Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Akbar Wielki i jego relacje z synem Salimem na przykładzie wybranych tekstów kultury
Akbar the Great and his relations with his son Salim on the example of selected cultural texts
Wielcy Mogołowie, Akbar (1542-1605), Dźahangir (1569-1627), relacje rodzinne w historii, Rahul Sankrityayan (1893-1963), Venkantaraman Raghavan (1908-1979), Karim Asif (1922-1971), Anarkali, Abul Hasan (1589-1630), Balćand (1595-1650)
Great Mughals, Akbar (1542-1605), Jahangir (1569-1627), family relationships in history, Rahul Sankrityayan (1893-1963), Venkantaraman Raghavan (1908-1979), Karim Asif (1922-1971), Anarkali, Abul Hasan (1589-1630), Balchand (1595-1650)
W niniejszej pracy omówiona została relacja cesarza Akbara Wielkiego z dynastii Wielkich Mogołów z jego synem Salimem, później cesarzem Dźahangirem. Przedstawiając zarys historyczny epoki mogolskiej w Indiach ze szczególnym uwzględnieniem opisu życia oraz władania Akbara, autorka pracy sięga po opracowania badaczy specjalizujących się w tym przedmiocie oraz źródła historiograficzne takie jak kronika panowania Akbara „Akbarnama” Abula Fazla i dzienniki Babura czy Dźahangira. Relacje ojca i syna przedstawiono jednak nie tylko na podstawie dokumentów osobistych i opracowań historyków, ale także wybranych tekstów kultury, w tym współczesnych. Kontakty cesarza i jego przyszłego następcy zostały pokazane z perspektywy Rahula Sankrityayana i jego popularno-naukowej biografii „Akbar” (1956), w oparciu o rozdział dotyczący ostatnich lat życia Akbara, który został przetłumaczony z języka hindi i opatrzony przypisami oraz komentarzem. Innymi źródłami analizowanymi w niniejszej pracy są dwie interpretacje legendy o Anarkali. Są to film „Mughal-e-Azam” (1960) w reżyserii Karima Asifa oraz dramat „Anarkali” (1972) autorstwa Venkantaramy Raghavana. Poza tym wykorzystano dwie miniatury z XVII wieku przedstawiające Akbara oraz Salima Dźahangira. Są to dzieła autorstwa Abula Hasana i Balćanda, które dużo mówią o tym, jak Dźahangir, już w latach swojego panowania, sam chciał pokazać swoje związki z ojcem, a po nim historie tych rodzinnych waśni i pojednań pokazał wnuk Akbara, a syn Dźahangira, Śah Dźahan. Historia skomplikowanej więzi ojca i syna, za każdym razem ma inny punkt ciężkości. Okazuje się, że twórca każdego z tych dzieł ma inne powody i cele do zrealizowania. Ciągle jednak historia Wielkich Mogołów i ich relacje rodzinne budzą zainteresowanie i nadal są kanwą dla twórców przedstawiających swoje interpretacje.
The focus of this thesis will be the relationship between the Emperor Akbar the Great of the Mughal dynasty and his son Salim, later known as Emperor Jahangir. Using studies authored by researchers specializing in this subject and historiographical sources such as the chronicle of the reign of Akbar "Akbarnama" by Abul Fazl and the diaries of Babur or Jahangir, the author presents historical outlines of the Mughal era in India, with particular emphasis on the description of Akbar’s life and rule. It is important to mention that the presented father-son relations are depicted not only on the basis of personal documents and studies by historians but also on selected cultural texts, including contemporary ones. The relationship between the emperor and his successor were shown from the perspective of Rahul Sankrityayan and his popular biography “Akbar” (1956). The chapter on Akbar’s final years has been translated from Hindi and annotated. Others sources analyzed in this work are two interpretations of the Anarkali legend, those being the movie “Mughal-e-Azam” (1960) by Karim Asif and the drama “Anarkali” (1972) by Venkantarama Raghavan. Additionally, two miniatures from the 17th century depicting Akbar and Salim Jahangir have been used. The artworks have been created by Abul Hasan and Balchand and they express how Jahangir, already in the years of his reign, wanted to show his relationship with his father, and how stories of family feuds and reconciliations were shown by Shah Jahan, the grandson of Akbar and the Jahangir’s son. The story of the complicated relationship between a father and a son has a different focus in each case. It appears that the creators of each of these works had different reasons and goals that they set to achieve. Nevertheless, the history of the Great Mughals and their family relations raise interest and still are used as canvas for artists wanting to present their own interpretations.
dc.abstract.en | The focus of this thesis will be the relationship between the Emperor Akbar the Great of the Mughal dynasty and his son Salim, later known as Emperor Jahangir. Using studies authored by researchers specializing in this subject and historiographical sources such as the chronicle of the reign of Akbar "Akbarnama" by Abul Fazl and the diaries of Babur or Jahangir, the author presents historical outlines of the Mughal era in India, with particular emphasis on the description of Akbar’s life and rule. It is important to mention that the presented father-son relations are depicted not only on the basis of personal documents and studies by historians but also on selected cultural texts, including contemporary ones. The relationship between the emperor and his successor were shown from the perspective of Rahul Sankrityayan and his popular biography “Akbar” (1956). The chapter on Akbar’s final years has been translated from Hindi and annotated. Others sources analyzed in this work are two interpretations of the Anarkali legend, those being the movie “Mughal-e-Azam” (1960) by Karim Asif and the drama “Anarkali” (1972) by Venkantarama Raghavan. Additionally, two miniatures from the 17th century depicting Akbar and Salim Jahangir have been used. The artworks have been created by Abul Hasan and Balchand and they express how Jahangir, already in the years of his reign, wanted to show his relationship with his father, and how stories of family feuds and reconciliations were shown by Shah Jahan, the grandson of Akbar and the Jahangir’s son. The story of the complicated relationship between a father and a son has a different focus in each case. It appears that the creators of each of these works had different reasons and goals that they set to achieve. Nevertheless, the history of the Great Mughals and their family relations raise interest and still are used as canvas for artists wanting to present their own interpretations. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy omówiona została relacja cesarza Akbara Wielkiego z dynastii Wielkich Mogołów z jego synem Salimem, później cesarzem Dźahangirem. Przedstawiając zarys historyczny epoki mogolskiej w Indiach ze szczególnym uwzględnieniem opisu życia oraz władania Akbara, autorka pracy sięga po opracowania badaczy specjalizujących się w tym przedmiocie oraz źródła historiograficzne takie jak kronika panowania Akbara „Akbarnama” Abula Fazla i dzienniki Babura czy Dźahangira. Relacje ojca i syna przedstawiono jednak nie tylko na podstawie dokumentów osobistych i opracowań historyków, ale także wybranych tekstów kultury, w tym współczesnych. Kontakty cesarza i jego przyszłego następcy zostały pokazane z perspektywy Rahula Sankrityayana i jego popularno-naukowej biografii „Akbar” (1956), w oparciu o rozdział dotyczący ostatnich lat życia Akbara, który został przetłumaczony z języka hindi i opatrzony przypisami oraz komentarzem. Innymi źródłami analizowanymi w niniejszej pracy są dwie interpretacje legendy o Anarkali. Są to film „Mughal-e-Azam” (1960) w reżyserii Karima Asifa oraz dramat „Anarkali” (1972) autorstwa Venkantaramy Raghavana. Poza tym wykorzystano dwie miniatury z XVII wieku przedstawiające Akbara oraz Salima Dźahangira. Są to dzieła autorstwa Abula Hasana i Balćanda, które dużo mówią o tym, jak Dźahangir, już w latach swojego panowania, sam chciał pokazać swoje związki z ojcem, a po nim historie tych rodzinnych waśni i pojednań pokazał wnuk Akbara, a syn Dźahangira, Śah Dźahan. Historia skomplikowanej więzi ojca i syna, za każdym razem ma inny punkt ciężkości. Okazuje się, że twórca każdego z tych dzieł ma inne powody i cele do zrealizowania. Ciągle jednak historia Wielkich Mogołów i ich relacje rodzinne budzą zainteresowanie i nadal są kanwą dla twórców przedstawiających swoje interpretacje. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sudyka, Lidia - 132154 | pl |
dc.contributor.author | Domasik, Patrycja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sudyka, Lidia - 132154 | pl |
dc.contributor.reviewer | Borek, Piotr | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T21:45:31Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T21:45:31Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - indologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161818-244048 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301786 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Great Mughals, Akbar (1542-1605), Jahangir (1569-1627), family relationships in history, Rahul Sankrityayan (1893-1963), Venkantaraman Raghavan (1908-1979), Karim Asif (1922-1971), Anarkali, Abul Hasan (1589-1630), Balchand (1595-1650) | pl |
dc.subject.pl | Wielcy Mogołowie, Akbar (1542-1605), Dźahangir (1569-1627), relacje rodzinne w historii, Rahul Sankrityayan (1893-1963), Venkantaraman Raghavan (1908-1979), Karim Asif (1922-1971), Anarkali, Abul Hasan (1589-1630), Balćand (1595-1650) | pl |
dc.title | Akbar Wielki i jego relacje z synem Salimem na przykładzie wybranych tekstów kultury | pl |
dc.title.alternative | Akbar the Great and his relations with his son Salim on the example of selected cultural texts | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |