Samotność jako metoda powrotu do świata w filozofii Jana Jakuba Rousseau

master
dc.abstract.enThe subject of the paper is the issue of solitude in the works and autobiographical writings of Jean-Jacques Rousseau. Thesis stated herein is that solitude is being used as „a method of coming back to the world”, which is a typically Rousseauian, antinomic effort falling under „experimental morality” pursued by him. Title „world” is a „sham world”, being a result of the „loss of the primeval transparency”, a spontaneous, direct relationship with the nature – both human and wildlife one. The „sham world” has occurred as a result of an environmental change, to which the humankind had had to adjust by i.a. social development; it's a general name to describe political and cultural institutions and other forms of human coexistence. Solitude is of a moral function, it allows distance towards the world, which according to Rousseau brings an insight to its real nature and lets us connect with the state of nature. A road to the eternal truth goes through one's heart and recognizing oneself as a part of the divine order (which is eternal and rational). To Rousseau, Christ being infinitely solitary in the name of the new moral order makes a perfect role model.The work is founded on the notion that the autobiographical writings remain a valuable interpretative input helpful in understanding the Rousseau's philosophical concepts as a whole.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest zagadnienie samotności w pismach filozoficznych oraz autobiograficznych Jana Jakuba Rousseau. Rozwijaną w pracy tezą jest, że wykorzystanie samotności jako „metody powrotu do świata” jest charakterystycznym dla Rousseau antynomicznym zabiegiem podpadającym pod uprawianą przezeń „moralność eksperymentalną”. Tytułowy „świat” to „świat pozorów”, rezultat „utraty pierwotnej przejrzystości”, czyli spontanicznego, bezpośredniego kontaktu z naturą – tak ludzką, jak rzeczywistości przyrodniczej. Ów „świat pozorów” wykształcił się na drodze rozwoju społecznego ludzkości będącego reakcją na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym; to ogólne określenie instytucji politycznych, kultury oraz innych form współżycia ludzkiego. Samotność u Rousseau pełni funkcję moralną, pozwala dystansować się względem rzeczonego świata, co, wg Rousseau, daje wgląd w rzeczywistą jego naturę i pozwala nawiązać kontakt ze stanem naturalnym. Droga do odwiecznych prawd o świecie prowadzi przez serce oraz uznanie siebie jako cząstki porządku boskiego (rozumianego jako wieczny, racjonalny ład). Chrystus jest dla Rousseau wzorem osobowym – kwintesencją odważnej samotności obranej w imię nowego porządku moralnego.Założeniem niniejszej pracy jest, że pisma autobiograficzne stanowią wartościowy wkład interpretacyjny dla zrozumienia całości koncepcji filozoficznej Jana Jakuba Rousseau.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorNowak, Andrzejpl
dc.contributor.authorPlichta, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMłynarski, Jan - 130693 pl
dc.contributor.reviewerNowak, Andrzejpl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:21:09Z
dc.date.available2020-07-24T21:21:09Z
dc.date.submitted2013-10-30pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-82986-36829pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192472
dc.languagepolpl
dc.subject.enSOLITUDE, ANTINOMY, EXPERIMENTAL MORALITY, SHAM WORLD, MORAL ORDERpl
dc.subject.plSAMOTNOŚĆ, ANTYNOMIA, MORALNOŚĆ EKSPERYMENTALNA, ŚWIAT POZORÓW, ŁAD MORALNYpl
dc.titleSamotność jako metoda powrotu do świata w filozofii Jana Jakuba Rousseaupl
dc.title.alternativeSolitude as a method of returning to the world in the philosophy of Jean-Jacques Rousseaupl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the paper is the issue of solitude in the works and autobiographical writings of Jean-Jacques Rousseau. Thesis stated herein is that solitude is being used as „a method of coming back to the world”, which is a typically Rousseauian, antinomic effort falling under „experimental morality” pursued by him. Title „world” is a „sham world”, being a result of the „loss of the primeval transparency”, a spontaneous, direct relationship with the nature – both human and wildlife one. The „sham world” has occurred as a result of an environmental change, to which the humankind had had to adjust by i.a. social development; it's a general name to describe political and cultural institutions and other forms of human coexistence. Solitude is of a moral function, it allows distance towards the world, which according to Rousseau brings an insight to its real nature and lets us connect with the state of nature. A road to the eternal truth goes through one's heart and recognizing oneself as a part of the divine order (which is eternal and rational). To Rousseau, Christ being infinitely solitary in the name of the new moral order makes a perfect role model.The work is founded on the notion that the autobiographical writings remain a valuable interpretative input helpful in understanding the Rousseau's philosophical concepts as a whole.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest zagadnienie samotności w pismach filozoficznych oraz autobiograficznych Jana Jakuba Rousseau. Rozwijaną w pracy tezą jest, że wykorzystanie samotności jako „metody powrotu do świata” jest charakterystycznym dla Rousseau antynomicznym zabiegiem podpadającym pod uprawianą przezeń „moralność eksperymentalną”. Tytułowy „świat” to „świat pozorów”, rezultat „utraty pierwotnej przejrzystości”, czyli spontanicznego, bezpośredniego kontaktu z naturą – tak ludzką, jak rzeczywistości przyrodniczej. Ów „świat pozorów” wykształcił się na drodze rozwoju społecznego ludzkości będącego reakcją na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym; to ogólne określenie instytucji politycznych, kultury oraz innych form współżycia ludzkiego. Samotność u Rousseau pełni funkcję moralną, pozwala dystansować się względem rzeczonego świata, co, wg Rousseau, daje wgląd w rzeczywistą jego naturę i pozwala nawiązać kontakt ze stanem naturalnym. Droga do odwiecznych prawd o świecie prowadzi przez serce oraz uznanie siebie jako cząstki porządku boskiego (rozumianego jako wieczny, racjonalny ład). Chrystus jest dla Rousseau wzorem osobowym – kwintesencją odważnej samotności obranej w imię nowego porządku moralnego.Założeniem niniejszej pracy jest, że pisma autobiograficzne stanowią wartościowy wkład interpretacyjny dla zrozumienia całości koncepcji filozoficznej Jana Jakuba Rousseau.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Nowak, Andrzej
dc.contributor.authorpl
Plichta, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Młynarski, Jan - 130693
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Andrzej
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:21:09Z
dc.date.available
2020-07-24T21:21:09Z
dc.date.submittedpl
2013-10-30
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-82986-36829
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192472
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
SOLITUDE, ANTINOMY, EXPERIMENTAL MORALITY, SHAM WORLD, MORAL ORDER
dc.subject.plpl
SAMOTNOŚĆ, ANTYNOMIA, MORALNOŚĆ EKSPERYMENTALNA, ŚWIAT POZORÓW, ŁAD MORALNY
dc.titlepl
Samotność jako metoda powrotu do świata w filozofii Jana Jakuba Rousseau
dc.title.alternativepl
Solitude as a method of returning to the world in the philosophy of Jean-Jacques Rousseau
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Chandler
4
Wroclaw
4
Lublin
3
Dublin
2
Tønsberg
2
Boardman
1
Des Moines
1
Katowice
1
Krakow
1
Kłobuck
1

No access

No Thumbnail Available