Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Profilaktyka zachowań ryzykownych w pracy szkoły gimnazjalnej. Kontekst środowiskowy
Prevention of risky behavior in the middle school. Enviormental context
profilaktyka, zachowania ryzykowne, gimnazjum, środowisko
prevention, risk behavior, middle school, enviorment
ABSTRACTProfilaktyka zachowań ryzykownych dorastających jest tematem niniejszej pracy. Analizę tego zagadnienia przedstawiono zarówno w kontekście profilaktyki, podejmowanych zachowań ryzykownych, jak i kontekstu środowiskowego. Badania skoncentrowane były przede wszystkim na czynnikach chroniących i ryzykownych, środowiskach, w jakich żyje młodzież. Pod uwagę wzięto środowisko rodzinne, szkolne, miejsce w grupie rówieśniczej, religijność, samoocenę czy też wartości preferowane przez badanych. Jednak kluczowym punktem było określenie skali i intensywności oddziaływań profilaktycznych szkoły.Badania, które przeprowadzono pozwoliły na określenie szeregu prawidłowości między różnymi czynnikami a zachowaniami ryzykownymi podejmowanymi przez młodzież gimnazjalną ze środowiska wiejskiego, małego miasta i dużego miasta.Wyniki zaprezentowane w tej pracy pozwoliły na wysnucie wniosków, że profilaktyka w szkole jest istotnym czynnikiem chroniącym, jednak nie jest prawidłowo realizowana. Brak diagnozy, nieskuteczność profilaktyki sprawia, że uczniowie czują niechęć do wszelkich oddziaływań, którym są poddawani.
Prevention of adolescent risky behavior is the subject of this work. Analysis of the issues presented, both in terms of prevention, undertaken risky behaviors and environmental context. The study focused primarily on factors that protect and risky environments in which young people live. Were taken into account family environment, school, place in a peer group, religiosity, self-esteem or values preferred by respondents. However, the key point was to determine the scale and intensity of prevention school. The research, which was carried out made it possible to determine the accuracy of a number of different factors and risk behaviors undertaken by youth high school students from the rural, small town and big city. The results presented in this work allowed us to draw a conclusion that prevention in school is an important factor to protect, but it is not properly implemented. No diagnosis, prevention inefficiency makes students feel aversion to any interference, which they are.
dc.abstract.en | Prevention of adolescent risky behavior is the subject of this work. Analysis of the issues presented, both in terms of prevention, undertaken risky behaviors and environmental context. The study focused primarily on factors that protect and risky environments in which young people live. Were taken into account family environment, school, place in a peer group, religiosity, self-esteem or values preferred by respondents. However, the key point was to determine the scale and intensity of prevention school. The research, which was carried out made it possible to determine the accuracy of a number of different factors and risk behaviors undertaken by youth high school students from the rural, small town and big city. The results presented in this work allowed us to draw a conclusion that prevention in school is an important factor to protect, but it is not properly implemented. No diagnosis, prevention inefficiency makes students feel aversion to any interference, which they are. | pl |
dc.abstract.pl | ABSTRACTProfilaktyka zachowań ryzykownych dorastających jest tematem niniejszej pracy. Analizę tego zagadnienia przedstawiono zarówno w kontekście profilaktyki, podejmowanych zachowań ryzykownych, jak i kontekstu środowiskowego. Badania skoncentrowane były przede wszystkim na czynnikach chroniących i ryzykownych, środowiskach, w jakich żyje młodzież. Pod uwagę wzięto środowisko rodzinne, szkolne, miejsce w grupie rówieśniczej, religijność, samoocenę czy też wartości preferowane przez badanych. Jednak kluczowym punktem było określenie skali i intensywności oddziaływań profilaktycznych szkoły.Badania, które przeprowadzono pozwoliły na określenie szeregu prawidłowości między różnymi czynnikami a zachowaniami ryzykownymi podejmowanymi przez młodzież gimnazjalną ze środowiska wiejskiego, małego miasta i dużego miasta.Wyniki zaprezentowane w tej pracy pozwoliły na wysnucie wniosków, że profilaktyka w szkole jest istotnym czynnikiem chroniącym, jednak nie jest prawidłowo realizowana. Brak diagnozy, nieskuteczność profilaktyki sprawia, że uczniowie czują niechęć do wszelkich oddziaływań, którym są poddawani. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.author | Mglej, Elżbieta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.reviewer | Opozda-Suder, Sylwia | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T23:53:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T23:53:15Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-18 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86167-118095 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/194843 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | prevention, risk behavior, middle school, enviorment | pl |
dc.subject.pl | profilaktyka, zachowania ryzykowne, gimnazjum, środowisko | pl |
dc.title | Profilaktyka zachowań ryzykownych w pracy szkoły gimnazjalnej. Kontekst środowiskowy | pl |
dc.title.alternative | Prevention of risky behavior in the middle school. Enviormental context | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |