Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Representation of the Mafia in the Novel The Godfather by Mario Puzo and Its Film Adaptation by Francis Ford Coppola"
Obraz mafii w powieści Mario Puzo “Ojciec chrzestny” oraz jej adaptacji filmowej w reżyserii Francisa Forda Coppoli
mafia, gangster, honor, idealizacja
mafia, gangster, honour, idealisation
Mając na uwadze wpływ powieści „Ojciec chrzestny” napisanej przez Mario Puzo oraz jej adaptacji filmowej wyreżyserowanej przez Francisa Forda Coppolę na branżę filmową oraz społeczeństwo, celem autorki jest rozpatrzenie w jaki sposób mafia została przedstawiona w powieści oraz w pierwszej części trylogii filmowej. Praca podzielona została na dwa rozdziały. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzający i składa się z trzech części. Część pierwsza definiuje charakterystyczne cechy prawdziwych organizacji mafijnych oraz opisuje ich nielegalną działalność. Część druga przedstawia tło historyczne mafii, łącznie z jej początkami w Sycylii oraz obecnością mafii w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W części trzeciej znajduje się analiza społecznych oraz politycznych warunków, które sprzyjają rozwojowi mafii oraz jej nielegalnego biznesu. Rozdział drugi rozpatruje, w jaki sposób mafia została pokazana w powieści oraz jej adaptacji filmowej i jest podzielony na cztery podrozdziały. Część pierwsza opisuje jak mafia oraz gangsterzy zostali przedstawieni, badając pozytywne cechy głównych bohaterów, które zostały skontrastowane z innymi rodzinami mafijnymi. Część druga koncentruje się na roli kobiet w rodzinach mafijnych oraz porusza problem nierówności płci. Część trzecia obrazuje znaczenie honoru, symbolizmu, oraz wyglądu członków organizacji przestępczych. Część czwarta skupia się na przedstawieniu działalności mafii w Stanach Zjednoczonych, łącznie z opisem sytuacji włoskich imigrantów w amerykańskim społeczeństwie. W celu zanalizowania przedstawienia mafii w historii Mario Puzo, autorka odwołuje się do powieści, adaptacji, oraz źródeł akademickich na temat prawdziwej mafii i „Ojca chrzestnego” w szczególności. Autorka dochodzi do konkluzji, że obraz mafii w „Ojcu chrzestnym” jest mocno wyidealizowany. Mafiosi zostali pokazani jako opiekuńczy oraz świadomi wagi rodziny i szacunku społecznego. Gangsterzy używają też symbolizmu do stworzenia iluzji bycia honorową społecznością. Z drugiej strony, postacie kobiece zostały zredukowane do bycia żonami oraz matkami i wykluczone z biznesu. Mocno wyidealizowana rodzina Corleone została także skontrastowana z jej okrutnymi wrogami.
Having acknowledged the influence that the novel The Godfather by Mario Puzo and its film adaptation by Francis Ford Coppola have had on film industry and society, the author’s aim is to examine how the mafia is depicted in the novel and in the first part of the film trilogy. The work is composed of two chapters. Chapter One is introductory and it is divided into three parts. Part 1 defines the characteristic features of real-life mafia organisations and describes their illegal activities. Part 2 depicts the historical background of the mafia, including its origins in Sicily and its presence in the United States of America. Part 3 analyses social and political conditions which are beneficial for the development of the mafia and its illegal business. Chapter Two examines the representation of the mafia in the novel and its film adaptation and is subdivided into four parts. Part 1 describes how the mafia and gangsters are depicted, examining positive qualities of the main characters contrasted with other mafia families. Part 2 concentrates on the role of women in the mafia families and addresses the issue of gender inequality. Part 3 illustrates the importance of honour code, symbolism and appearance in the criminal organisations. Part 4 focuses on the portrayal of the mafia in the United States, including the depiction of the situation of Italian immigrants in the American society. In order to analyse how the mafia is represented in Mario Puzo’s story, the author refers to the novel, the adaptation, and academic sources concerned with the real mafia and The Godfather in particular. The conclusion of the author’s research is that the image of the mafia in The Godfather is highly romanticised. Mobsters are shown as caring and acknowledging the importance of family and respect. The gangsters use symbolism to create the illusion of being a honourable society. On the other hand, female characters are reduced to being wives and mothers and are excluded from the business. The highly idealised Corleone family is also contrasted with their enemies who are portrayed as villainous.
