Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wykorzystywanie zasad neurodydaktyki przez nauczycieli klas 4 -8 szkoły podstawowej
The implementation of neurodidactic methods by teachers of grades 4-8 in primary education
neurodydaktyka, neuroplastyczność, motywacja wewnętrzna, neurony lustrzane, metody neurodydaktyczne
neurodidactics, neuroplasticity, internal motivation, mirror neurons, neurodidactic methods
Niniejsza praca dyplomowa dotyczy wykorzystywania zasad neurodydaktycznych przez nauczycieli klas 4-8 szkoły podstawowej. Punktem wyjścia są współczesne przemiany cywilizacyjne, które mogą stanowić wyzwanie dla edukacji. Celem badania była analiza skuteczności i specyfiki działań neurodydaktycznych, podejmowanych przez nauczycieli na drugim etapie edukacyjnym. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział przedstawia podstawy teoretyczne, w tym kluczowe zagadnienia związane z neurodydaktyką, budową mózgu, neuroplastycznością, motywacją wewnętrzną, pamięcią oraz rolą neuronów lustrzanych w procesie uczenia się. Omówione zostały również metody aktywizujące oraz podkreślono znaczenie personalizacji procesu nauczania.Drugi rozdział koncentruje się na metodologicznym opracowaniu badań. Określono w nim cel oraz problemy badawcze pracy. Dodatkowo wymienione zostały metody i narzędzia badawcze, które zostały użyte podczas badania. Badanie przeprowadzono na dwóch płaszczyznach: internetowej oraz stacjonarnej. Ankieta internetowa posłużyła do zebrania danych w środowisku online. Badania jakościowe przybrały formę wywiadów i obserwacji zajęć, które miały miejsce w dwóch szkołach – publicznej i prywatnej. Łącznie przebadano 119 nauczycieli.Trzeci rozdział zawiera analizę zebranych danych. Wyniki ukazują zróżnicowane podejście nauczycieli do neurodydaktyki oraz wskazują na potrzebę wdrażania tych metod do codziennej praktyki szkolnej. Podkreślono również znaczenie wsparcia i doskonalenia nauczycieli z zakresu neurodydaktyki.
The Diploma Project focuses on the implementation of neurodidactic methods by teachers of grades 4-8 in primary school. The starting point is contemporary civilizational changes that pose new challenges to education. The study aimed to analyze the effectiveness and specificity of neurodidactics methods used by teachers at the second educational stage. The paper consists of three chapters. The first chapter presents the theoretical foundations, including key issues related to neurodidactics, brain structure, neuroplasticity, internal motivation, memory, and the role of mirror neurons in the learning process. Activating teaching methods and the importance of personalized education are also discussed.The second chapter focuses on the methodological framework of the study. It defines the aim of the research, specific research problems, methods, and the tools used for data collection. The research was conducted in two levels: online and in-person. The online questionnaire was used to collect data in the digital environment. Qualitative research included interviews and classroom observations conducted in two schools – one public and one private. The total research group consisted of 119 teachers.The third chapter includes an analysis of the collected data. The results reveal diverse teacher approaches to neurodidactics and emphasize the need for broader implementation of these methods in daily educational practice. The importance of supporting and improving teachers‘ neurodidactic competencies was also highlighted.
dc.abstract.en | The Diploma Project focuses on the implementation of neurodidactic methods by teachers of grades 4-8 in primary school. The starting point is contemporary civilizational changes that pose new challenges to education. The study aimed to analyze the effectiveness and specificity of neurodidactics methods used by teachers at the second educational stage. The paper consists of three chapters. The first chapter presents the theoretical foundations, including key issues related to neurodidactics, brain structure, neuroplasticity, internal motivation, memory, and the role of mirror neurons in the learning process. Activating teaching methods and the importance of personalized education are also discussed.The second chapter focuses on the methodological framework of the study. It defines the aim of the research, specific research problems, methods, and the tools used for data collection. The research was conducted in two levels: online and in-person. The online questionnaire was used to collect data in the digital environment. Qualitative research included interviews and classroom observations conducted in two schools – one public and one private. The total research group consisted of 119 teachers.The third chapter includes an analysis of the collected data. The results reveal diverse teacher approaches to neurodidactics and emphasize the need for broader implementation of these methods in daily educational practice. The importance of supporting and improving teachers‘ neurodidactic competencies was also highlighted. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dyplomowa dotyczy wykorzystywania zasad neurodydaktycznych przez nauczycieli klas 4-8 szkoły podstawowej. Punktem wyjścia są współczesne przemiany cywilizacyjne, które mogą stanowić wyzwanie dla edukacji. Celem badania była analiza skuteczności i specyfiki działań neurodydaktycznych, podejmowanych przez nauczycieli na drugim etapie edukacyjnym. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział przedstawia podstawy teoretyczne, w tym kluczowe zagadnienia związane z neurodydaktyką, budową mózgu, neuroplastycznością, motywacją wewnętrzną, pamięcią oraz rolą neuronów lustrzanych w procesie uczenia się. Omówione zostały również metody aktywizujące oraz podkreślono znaczenie personalizacji procesu nauczania.Drugi rozdział koncentruje się na metodologicznym opracowaniu badań. Określono w nim cel oraz problemy badawcze pracy. Dodatkowo wymienione zostały metody i narzędzia badawcze, które zostały użyte podczas badania. Badanie przeprowadzono na dwóch płaszczyznach: internetowej oraz stacjonarnej. Ankieta internetowa posłużyła do zebrania danych w środowisku online. Badania jakościowe przybrały formę wywiadów i obserwacji zajęć, które miały miejsce w dwóch szkołach – publicznej i prywatnej. Łącznie przebadano 119 nauczycieli.Trzeci rozdział zawiera analizę zebranych danych. Wyniki ukazują zróżnicowane podejście nauczycieli do neurodydaktyki oraz wskazują na potrzebę wdrażania tych metod do codziennej praktyki szkolnej. Podkreślono również znaczenie wsparcia i doskonalenia nauczycieli z zakresu neurodydaktyki. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.author | Mroczek, Renata - USOS322248 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.reviewer | Torowska, Joanna - 132409 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-07-01T22:13:06Z | |
dc.date.available | 2025-07-01T22:13:06Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-01T22:13:06Z | en |
dc.date.submitted | 2025-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-183333-322248 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/554363 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | neurodidactics, neuroplasticity, internal motivation, mirror neurons, neurodidactic methods | pl |
dc.subject.pl | neurodydaktyka, neuroplastyczność, motywacja wewnętrzna, neurony lustrzane, metody neurodydaktyczne | pl |
dc.title | Wykorzystywanie zasad neurodydaktyki przez nauczycieli klas 4 -8 szkoły podstawowej | pl |
dc.title.alternative | The implementation of neurodidactic methods by teachers of grades 4-8 in primary education | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |