of the composer's musical language. Furthermore, she tried to show these compositions, basing on the long tradition of the genre, and, where possible, to point the alleged source of inspiration, or work corresponding to a given etude issues. The analysis given in this paper presents Debussy - the composer's piano etudes - as an innovator, undertaking the task of creating a new basis piano music. The novelty of the French artist is considered in several ways, ranging from the creative attitude to the development of the particular elements of a work of music (melody and its scale’s base, rhythm, harmony, texture), through innovating the traditional techniques of piano play, the one-of-a-kind approach to musical form. The author also took into consideration the interpretation of the main characteristics of the composer's musical language. The first section is focused on the work of Debussy's piano etudes in the context of the history of the genre, while the second section presents an analysis of twelve etudes published by Debussy. To each etude is dedicated one subsection.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy licencjackiej było dokonanie dogłębnej analizy cyklu "Douze etudes pour piano" Claude’a Debussy’ego. Autorka pracy pragnęła przyjrzeć się tym dziełom pod względem formy, logiki konstrukcji oraz języka muzycznego kompozytora. Starała się ponadto, spojrzeć na te kompozycje w perspektywie tradycji gatunku, a tam, gdzie było to możliwe, starała się podać domniemane źródło inspiracji, ewentualnie dzieło korespondujące problematyką z daną etiudą. Analiza zawarta w tej pracy usiłuje ukazać Debussy’ego – kompozytora etiud fortepianowych – jako nowatora, podejmującego się zadania stworzenia nowych podstaw muzyki fortepianowej. Nowatorstwo francuskiego twórcy rozpatrywane jest w kilku aspektach, począwszy od twórczego podejścia do kształtowania poszczególnych elementów dzieła muzycznego (melodyka wraz z jej podstawami skalowymi, rytmika, harmonika, faktura), poprzez innowacyjne traktowanie tradycyjnych technik gry na fortepianie, do jedynego w swoim rodzaju podejścia do formy muzycznej. Autorka pracy zwróciła także uwagę na interpretację głównych właściwości języka muzycznego kompozytora. Pierwszy rozdział pracy ukazuje etiudy fortepianowe Debussy’ego w kontekście historii gatunku, natomiast w drugim rozdziale zamieszczona jest analiza dwunastu etiud Debussy’ego, każdej z nich poświęcony jest jeden podrozdział.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Dziadek, Magdalena
dc.contributor.authorpl
Itrich, Ewelina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Lewandowska, Bożena - 129938
dc.contributor.reviewerpl
Dziadek, Magdalena
dc.date.accessioned
2020-07-24T18:13:53Z
dc.date.available
2020-07-24T18:13:53Z
dc.date.submittedpl
2013-07-12
dc.fieldofstudypl
muzykologia
dc.identifier.apdpl
diploma-76968-128476
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189560
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Claude Debussy, etude, piano music, impressionism
dc.subject.plpl
Claude Debussy, etiuda, muzyka fortepianowa, impresjonizm
dc.titlepl
"Douze études" Claude'a Debussy'ego w kontekście historii gatunku
dc.title.alternativepl
"Douze études" by Claude Debussy in the context of the history of the genre
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Bytom
2
Wroclaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available