dc.abstract.en | Having acknowledged the influence that the novel The Godfather by Mario Puzo and its film adaptation by Francis Ford Coppola have had on film industry and society, the author’s aim is to examine how the mafia is depicted in the novel and in the first part of the film trilogy. The work is composed of two chapters. Chapter One is introductory and it is divided into three parts. Part 1 defines the characteristic features of real-life mafia organisations and describes their illegal activities. Part 2 depicts the historical background of the mafia, including its origins in Sicily and its presence in the United States of America. Part 3 analyses social and political conditions which are beneficial for the development of the mafia and its illegal business. Chapter Two examines the representation of the mafia in the novel and its film adaptation and is subdivided into four parts. Part 1 describes how the mafia and gangsters are depicted, examining positive qualities of the main characters contrasted with other mafia families. Part 2 concentrates on the role of women in the mafia families and addresses the issue of gender inequality. Part 3 illustrates the importance of honour code, symbolism and appearance in the criminal organisations. Part 4 focuses on the portrayal of the mafia in the United States, including the depiction of the situation of Italian immigrants in the American society. In order to analyse how the mafia is represented in Mario Puzo’s story, the author refers to the novel, the adaptation, and academic sources concerned with the real mafia and The Godfather in particular. The conclusion of the author’s research is that the image of the mafia in The Godfather is highly romanticised. Mobsters are shown as caring and acknowledging the importance of family and respect. The gangsters use symbolism to create the illusion of being a honourable society. On the other hand, female characters are reduced to being wives and mothers and are excluded from the business. The highly idealised Corleone family is also contrasted with their enemies who are portrayed as villainous. | pl |
dc.abstract.pl | Mając na uwadze wpływ powieści „Ojciec chrzestny” napisanej przez Mario Puzo oraz jej adaptacji filmowej wyreżyserowanej przez Francisa Forda Coppolę na branżę filmową oraz społeczeństwo, celem autorki jest rozpatrzenie w jaki sposób mafia została przedstawiona w powieści oraz w pierwszej części trylogii filmowej. Praca podzielona została na dwa rozdziały. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzający i składa się z trzech części. Część pierwsza definiuje charakterystyczne cechy prawdziwych organizacji mafijnych oraz opisuje ich nielegalną działalność. Część druga przedstawia tło historyczne mafii, łącznie z jej początkami w Sycylii oraz obecnością mafii w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W części trzeciej znajduje się analiza społecznych oraz politycznych warunków, które sprzyjają rozwojowi mafii oraz jej nielegalnego biznesu. Rozdział drugi rozpatruje, w jaki sposób mafia została pokazana w powieści oraz jej adaptacji filmowej i jest podzielony na cztery podrozdziały. Część pierwsza opisuje jak mafia oraz gangsterzy zostali przedstawieni, badając pozytywne cechy głównych bohaterów, które zostały skontrastowane z innymi rodzinami mafijnymi. Część druga koncentruje się na roli kobiet w rodzinach mafijnych oraz porusza problem nierówności płci. Część trzecia obrazuje znaczenie honoru, symbolizmu, oraz wyglądu członków organizacji przestępczych. Część czwarta skupia się na przedstawieniu działalności mafii w Stanach Zjednoczonych, łącznie z opisem sytuacji włoskich imigrantów w amerykańskim społeczeństwie. W celu zanalizowania przedstawienia mafii w historii Mario Puzo, autorka odwołuje się do powieści, adaptacji, oraz źródeł akademickich na temat prawdziwej mafii i „Ojca chrzestnego” w szczególności. Autorka dochodzi do konkluzji, że obraz mafii w „Ojcu chrzestnym” jest mocno wyidealizowany. Mafiosi zostali pokazani jako opiekuńczy oraz świadomi wagi rodziny i szacunku społecznego. Gangsterzy używają też symbolizmu do stworzenia iluzji bycia honorową społecznością. Z drugiej strony, postacie kobiece zostały zredukowane do bycia żonami oraz matkami i wykluczone z biznesu. Mocno wyidealizowana rodzina Corleone została także skontrastowana z jej okrutnymi wrogami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Curyłło-Klag, Izabela - 127606 | pl |
dc.contributor.author | Biernat, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kucała, Bożena - 129626 | pl |
dc.contributor.reviewer | Curyłło-Klag, Izabela - 127606 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T08:27:36Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T08:27:36Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143794-243956 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242747 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | mafia, gangster, honour, idealisation | pl |
dc.subject.pl | mafia, gangster, honor, idealizacja | pl |
dc.title | "Representation of the Mafia in the Novel The Godfather by Mario Puzo and Its Film Adaptation by Francis Ford Coppola" | pl |
dc.title.alternative | Obraz mafii w powieści Mario Puzo “Ojciec chrzestny” oraz jej adaptacji filmowej w reżyserii Francisa Forda Coppoli | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |