Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów kosmetyków w Polsce
The organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland.
rynek kosmetyczny, polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, dystrybucja kosmetyków, lokalizacja producentów kosmetyków, drogerie, perfumerie
cosmetics market, polish cosmetics company, distribution of cosmetics, location of cosmetics producers, drugstores, perfumeries
W pracy ukazano przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów na rynku kosmetycznym w Polsce. W tym celu posłużono się metodami obserwacji, inwentaryzacji terenowej oraz kwerendy baz danych, literatury i artykułów prasowych zamieszczonych w internecie. Zanalizowano pięć wybranych polskich przedsiębiorstw kosmetycznych. Przede wszystkim zwrócono uwagę na kanały dystrybucji, w których odbywa się sprzedaż - najczęściej wybieranymi kanałami dystrybucji są te tradycyjne jak drogerie, perfumerie i sklepy specjalistyczne. Na znaczeniu zyskuje kanał internetowy, w którym coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w internetowych drogeriach i perfumeriach. W wymiarze przestrzennym skoncentrowano się na lokalizacji siedzib polskich i zagranicznych producentów opierając się na ich zarejestrowanych głównych siedzibach na terenie Rzeczpospolitej Polski. W głównej mierze siedziby są zlokalizowane w pobliżu stolicy kraju – Warszawy. W przeprowadzonych badania przyjrzano się relacji producentów z tradycyjnymi dystrybutorami. Wywnioskowano, iż luksusowe i kosztowne marki są rozprowadzane w perfumeriach, a marki ekonomiczne w drogeriach. Tym samym drogerie są odpowiedzią na potrzeby ludzi o średnim statusie materialnym, natomiast perfumerie odpowiadają potrzebom wyższego rzędu. W pracy przedstawiono również perspektywy rozwoju rynku kosmetycznego po pandemii koronawirusa SARS CoV – 2. Pomimo niewielkiego zahamowania, rynek kosmetyczny nie odczuje dotkliwych skutków kryzysu.
The bachelor’s thesis presents the organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland. Methods used to tackle this problem were: observation, field inventory and searches of databases, literature and press articles published on the Internet. Five selected Polish cosmetics companies were analyzed. Attention has been paid to the distribution channels where sales take place - the most frequently chosen distribution channels are traditional ones such as drugstores, perfumeries and specialist shops. The Internet channel, in which consumers are increasingly shopping in online drugstores and perfumeries, is gaining in importance. In the spatial dimension, the focus was on the location of the seats of Polish and foreign manufacturers based on their registered headquarters in the Republic of Poland. Generally, most of them were located nearby Warsaw – capital of Poland. The study focused on the relationship between producers and traditional distributors. It was concluded that luxury and expensive brands are distributed in perfumeries and economy brands in drugstores. Thus, drugstores are the answer to the needs of people of a medium material status, while perfumeries are the answer to the needs of a higher order. The paper also present the prospects of development of the cosmetics market after the SARS CoV - 2 coronavirus pandemic. Despite a slight slowdown, the cosmetics market will not be affected by the crisis.
dc.abstract.en | The bachelor’s thesis presents the organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland. Methods used to tackle this problem were: observation, field inventory and searches of databases, literature and press articles published on the Internet. Five selected Polish cosmetics companies were analyzed. Attention has been paid to the distribution channels where sales take place - the most frequently chosen distribution channels are traditional ones such as drugstores, perfumeries and specialist shops. The Internet channel, in which consumers are increasingly shopping in online drugstores and perfumeries, is gaining in importance. In the spatial dimension, the focus was on the location of the seats of Polish and foreign manufacturers based on their registered headquarters in the Republic of Poland. Generally, most of them were located nearby Warsaw – capital of Poland. The study focused on the relationship between producers and traditional distributors. It was concluded that luxury and expensive brands are distributed in perfumeries and economy brands in drugstores. Thus, drugstores are the answer to the needs of people of a medium material status, while perfumeries are the answer to the needs of a higher order. The paper also present the prospects of development of the cosmetics market after the SARS CoV - 2 coronavirus pandemic. Despite a slight slowdown, the cosmetics market will not be affected by the crisis. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy ukazano przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów na rynku kosmetycznym w Polsce. W tym celu posłużono się metodami obserwacji, inwentaryzacji terenowej oraz kwerendy baz danych, literatury i artykułów prasowych zamieszczonych w internecie. Zanalizowano pięć wybranych polskich przedsiębiorstw kosmetycznych. Przede wszystkim zwrócono uwagę na kanały dystrybucji, w których odbywa się sprzedaż - najczęściej wybieranymi kanałami dystrybucji są te tradycyjne jak drogerie, perfumerie i sklepy specjalistyczne. Na znaczeniu zyskuje kanał internetowy, w którym coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w internetowych drogeriach i perfumeriach. W wymiarze przestrzennym skoncentrowano się na lokalizacji siedzib polskich i zagranicznych producentów opierając się na ich zarejestrowanych głównych siedzibach na terenie Rzeczpospolitej Polski. W głównej mierze siedziby są zlokalizowane w pobliżu stolicy kraju – Warszawy. W przeprowadzonych badania przyjrzano się relacji producentów z tradycyjnymi dystrybutorami. Wywnioskowano, iż luksusowe i kosztowne marki są rozprowadzane w perfumeriach, a marki ekonomiczne w drogeriach. Tym samym drogerie są odpowiedzią na potrzeby ludzi o średnim statusie materialnym, natomiast perfumerie odpowiadają potrzebom wyższego rzędu. W pracy przedstawiono również perspektywy rozwoju rynku kosmetycznego po pandemii koronawirusa SARS CoV – 2. Pomimo niewielkiego zahamowania, rynek kosmetyczny nie odczuje dotkliwych skutków kryzysu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk przyrodniczych | pl |
dc.area | obszar nauk technicznych | pl |
dc.contributor.advisor | Micek, Grzegorz - 130491 | pl |
dc.contributor.author | Kowalczyk, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WGG | pl |
dc.contributor.reviewer | Micek, Grzegorz - 130491 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sołjan, Izabela - 131994 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T19:20:20Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T19:20:20Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-18 | pl |
dc.fieldofstudy | gospodarka przestrzenna i rozwój regionalny | pl |
dc.identifier.apd | diploma-141348-243459 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249140 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cosmetics market, polish cosmetics company, distribution of cosmetics, location of cosmetics producers, drugstores, perfumeries | pl |
dc.subject.pl | rynek kosmetyczny, polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, dystrybucja kosmetyków, lokalizacja producentów kosmetyków, drogerie, perfumerie | pl |
dc.title | Przestrzenne i organizacyjne uwarunkowania działalności producentów i dystrybutorów kosmetyków w Polsce | pl |
dc.title.alternative | The organization and spatial conditions of the activity of cosmetics producers and distributors in Poland. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |