Biometryczna identyfikacja tożsamości ludzkiej w świetle standardów praw człowieka : przykład paszportu biometrycznego

2013
book section
article
dc.abstract.enSince the beginning of the twenty-first century, especially after the terrorist attacks of 11 September 2001, one can observe the emergence of a number of biometric regulations in the European Union legislation. These normative acts enable to use specific and unique human qualities (such as fingerprints, iris or DNA) in order to establish identity. The article aims to discuss the legal factors and consequences of this phenomenon. The first chapter focuses on the technical aspects of biometrics, in particular two methods of biometric authentication - verification and identification, and their effectiveness in determining human identity. It comes to conclusion that biometrics is not as accurate and faultless as it is commonly presented. In the second chapter, the article critically examines the legal aspects of the use of biometrics in the EU biometric passport regulation, while the third section presents the allegations against Polish passport provisions. Generally, the article finds that biometric regulations have plenty of drawbacks and lacunae. First, the EU passport regulation does not pass the "necessary in a democratic society" test included in article 8.2 of the European Convention on Human Rights. Second, it breaches the principle of proportionality established by 95/46/EC directive as the use of two biometric identifiers (fingerprints and face scan) is excessive in relation to the purposes for which they are collected. Third, it permits to choose identification model of checking identity which is much more sensitive to human privacy than verification. In addition, the Polish biometric passport provisions specify a wide and disproportionate range of entities, including the police, who have access to traits, are mainly placed in the executive act what is inconsistent with art. 8.2 ECHR, and even introduce unconstitutional measures.pl
dc.abstract.plOd początku XXI wieku, zwłaszcza od momentu zamachów terrorystycznych z 11 września 2001 r., w prawodawstwie Unii Europejskiej uwidacznia się zjawisko zwane biometryzacją. Polega ono na przyjmowaniu aktów normatywnych umożliwiających wykorzystywanie charakterystycznych i niepowtarzalnych cech człowieka (np. odcisków palców, tęczówki oka, profili DNA) w celu ustalenia jego tożsamości. Niniejszy artykuł ma na celu analizę prawnych aspektów oraz konsekwencji tego zjawiska. Rozdział pierwszy koncentruje się na technicznych aspektach biometrii, w szczególności wyjaśnia główne pojęcia z nią związane, opisuje dwie metody biometrycznego uwierzytelniania - weryfikację i identyfikację oraz sprawdza ich skuteczność przy ustalaniu tożsamości. W rozdziale drugim ma miejsce krytyczna analiza postanowień rozporządzenia ustanawiającego paszporty biometryczne. Natomiast rozdział trzeci przedstawia zarzuty w stosunku do polskich unormowań paszportowych. Konkluzje podsumowują uzyskane wnioski. Generalnie, artykuł stwierdza, że przepisy biometryczne mają wiele wad i luk. Po pierwsze, rozporządzenie paszportowe UE nie przechodzi testu „niezbędnego w społeczeństwie demokratycznym” zawartego w art. 8 ust. 2 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Po drugie, narusza ono zasadę proporcjonalności ustanowioną dyrektywą 95/46/WE, ponieważ użycie dwóch identyfikatorów biometrycznych (odcisków palców i skanowania twarzy) jest nadmierne w stosunku do celów, dla których są gromadzone. Po trzecie, rozporządzenie umożliwia wybór modelu identyfikacyjnego sprawdzania tożsamości, który jest znacznie bardziej wrażliwy dla prywatności ludzi niż model weryfikacyjny. Ponadto przepisy polskiego paszportu biometrycznego określają szeroki i nieproporcjonalny zakres podmiotów, w tym policję, które mają dostęp do cech biometrycznych, są głównie umieszczane w akcie wykonawczym, co jest niezgodne z art. 8 ust 2. EKPCz, a nawet wprowadzają rozwiązania niezgodne z Konstytucją RP.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowychpl
dc.contributor.authorKirpsza, Adam - 105501 pl
dc.contributor.editorJaskiernia, Jerzypl
dc.date.accessioned2019-11-13T13:09:43Z
dc.date.available2019-11-13T13:09:43Z
dc.date.issued2013pl
dc.description.physical495-511pl
dc.description.publication1,3pl
dc.description.volume1pl
dc.identifier.isbn978-83-7666-241-1pl
dc.identifier.isbn978-83-7666-242-8pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/87064
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoWarszawa : Wydawnictwo Sejmowepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enbiometricspl
dc.subject.enbiometric identification of human identitypl
dc.subject.enhuman rightspl
dc.subject.enbiometric passportpl
dc.subject.enbiometrics in the EUpl
dc.subject.enbiometrics in Polandpl
dc.subject.endata protectionpl
dc.subject.plbiometriapl
dc.subject.plbiometryczna identyfikacja tożsamości ludzkiejpl
dc.subject.plprawa człowiekapl
dc.subject.plpaszport biometrycznypl
dc.subject.plbiometria w UEpl
dc.subject.plbiometria w Polscepl
dc.subject.plochrona danych osobowychpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleBiometryczna identyfikacja tożsamości ludzkiej w świetle standardów praw człowieka : przykład paszportu biometrycznegopl
dc.title.alternativeBiometric identification of human identity in the light of human rights : the case of a biometric passportpl
dc.title.containerWpływ standardów międzynarodowych na rozwój demokracji i ochronę praw człowiekapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Since the beginning of the twenty-first century, especially after the terrorist attacks of 11 September 2001, one can observe the emergence of a number of biometric regulations in the European Union legislation. These normative acts enable to use specific and unique human qualities (such as fingerprints, iris or DNA) in order to establish identity. The article aims to discuss the legal factors and consequences of this phenomenon. The first chapter focuses on the technical aspects of biometrics, in particular two methods of biometric authentication - verification and identification, and their effectiveness in determining human identity. It comes to conclusion that biometrics is not as accurate and faultless as it is commonly presented. In the second chapter, the article critically examines the legal aspects of the use of biometrics in the EU biometric passport regulation, while the third section presents the allegations against Polish passport provisions. Generally, the article finds that biometric regulations have plenty of drawbacks and lacunae. First, the EU passport regulation does not pass the "necessary in a democratic society" test included in article 8.2 of the European Convention on Human Rights. Second, it breaches the principle of proportionality established by 95/46/EC directive as the use of two biometric identifiers (fingerprints and face scan) is excessive in relation to the purposes for which they are collected. Third, it permits to choose identification model of checking identity which is much more sensitive to human privacy than verification. In addition, the Polish biometric passport provisions specify a wide and disproportionate range of entities, including the police, who have access to traits, are mainly placed in the executive act what is inconsistent with art. 8.2 ECHR, and even introduce unconstitutional measures.
dc.abstract.plpl
Od początku XXI wieku, zwłaszcza od momentu zamachów terrorystycznych z 11 września 2001 r., w prawodawstwie Unii Europejskiej uwidacznia się zjawisko zwane biometryzacją. Polega ono na przyjmowaniu aktów normatywnych umożliwiających wykorzystywanie charakterystycznych i niepowtarzalnych cech człowieka (np. odcisków palców, tęczówki oka, profili DNA) w celu ustalenia jego tożsamości. Niniejszy artykuł ma na celu analizę prawnych aspektów oraz konsekwencji tego zjawiska. Rozdział pierwszy koncentruje się na technicznych aspektach biometrii, w szczególności wyjaśnia główne pojęcia z nią związane, opisuje dwie metody biometrycznego uwierzytelniania - weryfikację i identyfikację oraz sprawdza ich skuteczność przy ustalaniu tożsamości. W rozdziale drugim ma miejsce krytyczna analiza postanowień rozporządzenia ustanawiającego paszporty biometryczne. Natomiast rozdział trzeci przedstawia zarzuty w stosunku do polskich unormowań paszportowych. Konkluzje podsumowują uzyskane wnioski. Generalnie, artykuł stwierdza, że przepisy biometryczne mają wiele wad i luk. Po pierwsze, rozporządzenie paszportowe UE nie przechodzi testu „niezbędnego w społeczeństwie demokratycznym” zawartego w art. 8 ust. 2 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Po drugie, narusza ono zasadę proporcjonalności ustanowioną dyrektywą 95/46/WE, ponieważ użycie dwóch identyfikatorów biometrycznych (odcisków palców i skanowania twarzy) jest nadmierne w stosunku do celów, dla których są gromadzone. Po trzecie, rozporządzenie umożliwia wybór modelu identyfikacyjnego sprawdzania tożsamości, który jest znacznie bardziej wrażliwy dla prywatności ludzi niż model weryfikacyjny. Ponadto przepisy polskiego paszportu biometrycznego określają szeroki i nieproporcjonalny zakres podmiotów, w tym policję, które mają dostęp do cech biometrycznych, są głównie umieszczane w akcie wykonawczym, co jest niezgodne z art. 8 ust 2. EKPCz, a nawet wprowadzają rozwiązania niezgodne z Konstytucją RP.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych
dc.contributor.authorpl
Kirpsza, Adam - 105501
dc.contributor.editorpl
Jaskiernia, Jerzy
dc.date.accessioned
2019-11-13T13:09:43Z
dc.date.available
2019-11-13T13:09:43Z
dc.date.issuedpl
2013
dc.description.physicalpl
495-511
dc.description.publicationpl
1,3
dc.description.volumepl
1
dc.identifier.isbnpl
978-83-7666-241-1
dc.identifier.isbnpl
978-83-7666-242-8
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/87064
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Warszawa : Wydawnictwo Sejmowe
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
biometrics
dc.subject.enpl
biometric identification of human identity
dc.subject.enpl
human rights
dc.subject.enpl
biometric passport
dc.subject.enpl
biometrics in the EU
dc.subject.enpl
biometrics in Poland
dc.subject.enpl
data protection
dc.subject.plpl
biometria
dc.subject.plpl
biometryczna identyfikacja tożsamości ludzkiej
dc.subject.plpl
prawa człowieka
dc.subject.plpl
paszport biometryczny
dc.subject.plpl
biometria w UE
dc.subject.plpl
biometria w Polsce
dc.subject.plpl
ochrona danych osobowych
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Biometryczna identyfikacja tożsamości ludzkiej w świetle standardów praw człowieka : przykład paszportu biometrycznego
dc.title.alternativepl
Biometric identification of human identity in the light of human rights : the case of a biometric passport
dc.title.containerpl
Wpływ standardów międzynarodowych na rozwój demokracji i ochronę praw człowieka
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
86
Views per month
Views per city
Krakow
21
Warsaw
16
Pila
4
Lublin
3
Kassel
2
Wroclaw
2
Breda
1
Brussels
1
Bytom
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available