Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przemiany obrazu męskości w parodystycznych przedstawieniach piratów w popkulturze XXI wieku
Transformations of the image of masculinity in parodistic depictions of pirates in the twenty-first century pop culture
płeć; gender studies; męskości; piraci; kultura popularna; Piraci z Karaibów; Davy Jones; Hector Barbossa; Jack Sparrow; William Turner; Nasza bandera znaczy śmierć; Stede Bonnet; Edward Teach; Karmazynowy pirat
gender; gender studies; masculinities; pirates; pop culture; Pirates of the Caribbean, Davy Jones; Hector Barbossa; Jack Sparrow; William Turner; Our Flag Means Death; Stede Bonnet; Edward Teach; The Crimson Pirate
W pracy licencjackiej pod tytułem "Przemiany obrazu męskości w parodystycznych przedstawieniach piratów w popkulturze XXI wieku" staram się znaleźć odpowiedź na pytanie o to, czemu model pirata tak mocno zmienił się od XVIII wieku, kiedy opublikowana została jedna z pierwszych książek, które rozpopularyzowały tą sylwetkę – "Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki" autorstwa Charlesa Johnsona. Dla porównania omówię najbardziej znane teksty popkultury XXI wieku dotyczące tych postaci, m.in serię "Piratów z Karaibów" (2003-2017), a także serial "Nasza bandera znaczy śmierć" (2021). Dodatkowo przeanalizuje film "Karmazynowy Pirat" (1952) jako dzieło reprezentatywne dla gatunku pirackiego. Zastanowię się, jakie są powody różnic między modelami piratów w tych tekstach, a także odpowiem na pytanie, czy powszechność parodystycznych przedstawień pirata jest świadectwem zmian w rozumieniu męskości. Wykorzystam do tego teorię Ricka Altmana dotyczącą powstawania gatunków filmowych, a także Romy Sendyki, opisującej, jakie czynniki mogą wpływać na powstawanie kategorii gatunkowych. Skorzystam także z koncepcji Butler dotyczącej płci kulturowej i biologicznej, jako tekstu, który umożliwi mi zastanowienie się nad przemianami modeli męskości, jako czymś płynnym i zmiennym.W tekście najpierw omówię wygląd piratów historycznych, głównie na podstawie artykułów z książki "Pirates in History and Popular Culture" pod redakcją Antonio Sanny. Potem przejdę do nakreślenia sylwetki postaci pirata w książce "Historia najsłynniejszych piratów" Johnsona i omawiania przykładów kinematograficznych, takich jak, wcześniej wspomniane, "Karmazynowy Pirat", "Piraci z Karaibów" i "Nasza bandera znaczy śmierć".
In my bachelor thesis, entitled “Transformations of the image of masculinity in parodistic depictions of pirates in the twenty-first century pop culture”, the question I am trying to find an answer to is why the model of a pirate has changed so much since the eighteenth century, when "A General History of the Robberies and Murders of the Most Notorious Pyrates" by Charles Johnson, one of the first books that popularized the character of a pirate, was published. For comparison I will use some well known texts of the twenty-first century pop culture with a pirate protagonist, such as the film series "Pirates of the Caribbean" (2003-2017) and a TV series "Our Flag Means Death" (2021). In addition, I will analyze "The Crimson Pirate" (1952) as the film representative of the pirate genre. I will try to find the reasons for the differences in various models of pirates, furthermore, responding to the question, whether the prevalence of the parodistic performances of pirates is a testament to the changes in the understanding of masculinity. What will enable me to find the answer is Rick Altman’s theory on the formation of film genres, as well as Roma Sendyka’s theory on the factors influencing the formation of genres. I will also use Butler's concept of sex and gender, as a text that will allow me to reflect on the transformation of models of masculinity as something fluid and changeable.Firstly, I will discuss the appearance of historical pirates, mainly based on articles from the book entitled "Pirates in History and Popular Culture" edited by Antonio Sanna. Secondly, I will outline the figure of a pirate in Johnson’s "A General History of the Robberies and Murders" and discuss cinematic examples such as, the previously mentioned, "The Crimson Pirate", "Pirates of the Caribbean" and "Our Flag Means Death".
