Przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów kosmetyków w Polsce

licenciate
dc.abstract.enThe bachelor’s thesis presents the organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland. Methods used to tackle this problem were: observation, field inventory and searches of databases, literature and press articles published on the Internet. Five selected Polish cosmetics companies were analyzed. Attention has been paid to the distribution channels where sales take place - the most frequently chosen distribution channels are traditional ones such as drugstores, perfumeries and specialist shops. The Internet channel, in which consumers are increasingly shopping in online drugstores and perfumeries, is gaining in importance. In the spatial dimension, the focus was on the location of the seats of Polish and foreign manufacturers based on their registered headquarters in the Republic of Poland. Generally, most of them were located nearby Warsaw – capital of Poland. The study focused on the relationship between producers and traditional distributors. It was concluded that luxury and expensive brands are distributed in perfumeries and economy brands in drugstores. Thus, drugstores are the answer to the needs of people of a medium material status, while perfumeries are the answer to the needs of a higher order. The paper also present the prospects of development of the cosmetics market after the SARS CoV - 2 coronavirus pandemic. Despite a slight slowdown, the cosmetics market will not be affected by the crisis.pl
dc.abstract.plW pracy ukazano przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów na rynku kosmetycznym w Polsce. W tym celu posłużono się metodami obserwacji, inwentaryzacji terenowej oraz kwerendy baz danych, literatury i artykułów prasowych zamieszczonych w internecie. Zanalizowano pięć wybranych polskich przedsiębiorstw kosmetycznych. Przede wszystkim zwrócono uwagę na kanały dystrybucji, w których odbywa się sprzedaż - najczęściej wybieranymi kanałami dystrybucji są te tradycyjne jak drogerie, perfumerie i sklepy specjalistyczne. Na znaczeniu zyskuje kanał internetowy, w którym coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w internetowych drogeriach i perfumeriach. W wymiarze przestrzennym skoncentrowano się na lokalizacji siedzib polskich i zagranicznych producentów opierając się na ich zarejestrowanych głównych siedzibach na terenie Rzeczpospolitej Polski. W głównej mierze siedziby są zlokalizowane w pobliżu stolicy kraju – Warszawy. W przeprowadzonych badania przyjrzano się relacji producentów z tradycyjnymi dystrybutorami. Wywnioskowano, iż luksusowe i kosztowne marki są rozprowadzane w perfumeriach, a marki ekonomiczne w drogeriach. Tym samym drogerie są odpowiedzią na potrzeby ludzi o średnim statusie materialnym, natomiast perfumerie odpowiadają potrzebom wyższego rzędu. W pracy przedstawiono również perspektywy rozwoju rynku kosmetycznego po pandemii koronawirusa SARS CoV – 2. Pomimo niewielkiego zahamowania, rynek kosmetyczny nie odczuje dotkliwych skutków kryzysu.pl
dc.affiliationWydział Geografii i Geologiipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk przyrodniczychpl
dc.areaobszar nauk technicznychpl
dc.contributor.advisorMicek, Grzegorz - 130491 pl
dc.contributor.authorKowalczyk, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WGGpl
dc.contributor.reviewerMicek, Grzegorz - 130491 pl
dc.contributor.reviewerSołjan, Izabela - 131994 pl
dc.date.accessioned2020-10-20T19:20:20Z
dc.date.available2020-10-20T19:20:20Z
dc.date.submitted2020-09-18pl
dc.fieldofstudygospodarka przestrzenna i rozwój regionalnypl
dc.identifier.apddiploma-141348-243459pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249140
dc.languagepolpl
dc.subject.encosmetics market, polish cosmetics company, distribution of cosmetics, location of cosmetics producers, drugstores, perfumeriespl
dc.subject.plrynek kosmetyczny, polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, dystrybucja kosmetyków, lokalizacja producentów kosmetyków, drogerie, perfumeriepl
dc.titlePrzestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów kosmetyków w Polscepl
dc.title.alternativeThe organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The bachelor’s thesis presents the organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland. Methods used to tackle this problem were: observation, field inventory and searches of databases, literature and press articles published on the Internet. Five selected Polish cosmetics companies were analyzed. Attention has been paid to the distribution channels where sales take place - the most frequently chosen distribution channels are traditional ones such as drugstores, perfumeries and specialist shops. The Internet channel, in which consumers are increasingly shopping in online drugstores and perfumeries, is gaining in importance. In the spatial dimension, the focus was on the location of the seats of Polish and foreign manufacturers based on their registered headquarters in the Republic of Poland. Generally, most of them were located nearby Warsaw – capital of Poland. The study focused on the relationship between producers and traditional distributors. It was concluded that luxury and expensive brands are distributed in perfumeries and economy brands in drugstores. Thus, drugstores are the answer to the needs of people of a medium material status, while perfumeries are the answer to the needs of a higher order. The paper also present the prospects of development of the cosmetics market after the SARS CoV - 2 coronavirus pandemic. Despite a slight slowdown, the cosmetics market will not be affected by the crisis.
dc.abstract.plpl
W pracy ukazano przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów na rynku kosmetycznym w Polsce. W tym celu posłużono się metodami obserwacji, inwentaryzacji terenowej oraz kwerendy baz danych, literatury i artykułów prasowych zamieszczonych w internecie. Zanalizowano pięć wybranych polskich przedsiębiorstw kosmetycznych. Przede wszystkim zwrócono uwagę na kanały dystrybucji, w których odbywa się sprzedaż - najczęściej wybieranymi kanałami dystrybucji są te tradycyjne jak drogerie, perfumerie i sklepy specjalistyczne. Na znaczeniu zyskuje kanał internetowy, w którym coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w internetowych drogeriach i perfumeriach. W wymiarze przestrzennym skoncentrowano się na lokalizacji siedzib polskich i zagranicznych producentów opierając się na ich zarejestrowanych głównych siedzibach na terenie Rzeczpospolitej Polski. W głównej mierze siedziby są zlokalizowane w pobliżu stolicy kraju – Warszawy. W przeprowadzonych badania przyjrzano się relacji producentów z tradycyjnymi dystrybutorami. Wywnioskowano, iż luksusowe i kosztowne marki są rozprowadzane w perfumeriach, a marki ekonomiczne w drogeriach. Tym samym drogerie są odpowiedzią na potrzeby ludzi o średnim statusie materialnym, natomiast perfumerie odpowiadają potrzebom wyższego rzędu. W pracy przedstawiono również perspektywy rozwoju rynku kosmetycznego po pandemii koronawirusa SARS CoV – 2. Pomimo niewielkiego zahamowania, rynek kosmetyczny nie odczuje dotkliwych skutków kryzysu.
dc.affiliationpl
Wydział Geografii i Geologii
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk przyrodniczych
dc.areapl
obszar nauk technicznych
dc.contributor.advisorpl
Micek, Grzegorz - 130491
dc.contributor.authorpl
Kowalczyk, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WGG
dc.contributor.reviewerpl
Micek, Grzegorz - 130491
dc.contributor.reviewerpl
Sołjan, Izabela - 131994
dc.date.accessioned
2020-10-20T19:20:20Z
dc.date.available
2020-10-20T19:20:20Z
dc.date.submittedpl
2020-09-18
dc.fieldofstudypl
gospodarka przestrzenna i rozwój regionalny
dc.identifier.apdpl
diploma-141348-243459
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249140
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
cosmetics market, polish cosmetics company, distribution of cosmetics, location of cosmetics producers, drugstores, perfumeries
dc.subject.plpl
rynek kosmetyczny, polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, dystrybucja kosmetyków, lokalizacja producentów kosmetyków, drogerie, perfumerie
dc.titlepl
Przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów kosmetyków w Polsce
dc.title.alternativepl
The organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available