dc.abstract.en | In my bachelor thesis, entitled “Transformations of the image of masculinity in parodistic depictions of pirates in the twenty-first century pop culture”, the question I am trying to find an answer to is why the model of a pirate has changed so much since the eighteenth century, when "A General History of the Robberies and Murders of the Most Notorious Pyrates" by Charles Johnson, one of the first books that popularized the character of a pirate, was published. For comparison I will use some well known texts of the twenty-first century pop culture with a pirate protagonist, such as the film series "Pirates of the Caribbean" (2003-2017) and a TV series "Our Flag Means Death" (2021). In addition, I will analyze "The Crimson Pirate" (1952) as the film representative of the pirate genre. I will try to find the reasons for the differences in various models of pirates, furthermore, responding to the question, whether the prevalence of the parodistic performances of pirates is a testament to the changes in the understanding of masculinity. What will enable me to find the answer is Rick Altman’s theory on the formation of film genres, as well as Roma Sendyka’s theory on the factors influencing the formation of genres. I will also use Butler's concept of sex and gender, as a text that will allow me to reflect on the transformation of models of masculinity as something fluid and changeable.Firstly, I will discuss the appearance of historical pirates, mainly based on articles from the book entitled "Pirates in History and Popular Culture" edited by Antonio Sanna. Secondly, I will outline the figure of a pirate in Johnson’s "A General History of the Robberies and Murders" and discuss cinematic examples such as, the previously mentioned, "The Crimson Pirate", "Pirates of the Caribbean" and "Our Flag Means Death". | pl |
dc.abstract.pl | W pracy licencjackiej pod tytułem "Przemiany obrazu męskości w parodystycznych przedstawieniach piratów w popkulturze XXI wieku" staram się znaleźć odpowiedź na pytanie o to, czemu model pirata tak mocno zmienił się od XVIII wieku, kiedy opublikowana została jedna z pierwszych książek, które rozpopularyzowały tą sylwetkę – "Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki" autorstwa Charlesa Johnsona. Dla porównania omówię najbardziej znane teksty popkultury XXI wieku dotyczące tych postaci, m.in. serię "Piratów z Karaibów" (2003-2017), a także serial "Nasza bandera znaczy śmierć" (2021). Dodatkowo przeanalizuje film "Karmazynowy Pirat" (1952) jako dzieło reprezentatywne dla gatunku pirackiego. Zastanowię się, jakie są powody różnic między modelami piratów w tych tekstach, a także odpowiem na pytanie, czy powszechność parodystycznych przedstawień pirata jest świadectwem zmian w rozumieniu męskości. Wykorzystam do tego teorię Ricka Altmana dotyczącą powstawania gatunków filmowych, a także Romy Sendyki, opisującej, jakie czynniki mogą wpływać na powstawanie kategorii gatunkowych. Skorzystam także z koncepcji Butler dotyczącej płci kulturowej i biologicznej, jako tekstu, który umożliwi mi zastanowienie się nad przemianami modeli męskości, jako czymś płynnym i zmiennym.W tekście najpierw omówię wygląd piratów historycznych, głównie na podstawie artykułów z książki "Pirates in History and Popular Culture" pod redakcją Antonio Sanny. Potem przejdę do nakreślenia sylwetki postaci pirata w książce "Historia najsłynniejszych piratów" Johnsona i omawiania przykładów kinematograficznych, takich jak, wcześniej wspomniane, "Karmazynowy Pirat", "Piraci z Karaibów" i "Nasza bandera znaczy śmierć". | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Staniszewski, Andrzej | pl |
dc.contributor.author | Gromniak, Daria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Staniszewski, Andrzej | pl |
dc.contributor.reviewer | Błaszkowska-Nawrocka, Marta | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-10T22:25:20Z | |
dc.date.available | 2023-07-10T22:25:20Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo - teksty kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168390-290025 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315388 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | gender; gender studies; masculinities; pirates; pop culture; Pirates of the Caribbean, Davy Jones; Hector Barbossa; Jack Sparrow; William Turner; Our Flag Means Death; Stede Bonnet; Edward Teach; The Crimson Pirate | pl |
dc.subject.pl | płeć; gender studies; męskości; piraci; kultura popularna; Piraci z Karaibów; Davy Jones; Hector Barbossa; Jack Sparrow; William Turner; Nasza bandera znaczy śmierć; Stede Bonnet; Edward Teach; Karmazynowy pirat | pl |
dc.title | Przemiany obrazu męskości w parodystycznych przedstawieniach piratów w popkulturze XXI wieku | pl |
dc.title.alternative | Transformations of the image of masculinity in parodistic depictions of pirates in the twenty-first century pop culture | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |